Dörrlist tar in vatten Saab 9-3 SS, råd?

Tony_M
19 november 2011 · 100 Inlägg

Min Saab 9-3 SS -04 tar in vatten genom vad jag tror är dörrlisten på bakre höger dörr. Efter att jag spolat bilen noga ser jag att det ligger vatten på gummimattan och det är alltid på samma plats. Det är även blött på textilen nedanför tröskeln. Min fråga är då om detta kan vara listen och hur man isåfall löser det på ett enkelt och effektivt sätt?

Har provat att täta med tidningspapper och suttit i bilen för att se var vattnet kom ifrån men av något anledning kom det den gången inget vatten. Idag kollade jag under dörren och såg att det rann vatten. Kände på listen och den verkade sitta lite glappigare än övriga lister.

Är tacksam för alla svar.


Mvh

Tony

SAAB_4ever
19 november 2011 · 767 Inlägg

det är säkert vatten avledaren som sitter nertill på dörren hade samma problem, åk in till din saab verkstad så fixar dom en ny det är inte så dyrt

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Tony_M
20 november 2011 · 100 Inlägg

Tack för svaret! Ska åka dit under veckan

LiveForever
20 december 2011 · 2 Inlägg

Hej!

Mycket intressant. Jag har exakt samma fel. Fick du någon klarhet i vad det var?

Min Saab 9-3 ss tar dessutom in vatten i bagage-utrymmet. Det är lite svårt att märka först eftersom vattnet går in bakom fodringen - om man exempelvis spolar snett utåt sidan över bakrutan. Har du sett om du har det problemet också?

Tack på förhand!

Senast redigerat av LiveForever (20 december 2011)

Saab 9-3 ss 2.0 // Saab will live forever!
Tony_M
21 december 2011 · 100 Inlägg

Har inte löst problemet än. Tänkte åka till någon verkstad snart men eftersom mitt problem enbart visar sig när jag tvättar bilen så går det att leva med tillfälligt.

Säg gärna till hur du löste ditt problem.


Mvh

Tony

LiveForever
5 januari 2012 · 2 Inlägg

Hej igen!

Risk för att ropa hej för tidigt, men jag tror jag löst min version av det av mina problem som var samma som ditt: vatten kommer in över dörr-tröskeln. I alla fall är det torrt e mitt test att hälla vatten på rutan. Tidigare ställde sig vatten på tröskeln då.

I dörren finns en skumplast-inner-vägg. Jag öppnade dörren och bytte ut den mot en ny, som jag köpte på Svenska Bil. Har för mig den kostade i storleksordningen 500 kr.

Jag tror lite vatten är avsett att gå genom dörren och dräneras ut genom hål under densamma, och att innerväggen skall skilja vattnet ned till dränerings-hålen. Läckande/dålig/fel sittande innervägg kan då ge att vatten rinner fel och ställer sig på tröskeln, och när det blir för mycket rinner över densamma och ned på golvet.

Jag har fortf dock inte löst läckaget in i bagage-utrymmet. Om någon kan något relaterat till det så är jag mycket intresserad förstås. Om jag spolar vatten över taket åt ena hållet så rinner det bak på något sätt och doppar ned ungefär vid gångjärnen.

/MVH

Senast redigerat av LiveForever (5 januari 2012)

Saab 9-3 ss 2.0 // Saab will live forever!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang