Vilken batteriladdare är bäst?

habomaster
13 februari 2014 · 463 Inlägg

Alltså det är en laddare med booster. Batteriet i den används bara för starthjälp, inte för laddning.. För att ladda måste du ha den nätansluten.

Hoffmeister2
13 februari 2014 · 467 Inlägg

Laddtiden räknas väl ut såhär: batteriets ah Dividerat med laddarens ampere.

Ger laddaren 3.6a och batteriet är på 60ah så tar det alltså 16.6 timmar att ladda fullt från noll.
(60/3,6=16.6)

Rätta mig om jag har fel..

Senast redigerat av Hoffmeister2 (13 februari 2014)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Drönirettab
13 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Fast sedan måste man även räkna med batteriets laddningsmottaglighet, vilket inte är helt lätt att ta reda på och dessutom varierar den beroende på tex batteriets kemi och ålder. Den verkliga laddtiden för att få 100% laddat blir alltså längre än vad den teoretiska uträkningen visar. smile

siamthai
28 september 2014 · 1 Inlägg

En lite varning för att ladda med CTEK. Hade ett batteri som var helt urladdat som jag var på väg att slänga. Sambon tyckte dock att jag först skulle försöka ladda det med min CTEK Multi XS 4003 som jag tidigare använt max fem ggr. Efter att jag haft den på laddning i närmare 6 timmar hade alla lampor på den slocknat och den fungerade inte längre. Försök alltså inte ladda helt urladdade batterier med CTEK för det gör visst att den går sönder. Märkligt tycker jag att den ska sluta fungera pga av en sådan sak sad

En sak är säker för min del. När jag nu åker och köper en ny batteriladdare blir det den billigaste som jag hittar. Typ från Biltema, Clas Ohlson eller något sådant. Klart mer prisvärt att köpa billigt skräp från dem, än att köpa dyrt skräp som CTEK.

Drönirettab
28 september 2014 · 21 761 Inlägg

Det brukar stå på laddarna från CTEK vilken lägsta spänning batteriet kan ha för att laddaren ska kunna ladda, är det lägre spänning än den rekommenderade så är det inte säkert att laddaren ger laddning utan den visar ett felmeddelande istället.

Laddarna har ingen kylfläkt så vitt jag vet, därför är det viktigt att de har tillräckligt med luft runtomkring för att den sortens laddare inte ska bli överhettade vid hög laddström.

Såna saker får man tänka på, annars riskerar en laddare att gå sönder trots att det är en "märkesladdare". Din laddare kan ju också ha haft någon typ av fabrikationsfel, är det garanti kvar så bör du kontakta det ställe du köpte laddaren hos. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang