V70 T5 2005 lättare styling och effekt jakt

Bytte in min 2005 års V70 2.5t BSR steg 1 mot en maskin med en lite mer potent motor, en 2005 års V70 T5 i stället. Bilen är och ska vara en familjebil, den ska gå fram och tillbaka mellan arbeten och hem, lämna grabben på dagis, åka till affären och handla, semesterturer.. precis allt som en vanlig hederlig V70 gör, fast... Den ska vara Clean, Personlig och som en viss galen man i Kalmartrakten sa, "En familjebil ska vara: Trygg, säker, rymlig, bekväm och snabb!" Målet är alltså att bilen ska vara e bruksbil som ändå sticker ut och har prestanda nog att underhålla en!
  • 150 Följare
  • 520 145 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2017
Mack855
6 januari 2015 · 1 354 Inlägg

Blir lite lätt avis på den där julklappen! wink Ska ner till autotech 23e och påbörja min två-femma turbo big_smile Bilder på monteringen vill vi ha sen! Är det atech's egna du har där?

spokenratt
6 januari 2015 · 3 860 Inlägg

Mack855 skrev:
Blir lite lätt avis på den där julklappen! wink Ska ner till autotech 23e och påbörja min två-femma turbo big_smile Bilder på monteringen vill vi ha sen! Är det atech's egna du har där?

Ja, visst är det den ATM säljer, den är köpt där.
Faktiskt så att jag bytte till mig brorsans då han prioriterade om och satsar på ett annat projekt. Jag ska alltså fixa en universal IC åt honom i stället, med andra ord fick jag etg bra reapris kan man ju säga, universal brjkar vara billigare än dessa!

Naturligtvis blir det bilder från monteringen, men det är ju så att jag knte har något garage och jag tänkef inte stå ute och göra detta såhär års!!! Det får vänta tills det är lite varmare iaf!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mack855
6 januari 2015 · 1 354 Inlägg

spokenratt skrev:

Mack855 skrev:
Blir lite lätt avis på den där julklappen! wink Ska ner till autotech 23e och påbörja min två-femma turbo big_smile Bilder på monteringen vill vi ha sen! Är det atech's egna du har där?

Ja, visst är det den ATM säljer, den är köpt där.
Faktiskt så att jag bytte till mig brorsans då han prioriterade om och satsar på ett annat projekt. Jag ska alltså fixa en universal IC åt honom i stället, med andra ord fick jag etg bra reapris kan man ju säga, universal brjkar vara billigare än dessa!

Naturligtvis blir det bilder från monteringen, men det är ju så att jag knte har något garage och jag tänkef inte stå ute och göra detta såhär års!!! Det får vänta tills det är lite varmare iaf!

Förstår dig helt, är i samma sits själv så jag drar mig t.o.m. för att byta luftfilter tongue

spokenratt
8 januari 2015 · 3 860 Inlägg

Beställning lagd!

Inga superduper grejer, men ett emblem till nya grillen iaf. Tror att det blir snyggare med emblem på den mer "riktiga" XC-grillen, eller vad tror ni?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
spokenratt
8 januari 2015 · 3 860 Inlägg

Mack855 skrev:

spokenratt skrev:

Mack855 skrev:
Blir lite lätt avis på den där julklappen! wink Ska ner till autotech 23e och påbörja min två-femma turbo big_smile Bilder på monteringen vill vi ha sen! Är det atech's egna du har där?

Ja, visst är det den ATM säljer, den är köpt där.
Faktiskt så att jag bytte till mig brorsans då han prioriterade om och satsar på ett annat projekt. Jag ska alltså fixa en universal IC åt honom i stället, med andra ord fick jag etg bra reapris kan man ju säga, universal brjkar vara billigare än dessa!

Naturligtvis blir det bilder från monteringen, men det är ju så att jag knte har något garage och jag tänkef inte stå ute och göra detta såhär års!!! Det får vänta tills det är lite varmare iaf!

Förstår dig helt, är i samma sits själv så jag drar mig t.o.m. för att byta luftfilter tongue

Haha! Aa... det ligger fan på den nivån alltså! Men jag behöver ha ur och tvätta mitt så det är väl bara att bita ihop! hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
spokenratt
24 februari 2015 · 3 860 Inlägg

BAD NEWS

Var påväg hem från jobbet igår... med någon enstaka kilometer kvar så tänds det upp, LÅG OLJENIVÅ FYLL PÅ SNARAST. Äääh va fan, tänkte jag. Jag vista ju att det var olja i den, fylldepå för bara någon månad sedan ju!

1 minut senare, svänger precis in på uppfarten, LÅG OLJENIVÅ STANNA SNARAST och RÖD triangel... nähä... jag kansne hade olja innan något gick sönder då tänkte jag!!
Precis när jag stannat bilen, LÅG OLJENIVÅ STANNA MOTORN. Heeeeelvete....

Ser ingen läcka, kollar stickan som visar normal mängd olja. Knackar inte. Testade att starta en stund senare, dock stod den bara på tomgång men inga medd som dök upp då. Ska testa nu på morgonen igen.. blir kanske verkstan inom kort om i te annat. Jag gissar på att en nivå givaren i te vill som jag...

andta tips?

Senast redigerat av spokenratt (24 februari 2015)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mack855
24 februari 2015 · 1 354 Inlägg

Har inga tips eller idéer men fy satan vad otäckt. Skönt att de fanns olja, att byta en givare är ju betydligt lindrigare än vad det hade kunnat vara! smile

spokenratt
24 februari 2015 · 3 860 Inlägg

Mack855 skrev:
Har inga tips eller idéer men fy satan vad otäckt. Skönt att de fanns olja, att byta en givare är ju betydligt lindrigare än vad det hade kunnat vara! smile

Visst är det så!! Funderar på om jag ska lämna in den eller testa att byta givaren först...

Hade bilen igång några minuter i morse, inga bekymmer alls! Körde till jobbet, nästan framme och då tändes den röda triangeln och samma text igen. Tror den tappar tryck eller så jävlas givaren med mig.

Senast redigerat av spokenratt (24 februari 2015)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
flexet
24 februari 2015 · 292 Inlägg

spokenratt skrev:

Mack855 skrev:
Har inga tips eller idéer men fy satan vad otäckt. Skönt att de fanns olja, att byta en givare är ju betydligt lindrigare än vad det hade kunnat vara! smile

Visst är det så!! Funderar på om jag ska lämna in den eller testa att byta givaren först...

Hade bilen igång några minuter i morse, inga bekymmer alls! Körde till jobbet, nästan framme och då tändes den röda triangeln och samma text igen. Tror den tappar tryck eller så jävlas givaren med mig.

Finns de både nivågivere och tryckgivare till oljan på S60/V70? Jag är inte helt säker men går inte oljelampan på att du har lågt oljetryck? Isåfall kan du kanske ha problem med oljepumpen. Kolla upp innan så du vet hur de fungerar smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
spokenratt
24 februari 2015 · 3 860 Inlägg

flexet skrev:

spokenratt skrev:

Mack855 skrev:
Har inga tips eller idéer men fy satan vad otäckt. Skönt att de fanns olja, att byta en givare är ju betydligt lindrigare än vad det hade kunnat vara! smile

Visst är det så!! Funderar på om jag ska lämna in den eller testa att byta givaren först...

Hade bilen igång några minuter i morse, inga bekymmer alls! Körde till jobbet, nästan framme och då tändes den röda triangeln och samma text igen. Tror den tappar tryck eller så jävlas givaren med mig.

Finns de både nivågivere och tryckgivare till oljan på S60/V70? Jag är inte helt säker men går inte oljelampan på att du har lågt oljetryck? Isåfall kan du kanske ha problem med oljepumpen. Kolla upp innan så du vet hur de fungerar smile

Efter att ha pratat med verkstad, Autotech, så kom vi fram till att det kan vara pumpen som inte går som den ska. Tydligen händer det ibland att den inte är helt tät invändigt som jag fattadde det (kan vara fel av mig) och då påverkas klart trycket. Det kan också vara nivågivaren som spökar.

Bilen servades i April förra året, då byttes/rengjordes oljefälla samt vevhusventilation. Jag tror personligen att min pump bråkar!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Drunk A.Sörman
24 februari 2015 · 1 299 Inlägg

Usch låter inte roligt. Hoppas bara det är givar strul.

spokenratt
25 februari 2015 · 3 860 Inlägg

Drunk skrev:
Usch låter inte roligt. Hoppas bara det är givar strul.

Nää... tror fan att det är som ATM sa.. packningar/oringar i pumpen. När oljan når en viss temperatur så att den blir mer lättflytande så håller inte dom tätt...

Kört samma sträcka flera gånger och samma sak händer efter samma körtid...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
flexet
26 februari 2015 · 292 Inlägg

Tradigt, då har du en del att skruva med nu då sad

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
spokenratt
26 februari 2015 · 3 860 Inlägg

flexet skrev:
Tradigt, då har du en del att skruva med nu då sad

Njae... har inte kunskapen nog att ge mig på detta känner jag. Är inte 100% säker på att det är pumpen heller, bara en misstanke. Bilen lämnas till Autotech kl 07 i morgon....

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mack855
27 februari 2015 · 1 354 Inlägg

Då blir det ordentligt gjort iallafall! smile
En liten fråga, vad har du för färgkod på bilen? Undrar om du har samma som min tongue Är de metallic?

spokenratt
27 februari 2015 · 3 860 Inlägg

Mack855 skrev:
Då blir det ordentligt gjort iallafall! smile
En liten fråga, vad har du för färgkod på bilen? Undrar om du har samma som min tongue Är de metallic?

Jodå! Det blev ordentligt gjort!
Lämnade bilen kl 07 och dom ringde mig vid 11, då var den klar!
Dom bytte oljenivågivare, tydligen den som bråkade när oljan väl blev varm och mer lätt flytande.

Stort tacl till grabbarna där, snabb service och som vanligt trevligt bemötande.

Lacken på min bil: Djupblå 613

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mack855
28 februari 2015 · 1 354 Inlägg

Härligt att det blev fixat fort. Oja dom är fruktansvärt bra, va dit för en optimering med min V70 för drygt en månad sen.

Blå :o där ser man!

Mack855
4 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Löste i infon om bilen, att du inte har något grövre avgassystem! :o Är det något du har planer på? smile

spokenratt
4 mars 2015 · 3 860 Inlägg

Mack855 skrev:
Löste i infon om bilen, att du inte har något grövre avgassystem! :o Är det något du har planer på? smile

Jepp! Det stämmer, org avgas sitter på, man plockar lätt mer än 300hk ändå wink

Kolla sidan #29 och #30

Ska bara få hjälp att svetsa!
Sen ligger det ju en alu IC och väntar också! När prylarna väl är på är det hög för en bänkning...

Senast redigerat av spokenratt (4 mars 2015)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mack855
4 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Aah du kör typ samma som jag har! Skulle va kul o se hur du gör med sladden för lambda skiten.. Fan vad skönt de skulle va o slippa dom!

Är sugen på den ICn också men i mitt fall får det vänta. Chassit behöver fixas lite wink Måste starta egen projekt tråd snart..

Ska du mappa sen? big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang