Alecci - Maserati 3200 GT '99

Mig veterligen Garagets första och hittills enda projekt som byggs på en Maserati. Målsättningen med projektet är att bilen skall få ett diskret och stilrent racingstuk med inspiration från Maserati GranTurismo MC Stradale.
  • 57 Följare
  • 24 848 Visningar
  • Projektet avslutat 23 juni 2013
Alecci
11 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

Då var det återigen dags för ett nytt projekt, och återigen tidigare än vad jag själv trodde. Det verkar som om det börjar bli en ful ovana att inte slutföra mina bilprojekt, men vi får se om det kanske kan bli ändring på det denna gång.

Detta kommer med största sannolikhet att bli ett ganska långsamt projekt med relativt långt mellan uppdateringarna eftersom i egenskap av student inte kan lägga alltför stora summor på att utveckla bilen i dagsläget, och de pengar man kan spendera går mestadels åt till hyfsat dyrt underhåll.


http://farm7.static.flickr.com/6206/6156617105_fba65ce269_z.jpg

Bilen i fråga är i alla fall, precis som rubriken antyder, en Maserati 3200 GT av 1999 års modell. Den har i skrivande stund rullat cirka 8 200 mil och har full servicehistorik. Skicket på bilen är, med undantag av lacken, mycket bra för sin ålder och mätarställning. Bilmodellens exteriör designades av Giorgetto Giugiaro på Italdesign, och hela modellprojektet är vad jag förstått det som utvecklat av Ferrari, som i juli 1997 köpte 50 % av bilmärket från Fiat Auto och följaktligen gjorde Maserati till sin lyxdivision.

Maserati 3200 GT tillverkades mellan 1999 och 2002 i en upplaga av cirka 6 500 exemplar, varav jag misstänker att mindre än 100 stycken finns i Sverige. Modellen känns lätt igen på grund av sina bumerang-formade baklysen med LED, och kan även urskiljas bland sina yngre syskon, 4200 Coupé och GranSport, genom luftintagen i motorhuven.

http://farm7.static.flickr.com/6207/6157161570_e92ac3a766_z.jpg

Under nämnda motorhuv ruvar en 32-ventilers V8 med cirka 3,2 liters volym som överladdats med dubbla turboaggregat från IHI. I originalutförande lämnar den 369 hk och 491 Nm, vilket räcker till prestanda i stil med 0-100 km/h på 5,1 sekunder, den berömda kvartsmilen på 13,3 sekunder och en topphastighet på ungefär 280 km/h.

Enligt vad jag kunnat utröna är det hyfsat lätt att massera den till att ge mellan 420 och 450 hk med ett vridmoment på mellan 560 och 610 Nm, främst genom modifierade andningsvägar och höjt laddtryck. Den mest effektstinna 3200 GT jag hittills hört talas om hade en effekt på runt 700 hk, och med tanke på bilens karaktär redan i standardutförande kan man bara fantisera om vilket monster den topptrimmade bilen torde vara.

http://farm7.static.flickr.com/6080/6157160170_678aed321c_z.jpg

Vad gäller min egen bil och projektet med att förädla den så finns det i vanlig ordning gott om planer inför framtiden, även om jag endast planerar mindre modifikationer inom den närmaste framtiden. Detta på grund av att jag egentligen har siktet inställt på en Maserati GranTurismo, och beroende på när jag får råd med en sådan så kan detta projekt komma att avslutas i förtid. Nu går vi dock händelserna i ganska långt i förväg, så låt oss istället koncentrera oss på vad jag i första hand har planerat vad avser bilens framtid i min ägo.

Först på listan står sådana enkla saker som en ny uppsättning fälgar och lite lägre markfrigång. Vad avser det förstnämnda så är utbudet av fälgar ganska lågt på grund av bilens förutsättningar i form av en bultcirkel på 5x108 och ett ganska högt ET, det senare runt 40-strecket. Siktet är inställt på Linea Corse GTLM som kommer få modifierad bultcirkel för att kunna passa. Gällande sänkningen är det dock lite smidigare - bilen är något justerbar i höjdled redan original, cirka 15 mm kanske - och det finns en billig sats med OEM sänkningsfjädrar från premiummodellen Assetto Corsa att tillgå. Samma modell har också en styvare krängningshämmare fram som jag är lite sugen på.

http://farm7.static.flickr.com/6069/6156621645_c6e5e78e85_z.jpg

Efter att dessa två saker avklarats kommer nästa mål att bli uppdatering av bilens multimediala kapacitet, och min vana trogen läggs krutet på komponenter som ska låta mycket och bra men synas så lite som möjligt. Allting skall alltså, så långt det är möjligt, passa i originalinfästningar. Undantaget blir baselementen, som jag hoppas kunna gömma i en custombyggd version av mittarmstödet i baksätet. I tidigare projektbilar har jag kört först med Pioneer (Nissan Skyline R34 GTR) och sedan Hifonics (BMW/Alpina B10 V8), och denna gången hade jag tänkt köra med JL Audio som vad jag förstått ska vara ett hyfsat bra märke.

Nästa punkt på listan kommer sannolikt bli lätta modifikationer av insugsdelen på motorn, där det kommer att monteras BMC sportluftfilter i original luftfilterboxar samt ett trycksrörskit i aluminium med silikonslangar. I vinter har jag även tänkt försöka lära mig den ädla konsten att drapera saker i kolfiber, och en del plastkåpor i motorrummet kommer troligtvis få se fram emot den behandlingen om jag tycker att mitt arbete håller tillräckligt bra klass. Stuket på motorrummet kommer troligtvis bli någonting i stil med vad jag satsade på för R34 GTR:en, alltså cleant och elegant med racinginspiration.

http://farm7.static.flickr.com/6062/6157162708_1c8cd0bc59_z.jpg

Detta är väl i princip så långt jag räknar med att hinna innan det är dags att fatta beslut om huruvida jag ska fortsätta detta projektet eller satsa på en GranTurismo istället. Om jag behåller denna bilen så finns naturligtvis planer för den eventualiteten också, vilket bland annat innefattar ett komplett avgassystem från Larini men med modifierade slutrör (hann ju aldrig få användning för dem jag skaffade till B10 V8:an), mappning, sportstolar klädda i matchande skinn som resten av interiören, eventuellt ett diskret custombyggt bodykit med inspiration från MC Stradale och en omlackering i annan kulör samt lite exteriöra kolfiberdetaljer.

Som vanligt får framtiden utvisa vad som sker och vad som inte sker, det här är i alla fall en början. Förhoppningsvis kommer någon att finna projektet intressant, i synnerhet då det mig veterligen är förhållandevis sällsynt med projekt som byggs på italienska sportbilar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
steevie
11 oktober 2011 · 322 Inlägg

Roligt med ett annorlunda projekt, Ska följas smile

Kolla gärna in min projekttråd om S60in
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232927
alain www.bimmerpower.org
11 oktober 2011 · 3 995 Inlägg

Grattis! För den fin Maserati 3200GT, inte så många exemplar som gör den attraktivare.
Lycka till med projekt, ska följa. cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
11 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

Mycket fin och elegant design på dessa bilar. Inte för vågade och utmanande men inte för blyga heller.
Tycker definitivt du skall ljudisolera extra också så att man inte hör någonting utifrån. Vet inte hur tyst den är inuti original men går nog att få ännu bättre wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Rber
11 oktober 2011 · 109 Inlägg

Stod en svart utanför porten till mig nu när jag skulle hem för lunch! Riktigt fina.

Men 5x108 med ett ET runt 40 borde väl inte vara bekymmer? Volvo ligger ju i de trakterna också?!

Alecci
11 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Mycket fin och elegant design på dessa bilar. Inte för vågade och utmanande men inte för blyga heller.
Tycker definitivt du skall ljudisolera extra också så att man inte hör någonting utifrån. Vet inte hur tyst den är inuti original men går nog att få ännu bättre wink

Jodå, egentligen skulle det väl så sett inte var fel med lite extra ljudisolering, dock vill man ju inte vare sig isolera bort motorljudet eller tynga ner bilen. Den behöver lättas istället då den faktiskt är ganska tung för sin storlek.

Rber skrev:
Stod en svart utanför porten till mig nu när jag skulle hem för lunch! Riktigt fina.

Men 5x108 med ett ET runt 40 borde väl inte vara bekymmer? Volvo ligger ju i de trakterna också?!

Tycker de är lite mer stilrena i svart, baklyktorna bland annat drunknar nästan lite grand i nuvarande kulör.

Volvo-fälgar med passande bultcirkel finns det gott om, och passande ET är väl inte heller jätteovanligt, men då blir det istället svårigheter med storlekarna och designen. Jag vill nämligen ha 19x8,5 fram och 19x10 bak och att fälgarna ska vara ganska djupa. Finns väldigt få alternativ att tillgå då om man inte vill betala premiumpriser för måttbeställda fälgar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
11 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

Alecci skrev:

Thunderbird88 skrev:
Mycket fin och elegant design på dessa bilar. Inte för vågade och utmanande men inte för blyga heller.
Tycker definitivt du skall ljudisolera extra också så att man inte hör någonting utifrån. Vet inte hur tyst den är inuti original men går nog att få ännu bättre wink

Jodå, egentligen skulle det väl så sett inte var fel med lite extra ljudisolering, dock vill man ju inte vare sig isolera bort motorljudet eller tynga ner bilen. Den behöver lättas istället då den faktiskt är ganska tung för sin storlek.

Fast motorljud vill du nog höra i din Skyline, inte i Maseratin wink Maseratin är ju en lyxräser och då bör den vara tyst inuti tycker jag big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Alecci
11 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Alecci skrev:

Thunderbird88 skrev:
Mycket fin och elegant design på dessa bilar. Inte för vågade och utmanande men inte för blyga heller.
Tycker definitivt du skall ljudisolera extra också så att man inte hör någonting utifrån. Vet inte hur tyst den är inuti original men går nog att få ännu bättre wink

Jodå, egentligen skulle det väl så sett inte var fel med lite extra ljudisolering, dock vill man ju inte vare sig isolera bort motorljudet eller tynga ner bilen. Den behöver lättas istället då den faktiskt är ganska tung för sin storlek.

Fast motorljud vill du nog höra i din Skyline, inte i Maseratin wink Maseratin är ju en lyxräser och då bör den vara tyst inuti tycker jag big_smile

Hade du hört ljudet av V8 och dubbelturbo hade du kanske tyckt annorlunda? tongue

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
11 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

Alecci skrev:

Thunderbird88 skrev:

Alecci skrev:

Jodå, egentligen skulle det väl så sett inte var fel med lite extra ljudisolering, dock vill man ju inte vare sig isolera bort motorljudet eller tynga ner bilen. Den behöver lättas istället då den faktiskt är ganska tung för sin storlek.

Fast motorljud vill du nog höra i din Skyline, inte i Maseratin wink Maseratin är ju en lyxräser och då bör den vara tyst inuti tycker jag big_smile

Hade du hört ljudet av V8 och dubbelturbo hade du kanske tyckt annorlunda? tongue

Kanske det big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
MrLila
11 oktober 2011 · 355 Inlägg

Hej!

Gott att du fått upp en ny tråd. Kommer följas. Prem lagd. smile

Mvh Jonas
bbellman Retarded or just Overjoyed
11 oktober 2011 · 353 Inlägg

Kul projekt du har! Skojigt med en lite annorlunda bil! smile

Skoda Superb "Laurin Klement" (2018)
Alecci
15 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

Som jag nämnde i det första inlägget kommer uppdateringarna i tråden nog vara ganska få och långt emellan, men det är kul ändå att det finns några som är intresserade av att följa det.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Holst Det heter STEREO
15 oktober 2011 · 893 Inlägg

Prenumeration lagt smile Bil ljudsidiot som man är med en kärlek för VACKRA bilar vilket det finns för lite av här på gorg men nu så! En av grannarna har en lika dan 00:a i ngn skum blåmetallick med uppställt ladd på ca1,2 (tror jag det var) å friare andningsvägar på både insugs sidan och avgas. Kan garantera dig att du kommer uppskatta samma saker. Den e fan hemsk å gå låta så man får ståpäls!

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm
Saab 9-3 aero cupé "Wanna be Viggen" (2002)
Rquired Allmänt envis
16 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Maserati-projekt är inte direkt vanligt på Garaget, synd då det är vackra bilar! Detta skall klart följas. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Koop
16 oktober 2011 · 1 867 Inlägg

Yep. Det här kommer jag följa smile

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
PerfectionR Japanese Engineering
19 oktober 2011 · 690 Inlägg

Riktigt bra projekttrådar du gör, man fastnar! Ser framemot att följa detta projekt. Skit i Maserati GranTurismo. Detta blir så mycket bättre och annorlunda!

Blir det någon bankörning i vår/sommar?

Senast redigerat av 1EVOXIN1 (19 oktober 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
daajvid Elektriker
19 oktober 2011 · 1 138 Inlägg

Fan vilken härlig bil:) lätt hålla koll härsmile

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Alecci
19 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Riktigt bra projekttrådar du gör, man fastnar! Ser framemot att följa detta projekt. Skit i Maserati GranTurismo. Detta blir så mycket bättre och annorlunda!

Blir det någon bankörning i vår/sommar?

Man tackar, vill man att folk ska slösa sin tid på att läsa dem så får man väl anstränga sig så gott det går att göra dem intressanta och lättläsliga.

Vad beträffar en eventuellt framtida GranTurismo så återstår det att se, då det beror på så många olika faktorer, inte bara ekonomiska sådana. Man får även försöka ta lite hänsyn till bilmodellens tillförlitlighet, och där ligger den nyare modellen mycket bättre till även om 3200 GT håller en långt högre nivå än vad de flesta tycks tro. Jag är dessutom relativt tveksam till att särskilt många i Sverige gjort ett entusiastprojekt av en GranTurismo, så man kan nog vara skapligt annorlunda där också.

Jag tror tyvärr inte det kommer bli mycket evenemang alls under kommande bilsäsong, främst på grund av att jag som student helt enkelt inte har råd. De få pengar jag har lägger jag hellre på att utveckla projektet och därtill vete tusan om detta egentligen är så hemskt mycket till banbil, även om jag planerar att någon gång i framtiden testa den på bana.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
19 oktober 2011 · 5 042 Inlägg

Grymt projekt ! Såg riktigt trevlig ut !
Som redan sagt tidigare. Kul o följa dina trådar med all läsning du ger ! smile
Brukar inte kommentera men har allt bevakat dig wink hehe

C H E V R O L E T <3
MrLila
28 februari 2012 · 355 Inlägg

Hallu.

Hur går det med bilen?

Mvh Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang