Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

MultiC
11 april 2015 · 37 Inlägg

Vilken bil passar dessa? Bmw M5 343 tror jag det är.
Bak 10½ bredd 20" ET 19 295/30-20 5/120
Fram 9½ bredd 20" ET 31 265/35-20 5/120

Har en uppsättning som inte passar F11 bak då det sticker ut 5 cm ifrån hjulhuset.

Senast redigerat av MultiC (11 april 2015)

Dodge Durango SRT "392" (2019)
shogun
11 april 2015 · 2 117 Inlägg

ultimatemartin skrev:

it_mutt skrev:

ultimatemartin skrev:

På längre sträckor märker man det, just nu har jag 4,9% för små hjul, så när jag kör i 100 på mätaren så kör jag egentligen i 95, vilket betyder att jag måste upp i ca 117 för att ligga i 110 på motorvägen, då får man också högre varv på motorn och det ökar förbrukningen... Gött att sommardäcken åker på om nån dag när jag har tid, dom har iaf rätt dimension smile

Fast...sådär är det ju iofs original på många många mååååånga bilar (ungefär alla). En säkerhetsmarginal på hastighetsmätaren helt enkelt (i förhållande till GPS-hastighet).

Sen varierar det något iofs. Men spännande med dina valda siffror, för det är precis vad A6:an har för förhållande (hastighetsmätare vs gps) med originalstorlek på däcken.

Jag vet att det finns marginal på mätaren, den är väl mer exakt på nya bilar? De siffror jag valde va bara matematik, har alltid räknat plus 5%, har stämt ganska bra med övrig trafik om dom nu kör lagligt, har provat gps på telefonen en gång, då låg jag i 120 på mätaren men telefonen visade 93, så den fungerar inte alls, riktig gps har jag dock inte provat. På sommardäcken har jag 195-65-15, på vinterdäcken har jag 185-60-15 (fick dom gratis), det är stor skillnad.

Nyare bilar med elektroniska hastighetsmätare brukar ha ca 3-5% marginal. Tidigare var det ganska vanligt att de mekaniska vajerdrivna visade ca 10% fel.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Orange_Dragon
19 april 2015 · 392 Inlägg

Undrar om nån kan tala om för mig vilken bredd på däck jag ska ha på en 18x9" fälg?
Vill inte ha "stance, tyskstuk" eller liknande utan däck som passar bra på fälgen.

Skulle 265 35 18 vara ok?

Tack på förhand/Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
lidbergs
21 april 2015 · 2 Inlägg

Tjenare, skulle behöva lite hjälp eller med ET och spacers, för det va mer invecklat en vad jag trodde men men..

Har beställt Ocean Deep Silver 5x108 19x8,5 ET42, och dessa ska monteras på mitt 740 projekt, som kommer upp här inom kort.. nu till frågan vilka spacers ska man ha, om man ska ha fälgen jäms med skärmen fram bak? saken är den att jag har på börjat breddning av skärmar och tänkte ha runt 6cm bak o 4-5 cm fram vilka spacers bör funka då? smile

Om den svenska AVUNDSJUKAN kunde omvandlas till ENERGI då skulle den gott o väl motsvara värdens kända OLJERESERVER!
Shewii Highland Street Crew
21 april 2015 · 170 Inlägg

lidbergs skrev:
Tjenare, skulle behöva lite hjälp eller med ET och spacers, för det va mer invecklat en vad jag trodde men men..

Har beställt Ocean Deep Silver 5x108 19x8,5 ET42, och dessa ska monteras på mitt 740 projekt, som kommer upp här inom kort.. nu till frågan vilka spacers ska man ha, om man ska ha fälgen jäms med skärmen fram bak? saken är den att jag har på börjat breddning av skärmar och tänkte ha runt 6cm bak o 4-5 cm fram vilka spacers bör funka då? smile

Vad är det för ET samt bredd på fälgarna du har nu?

Chevrolet Silverado "Opus Magni" (1991)
lidbergs
21 april 2015 · 2 Inlägg

formulerade det lite konstigt imorse.. På Ocean deep fälgarna är det ET42, och på 740 org, är det ju ET 25,, planen är att bredda cirka 6 cm bak o ungefär 4cm fram vad för bult-on spacers bör jag skaffa så jag får ut fälgen så pass mycket ifrån navet? smile

Om den svenska AVUNDSJUKAN kunde omvandlas till ENERGI då skulle den gott o väl motsvara värdens kända OLJERESERVER!
shogun
22 april 2015 · 2 117 Inlägg

Copy/Paste från min projekttråd:

När jag bytte till andra fälgar hade jag som önkemål att bilen skulle bli fetare och fälgarna flyttas utåt så mycket som möjligt. Det talas mest om diameter på fälgen och bredd på däcken men sällan nämns något om vad som händer med ET vid ändrad fälgbredd.
ET - eller även kallad inpressningsdjup, är mått på hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt. Det är viktigt att ET stämmer annars finns risk att fälgen tar i hjulhuset, stötdämparen eller skärmkanten.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img442a55dbe09e9.jpg

Original ET ligger på ca ET38-42. Jag ville ha nära ET0. För att ha en viss justermån valde jag fälgar med en bit kvar till ET0. Resten justeras in med hjälp av spacerplattor.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img440df237ad5a6.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img44a75d1ce09d0.jpg


Hur mycket plats finns det kvar utåt resp inåt?
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

Hur mycket ändras däckens omkrets vid annan profil och bredd?
http://www.orle.se/fileadmin/php/dackcalc.php

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Shewii Highland Street Crew
25 april 2015 · 170 Inlägg

lidbergs skrev:
formulerade det lite konstigt imorse.. På Ocean deep fälgarna är det ET42, och på 740 org, är det ju ET 25,, planen är att bredda cirka 6 cm bak o ungefär 4cm fram vad för bult-on spacers bör jag skaffa så jag får ut fälgen så pass mycket ifrån navet? smile

Så vitt jag kan räkna ut så kommer fälgen hamna nästan 50mm närmare dämparen, (jämfört med en 6 tum bred fälg, vet inte vad Volvos är original så jag gissade) den kommer även hamna ca 15mm längre ut och drar du av detta på dom 60mm du tänkt bredda bak hamnar du ju 45mm innanför skärmkanten.

Kan tipsa dig om att gå in på www.willtheyfit.com och skriva in dina nuvarande uppgifter och det du tänkt använda så får du ut skillnaden, tänk dock på att dämparen dom visar i bild endast är i illustrativt syfte(inte säkert att det tar i bara för att det ser ut så)

Lycka till!

Chevrolet Silverado "Opus Magni" (1991)
Knotvillage Transportbranschen
29 april 2015 · 46 Inlägg

Kan jag ha 245/30-20 på en V70 D5 2012?

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!
it_mutt Avstängd
29 april 2015 · 10 388 Inlägg

Knotvillage skrev:
Kan jag ha 245/30-20 på en V70 D5 2012?

Helt omöjligt att svara på utan att veta något om fälgen (et ex.vis). Eller ja, kanske inte helt omöjligt men galet svårt. Kanske går fint med ET 20, men inte alls med ET 35 eller 12 eller liknande. Men visst, det kanske inte är möjligt med 20" alls, det har jag ingen aning om.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
CC72
29 april 2015 · 1 661 Inlägg

Någon som vet om 245/40-18 med et43 går in på en passat kombi 3bg (-04)

Knotvillage Transportbranschen
30 april 2015 · 46 Inlägg

it_mutt skrev:

Knotvillage skrev:
Kan jag ha 245/30-20 på en V70 D5 2012?

Helt omöjligt att svara på utan att veta något om fälgen (et ex.vis). Eller ja, kanske inte helt omöjligt men galet svårt. Kanske går fint med ET 20, men inte alls med ET 35 eller 12 eller liknande. Men visst, det kanske inte är möjligt med 20" alls, det har jag ingen aning om.

Tillverkare    Ocean
Kategori    Fälgar
Diameter    20
Bredd    8.5
ET-mått    50
Bultcirkel    108
Antal bulthål    5
Navhål    67.1
Max Vikt    680

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!
TX
28 maj 2015 · 2 Inlägg

Hej.

Känns lite fel att börja mitt första post här med att be om hjälp, hoppas folk har överseende, men jag får fylla i kontot med info nu under semestern.

Låt mig börja från början.

Jag hade hoppats få bytt fälgar på min ena bil, och har typ tagit en krasch kurs i alla dessa mått, ET och andra värden. Och visst har jag blivit klokare, men jag vet också att jag är ute på djupt vatten och det är en hel del pengar på spel.

Bilen:
Toyota Corolla 2006, 1,8l T-Sport Compressor
Det jag vet är att original däck och fälg är 215/45R17 på 17x7 fälgar med ET45 och 4/100.
Det jag letar efter är 18" fälgar, och försöka få rätta på hur dessa kommer att sitta och passa.
Det är en liten ovanlig bil, men chassit bygger på vanliga Corolla T-sporten med hjulhus mm.

Testade lite med några av automatiska testerna (som folk haft länkade ovan) och fick lite bra info, men jag har gärna en åsikt med dessa siffror.

Just nu väljer jag mellan lite olika design och typ, och vet att jag troligen kan glömma alla 18x8 fälgar.
Så mitt sikte är nu på 18x7,5 och behöver då veta vad för ET "spann" jag har att röra mig inom.
Vet att i slutet får inte däcket sticka ut, eller ha en rullomkrets som skiljer mer än 5%. Omkretsen är inga problem, det är "sticka ut / få plats" som är. Jag får dock inte ihop allt, eftersom jag inte förstår alla måtten till 100%.

Jag vill inte bygga om henne, eller sätta distanser, utan det är fälg + ev centrum bricka som gäller.
Passar det inte så gör det inte, då får jag nöja mig med 17".

Hoppas att någon vänlig själ har lite tid och kunskap att hjälpa en smile

Edit: Om någon mer info behövs så fråga, så ska jag försöka ordna detta.

Senast redigerat av TX (28 maj 2015)

Volvo-V40-T4
3 juni 2015 · 208 Inlägg

Hej !!!

Har en fråga angående byte av et på fälgar.
Jag funderar på att köpa MK18 fälgar och bygga om dom så att dom skall passa på en V40 T4 -99.
Ändra till 4 bultat vet jag hur man gör men jag skulle vilja få svar på hur jag ändrar et så att dom passar på min bil. Jag lär ju vara först med detta iaf och det känns kanon då troligtvis INGEN kommer VÅGA sno dom.  wink
Vilken et skall jag ha får att fälgarna skall passa ?

Vill INTE ha en chatt tråd utan vill ha sakliga och bra svar.

Mvh
Micke i Gbg

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
Volvo-V40-T4
3 juni 2015 · 208 Inlägg

Hej !!!

Har en fråga angående byte av et på fälgar.
Jag funderar på att köpa MK18 fälgar och bygga om dom så att dom skall passa på en V40 T4 -99.
Ändra till 4 bultat vet jag hur man gör men jag skulle vilja få svar på hur jag ändrar et så att dom passar på min bil. Jag lär ju vara först med detta iaf och det känns kanon då troligtvis INGEN kommer VÅGA sno dom.  wink
Vilken et skall jag ha får att fälgarna skall passa ?

Vill INTE ha en chatt tråd utan vill ha sakliga och bra svar.

Mvh
Micke i Gbg

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
dawwe ...has left the building...
3 juni 2015 · 4 474 Inlägg

Högre ET får man genom att svarva av fälgens anliggningsyta mot "bilen". Men man kan inte ta "hur mycket som helst", mindre material=klenare fälg...
Lägre ET får man med hjälp av spacers...
Och, för att någon skall kunna svara på din fråga måste du tala om hur breda de tilltänkta fälgarna är, samt vilken ET de har.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ConnysSvetsOTaxi
6 juni 2015 · 196 Inlägg

Har en Daewoo Kalos -03
Original mått är: 185/65R14
Potentiella nya hjul har måtten: 205/45R17
Är det något som kommer passa eller är det bara att glömma?
(Bilen kommer inom någon vecka att sänkas ca 40mm och få nya stötdämpare kan vara något som bör noteras.)

Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (6 juni 2015)

Joniboi
6 juni 2015 · 2 Inlägg

Hej!smile

Jag har en S40N årsmod 2005 AWD (samma chassi som V50 AWD). Bilen är sänkt med eibach fjädrar, 30mm.

Min fråga är om jag får på 19" stora fälgar, et 45, 8.5" breda. Däck 225/35/19.

Någon som vet ifall det går på eller om det kommer skrapa bak i skärmarna, eller fram vid stora rattutslag?

Jag är tacksam för alla svar, men allra bäst är om någon kan svara som vet av erfarenhet!

960ftw
7 juni 2015 · 6 Inlägg

Tacksam för hjälp här..

Har en Passat 02 som jag desperat letar sommarsulor till såhär ett par månader efter att man borde varit av med dubbdäcken..

Hittar att ET på min ska vara 37 och fälgarna jag kollar på, som oftast är originalfälgar till modeller nyare än 02, har t ex 42 i ET. Nav och bultcirkel är samma men vad jag undrar är alltså om det passar rakt av, vad tror ni?
Erfarenheter?

Lavesson94
29 juni 2015 · 1 Inlägg

Tjena köpte mig en bmw 330d -01 och tänkte köpa fälgar men är inte så värst hemma i det, har i alla fall hittat ett par fälgar som har däcken 235/35/19 och fälgarna har bultcirkel 5/120, och ET 34. Frågan är då passar dom min bil??
Tacksam för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang