[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta, men vem gillar inte en utmaning? Hur som helst så införskaffades bilen 2012 och räddades undan skroten och har nu efter ett år både blivit lättare, trimmad och renoverad. Med andra ord har jag kommit en hyfsad bra bit mitt mål som i alla fall till en början är "budget banbil". Så följ gärna projektet om målet av en banracing-9000.
  • 73 Följare
  • 210 203 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 augusti 2016
Driftkungen Saab - Move Your Mind
16 september 2011 · 1 094 Inlägg

M_icke_ skrev:
Finns mycket kunnigt folk när de gäller o mappa o en specialmap kan man få för samma peng som en speedparts-box:) så köper man "hårdvaran" och fixar någon som kan mappa så e de löst smile

Trevligt projekt förresten smile

Jo helt klart. Fast nja jag tror att en proffesionell "mappare" tar mer pengar än vad jag tänkt och lägga på en box, ex Maptun - Aero steg 3 box lär gå att hitta för 2000-2500kr på STCS försäljningsdel.

Men visst känner man någon som kan T5 suite utan och innan så är det ju helt perfekt. Men återigen så klarar jag mig på mina kommande 300hk, åtminstone första året;)


Stort tack!


Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
Fegge9205
17 september 2011 · 12 Inlägg

ska följas ! smile

Saab 9-5 Aero "e85 Edition" (2003)
AxlSam
17 september 2011 · 1 497 Inlägg

Om du inte behärskar T5 suite själv så skippa kammarna.

Rallyhalle
17 september 2011 · 4 299 Inlägg

Trevligt projekt! Detta ska följas.
Hoppas man själv orkar skruva ihop bilen till nästa säsong tongue

Lycka till med toppen och fortsättningen smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
17 september 2011 · 1 094 Inlägg

Fegge9205: Kul och höra!:-)

Axlsam: Yes:-)

Rallyhalle: Skoj och höra:-). Vad är det som ska sättas ihop? (surfar på min andriod, annars hade jag ju kunnat kika på din sida).

Tack så mycket!

// Köpte en E16 hylsa idag i förebyggande syfte så som sagt väntar toppbyte imån!:-)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Rallyhalle
17 september 2011 · 4 299 Inlägg

Driftkungen skrev:
Fegge9205: Kul och höra!:-)

Axlsam: Yes:-)

Rallyhalle: Skoj och höra:-). Vad är det som ska sättas ihop? (surfar på min andriod, annars hade jag ju kunnat kika på din sida).

Tack så mycket!

// Köpte en E16 hylsa idag i förebyggande syfte så som sagt väntar toppbyte imån!:-)

Hehe, du den listan är just nu låång tongue

Men det är turbobyte, genomgång av bakre bromsarna med nya rör, nya fjäderbenslagringar och sånt tråkigt jobb tongue

Driftkungen Saab - Move Your Mind
18 september 2011 · 1 094 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Driftkungen skrev:
Fegge9205: Kul och höra!:-)

Axlsam: Yes:-)

Rallyhalle: Skoj och höra:-). Vad är det som ska sättas ihop? (surfar på min andriod, annars hade jag ju kunnat kika på din sida).

Tack så mycket!

// Köpte en E16 hylsa idag i förebyggande syfte så som sagt väntar toppbyte imån!:-)

Hehe, du den listan är just nu låång tongue

Men det är turbobyte, genomgång av bakre bromsarna med nya rör, nya fjäderbenslagringar och sånt tråkigt jobb tongue

Låter som du inte är sysslolös ett tag framöver!

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
18 september 2011 · 1 094 Inlägg

Update!


Halva dagen spenderades på att montera av toppen, här kommer lite bilder:
http://i55.tinypic.com/i41p8p.jpg
Som sagt toppen demonterad från bilen, lät insuget sitta kvar när vi lyfte av.
http://i52.tinypic.com/8x7tp0.jpg

Ett stort tack till Dennis Johnsson för mekhjälp! (D-johnsson här på Garaget).

Nu har jag även en "ny" topp lite smått på gång, dock blir det nog att jag först hämtar den i trollhättan den 1:e Oktober i samband med Saab United Festival.

Så jag tänkta låta motorrummet vara ett tag framöver och börja lätta så mycket som möjligt inne i bilen.

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Mammaspojkeee
19 september 2011 · 92 Inlägg

Kommer med all säkerhet bli hur bra som helst! Jag får komma upp någon dag och hälsa på! smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
19 september 2011 · 1 094 Inlägg

Mammaspojkeee skrev:
Kommer med all säkerhet bli hur bra som helst! Jag får komma upp någon dag och hälsa på! smile

Tackar Philip! Det hoppas jag med smile. Det tycker jag allt du ska göra!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
kwansa Hmm, vet inte?
19 september 2011 · 1 775 Inlägg

säg till om du behöver något annat till motorn, har lite saker ligger sen min 2,3t smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Vispen_
19 september 2011 · 317 Inlägg

Blir nog bra detta! önskar dig lycka till :-)

Låg och slö....
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
19 september 2011 · 1 094 Inlägg

kwansa: Okej det ska jag göra! smile

Vispen_: Man tackar smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Funkiee Saab älskare!
19 september 2011 · 4 597 Inlägg

Varför kör du inte Trollspeeds steg 4? 306hk o 495nm på drivhjulen smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Owla
19 september 2011 · 751 Inlägg

Funkiee skrev:
Varför kör du inte Trollspeeds steg 4? 306hk o 495nm på drivhjulen smile

Går mycket ryckte på STCS om att det programmet är allt annat än snällt mot motorn! Tycker ursprungsplanen om steg 3 låter vettigare! Vem som helst ser ju att effekten är densamma i Trollspeed steg 4 och maptun steg 4, MEN att maptun steget har IC, större spridare, värre membrandosa, 3bars mapsensor samt uppgraderingskoppling!

Tycker det känns som alldeles för många komponenter ligger på sin bristningsgräns, men det är upp till var och en att välja wink
Trollspeed steg 4 är ju mest effekt för pengarna till en början åtminstone, men frågan är var den resan slutar.

Funkiee Saab älskare!
19 september 2011 · 4 597 Inlägg

funkar hur bra som hälst för mig smile enda man ska göra är o se till att man har en fräsh WG dosa så man inte får ett svajande ladd o förstör turbon smile IC klarar ju runt 300 men man kan byta endå om man ska köra på bana smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Von-Aron
19 september 2011 · 394 Inlägg

inte f*a har steg 4 306 whp? skulle ju motsvara ca 340 +/- i motorn. funkiee det måste vara motoreffekt du pratar om.

vem fan är maptun?
Funkiee Saab älskare!
19 september 2011 · 4 597 Inlägg

jag vette fan, jag såg en kille som hade bänkat sin 9000 med trollspeed steg 4 o han fick 301 hk o ~490 på hjulen

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Von-Aron
19 september 2011 · 394 Inlägg

Funkiee skrev:
jag vette fan, jag såg en kille som hade bänkat sin 9000 med trollspeed steg 4 o han fick 301 hk o ~490 på hjulen

får inte ihop det redigt.

steg 4 är baserat på:

15T
3" all the way...
3 bar MAP
alu IC
grönisar?
koppling...

15T vorde bottnat med 300hk hjulhästar... på sprit och extrem mapp BORDE det gå. men inga plugg-in play program för blyfri 98. Dessutom brukar nästan alla saab levrantörer ange sina effekter i motoreffekt!

aja nog med ot!

lycka till med bygges mike big_smile

vem fan är maptun?
Driftkungen Saab - Move Your Mind
19 september 2011 · 1 094 Inlägg

Owla skrev:

Funkiee skrev:
Varför kör du inte Trollspeeds steg 4? 306hk o 495nm på drivhjulen smile

Går mycket ryckte på STCS om att det programmet är allt annat än snällt mot motorn! Tycker ursprungsplanen om steg 3 låter vettigare! Vem som helst ser ju att effekten är densamma i Trollspeed steg 4 och maptun steg 4, MEN att maptun steget har IC, större spridare, värre membrandosa, 3bars mapsensor samt uppgraderingskoppling!

Tycker det känns som alldeles för många komponenter ligger på sin bristningsgräns, men det är upp till var och en att välja wink
Trollspeed steg 4 är ju mest effekt för pengarna till en början åtminstone, men frågan är var den resan slutar.

Läste med en tråd om detta på STCS för något år sedan. Och som sagt jag kommer klara mig fint på mitt Maptun Steg 3.

Funkiee: Tack för förslaget, men jag avstår nog detta.:-)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang