Överklaga fortkörning på 120-väg.

Omlin
4 januari 2012 · 58 Inlägg

Hallå alla gasglada!
I dag har det gått ur på nyheterna att man inte kan fällas för fortkörning på 120-väg pga av en miss när dom höjde hastigheten till 120km/h på vissa sträckor.
http://svtplay.se/v/2668290/rapport/hun … a_tillbaka
Då jag åkte på en böter på 1500kr på e6:an utanför Falkenberg i december 2010 så är det ju lika bra att överklaga den domen.
Någon här som har koll på vilken tingsrätt jag ska vända mig till och hur jag ska gå tillväga?
Borde vara fler än jag här inne som har kört för fort på en 120-väg och har möjlighet att överklaga.

Chevrolet Nova "454" (1970)
discokapten Kapten på disco!
4 januari 2012 · 1 729 Inlägg

Omlin skrev:
Hallå alla gasglada!
I dag har det gått ur på nyheterna att man inte kan fällas för fortkörning på 120-väg pga av en miss när dom höjde hastigheten till 120km/h på vissa sträckor.
http://svtplay.se/v/2668290/rapport/hun … a_tillbaka
Då jag åkte på en böter på 1500kr på e6:an utanför Falkenberg i december 2010 så är det ju lika bra att överklaga den domen.
Någon här som har koll på vilken tingsrätt jag ska vända mig till och hur jag ska gå tillväga?
Borde vara fler än jag här inne som har kört för fort på en 120-väg och har möjlighet att överklaga.

Dommen har väl vunnit laga kraft?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
discokapten Kapten på disco!
4 januari 2012 · 1 729 Inlägg
Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Omlin
4 januari 2012 · 58 Inlägg

Ja det borde ju gå att överklaga om man ansöker om resning, med success, för det är lite mer än ett år jag åkte på boten, och polisen har inte kunnat bötfälla någon på 120-väg på 3,5år då hastigheterna ändrades till 120 på vissa vägar. Så fattade jag de som iaf?

Chevrolet Nova "454" (1970)
plankan
4 januari 2012 ·

Omlin skrev:
Ja det borde ju gå att överklaga om man ansöker om resning, med success, för det är lite mer än ett år jag åkte på boten, och polisen har inte kunnat bötfälla någon på 120-väg på 3,5år då hastigheterna ändrades till 120 på vissa vägar. Så fattade jag de som iaf?

Är det lönt -
ta det som karl istället för att agera som en lite baby roll

Omlin
4 januari 2012 · 58 Inlägg

plankan skrev:

Omlin skrev:
Ja det borde ju gå att överklaga om man ansöker om resning, med success, för det är lite mer än ett år jag åkte på boten, och polisen har inte kunnat bötfälla någon på 120-väg på 3,5år då hastigheterna ändrades till 120 på vissa vägar. Så fattade jag de som iaf?

Är det lönt -
ta det som karl istället för att agera som en lite baby roll

Nu är det ju inte så att jag skiter pengar precis, och 1500 spänn extra har man ju alltid nytta av? Och som jag har fattat det så hade dom inte rätt att ge mig fortkörningsbot, så rätt ska va rätt!

Chevrolet Nova "454" (1970)
discokapten Kapten på disco!
4 januari 2012 · 1 729 Inlägg

Omlin skrev:

plankan skrev:

Omlin skrev:
Ja det borde ju gå att överklaga om man ansöker om resning, med success, för det är lite mer än ett år jag åkte på boten, och polisen har inte kunnat bötfälla någon på 120-väg på 3,5år då hastigheterna ändrades till 120 på vissa vägar. Så fattade jag de som iaf?

Är det lönt -
ta det som karl istället för att agera som en lite baby roll

Nu är det ju inte så att jag skiter pengar precis, och 1500 spänn extra har man ju alltid nytta av? Och som jag har fattat det så hade dom inte rätt att ge mig fortkörningsbot, så rätt ska va rätt!

Rätt och rätt, frågan är väl det är rätt eller inte är uppe för debatt nu, det polisen har gjort är att ta det säkra för det osäkra och skiter i att ge böter, det är inte en vägledande dom direkt...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Omlin
5 januari 2012 · 58 Inlägg

discokapten skrev:

Omlin skrev:

plankan skrev:
Är det lönt -
ta det som karl istället för att agera som en lite baby roll

Nu är det ju inte så att jag skiter pengar precis, och 1500 spänn extra har man ju alltid nytta av? Och som jag har fattat det så hade dom inte rätt att ge mig fortkörningsbot, så rätt ska va rätt!

Rätt och rätt, frågan är väl det är rätt eller inte är uppe för debatt nu, det polisen har gjort är att ta det säkra för det osäkra och skiter i att ge böter, det är inte en vägledande dom direkt...

Okej, så kanske det är, men som jag uppfattade det på nyhetsinslaget så kunde man överklaga domen om man blivit bötfällning för fortkörning på 120-väg. Och frågan i denna tråd var ju hur jag ska gå tillväga. Om det finns någon som sitter inne med något vettig svar? Så får jag väl dra en slutsats sen om de är lönt eller ej...

Senast redigerat av Omlin (5 januari 2012)

Chevrolet Nova "454" (1970)
Caramon
24 januari 2012 · 1 Inlägg

Har råkat ut för samma sak, dock 4000 i böter, så ja, det är lönt att göra ett försök att få tillbaka lite cash!
Är också mycket intresserad av om någon sitter inne på lite vettig information om hur jag skall gå tillväga!

Tsand
6 februari 2012 · 3 Inlägg

Hej alla !

Genom tips i teknikens värld Januari 2012 s 64 gjorde jag så här:

Kollade internetbankens historik över betalningar efter OCR nr och betalningsdatum(ännu bättre om du sparat boten, där står datum och vilken polismyndighet/län som tagit dig).

Ringde polisen 11414 och berättade på vilken sträcka jag åkt ditt och fick direktnummer till polisen i Halmstad 010-5660971 då jag torskade i Slöinge. Jag förklarade mitt ärende och bad om numret och datum på boten och frågade vilken tingsrätt som utfärdat boten.

Skrev följande brev till Halmstads Tingsrätt Box 193 30105 Halmstad:

Överklagan av Fastighetsöverträdelse Bot XXXXXXX Datum YYYYYY
Jag har 201008DD betalt ordningsbot nr XXXXXX för en hastighetsöverträdelse 2010008DD på E6 vid Slöinge i Hallands län där skyltningen var 120 km/timma. Då det saknas lagstöd för skyltningen enligt Rikspolisstyrelsens skrivelse POA-411-6235/11 begär jag att tingsrätten undanröjer ordningsboten och betalar tillbaka bötesbeloppet till mig. Kontonummer NNNNNNNN i ZZZZZbanken.

Namn o adress


Då jag inte fått svar ännu kan jag inte berätta om möjligheten att få tillbaka cashen, men alla som drabbas tycker jag skall skicka in en överklagan, detta håller ju "Farbror Blå" i skrivbordsarbete och förhoppningsvis slipper vi dem på E6. När dom själva inte kan prioritera arbetet på sådant som är viktigt, körde själv 129km/h(ex. grov kriminalitet i Malmö) så får väl vi bilister/skattebetalare göra det. Skall själv börja neka varje gång och hellre ta en vända i Tingsrätten av samma anledning(1-2 poliser ur tjänst). Det skall kosta att jaga fortkörare!! Lycka till.lol

carnageman Rallyförare
6 februari 2012 · 1 075 Inlägg

Tsand // Håller med till fullo, siktet inställt på dom goda medborgarnas $$$$$ och inte på brottsbekämpning, våra hastighetsgränser är gjorda för den typ av väglag som nu råder (snö, slask & halka)
Hur vore det om man höjde lite på sommaren?

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Drunk A.Sörman
6 februari 2012 · 1 299 Inlägg

För om alla ska göra så blir säkert skatten lägre!

KHRacing
6 februari 2012 ·

Löjligt - varför inte erkänna att man gjort fel istället ?

Ja, tänk noga genom ert svar innan ni kommenterar mitt inlägg !

IX ____________________________________
6 februari 2012 · 1 340 Inlägg

KHRacing skrev:
Löjligt - varför inte erkänna att man gjort fel istället ?

Ja, tänk noga genom ert svar innan ni kommenterar mitt inlägg !

Håller med, man ska stå för det man gjort!

Känner man sig oskyldig ska man självklart överklaga, men att överklaga bara för att vara dryg...

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
slowSwede
6 februari 2012 · 223 Inlägg

RightFront skrev:

KHRacing skrev:
Löjligt - varför inte erkänna att man gjort fel istället ?

Ja, tänk noga genom ert svar innan ni kommenterar mitt inlägg !

Håller med, man ska stå för det man gjort!

Känner man sig oskyldig ska man självklart överklaga, men att överklaga bara för att vara dryg...

Brukar inte sälla mig till moraltanterna, men i detta fall håller jag kafferep.
Håller med och tycker att man får stå sitt kast.

BMW 335 (2007)
plankan
6 februari 2012 ·

Omlin skrev:

plankan skrev:

Omlin skrev:
Ja det borde ju gå att överklaga om man ansöker om resning, med success, för det är lite mer än ett år jag åkte på boten, och polisen har inte kunnat bötfälla någon på 120-väg på 3,5år då hastigheterna ändrades till 120 på vissa vägar. Så fattade jag de som iaf?

Är det lönt -
ta det som karl istället för att agera som en lite baby roll

Nu är det ju inte så att jag skiter pengar precis, och 1500 spänn extra har man ju alltid nytta av? Och som jag har fattat det så hade dom inte rätt att ge mig fortkörningsbot, så rätt ska va rätt!

Lite ungefär som att du egentligen inte heller hade "rätt att köra fortare än föreskriven hastighet" eller hur roll

Henrik-N
6 februari 2012 · 450 Inlägg

Omlin skrev:

plankan skrev:

Omlin skrev:
Ja det borde ju gå att överklaga om man ansöker om resning, med success, för det är lite mer än ett år jag åkte på boten, och polisen har inte kunnat bötfälla någon på 120-väg på 3,5år då hastigheterna ändrades till 120 på vissa vägar. Så fattade jag de som iaf?

Är det lönt -
ta det som karl istället för att agera som en lite baby roll

Nu är det ju inte så att jag skiter pengar precis, och 1500 spänn extra har man ju alltid nytta av? Och som jag har fattat det så hade dom inte rätt att ge mig fortkörningsbot, så rätt ska va rätt!

Ursäkta mig nu men skiter du inte pengar så håll hastigheten oavsett om dem kan bötfälla dig eller inte. nästa gång händer en olycka på grund av dig bara för att du kör för fort för att du anser att du "får"... mogna istället i resonemanget och kör som folk. helt rätt att du är bötfälld om du ligger och "blåser på" bara för att de finns oklarheter i böt fällning på 120 sträckor.

tack för ordet/henke

Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
6 februari 2012 · 241 Inlägg

Eller så ger man fan i att köra som en jävla idiot på vägen, för man får inte direkt 4000 i böter för att köra 100 på en 90väg direkt. Jävla joll.

Tillägg: Ja, jag har åkt dit själv tidigare och tog det som en man trots arbetslöshet/fattigdom.

Senast redigerat av Noart (6 februari 2012)

Omlin
7 februari 2012 · 58 Inlägg

Tsand skrev:
Hej alla !

Genom tips i teknikens värld Januari 2012 s 64 gjorde jag så här:

Kollade internetbankens historik över betalningar efter OCR nr och betalningsdatum(ännu bättre om du sparat boten, där står datum och vilken polismyndighet/län som tagit dig).

Ringde polisen 11414 och berättade på vilken sträcka jag åkt ditt och fick direktnummer till polisen i Halmstad 010-5660971 då jag torskade i Slöinge. Jag förklarade mitt ärende och bad om numret och datum på boten och frågade vilken tingsrätt som utfärdat boten.

Skrev följande brev till Halmstads Tingsrätt Box 193 30105 Halmstad:

Överklagan av Fastighetsöverträdelse Bot XXXXXXX Datum YYYYYY
Jag har 201008DD betalt ordningsbot nr XXXXXX för en hastighetsöverträdelse 2010008DD på E6 vid Slöinge i Hallands län där skyltningen var 120 km/timma. Då det saknas lagstöd för skyltningen enligt Rikspolisstyrelsens skrivelse POA-411-6235/11 begär jag att tingsrätten undanröjer ordningsboten och betalar tillbaka bötesbeloppet till mig. Kontonummer NNNNNNNN i ZZZZZbanken.

Namn o adress


Då jag inte fått svar ännu kan jag inte berätta om möjligheten att få tillbaka cashen, men alla som drabbas tycker jag skall skicka in en överklagan, detta håller ju "Farbror Blå" i skrivbordsarbete och förhoppningsvis slipper vi dem på E6. När dom själva inte kan prioritera arbetet på sådant som är viktigt, körde själv 129km/h(ex. grov kriminalitet i Malmö) så får väl vi bilister/skattebetalare göra det. Skall själv börja neka varje gång och hellre ta en vända i Tingsrätten av samma anledning(1-2 poliser ur tjänst). Det skall kosta att jaga fortkörare!! Lycka till.lol

Okej tack för bra svar, du kan ju återkomma när du har fått något svar:)

Senast redigerat av Omlin (7 februari 2012)

Chevrolet Nova "454" (1970)
Omlin
7 februari 2012 · 58 Inlägg

Henrik-N skrev:

Omlin skrev:

plankan skrev:

Är det lönt -
ta det som karl istället för att agera som en lite baby roll

Nu är det ju inte så att jag skiter pengar precis, och 1500 spänn extra har man ju alltid nytta av? Och som jag har fattat det så hade dom inte rätt att ge mig fortkörningsbot, så rätt ska va rätt!

Ursäkta mig nu men skiter du inte pengar så håll hastigheten oavsett om dem kan bötfälla dig eller inte. nästa gång händer en olycka på grund av dig bara för att du kör för fort för att du anser att du "får"... mogna istället i resonemanget och kör som folk. helt rätt att du är bötfälld om du ligger och "blåser på" bara för att de finns oklarheter i böt fällning på 120 sträckor.

tack för ordet/henke

Nu var det ju inte så att jag låg och blåste på som en biltjyv, utan körde på en bred fin väg där hastighetsgränsen är 120, i en s80, och alla som har kört en sån eller liknande så märker man knappt att man kör fort, jag hängde med i trafikens rytm och var uppmärksam som jag är när jag kör bil, sen påstod polisen att jag hade legat 10 km/h för fort, jag fick ju acceptera det och ta böterna, inget gnäll om saken. Men jag tycker att det är så jävla fjantigt att hålla på och jaga folk som kör några km/h för fort, det hade ju varit skillnad med över 20km/h för fort. Dom kan lägga resurserna på dom riktiga fortkörarna och rattfyllona istället!

Chevrolet Nova "454" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang