Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 122 092 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
19 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Tyvärr har jag inga bilder när jag plockar ner bladfjädrarna, men det var inga konstigheter alls.

Satte en skruvtving på vardera sida om centrumbulten. Skar av huvudet på centrumbulten och klippte av stålbanden som satt i ytterändarna på fjäderpaketen. Sedan var det bara att öppna skruvtvingarna och bladen var särade smile

Pressade ur främre bussningarna ur bladfjäder-öglorna


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d6884642fa3ef631d989fa040259f632.jpg


Nya bussningar inskaffades från Mac´s


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3076aab3e9bebceaa0a09748deab008c.jpg

Djo
19 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Skönt du fått klarhet i hur det skulle göras. Trevligt med bladfjäder mek smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Johansen
19 oktober 2016 · 138 Inlägg

JohnWayne skrev:
Efter avslutad konsultation med Ford-experterna så kan jag säga att Cheva_Micke hade helt rätt.

Det löjligt låga moment-talet är trögheten i själva lagret. När man vrider yoken ska den gå med 1,5 Newtonmeters motstånd.

Det finns också en kompression-hylsa som ska pressas ihop ifall man byter lager, men jag kommer ju att använda gamla lagret.

Då gäller 150 Nm och gänglåsning, allt enligt Ford-experterna smile

Halloj när jag kollade över min axel fick jag tipset att  om du ska åka men samma lager kan du ta bort kompressions-hylsan och svarva en stabil hylsa med samma mått , då kan du dra yoken ordentligt utan att dra ihop kompressions-hylsan mer , funkade kanon .

Mvh Frank

JohnWayne
20 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Johansen skrev:

JohnWayne skrev:
Efter avslutad konsultation med Ford-experterna så kan jag säga att Cheva_Micke hade helt rätt.

Det löjligt låga moment-talet är trögheten i själva lagret. När man vrider yoken ska den gå med 1,5 Newtonmeters motstånd.

Det finns också en kompression-hylsa som ska pressas ihop ifall man byter lager, men jag kommer ju att använda gamla lagret.

Då gäller 150 Nm och gänglåsning, allt enligt Ford-experterna smile

Halloj när jag kollade över min axel fick jag tipset att  om du ska åka men samma lager kan du ta bort kompressions-hylsan och svarva en stabil hylsa med samma mått , då kan du dra yoken ordentligt utan att dra ihop kompressions-hylsan mer , funkade kanon .

Mvh Frank

Å fan. Det visste jag inte. Tack för tipset big_smile

JohnWayne
22 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Mera delar anländer från pulverlackeraren.

Bladfjädrar och stötfångarfästen
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-be8d3b6f888f9fb2019d1186cc226537.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-db253578571b216bd6cb2ec147f7281e.jpg

Kylarfäste, kopplingsstag och fjäder, bromsköldar, mm.mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1651b4712dd2b8622f3edc0a58763033.jpg

Bakre bromstrummor
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-95f93f1ef0969d1ce069bd7be475342f.jpg

Nedre bladfjäderfästen
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1d7bcb5bf37c6e11ba154fbad8260fea.jpg

JohnWayne
22 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Nu behöver jag er hjälp kära läsare.

Har ni några bra tips rörande montering av styrning.

Allt har ju varit isärplockat, p-ändor, styrstag, styrsnäcka, hjälpstyrsnäcka, ja ALLT!!!!

Hur får man bäst, ratten rak och med lika många rattvarv åt varje håll, med hjulen rak?


Tips någon?

Marcus_89 Biltokig elektriker
22 oktober 2016 · 3 352 Inlägg

Har du delat på styrsnäckan? Annars tycker jag du börjar med att montera ratt och rattstång. Sen montera styrsnäcka, man bör kunna klura ut mittläget genom att titta på konstruktionen smile Ibland finns det markering för mittläget, men på en såhär gammal bil är det ju inte säkert smile Sen får du gå vidare och montera styrstag osv. Du kan ju göra en grov hjulinställning genom att mäta att framhjulen har samma avstånd i fram och bakkant när ratten står rakt fram. Då är man någorlunda rätt smile

Djo
22 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Stiligt big_smile

vrid styrsnäckan till bott ena hållet räkna sedan varv och vrid sen den tillbaks hälften av dessa varv och markera där då har du mitten smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JohnWayne
25 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Har du delat på styrsnäckan? Annars tycker jag du börjar med att montera ratt och rattstång. Sen montera styrsnäcka, man bör kunna klura ut mittläget genom att titta på konstruktionen smile Ibland finns det markering för mittläget, men på en såhär gammal bil är det ju inte säkert smile Sen får du gå vidare och montera styrstag osv. Du kan ju göra en grov hjulinställning genom att mäta att framhjulen har samma avstånd i fram och bakkant när ratten står rakt fram. Då är man någorlunda rätt smile

Jag gjorde ungefär som du sa och tror jag är ganska nära i alla fall. Något märke på styrsnäckan fanns inte, men med Djo:s tips fick jag den i nollläge också smile

Tackar för tipsen big_smile

JohnWayne
25 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Då var det dags för de nya bussningarna åt bladfjädrarna

jag börjar med att se till så öglorna där bussningarna skall pressas i, är rena och fina.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e562c418784d05180a902dca79e7fe06.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2adbe38ffa10516e23d744c659cd4335.jpg

Kollar så bussningarna verkligen passar


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ebe641c48357e1be089a98bee8aac1e0.jpg


Sedan är det bara att ta en skruvting och skruva ihop smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4fd4c1bd8d298d683acf4aefd92a03f9.jpg

Använder en passlig hylsa för jobbet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-38422245fda64cde675861e9ee19c30e.jpg




Bussningar går i som på räls big_smile

Djo
25 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Fint du fann nolläge smile

Och snyggt med ny lackade bladfjädrar tillsammans med nya bussningar smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Marcus_89 Biltokig elektriker
25 oktober 2016 · 3 352 Inlägg

Ser bra ut smile Bra tips av Djo med nolläget, hade jag inte en tanke på smile

JohnWayne
26 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:
Fint du fann nolläge smile

Och snyggt med ny lackade bladfjädrar tillsammans med nya bussningar smile

Tackar big_smile

JohnWayne
26 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Ser bra ut smile Bra tips av Djo med nolläget, hade jag inte en tanke på smile

Joo, man kan ha stor hjälp av all den kunskap som finns här på Garaget smile

JohnWayne
29 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Då är det dags att börja plocka ihop fjäderpaketen.

Eftersom hålen för centrumbulten inte är på mitten av fjädrarna så mätte jag upp dem före jag tog isär dem.

Nu är det bara att ta fram de gamla minnesanteckningarna och placera fjädrarna i rätt ordning

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b6d094db66947ff5837a67d73962f7e7.jpg

Mellanläggen mellan fjädrarna fanns nytillverkade smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dd8a5a825530ebad2cdbf1fac4dc4ed3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c3ba623d464e8c82807bb25af6c112e9.jpg

Fjädrarna är tillverkade med "fördjupningar" där dessa mellanlägg skall placeras.

BlueScreeen
29 oktober 2016 · 2 030 Inlägg

Kul att montera ihop när det är nylackade/nya prylar! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Djo
29 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Kommer bli grymt fint det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
turbo57
29 oktober 2016 · 1 011 Inlägg

Bättre än nytt, som alltid när du gör nåt smile

n_andersson
29 oktober 2016 · 689 Inlägg

Riktigt seriös renovering. Skoj att se. Tummen upp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang