Bytte in min 2005 års V70 2.5t BSR steg 1 mot en maskin med en lite mer potent motor, en 2005 års V70 T5 i stället. Bilen är och ska vara en familjebil, den ska gå fram och tillbaka mellan arbeten och hem, lämna grabben på dagis, åka till affären och handla, semesterturer.. precis allt som en vanlig hederlig V70 gör, fast... Den ska vara Clean, Personlig och som en viss galen man i Kalmartrakten sa, "En familjebil ska vara: Trygg, säker, rymlig, bekväm och snabb!" Målet är alltså att bilen ska vara e bruksbil som ändå sticker ut och har prestanda nog att underhålla en!
Tänkte att det kunde vara kul att ha en projekttråd på T5an! Skulle haft en på förra men det blev aldrig av så lika bra att starta denna så fort som möjligt!
Bilen fick jag i min ägo 1e september 2011 och de första prylarna åkte på efter bara någon vecka. Pratade även med Autotech inför uppgradering av motorn som jag hoppas hinner bli klart innan sommaren 2012!
en bild på hur den såg ut den dag jag fick hem den!
Och redan första helgen körde jag ner till brorsan som varit snäll och haft mina 18" hjul i förvar så länge
På med dom illa kvickt!
vi bytte även staget så jag fick tillbaka mina powerflex
Vi passade även på att byta bussningen i lilla övre motorfästet, denna visade sig sitta väldigt hårt och ville inte alls ge efter så brorsan gick lös med gasen!
Subben fick ta platts igen och en smart liten dosa som brorsan hittade hos Streetgear kopplades också in.
Subben 10" aktiv från MDS
Dosan: Xcarlink, läsaer SD-kort/USB/AUX inkopplad i org cd-växlat ingång. Får tillgång till den genom source ratten och väljer enkelt cd changer. Drog kabeln via befintligt hål från handsfacket till baksidan av HU'n. Och 2 bilder på hur man får ut HU'n om någon inte vet det.
Börja med att lägga i backen, lyft plasten kring växelspaken så man kommer åt de 2 skruvarna under HU'n. (här ser man också den snygga USB laddar kontakten i 12V uttaget)
Ur med de 2 skruvarna och lyft ut stereon. Tänk på att du inte bör dra ut kablarna ur stereon, om du inte ska byta stereo då, för då startar den inte sen, behöver låsa upp den hos volvo i så fall...
ts007 skrev: Ser grymt bra ut! Kul med lite tips också då man själv ska lyfta bort stereon:) Nackdelen med den grillen är tyvärr att du snart kommer att märka att det släpper vid stenskott och det kromade lyser genom, ingen raketforskare som tillverkat den tyvärr:rolleyes: Ska bli spännande att följa detta projekt:D Kör hårt;)
// Skåne
Japp, ja hade samma grill på förra bilen och som du säger så efter ett tag blir det lite fult av stenskott. Men, vi får väl se, blir kanske annan griill igen när det sker eller så lackar man kanske om denna?!
Och idag fick kome beställningen från Xenonkungen!!
Xenon 35w 6000K med nya lampsocklar till dimmljusena. Nya lampor till backljuset och LED Canbus 4300K till possitionsljusena
Nya backljuset. Ska vara 380 Lm om det är någon som kan/vet ungefär hur starkt det är. Märker hur det funkar när jag ska köra hem från jobbet nu på fredag morgon, återkommer då med hur det funkat
Stämmer bra det!! Provade dom lite snabbt i morse när ja slutade jobba verkar lysa mycket mer än org men där stod en gatlyckta som vart tänd me så jag får se sen när jag är någon stanns med mer mörker!
Såå... då har jag kört lite i mörker me, testade nya backljuset och det lyser rätt mycket mer än org! Mene.. nu har alla bakrutorna blivit tonade me så man ser ju inte jätta bra ut på kvällen/natten iaf men det blev klart bättre ljus ändå och det underlättar klart vid backning i mörker!
Bilder på bilen efter toningen kommer i morgon Lördag!
Ja, hade jag önskat att man såg ÄNNU bättre, men det kan säkert skilja mellan olika toningsfilm o hur mörkt man har också. Men som sagt, lyser gör dom och en el del mer än orginal! Skulle testat backljuset innan jag tonade rutorna för att ge det en rättvis bedömning!
Kan vara så att xenonkonvertering är bättre, mer jobb dock och de kitt jag sett som ska vara gjorda för backljuset har gått på krinbg tusingen iaf..
Ja, nu är det ju snart dags för vinterdäcken me.. har blivit kallt ute och har man inget garage så tar det emot och gå ut och pilla på bilen! Men vi får se, kanske får man muta brorsan så man kan få grejerna som ligger och väntar monterade iaf. Har xenon till dimmljusena, LED possitionsljus och diadem blinkers fram liggandes just nu.
Sen ska man väl hålla sig lite och det blir att beställa hem lite delar då och då. Ska ha hem racekisse och lite v-bandsklammer i rostfritt samt beställa hem ett JT 3" halvsats och sedan en liten roadtrip över skånegränsen Spridare, stift och filter ska också införskaffas så om någon har 5 fina Siemens deka liggandes så...
Manssen skrev: Dom xenon lamporna till dimljusen. Är det dom som var anpassad till V70 /s60 ?
Mm.. samma sockel, alltså H1, annars vanliga xenonkitt, MEN, lamphållaren är ju anpassad för att ersätta orginal lamphållaren, alltså kopplar man bara in + o - som gick till org lampan mot nya ballasten i stället o kastar org hållaren åt H...
Ska se om ja kan få ännu bättre bilder på monteringen än vad brorsan fick men det lär nte bli gjort nu när det börjar bli kallt..
Mmjjaa... tror att vi har ca 4500-5000k i halvljuset, MEN, jag hade 6000K i dimmarna på förra och det ser riktigt snyggt ut! Monteringen är ganska enkel o logisk faktiskt när man väl tittar påt..
Manssen skrev: Dom xenon lamporna till dimljusen. Är det dom som var anpassad till V70 /s60 ?
Mm.. samma sockel, alltså H1, annars vanliga xenonkitt, MEN, lamphållaren är ju anpassad för att ersätta orginal lamphållaren, alltså kopplar man bara in + o - som gick till org lampan mot nya ballasten i stället o kastar org hållaren åt H...
Ska se om ja kan få ännu bättre bilder på monteringen än vad brorsan fick men det lär nte bli gjort nu när det börjar bli kallt..
Är lite sugen på det kittet faktist, men. Men blir inte 6000k lite mycket ? Man har inte så mycket att välja imellan