Vad ska man välja bland programmerbara insprut?

vr6rotrex
9 januari 2012 · 248 Inlägg

smile enligt mig är valet enkelt ,men välj det sprutet som din mappare helst vill pilla med

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
Janneutanb
10 januari 2012 · 7 271 Inlägg

vr6rotrex skrev:
smile enligt mig är valet enkelt ,men välj det sprutet som din mappare helst vill pilla med

Precis. Ett sprut blir aldrig bättre än sin mappare wink

Webrex
11 januari 2012 · 379 Inlägg

Brains skrev:

vr6rotrex skrev:
smile enligt mig är valet enkelt ,men välj det sprutet som din mappare helst vill pilla med

Precis. Ett sprut blir aldrig bättre än sin mappare wink

Njaaaa, snarare så att ett bra sprut kan alla mappa!
En ferrari tex, vem som helst kan köra fort i en sån :p det krävs dock sin förare att åka ifrån en ferrari med en 240 typ :p

För att köra ms måste man va proffs på el och mappning nästan.
Medans ett Link eller nira mer lr mindre mappat sig själv.

Vems är tycker jag det bästa av 2 världar. det gör allt de dyra spruten gör,med proffig lättförstådd mjukvara och innovativa lösningar. 

Och att vems skulle hänga sig och strula, ja de gör det om man blandar firmware på boxen och datorn.
Så det är handhavande fel. Vet man vad man gör strular det aldrig. Börjar man ladda in gamla mappar med äldre firmware så får man problem.  Samma som om man kör gamla drivrutiner på en PC.

De flesta andra spruten uppdaterar ju aldrig sin firmware så de har inte de problemen. De utvecklas heller inte. Det gör vems ständigt. Stöd för nya grejer dyker upp hela tiden!

FLindgren
11 januari 2012 · 5 089 Inlägg

Kör själv på nira. har aldrig testat något utav det andra men tyckte det var lätt å koppla in och har kört i 3 år 3500 mil) och aldrig haft några problem alls. Hur lätt det är att mappa vet jag inte.

+ att priset på nira har ju sänkt som tusan. sketbilligt tycker jag smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Tomas_H
12 januari 2012 · 486 Inlägg

Jag kör också Nira. Köpte och monterade det 2005 och har aldrig haft några problem med det. Det har gått över 5000mil nu.

Jag är nöjd wink

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
12 januari 2012 · 292 Inlägg

Webrex skrev:
Och att vems skulle hänga sig och strula, ja de gör det om man blandar firmware på boxen och datorn.
Så det är handhavande fel. Vet man vad man gör strular det aldrig. Börjar man ladda in gamla mappar med äldre firmware så får man problem.  Samma som om man kör gamla drivrutiner på en PC.

De flesta andra spruten uppdaterar ju aldrig sin firmware så de har inte de problemen. De utvecklas heller inte. Det gör vems ständigt. Stöd för nya grejer dyker upp hela tiden!

Nu är du ju där igen?! , du må ha koll på många sprut men du har banne mig inte sådan koll att du med all säkerhet kan styrka det du säger.

Att enbart VEMS FW skulle utvecklas och förbättras är ju rent befängt, bara för att ta ett exempel bland andra sprut så uppdaterades FW till mitt vipec 16ggr under 2010, 5ggr nu under 2011 och FW uppdateras med en enkel rulllist i mjukvaran och kan aldrig orsaka konflikter med olika programvara och FW.

Och jag är övertygad om att även majoriteten av de andra stora spruten som fortfarande aktivt säljs har löpande uppdateringar i både mjukvara och FW.

Senast redigerat av 93T (12 januari 2012)

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
12 januari 2012 · 292 Inlägg

FLindgren skrev:
Kör själv på nira. har aldrig testat något utav det andra men tyckte det var lätt å koppla in och har kört i 3 år 3500 mil) och aldrig haft några problem alls. Hur lätt det är att mappa vet jag inte.

+ att priset på nira har ju sänkt som tusan. sketbilligt tycker jag smile

Tycker att det är synd att Nira klantade sig nu när de ska byta system, jag skulle själv köpa ett Nira i3+ för några månader sedan men upptäckte då att de var tvärslut överallt, kontaktade Nira som sa att i3 inte tillverkas längre då de ska lansera ett nytt sprut i7x.
Det hade ju varit helt ok om de fortfarande sålt i3 tills i7 kommer, men nope, i7 lanseras först till våren 2012
Så det blev tyvärr inget Nira för mig, annars tycker jag att i3+ är ett kanonfint sprut till rimliga pengar.

Nya Nira i7x kommer nog inte många att slå på fingrarna till en början det har bl.a stöd för direktinsprutning, två bredbandslambdaingångar, intern loggning, internt stöd för e-gas, 14st tempsensoringångar, 6st trycksensoringångar osv.

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
14 januari 2012 · 116 Inlägg

Efter att ha mappat bilar i snart tio år i en heltidsverksamhet med Norden som marknad och mer än heltid i sysselsättningsgrad, har jag fått mer kött på benen än många.

Jag har bl.a. mappat följande eftermarknadssystem:
A'PEXi, Autronic, Diablosport, EFI-Live, EMS, GEMS, GReddy, Haltech, HKS, Hondata, MAP-ECU, Megasquirt, Microsquirt, Motec, Nira, Nistune, Open ECU, Pectel, SMT, VEMS, Vipec

... och bl.a. originalsystem i följande bilmärken:
Cadillac, Chevrolet, Honda, Mitsubishi, Nissan, Pontiac & Subaru.

Det finns egentligen inget sprut som har det bästa av alla världar, dvs. lägst pris, bäst kvalité, bäst stöd, flest möjligheter, mest användarvänlighet, bäst support osv...

Däremot känner vi över lag att de möjligheter och den kvalitet som finns i Haltechs nyare serier av styrsystem, tillsammans med funktioner, användarvänlighet, stöd och support som erbjuds till det priset är oslagbart och mest prisvärt bland alternativen.

Helt stand-alone styrsystem för 4-cylindriga bilar för under 10 000kr som har mer kapacitet än många andra styrsystem.

Vi har haft mycket framgång med Haltechsprut och de har gett en superb tillförlitlighet och repeterbarhet genom åren. Men som några har sagt så var de äldre E-serierna lite krångligare i Interface jämfört de nya PS-serierna som är världsledande.

Kika på lite videos i deras kanal här så märker ni rätt snabbt fröjden med att jobba med just Haltech:

http://www.youtube.com/user/haltechecu

Mvh
Arash

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Webrex
14 januari 2012 · 379 Inlägg

Arash skrev:
Efter att ha mappat bilar i snart tio år i en heltidsverksamhet med Norden som marknad och mer än heltid i sysselsättningsgrad, har jag fått mer kött på benen än många.

Jag har bl.a. mappat följande eftermarknadssystem:
A'PEXi, Autronic, Diablosport, EFI-Live, EMS, GEMS, GReddy, Haltech, HKS, Hondata, MAP-ECU, Megasquirt, Microsquirt, Motec, Nira, Nistune, Open ECU, Pectel, SMT, VEMS, Vipec

... och bl.a. originalsystem i följande bilmärken:
Cadillac, Chevrolet, Honda, Mitsubishi, Nissan, Pontiac & Subaru.

Det finns egentligen inget sprut som har det bästa av alla världar, dvs. lägst pris, bäst kvalité, bäst stöd, flest möjligheter, mest användarvänlighet, bäst support osv...

Däremot känner vi över lag att de möjligheter och den kvalitet som finns i Haltechs nyare serier av styrsystem, tillsammans med funktioner, användarvänlighet, stöd och support som erbjuds till det priset är oslagbart och mest prisvärt bland alternativen.

Helt stand-alone styrsystem för 4-cylindriga bilar för under 10 000kr som har mer kapacitet än många andra styrsystem.

Vi har haft mycket framgång med Haltechsprut och de har gett en superb tillförlitlighet och repeterbarhet genom åren. Men som några har sagt så var de äldre E-serierna lite krångligare i Interface jämfört de nya PS-serierna som är världsledande.

Kika på lite videos i deras kanal här så märker ni rätt snabbt fröjden med att jobba med just Haltech:

http://www.youtube.com/user/haltechecu

Mvh
Arash

Jag har bara vart i kontakt med de äldre haltech systemen E och F serien, känns som inte så många kör Haltech längre över lag? Längesen jag kom i kontakt med dem. Snackar vi full sekvensiellt med inbyggda slutsteg för tändning för de pengarna?

Webrex
14 januari 2012 · 379 Inlägg

93T skrev:

Webrex skrev:
Och att vems skulle hänga sig och strula, ja de gör det om man blandar firmware på boxen och datorn.
Så det är handhavande fel. Vet man vad man gör strular det aldrig. Börjar man ladda in gamla mappar med äldre firmware så får man problem.  Samma som om man kör gamla drivrutiner på en PC.

De flesta andra spruten uppdaterar ju aldrig sin firmware så de har inte de problemen. De utvecklas heller inte. Det gör vems ständigt. Stöd för nya grejer dyker upp hela tiden!

Nu är du ju där igen?! , du må ha koll på många sprut men du har banne mig inte sådan koll att du med all säkerhet kan styrka det du säger.

Att enbart VEMS FW skulle utvecklas och förbättras är ju rent befängt, bara för att ta ett exempel bland andra sprut så uppdaterades FW till mitt vipec 16ggr under 2010, 5ggr nu under 2011 och FW uppdateras med en enkel rulllist i mjukvaran och kan aldrig orsaka konflikter med olika programvara och FW.

Och jag är övertygad om att även majoriteten av de andra stora spruten som fortfarande aktivt säljs har löpande uppdateringar i både mjukvara och FW.

Jag har då iaf inte sett hos dom andra spruten samma arbete för att utveckla gamla system som hos vems.
Vems har ändå kört med samma hårdvara länge nu, medan många av de stora tillverkarna bygger ny hårvara för att lura kunderna att köpa nytt. Och i samband med det slopar stöd och uppdateringar fört de gamla.

Men visst, vems har ett problem där, blandar man firmware och mjukvara i datorn, så får man bara en liten varning. Och struntar man i den som de flesta gör, så får man mycket skumma problem!
Men är man alltid uppdaterad, eller alltid kör samma version på FW så är det inga problem.

Många av "nyheterna" på Nira 7 har redan vems, onboard dubbla bredbandslambdacontrollers, dubbla avgastemp, flera aux tryck och temp ingångar, SD kort onboard loggning mm..

Men visst kommer nya Nira blir en koloss, speciellt inom motorsport som rally, och rallycross där man verkligen behöver alla funktioner man kan behöva!

Nån nämnde boostcontrol på olika växlar med förut, det har Vems oxå! Hastighetsgivar ingång direkt(från en abs sensr), med både antispinn och växelavkänning.

Mikael_S
16 januari 2012 · 79 Inlägg

Har aldrig gillat VEMS. Mest för att det aldrig funnits en seriös åf som säljer med kvitto och har riktigt support man kan ringa till. Finns oftast en anledning till varför man betalar mer pengar för ett Link, vipec etc. Dom som säljer dom sprutet ger utmärkt support för den som har problem och ger samtidigt bättre pris på mappninge.

Jag rekomenderar verkligen att välja en bra mappare sen kolla vad denna person föredrar. Alla seriösa som säljer insprut har också en bromsbänk av någon slag så dom kan mappa systemet åt i samma veva. I ditt fall är det tre val anser jag som bor i Gävleborg.

PPF, Motornord Eller PBZ då har du support och kan få det mappat inom 10-20mil. Välj den av dom du tycker känns bäst och köp ditt styrsystem där!

Föresten har jag mappat 40-50 Megasquirt och installerat 25-30 stycken, funkar hur bra som helst när jag själv gör det men har ofta sett mycket dåliga installationer som ger problem som såklart skylls på dåligt styrstystem.

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
16 januari 2012 · 116 Inlägg

Webrex skrev:
Jag har bara vart i kontakt med de äldre haltech systemen E och F serien, känns som inte så många kör Haltech längre över lag? Längesen jag kom i kontakt med dem. Snackar vi full sekvensiellt med inbyggda slutsteg för tändning för de pengarna?

Beror på vem man frågar. Frågar du mig känns det som att massor kör Haltech, för det är det jag upplever. Synd att branschen är så efter andra branscher där det finns siffror lättåtkomligt för liknande.

Svaren är Ja och Ja.

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
16 januari 2012 · 116 Inlägg

Webrex skrev:
Nån nämnde boostcontrol på olika växlar med förut, det har Vems oxå! Hastighetsgivar ingång direkt(från en abs sensr), med både antispinn och växelavkänning.

Även Haltech.

Samma sak gäller alla funktioner jag har stött på i samtliga sprut.

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Webrex
16 januari 2012 · 379 Inlägg

Arash skrev:

Webrex skrev:
Nån nämnde boostcontrol på olika växlar med förut, det har Vems oxå! Hastighetsgivar ingång direkt(från en abs sensr), med både antispinn och växelavkänning.

Även Haltech.

Samma sak gäller alla funktioner jag har stött på i samtliga sprut.

Integrerad bredbands-lambdacontroller och avgastemp?

Webrex
16 januari 2012 · 379 Inlägg

Mikael_S skrev:
Har aldrig gillat VEMS. Mest för att det aldrig funnits en seriös åf som säljer med kvitto och har riktigt support man kan ringa till. Finns oftast en anledning till varför man betalar mer pengar för ett Link, vipec etc. Dom som säljer dom sprutet ger utmärkt support för den som har problem och ger samtidigt bättre pris på mappninge.

Jag rekomenderar verkligen att välja en bra mappare sen kolla vad denna person föredrar. Alla seriösa som säljer insprut har också en bromsbänk av någon slag så dom kan mappa systemet åt i samma veva. I ditt fall är det tre val anser jag som bor i Gävleborg.

PPF, Motornord Eller PBZ då har du support och kan få det mappat inom 10-20mil. Välj den av dom du tycker känns bäst och köp ditt styrsystem där!

Föresten har jag mappat 40-50 Megasquirt och installerat 25-30 stycken, funkar hur bra som helst när jag själv gör det men har ofta sett mycket dåliga installationer som ger problem som såklart skylls på dåligt styrstystem.

Kände precis som du! Vems har inga återförsäljare överhuvudtaget, alla som säljer det är privata aktörer, därav kan priset hållas nere. Och vissa av de som sysslar med Vems i Sverige är verkligen inte lätta att ha å göra med.
Detta gäller dock inte alla och jättefin support finns att tillgå om man frågar rätt personer!

Om tid fanns skulle jag promota Vems på heltid och försöka få till en ordentlig generalagent här i Sverige, men i dagsläget är det direktimport som gäller. Vill man komma lite billigare undan så krävs de lite efterforskning.
Har man brottom dyrare setups och har pengar att spendera, så är svaret självklart att kontakta närmaste stora mappare som sysslar med motorsport! och välj de sprut dom kan bäst. (Här finns givetvis undantag.)
Mappare som livnär sig enbart på att mappa gatbilar skulle iaf jag inte lägga mitt förtroende på. No offens till er som gör det! Tänk oxå på att bara för man har en dyno så betyder det inte att man kan mappa!! Endast lång och bred erfarenhet ger en duktig mappare.
Även om man mappat 200, eller tom 2000 nissan, eller Bmw, så betyder inte det att man kan mappa en lite mer udda motor som en Mitchu Evo maskin tex, som klarar betydligt mindre förtändning tex.
Ödmjukhet och försiktighet är inte att förkasta.


Men vill man mappa själv, lära sig, eller om det är ett "budget" bygge så är Vems (I min värld) det allra bästa man kan få för stålarna! MS i all ära som andra säger, jag har oxå kört det massor!
Men så kostar de nästan lika mycket, och är sämre på så gott som alla sätt.

93T Aufrecht Melcher Großaspach
16 januari 2012 · 292 Inlägg

Varför skulle man inte kunna lita på någon som enbart mappar gatbilar?

Lägger iaf mitt förtroende hos någon som mappar alla sprut och inte snackar skit om de som mapparen själv inte säljer.

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Webrex
16 januari 2012 · 379 Inlägg

93T skrev:
Varför skulle man inte kunna lita på någon som enbart mappar gatbilar?

Lägger iaf mitt förtroende hos någon som mappar alla sprut och inte snackar skit om de som mapparen själv inte säljer.

Haha, nu får du väl ta å ge dig? Vad är det jag sagt som gjort dig så upprörd? Lugna ned dig, detta är ett forum, här delar vi med oss av erfarenheter och åsikter. Det är väl upp till var och en att läsa och solla det som är skitsnack?

Jag har väl inte snackat skit om något av spruten? Jag har talat om vad jag haft för erfarenhet av de jag prövat och vädrat min personliga åsikt. Att Link G4 är buggigt är min erfarenhet (Antar att det va där jag trampade hern på tårna.)
Och jag mappar även jag de flesta sprut, de skiljer nu för tiden sig marginellt mellan dem faktiskt hur de är uppbyggda och hur man mappar. Varför jag säljer just Vems har jag förklarat redan. Mitt största klagomål på de flesta va väl överpris? Och de kan du ju knappast argumentera emot.

Som du ser i tråden så är det flera andra som Rekommenderar Vems.

Jag sa faktiskt inte att man inte kan lita på Gatbils mappare, men hade JAG personligen byggt en riktigt riktigt potent maskin så hade jag låtit nån gammal räv inom motorsporten hjälpa mig mappa. De om nån vet va som kommer hända under extrema förhållanden med maskinen.

Detta är lite som med Iphone vs Android de här tycker jag. Vissa vill betala en ordentlig summa pengar för image och... ja va dom nu tror dom får för pengarna. Jämfört med andra som kör på Android, som gör precis samma sak som Apple med samma hårdvara fast till halva priset ungefär. Smaksak helt enkelt.

Väljer man Link, Nira, Haltech, Vems eller Autronic så får man ungefär samma sak. Det är väl därför de är störst också.

Mikael_S
17 januari 2012 · 79 Inlägg

Webrex skrev:
[Mappare som livnär sig enbart på att mappa gatbilar skulle iaf jag inte lägga mitt förtroende på. No offens till er som gör det! .

Vilken tur att båder Roger på Motornord och Ärtan på PPF mappar tävlingsbilar också då! dessutom har dom all utrusting som krävs för att plocka ur det sista ur motorerna så finns ingen gammal räv som kan göra det bättre!

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
17 januari 2012 · 292 Inlägg

@webrex, Jag är inte upprörd, men det är ju enkelt att läsa mellan raderna i det du skriver, jag håller inte med om att man betalar överpris för de dyrare spruten, och du skriver ju själv att du inte skulle lägga ditt förtroende till mappare som enbart mappar gatbilar, jag tycker det är en märklig generalisering.

Jag lägger iaf. mina stålar hos någon som är objektiv nog att se fördelarna med alla sprut och inte ser ett enda som allsmäktigt.
Men det är ju helt upp till var och en var de vill lägga sina pengar.

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mikael_S
17 januari 2012 · 79 Inlägg

En till sak, var någon år sen nu jag sysslade med VEMS men är det fortfarande samma helt värdelösa dokumentation?. Finns det en riktigt manual tillgänglig? Finns den översatt på svenska? Finns det garantier att den som säljer ett VEMS idag svarar på frågor när han sålt sitt sprut? Kan han bistå med att ordna bra startmappar? Har han subventionerat pris i sin bromsbänk (så det går att jämföra priser mot varandra vettigt).

Sen tycker jag det inte är rimligt att jämföra priser på svarta produkter motför det som firmor säljer vitt, dessutom finns det en firma som säljer VEMS idag i sverige www.gzracing.se/

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang