Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

it_mutt Avstängd
19 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

dettanamnvarledigt skrev:
Hej! Har en bmw 520i 00a och även ett par gamla vinterdäck/fälg till en Volvo 740, bultmönstret ser likadant ut, men jag undrar om någon vet ifall det passar?

Volvo 7/900; 5/108 - Nav 65.1
5-serie E39 - 95-04;    5/120 - Nav; 74,0

Enligt min lista iaf. O om det stämmer så; nej

- - Edit - -

Att bara "titta" går inte, man får mäta.

Senast redigerat av it_mutt (19 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Andre95
27 oktober 2014 · 12 Inlägg

Hejsan!  Finns det 16' plåtfälgar med bultmönster 5x100 centrumhl 57.1 och ET runt 30-40.  Skulle behöva ha 16"plåtfälgar till vintern som jag skulle bredda.

E-Klass
8 november 2014 · 12 Inlägg

Tjenare! jag har en w124 300 tdt alltså kombi, och undrar om abs 355 skulle passa, dom finns ju med lite olika et, men vad kan var gött på en w124? hade tänkt mej 19x8.5 fram och 19x9.5 bak.

så nån som vet vilket et som kan passa eller guida mej hur jag kan mäta mej till de ! smile

Dupond och Dupont
9 november 2014 · 581 Inlägg

Hej, då jag letar nya fälgar till 940 och tittat på nyare volvofälgar så har jag fattat såhär.

Bultmönster är samma, även navet.
Men ET måttet är fel. Hur räknar man på det ?

Det jag hittar är att 940 har ET 25, om den nya fälgen har tex ET 43,
ska man då räkna 43-25=18         - 18mm spacer behövs då?

Bara undrar så man inte står med ett par fälgar sen som inte passar. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
dawwe ...has left the building...
9 november 2014 · 4 474 Inlägg

Dupond: Korrekt. MEN vilket ET man bör ha (eller passar!) beror även, så klart, på fälg-bredden!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Dupond och Dupont
11 november 2014 · 581 Inlägg

dawwe skrev:
Dupond: Korrekt. MEN vilket ET man bör ha (eller passar!) beror även, så klart, på fälg-bredden!

Så det är viktigare att fälgen inte "går in" mer i hjulhuset än vad original fälg gör?

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197801/197801-4e91ad23cf414bcfa38e34e3e2e93922_tn.jpg

Att Innermåttet alltid är detsamma mellan 2 fälgar, och att yttre måttet inte är lika viktigt bara det inte tar i skärmen ?
Är det det man främst ska tänka på?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
dawwe ...has left the building...
11 november 2014 · 4 474 Inlägg

Mja...Allt beror på hur mycket plats du har "inåt" respektive "utåt". Personligen anser jag att lägsta marginal mot "fjäderbenet" (eller annan "fast punkt" i karossen skall vara minst 5mm, även i "ytterlighetslägen" (tex fullt rattutslag + full infjädring), det finns de som nöjer sig med att endast konstatera att man har 2-3 mm till godo mot "fjäderbenet" o kör så, utan problem. Utåt får man enligt lag inte ha däck som sticker utanför skärmkanten. Ligger däcken för nära (i linje med) skärmkanten så kan det mycket väl hända att man knycklar skärmarna i ett större gupp. Även om man har däck som hamnar något innanför skärmkanten så kan man knyckla skärmarna, allt hänger på om (hur mycket) bilen är sänkt samt däcken dimension. I regel kan man säg att på en originalbil (ej sänkt mm) kan man gå upp 5% i omkrets utan att problem uppstår. På min bruxis (Passat-96) kör jag däck med 7% omkrets trots sänkt bil. Funkar bra, MEN om jag kör upp för en hög trotarkant med "mer" rattutslag så tar däcket i skärmen, har dock klarat mig från knycklad skärm. Jag aviker en hel del från original dimension på fälgarna, ET ligger kring original (typ 40(, men fälgen är 1 tum bredare...

Senast redigerat av dawwe (11 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
badhero
11 november 2014 · 92 Inlägg

Undrar om 225\45\18 fram och 255\40\18 bak är bra setup för vinter på originala V spoke 188 (335i e92), ska de passa? (just nu sitter det 225\40 255\35)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
it_mutt Avstängd
11 november 2014 · 10 388 Inlägg

badhero skrev:
Undrar om 225\45\18 fram och 255\40\18 bak är bra setup för vinter på originala V spoke 188 (335i e92), ska de passa? (just nu sitter det 225\40 255\35)

255 som vinterskor är alldeles för brett enligt mig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
carnut
19 november 2014 · 119 Inlägg

mitt navmått är 56,6 mm och har fälgar på vinterdäck som är 57,1 mm. Med så liten skillnad gör det nåt om jag kör med dessa vinterdäck. ?

/Lars

it_mutt Avstängd
19 november 2014 · 10 388 Inlägg

yesman skrev:
mitt navmått är 56,6 mm och har fälgar på vinterdäck som är 57,1 mm. Med så liten skillnad gör det nåt om jag kör med dessa vinterdäck. ?

/Lars

Borde inte vara något problem så länge du korsdrar bultarna/muttrarna och samtidigt ruckar lite på fälgen.

Säkert lite överkurs, men iaf.

Senast redigerat av it_mutt (19 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
FLindgren
19 november 2014 · 5 089 Inlägg

it_mutt skrev:

yesman skrev:
mitt navmått är 56,6 mm och har fälgar på vinterdäck som är 57,1 mm. Med så liten skillnad gör det nåt om jag kör med dessa vinterdäck. ?

/Lars

Borde inte vara något problem så länge du korsdrar bultarna/muttrarna och samtidigt ruckar lite på fälgen.

Säkert lite överkurs, men iaf.

Rekomenderar att köpa dessa...
http://www.molway.com/tillbehor/navring … -57-1-56-1

Hela bilens vikt ligger på bultarna annars och det kan sluta illa.... Och det lär säkert vibrera utan dom.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
it_mutt Avstängd
20 november 2014 · 10 388 Inlägg

FLindgren skrev:

it_mutt skrev:

yesman skrev:
mitt navmått är 56,6 mm och har fälgar på vinterdäck som är 57,1 mm. Med så liten skillnad gör det nåt om jag kör med dessa vinterdäck. ?

/Lars

Borde inte vara något problem så länge du korsdrar bultarna/muttrarna och samtidigt ruckar lite på fälgen.

Säkert lite överkurs, men iaf.

Rekomenderar att köpa dessa...
http://www.molway.com/tillbehor/navring … -57-1-56-1

Hela bilens vikt ligger på bultarna annars och det kan sluta illa.... Och det lär säkert vibrera utan dom.

Ja, det verkar ju lämpligt...speciellt när den inte passar.

Vi pratar om 0.5mm i skillnad (Nav 56.6mm. Fälg 57,1mm).

Centrumringen är till för att centrera fälgen vid montering, -inte- hålla uppe bilen och dess vikt.

Anledningen till att det går illa är inte att det vilar på "bara bultarna", utan att det inte blir centrerat, vilket gör att ex.vis bultarna går av eller vibrerar ut. Blir det inte "rätt" så får du också (mest troligt) vibrationer i bilen. Därav att det gäller att korsdra bultar/muttrar samtidigt som man ruckar på fälgen (först helst bara med hylsa utan skaft, sen vidare till "med skaft med bilen upp" osv)

Navringar är dessutom ett relativt "nytt" (nåja) påhitt. Fanns inte alls förr, och se, det gick bra då, och gör det nu också. Det kräver som sagt lite mer vid montering av fälgarna, och kan, om man nu inte gör "som man ska" skita sig.

Jag säger inte att man i de flesta fall ska eller ens bör snåla in på det. Men, i detta fall där det handlar om ½mm i skillnad så skulle jag igen säga att det är skit sak samma.

Senast redigerat av it_mutt (20 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
20 november 2014 · 4 474 Inlägg

0.5 mm hit eller dit kan ha noterbar betydelse, beror på fälg storlek och däcksdimension. 0.5 mm "fel" på 20-21" med  25 eller 30 profil på däcken kan om det vill sig illa ge märkbara "vibrationer", medans det är knappast märkbart på säg 185/65/15. Mitt råd är: Skaffa korrekta navringar, finns det inte så köp alutjejp o dra 1-2 varv (eller hur många det behövs) runt navstyrningen (på bilen...). O till sist: Det är varken bultarna eller navstyrningen som tar upp den större delen av kraften, utan det är friktionen mellan fälgens anliggningsyta o motsvarande yta på bilen som tar upp större delen av krafterna. Naturligtvis spelar hjulbultarna en rätt viktig roll för att kunna uppnå tillräcklig friktion:)

Senast redigerat av dawwe (20 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
MasterCar
21 november 2014 · 390 Inlägg

Hej, jag har en Jetta mk6 (2013) och undrar hur breda MAX mina däck samt fälgar kan vara om jag vill ha 18 tums fälgar ?

MoffeGreven
28 november 2014 ·

http://infosite.se/Aluminiumfalgar?page … Bname%5D=#

"18" fälg Zerooq R Brilliant"


Passar dessa på min bil utan problem? Alltså jag behöver inga spacers eller nånting sånt, bara att köpa och skruva dit?

S40 -06.

FLindgren
28 november 2014 · 5 089 Inlägg

MoffeGreven skrev:
http://infosite.se/Aluminiumfalgar?page=1&rim%5Bdiameter%5D=18&car%5Bcar_make%5D=Volvo&car%5Bcar_description%5D=S40+2004-2012&rim%5Bmanufacturer%5D=&product%5Bname%5D=#

"18" fälg Zerooq R Brilliant"


Passar dessa på min bil utan problem? Alltså jag behöver inga spacers eller nånting sånt, bara att köpa och skruva dit?

S40 -06.

Ja den ska passa.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
carnut
29 november 2014 · 119 Inlägg

Har bra vinterdäck 175/65 r14 på  rostiga plåtfälgar, och tänkte använda lm-fälgar med slitna däck 185/60 r14.
Går det utan problem att använda fräscha gummit tillsammans med lm-fälgarna?

it_mutt Avstängd
29 november 2014 · 10 388 Inlägg

yesman skrev:
Har bra vinterdäck 175/65 r14 på  rostiga plåtfälgar, och tänkte använda lm-fälgar med slitna däck 185/60 r14.
Går det utan problem att använda fräscha gummit tillsammans med lm-fälgarna?

Mjodå, det bör inte vara några problem

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AlfredssonT5
30 november 2014 · 23 Inlägg

Hej.

Äger en Saab 9-3 2008 Turbo X.

För tillfället har jag originalfälgarna på 19''x8.5'' med ET 41 och 35 profil.
Jag har tittat på några bredare fälgar till nästa sommar som finns i 20''x9'' och 20''x10''.
Helst hade jag haft 10 breda om det nu går, vilket är min fråga.
Finns det någon som kör/kört 10'' breda 20'' på 9-3 SS här inne? Har fått vetskap om att 9'' passar 100% min fråga är då om 10'' breda fälgar.

MVH tack för svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang