Montera oljetryck och oljetempmätare i Volvo v70 Turbo -99, hjälp?

AudiFors
15 november 2011 · 906 Inlägg

Tjena, får ta och klämma en fråga eller två!

Ska montera oljetryck och oljetemps mätare i min v70 tänkte jag, nu är de så att på beskrivingen så vill dem att man drar "mätningen" från en typ "oljeadapter"(vet ej de riktiga ordet), ni vet säkert vad jag menar, plattan som man sätter innanför filtret, men på min v70 har jag ett icke plåtfilter, utan ett runt luftfilter liknande material i en plast "box" hur löser jag nu detta?

Måste jag ner i tråget och montera givaren eller går de lösa på annat sätt?
Är de någonstans jag missat, eller missförstått kanske?
vill gärna ha en enkel lösning på de hela!


Mycket tacksam för svar

=)
Marlboroman
15 november 2011 · 8 229 Inlägg

Att mäta trycket i en sån där adapter är fullkomligt bortkastat i vilket fall. Det enklaste och dessutom enda vettig alternativet är att sätta ett y-kors vuis uttaget i blcoket för original oljetrycksgivare så man kan använda båda. Oljetempen löser man vid nästa oljebyte genom att köpa en adapter med rätt gänga som man sätter själva tempgivaren i och sen får adapter + givare ersätta oljepluggen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
AudiFors
17 november 2011 · 906 Inlägg

Sjukt tacksam för det svaret, kommer hjälpa enhel del, lägger en följd fråga, om du eller någon annan vet vilken gänga och storlek oljepluggen har?
mvh

=)
Marlboroman
17 november 2011 · 8 229 Inlägg

Oljepluggen's gänga är M18*1,5 och till oljetrycksgivarens hål i blocket så är det M14*1,5

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Xoff Volvo tönt... =)
22 april 2016 · 2 344 Inlägg

Måhända gammal tråd men skall man inte använda dem ifall frågan är spot on?

Hur som, lånar...

Varför mäter man oljetempen i sumpen? är inte temperaturen efter oljekylaren mer riktig än den i sumpen?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang