US-spec Supra - Street & Strip nr 6

SUPRA LHD
  • 177 Följare
  • 195 336 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 juli 2014
airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

DanneJ skrev:
Ser ut att gå framåt smile Du kan börja kika och se om du kan se om det läcker olja bakom remskivan som vevaxeln driver, väldigt vanligt tyvärr att den främre vevaxeltätningen trycks ur.

Saken som sitter uppstripad vid downpipen är en avgastempgivare och den kan gott sitta kvar då den inte används.

Vilken sensor syftar du på?

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
DanneJ
18 september 2011 · 642 Inlägg

airflowfredde skrev:

DanneJ skrev:
Ser ut att gå framåt smile Du kan börja kika och se om du kan se om det läcker olja bakom remskivan som vevaxeln driver, väldigt vanligt tyvärr att den främre vevaxeltätningen trycks ur.

Saken som sitter uppstripad vid downpipen är en avgastempgivare och den kan gott sitta kvar då den inte används.

Vilken sensor syftar du på?

Denna:

http://img851.imageshack.us/img851/972/74133104.jpg

Vid närmare eftertanke så ser det ut som en sond, är givaren avlång eller liknar det en sond?

Senast redigerat av DanneJ (18 september 2011)

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
HereComesTrouble Livsnjutare
18 september 2011 · 1 707 Inlägg

Den bakre lamdan är troligen pluggad för att den inte pallar flåset med lite effekt, speciellt om du saknar katt..

Har gjort samma i våran bil, sen ställer man in bilens dator så den tror att lamdan visar korrekt.

Där har du nog svaret varför den går fett om inte datorn är justerad.
Går att köpa simulatorer mm om du inte kan prog datorn.

airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

Det är en lambdasond och hålet för den är pluggat.

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
HereComesTrouble Livsnjutare
18 september 2011 · 1 707 Inlägg

Då har du hittat felet varför den går fett.

airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Då har du hittat felet varför den går fett.

I see... det oroar jag mig inte så mycket för då det ska i ett sprut och sedan mappas.

Tomgången oroar mig dock mer...

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

Dagens doningar...
Hade lite tid över innan min bilplåtsexpert kunde komma så jag passade på att putsa lite på ljuddämparen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-53c56aa736265bbc931fcc4b47bf0bdb.jpg

Efter det så undrade jag lite vart alla lösa kablar ska ta vägen som hänger här och där?
Jag fattar inte hur man kan göra på detta viset?
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-5d529cea700233500b4b20713d00277c.jpg

Sååå... åter till dagens problem. Alukylaren som följde med bilen såg ju ut att vara boolt on. Så var det inte... den var för hög och för tjock.
Vi fick kapa loss originalfästena i nederkant och frisera och banka lite på kylarbalken så att kylaren kunde gå förbi.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-e932d9d6469596c9867460646177e28f.jpg

Här nånstans skulle den sitta fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-25b8bbee45ab1280a424332975329811.jpg

Eftersom jag inte hade någon bra plåt att bygga nya fästen av så blev det spikplåt från bauhaus smile Här har jag gjort hål för de nedre gummit som kylaren står på. Sen var det bara att passa in så att kylaren kom där den skulle och börja svetsa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-36d9854c452f8b71925bf3c623ea4c76.jpg

Såhär blev det efter lite svart färg. Kanske inte så snyggt med alla hålen i plåten men man får väl säga att bilen är lättad smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-db6de22905324bf7c666f58ac031d0f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-6ed6a53c125bcc00ea82f509ce3e5afa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-7dfffa8f54413708f37c8730a62267c7.jpg

Här hamnade den till slut. Tyvärr så passade inte de övre fästena något vidare heller så det blir till att bygga egna sådana också vid tillfälle.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-fd6c4917dfff2f039466e921fc625d0b.jpg

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
merl
18 september 2011 · 202 Inlägg

Grattis till köpet, fina bilar detta.
Oljan under bilen kan som någon nämnt tidigare komma från främre packboxen till veven.
Vanligt att den trycks ut vid singelbygge, jag bytte 3ggr sen tröttnade jag och bytte till oljepump från PHR, och renoverade hela motorn när den ändå var ur.. nu har den inte läckt en droppe! smile
Inte helt ovanligt heller att bakre packbox till lådan läcker, eller till spakstället, fast då är det i regel bara lådan och bakåt som är oljigt.

Tomgångsmotorn brukar man bara sätta ett filter på, så gör de flesta som kör singel.
Det fungerar fint, kan vara lite laborering innan den blir hyfsat stabil, men det ställer du in i AEM'et sen.
Se bara till så du inte har läckage från slangar runt insug mm

Vevhusventilationen skulle jag råda dig till att öppna upp för bättre flöde.

Sen är det rätt mycket som försvinner i form av kontakter, vakumslangar  mm när man tar bort orig dubbelturbo. Den ventilen du länkat en bild på tex är bara att ta bort. Många vakumslangar runt insug osv som bara är att plugga också.

airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

merl skrev:
Grattis till köpet, fina bilar detta.
Oljan under bilen kan som någon nämnt tidigare komma från främre packboxen till veven.
Vanligt att den trycks ut vid singelbygge, jag bytte 3ggr sen tröttnade jag och bytte till oljepump från PHR, och renoverade hela motorn när den ändå var ur.. nu har den inte läckt en droppe! smile
Inte helt ovanligt heller att bakre packbox till lådan läcker, eller till spakstället, fast då är det i regel bara lådan och bakåt som är oljigt.

Tomgångsmotorn brukar man bara sätta ett filter på, så gör de flesta som kör singel.
Det fungerar fint, kan vara lite laborering innan den blir hyfsat stabil, men det ställer du in i AEM'et sen.
Se bara till så du inte har läckage från slangar runt insug mm

Vevhusventilationen skulle jag råda dig till att öppna upp för bättre flöde.

Sen är det rätt mycket som försvinner i form av kontakter, vakumslangar  mm när man tar bort orig dubbelturbo. Den ventilen du länkat en bild på tex är bara att ta bort. Många vakumslangar runt insug osv som bara är att plugga också.

Tack för infon! smile Vilken ventil är det du tänker på?
Det skulle vara bra med en guide över vad som "Blir över" vid en singelturbooperation.
Svårt att komma in som nr 2 och reda ut allt hmm

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
merl
18 september 2011 · 202 Inlägg

http://i394.photobucket.com/albums/pp25/chapter69/IMAG0242-1.jpg

Den uppe till vänster på insuget.
De flesta sätter ett filter där.

Senast redigerat av merl (19 september 2011)

airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

Förstår fortfarande inte vilken du menar wink

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Puttejohnsson Adlig
18 september 2011 · 412 Inlägg

Tips till merl: gör en pil i t.ex. paint på vilken du menar! (Kan inte göra själv då jag själv försöker klura ut hur du menar :roll: )

En häst har en hästkraft! Eller..?!
merl
19 september 2011 · 202 Inlägg

Har nu redigerat bilden med en liten röd pil som pekar på filtret.

airflowfredde StressFläkteR
19 september 2011 · 277 Inlägg

Aaah. big_smile

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
21 september 2011 · 277 Inlägg

Nu blir jag lite ledsen i ögat.... ännu en helkväll utan ett minsta resultat med tomgången som dör efter man varvar upp motorn. Vi hittade en massa småfel som åtgärdades i dag och testade att koppla ur det mesta och plugga de flesta vacuumslangar som inte är direkt nödvändiga.

Det blir absolut ingen skillnad... bilen startar och går finfint på tomgången... det går att gasa till lite men om man gasar bara lite för mycket så tappar den tomgången helt och dör eller hostar och kämpar för att hålla sig vid liv.

Har en kompis med en -95a, kan man byta ecu rakt av med honom för att testa?

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Snofi -Team Moisty Racing-
22 september 2011 · 842 Inlägg

Du behöver ett riktigt sprut som mappas av tex PPF för att få den att gå rent igenom hela registret.
Ingen ide att hålla på med original Ecu.

Fin bil annars smile

Volkswagen Caddy "B2" (2011)
Audi 90 Quattro "1036 hp 9.29" (1989)
Greenmeenie Arn Racing
22 september 2011 · 194 Inlägg

annars kan ju en dumpventil ställa till problem, gjorde den på min nissan, vet dock inte hur de är på suprorna smile

Oh man, this is gonna hurt!
Nissan 200sx s13 "KrånglarAlltidSomFan" (1993)
airflowfredde StressFläkteR
22 september 2011 · 277 Inlägg

Har som sagt beställt AEM v2 sprut och har pluggat dumpen utan resultat.

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Supra_robin
23 september 2011 · 4 663 Inlägg

guld big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang