BMW E36 M3 ZF-Växellåda till E36 325i

Lozinmust "Unloaded"
17 maj 2012 · 1 557 Inlägg

Sannefjord skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Sannefjord skrev:
Vill med veta. Och vilken låda lämpar sig bäst i en 3.0 turbo med ca 6-700 hk? smile

Jag har alldrig gjort det själv, med jag har sett att alla kör med BMW ZF (M3) växellåda för att den tåler riktigt mycket. Alla med turbobygge (även de med Volvo) kör med den smile

Getrag sämre alltså? Blandar ihop dem :p

Nej Getrag-lådan(som delar innehåll med V161 från sena årsmodellers Supra MKIV) är snarare bättre än ZF-lådan, även om båda gott och väl räcker till ditt bygge, men om du vill veta vad som håller för laddtryck så finns det nog ingen bättre att fråga än Rickard Ivars(Rivars på garaget), med 1000+ hk och ett antal olika sprängda lådor och kopplingar.

Nej en 6-växlad(3.2) låda passar inte rätt upp och ner mot 325, fel kardan och diffhus(eller ev. bara flänsen). 3.0 lådan behöver du också byta kardan till för övrigt till den från en 328 eller M3 3.0 för att få rätt längd.

Reserverar mig för felaktigt innehåll, ingen är perfekt och verkligen inte jag.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
17 maj 2012 · 1 032 Inlägg

Sannefjord skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Sannefjord skrev:
Vill med veta. Och vilken låda lämpar sig bäst i en 3.0 turbo med ca 6-700 hk? smile

Jag har alldrig gjort det själv, med jag har sett att alla kör med BMW ZF (M3) växellåda för att den tåler riktigt mycket. Alla med turbobygge (även de med Volvo) kör med den smile

Getrag sämre alltså? Blandar ihop dem :p

Ja det tror jag i alla fall i och med att alla kör med ZF i sinna turbobygge. Getrag sitter där i original. Och ZF sitter i alla E36 328:or och 3.0L M3:or smile

Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (17 maj 2012)

-BMW-Motorsport- ///M-Power
17 maj 2012 · 1 032 Inlägg

Lozinmust skrev:

Sannefjord skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Jag har alldrig gjort det själv, med jag har sett att alla kör med BMW ZF (M3) växellåda för att den tåler riktigt mycket. Alla med turbobygge (även de med Volvo) kör med den smile

Getrag sämre alltså? Blandar ihop dem :p

Nej Getrag-lådan(som delar innehåll med V161 från sena årsmodellers Supra MKIV) är snarare bättre än ZF-lådan, även om båda gott och väl räcker till ditt bygge, men om du vill veta vad som håller för laddtryck så finns det nog ingen bättre att fråga än Rickard Ivars(Rivars på garaget), med 1000+ hk och ett antal olika sprängda lådor och kopplingar.

Nej en 6-växlad(3.2) låda passar inte rätt upp och ner mot 325, fel kardan och diffhus(eller ev. bara flänsen). 3.0 lådan behöver du också byta kardan till för övrigt till den från en 328 eller M3 3.0 för att få rätt längd.

Reserverar mig för felaktigt innehåll, ingen är perfekt och verkligen inte jag.

Aha ok. Tack så mycket för svaret, det uppskattas! smile

Sannefjord
17 maj 2012 · 457 Inlägg

Då är vi med i matchen

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
Lozinmust "Unloaded"
17 maj 2012 · 1 557 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

Sannefjord skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Jag har alldrig gjort det själv, med jag har sett att alla kör med BMW ZF (M3) växellåda för att den tåler riktigt mycket. Alla med turbobygge (även de med Volvo) kör med den smile

Getrag sämre alltså? Blandar ihop dem :p

Ja det tror jag i alla fall i och med att alla kör med ZF i sinna turbobygge. Getrag sitter där i original. Och ZF sitter i alla E36 328:or och 3.0L M3:or smile

Ja det sitter Getrag 240/260 i 320-325, ev. alla modeller som ej är 328 eller högre, så att säga, och nej de Getrag-lådorna är inget att hurra över. MEN Getrag-lådan från M3 3.2 är på den gudalika änden av skalan.

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
Sannefjord
17 maj 2012 · 457 Inlägg

Lozinmust skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Sannefjord skrev:

Getrag sämre alltså? Blandar ihop dem :p

Ja det tror jag i alla fall i och med att alla kör med ZF i sinna turbobygge. Getrag sitter där i original. Och ZF sitter i alla E36 328:or och 3.0L M3:or smile

Ja det sitter Getrag 240/260 i 320-325, ev. alla modeller som ej är 328 eller högre, så att säga, och nej de Getrag-lådorna är inget att hurra över. MEN Getrag-lådan från M3 3.2 är på den gudalika änden av skalan.

det är den bästa?

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
17 maj 2012 · 1 032 Inlägg

Lozinmust skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Sannefjord skrev:

Getrag sämre alltså? Blandar ihop dem :p

Ja det tror jag i alla fall i och med att alla kör med ZF i sinna turbobygge. Getrag sitter där i original. Och ZF sitter i alla E36 328:or och 3.0L M3:or smile

Ja det sitter Getrag 240/260 i 320-325, ev. alla modeller som ej är 328 eller högre, så att säga, och nej de Getrag-lådorna är inget att hurra över. MEN Getrag-lådan från M3 3.2 är på den gudalika änden av skalan.

Aha så det sitter en Getrag i 3.2:an smile Men den måste väl vara rätt så svår och få tag på, och dyr hmm

Lozinmust "Unloaded"
17 maj 2012 · 1 557 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

Lozinmust skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Ja det tror jag i alla fall i och med att alla kör med ZF i sinna turbobygge. Getrag sitter där i original. Och ZF sitter i alla E36 328:or och 3.0L M3:or smile

Ja det sitter Getrag 240/260 i 320-325, ev. alla modeller som ej är 328 eller högre, så att säga, och nej de Getrag-lådorna är inget att hurra över. MEN Getrag-lådan från M3 3.2 är på den gudalika änden av skalan.

Aha så det sitter en Getrag i 3.2:an smile Men den måste väl vara rätt så svår och få tag på, och dyr hmm

I Supra-format så kostar den väl ca 20k, beroende på. Men M3 3.2-lådan kostar kanske 8-10k, ev. billigare, dock var det ett tag sen jag kollade de här priserna.

"When innovation meets passion!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang