Vad ska man välja bland programmerbara insprut?

Webrex
17 januari 2012 · 379 Inlägg

Mikael_S skrev:
En till sak, var någon år sen nu jag sysslade med VEMS men är det fortfarande samma helt värdelösa dokumentation?. Finns det en riktigt manual tillgänglig? Finns den översatt på svenska? Finns det garantier att den som säljer ett VEMS idag svarar på frågor när han sålt sitt sprut? Kan han bistå med att ordna bra startmappar? Har han subventionerat pris i sin bromsbänk (så det går att jämföra priser mot varandra vettigt).

Sen tycker jag det inte är rimligt att jämföra priser på svarta produkter motför det som firmor säljer vitt, dessutom finns det en firma som säljer VEMS idag i sverige www.gzracing.se/

Vem har sagt nått om svart? Det är inom eu, alltså betalar vi givetvis vat. Det är upp till var och en som säljer att bistå med support. Ofta är de som köper vems så pass insatta att dom vet vad det innebär. Samma sak som en pc användare som bygger själv, han flrväntar sig ingen support oftast.
Personligen så hjälper jag till så mycket jag bara kan och hinner. Tycker detta är genuint kul att hålla på med. Tjänar inga nämnvärda summor pengar. Skulle tjäna betydligt mer på ett vanligt kneg. Dokumentationen är idag den största du kan hitta tror jag, till nått sprut?, finns ett wiki forum med nästan obegränsad info och mappar. 1000tals sidor.
Att det inte finns nån manual på svenska ser jag inte som ett problem i dagens samhälle. Har man mysslyckats att lära sig engelska hjälpligt så får man nog gå tillbax till skolbänken.
För mig är engelskan som ett andra modersmål. Har dock funderat på att göra en serie tutorials på engelska och lägga upp på youtube. Tycker informationen och kundskaper skall flöda fritt!

Det är mer än man kan säga om nira tex som hät licens skyddat all mjukvara. De har även många andra .
Vems är Open source och alla ritningar mm finns på wikin.

zovix Maskinbefäl
17 januari 2012 · 1 038 Inlägg

Nu kan jag inte låta bli trots min begränsade kunskap eller snarare erfarenhet att lägga mig i. roll

Jag tror VEMS riktar sig mot den som är intresserad av att lära sig och veta exakt hur hans/hennes motr fungerar, lika så som är intresserad av hårdvaran men som inte vill löda transistor för transistor...

Nira och liknande riktar sig mer mot en bredare allmänhet som vill att "någon annan" ska fixa deras bil så den bli häftig, som dessutom är beredd att betala för det.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Mikael_S
17 januari 2012 · 79 Inlägg

Webrex skrev:
Vem har sagt nått om svart? Det är inom eu, alltså betalar vi givetvis vat. Det är upp till var och en som säljer att bistå med support. Ofta är de som köper vems så pass insatta att dom vet vad det innebär. Samma sak som en pc användare som bygger själv, han flrväntar sig ingen support oftast.
Personligen så hjälper jag till så mycket jag bara kan och hinner. Tycker detta är genuint kul att hålla på med. Tjänar inga nämnvärda summor pengar. Skulle tjäna betydligt mer på ett vanligt kneg. Dokumentationen är idag den största du kan hitta tror jag, till nått sprut?, finns ett wiki forum med nästan obegränsad info och mappar. 1000tals sidor.
Att det inte finns nån manual på svenska ser jag inte som ett problem i dagens samhälle. Har man mysslyckats att lära sig engelska hjälpligt så får man nog gå tillbax till skolbänken.
För mig är engelskan som ett andra modersmål. Har dock funderat på att göra en serie tutorials på engelska och lägga upp på youtube. Tycker informationen och kundskaper skall flöda fritt!

Det är mer än man kan säga om nira tex som hät licens skyddat all mjukvara. De har även många andra .
Vems är Open source och alla ritningar mm finns på wikin.

Jaså? Vad jag förstått kommer ingen som vill sälja något vitt i sverige ifrån momsen hur man än gör, lägger du inte på den så säljer du dina prylar svart

Förstod att du skulle hänvisa till wikin, är alltså bara jag som tycker det är urdåligt att det inte ens följer med en riktig manual, visst att det inte är på svenska går att leva med men inte ens en på engelska? Dessutom kan man inte låta bli att fundera varför det ska finnas tusentals sidor med information när det endast behöver en enkel manual som beskriver hur man ska göra och sen är det börja mappa. Vidare så har ett dyrare sprut inbyggda säkerhetsfunktioner, gör man fel på ett VEMS vid installation blir det precis som med Megasquirt sallad av boxen.

Det absolut sämsta sättet att sälja sina produkter är att göra som du gör. Det är så otroligt oproffsigt! Riktigt bra produkter säljer sig själv, det finns ingen anledning att som försäljare klaga på att andras produkter är "buggiga" eller försöka påvisa att andra firmor använder sig av tveksamma metoder för att maximera effekt.

1. Klart det är billigt när supporten man får är att någon som säljer på sidan av hjälper till när han har lite tid över
2. Det ingår ingen en manual
3. Det betalas inte skatt.
4. Det smutskastas

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Webrex
19 januari 2012 · 379 Inlägg

Aldrig påstått att det är profftigt. Tiden finns inte till det, gör detta för skojs skull och hade själv önskat att de fanns fler som jag när jag börja. Det är efterfrågan som gjort att jag sysslar med sprut, inte tvärt om. Får mänger av mail och samtal av killar och tjejer faktiskt som inte vill lägga 20lax på sprut och mappning utan vill göra det själv! Visst kan man betala för allt. Men varför ens trimma och Tuna alls om man skall lämna bort de? Köp en Corvette, supra nått annat tråkigt med en gång då. Om du tankar hem vemstune, och trycker på F1 så får du upp din kära instruktionbok.

Mikael_S
19 januari 2012 · 79 Inlägg

Alla kan eller vill inte meka själv, speciellt inte med insprut. Har heller aldrig sagt att det är fel att göra det själv. Jag gör det själv t.ex.

Frågeställningen i tråden var att TS vill köpa insprut och vill ha hjälp med vad han ska välja och vart han ska vända sig för att få den mappad

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
24 januari 2012 · 116 Inlägg

Webrex skrev:

Arash skrev:

Webrex skrev:
Nån nämnde boostcontrol på olika växlar med förut, det har Vems oxå! Hastighetsgivar ingång direkt(från en abs sensr), med både antispinn och växelavkänning.

Även Haltech.

Samma sak gäller alla funktioner jag har stött på i samtliga sprut.

Integrerad bredbands-lambdacontroller och avgastemp?

Självfallet!

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
phille18
24 januari 2012 · 179 Inlägg

Olika sprut har olika funktioner, olika upplösning på mapparna o dylikt.

Är själv inte ett dugg kunnig inom mappning, men ska man inte mappa själv ska man ju helt klart fråga den som ska mappa bilen vilket sprut personen rekommenderar.

Vems får man många funktioner med till ett bra pris. Samma med link och vipec.
Haltec verkar ha fina sprut, billigt börjar på ca 10k men det verkar inte ha många ut/in gångar vad jag kan läsa mig till, och jag personligen skulle kräva b.la 4 EGT givare (en för varje cylinder), 4 bars mappsensor m.m.

Personligen kommer jag mest troligtvis att skaffa ett vems då jag kommer att mappa bilen själv och communityn är relativt stor vilket gör att man ganska enkelt kan få hjälp på forum och dylikt samt att du får mycket för pengarna.
Hade jag haft väldigt mycket pengar att lägga på ett sprut hade det stått mellan haltec och autronic. Båda har riktigt fina produkter. Men just nu känns det onödigt för min del då de flesta b230 motorer kan gå riktigt bra även med MS.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
24 januari 2012 · 116 Inlägg

phille18 skrev:
Haltec verkar ha fina sprut, billigt börjar på ca 10k men det verkar inte ha många ut/in gångar vad jag kan läsa mig till, och jag personligen skulle kräva b.la 4 EGT givare (en för varje cylinder), 4 bars mappsensor m.m.

Det är inga problem. De billigaste har färre in/utgångar. De dyrare har fler. Samtliga går att klicka dit en expandermodul på och vips, så är det en massa ytterligare in/utgångar.

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
phille18
24 januari 2012 · 179 Inlägg

Arash skrev:

phille18 skrev:
Haltec verkar ha fina sprut, billigt börjar på ca 10k men det verkar inte ha många ut/in gångar vad jag kan läsa mig till, och jag personligen skulle kräva b.la 4 EGT givare (en för varje cylinder), 4 bars mappsensor m.m.

Det är inga problem. De billigaste har färre in/utgångar. De dyrare har fler. Samtliga går att klicka dit en expandermodul på och vips, så är det en massa ytterligare in/utgångar.

Det är just det jag menar, köper du ett billigt haltech får du 2.5bars mappsensor (max 1.5bars laddtryck) samt färre antal in/utgångar och behöver KÖPA en expandermodul som ger exempelvis 12 programmerbara anslutningar enligt haltechs hemsida.

Eller så väljer man ett annat haltech för ca 16-17k.

Det är garanterat ett mycket potent och grymt bra insprutningssystem, men stor totalkostnad får mig själv att välja exempelvis ett VEMS istället där jag inte behöver komplettera med lika mycket för att få ett sprut som är *bra nog* (MS är inte bra nog i mina ögon)

Som tidigare skrivit så hade jag säkerligen köpt exempelvis ett komplett haltech för 20+ istället för ett vems OM jag känt för att spendera en lön på bara insprutningssystemet

Senast redigerat av phille18 (24 januari 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
24 januari 2012 · 116 Inlägg

phille18 skrev:
Det är just det jag menar, köper du ett billigt haltech får du 2.5bars mappsensor (max 1.5bars laddtryck) samt färre antal in/utgångar och behöver KÖPA en expandermodul som ger exempelvis 12 programmerbara anslutningar enligt haltechs hemsida. Eller så väljer man ett annat haltech för ca 16-17k. Det är garanterat ett mycket potent och grymt bra insprutningssystem, men stor totalkostnad får mig själv att välja exempelvis ett VEMS istället där jag inte behöver komplettera med lika mycket för att få ett sprut som är *bra nog* (MS är inte bra nog i mina ögon). Som tidigare skrivit så hade jag säkerligen köpt exempelvis ett komplett haltech för 20+ istället för ett vems OM jag känt för att spendera en lön på bara insprutningssystemet

Som jag skrev tidigare går inte allting att jämföra max tryck MAP-sensor Vems vs. max tryck MAP-sensor Haltech
Antal ingångar Vems vs. antal ingångar i Haltechs billigaste system
osv...

För skojs skull kan vi göra en liten tankeövning smile

Kia vs. BMW
Kia 5vxl. BMW 5vxl.
Kia 4 hjul, BMW 4 hjul
Kia 4 dörrar, BMW 4 dörrar
Kia elhissar, BMW elhissar
Kia stolsvärme, BMW stolsvärme
Kia servostyrning, BMW servostyrning
Kia navigator, BMW navigator KOSTAR EXTRA!

Kia riktigt billig. BMW mycket dyrare.

Det är avgjort, Kia är mycket bättre! Vi köper en Kia! smile

Den produkt du får, när du köper ett nytt Haltech styrsystem är något helt annat. Det är mer genomtänkt, det är säkrare, det är mer tillförlitligt, det sparar mycket tid vid mappning och annan hantering, alt. ger dig möjlighet att få ut mer finlir på 8h än du t.ex. får ut med något annat sprut i samma prisklass, eftersom allt går så jäkla fort. Man blir klar med grovhuggandet fort och kan lägga den resterande tiden på finlir som gör stor skillnad i upplevelsen.

Speciellt ifall man planerar att lämna iväg bilen till ett företag som ska utföra kalibreringen/mappningen, så ska man verkligen tänka sig för. För billigt i inköp brukar ofta betyda dyrt vid mappning och konfigurering.

Läser hur du tänker och jag tror nog att det hela bottnar nog i tre faktorer:
* var man sätter nivån på bygget (resultat, finish, tillförlitlighet, säkerhet) = långsiktig ekonomi
* hur mycket man värderar de 4-5 punkterna ovan i kr
* vilka ekonomiska resurser man har att röra sig med

Vissa saker är kanske svårare att förmedla i tal eller skrift. Ibland behöver det upplevas helt enkelt.

Jag har iaf. gjort ett försök här, mer kan man inte göra. smile

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
24 januari 2012 · 292 Inlägg

@Arash, mycket kloka ord, I´m with stupid smile

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
phille18
24 januari 2012 · 179 Inlägg

Arash skrev:

phille18 skrev:
Det är just det jag menar, köper du ett billigt haltech får du 2.5bars mappsensor (max 1.5bars laddtryck) samt färre antal in/utgångar och behöver KÖPA en expandermodul som ger exempelvis 12 programmerbara anslutningar enligt haltechs hemsida. Eller så väljer man ett annat haltech för ca 16-17k. Det är garanterat ett mycket potent och grymt bra insprutningssystem, men stor totalkostnad får mig själv att välja exempelvis ett VEMS istället där jag inte behöver komplettera med lika mycket för att få ett sprut som är *bra nog* (MS är inte bra nog i mina ögon). Som tidigare skrivit så hade jag säkerligen köpt exempelvis ett komplett haltech för 20+ istället för ett vems OM jag känt för att spendera en lön på bara insprutningssystemet

Som jag skrev tidigare går inte allting att jämföra max tryck MAP-sensor Vems vs. max tryck MAP-sensor Haltech
Antal ingångar Vems vs. antal ingångar i Haltechs billigaste system
osv...

För skojs skull kan vi göra en liten tankeövning smile

Kia vs. BMW
Kia 5vxl. BMW 5vxl.
Kia 4 hjul, BMW 4 hjul
Kia 4 dörrar, BMW 4 dörrar
Kia elhissar, BMW elhissar
Kia stolsvärme, BMW stolsvärme
Kia servostyrning, BMW servostyrning
Kia navigator, BMW navigator KOSTAR EXTRA!

Kia riktigt billig. BMW mycket dyrare.

Det är avgjort, Kia är mycket bättre! Vi köper en Kia! smile

Den produkt du får, när du köper ett nytt Haltech styrsystem är något helt annat. Det är mer genomtänkt, det är säkrare, det är mer tillförlitligt, det sparar mycket tid vid mappning och annan hantering, alt. ger dig möjlighet att få ut mer finlir på 8h än du t.ex. får ut med något annat sprut i samma prisklass, eftersom allt går så jäkla fort. Man blir klar med grovhuggandet fort och kan lägga den resterande tiden på finlir som gör stor skillnad i upplevelsen.

Speciellt ifall man planerar att lämna iväg bilen till ett företag som ska utföra kalibreringen/mappningen, så ska man verkligen tänka sig för. För billigt i inköp brukar ofta betyda dyrt vid mappning och konfigurering.

Läser hur du tänker och jag tror nog att det hela bottnar nog i tre faktorer:
* var man sätter nivån på bygget (resultat, finish, tillförlitlighet, säkerhet) = långsiktig ekonomi
* hur mycket man värderar de 4-5 punkterna ovan i kr
* vilka ekonomiska resurser man har att röra sig med

Vissa saker är kanske svårare att förmedla i tal eller skrift. Ibland behöver det upplevas helt enkelt.

Jag har iaf. gjort ett försök här, mer kan man inte göra. smile

Lite oroad över första styckena men sen förvånade du mig rejält, du har ju fattat MIN poäng!

Detta jag syftar på:
"Läser hur du tänker och jag tror nog att det hela bottnar nog i tre faktorer:
* var man sätter nivån på bygget (resultat, finish, tillförlitlighet, säkerhet) = långsiktig ekonomi
* hur mycket man värderar de 4-5 punkterna ovan i kr
* vilka ekonomiska resurser man har att röra sig med"

Det är lite skillnad om man bygger en supra med 1000hk än en b230 på 500.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
24 januari 2012 · 116 Inlägg

Ja, kanske var lite otydlig i min jämförelse och slutsats mellan Kia och BMW. Jag var mycket ironisk där och hoppas att det lyser igenom rätt tydligt. Om inte så förtydligar jag gärna, att den jämförelsen inte ska leda till att man ska köpa en Kia!

BMW har lagt mer möda bakom växelspaksknoppen i sin M3:a än vad Kia har gjort på hela sin Picanto smile (mild överdrift)

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Webrex
25 januari 2012 · 379 Inlägg

Håller med dig arash, haltech systemen är bättre. Enkelt smärtfritt och hållbart.
Dock måste jag påpeka att skulle KIA bygga bakhjulsdrivna bilar så skulle jag köra KIA alla gånger. Valutan för pengarna är oöverträffad. Så det är en mycket bra jämförelse faktiskt. BMW  är i mina ögon som ingenjör och mekaniker bland de sämst byggda bilarna i prestanda segmentet. (Audi är dock ännu värre) Iaf om man ser till 90-00 modellerna som jag mest sysslat med.(bortsett från motorern! Som är helt underbara!) de är hopplösa att mecka med. och jag har undrat om dom va fulla när dom byggde e36 och e46 rent konstruktionsmässigt :p
Aja Sorry för offtopic, kunde inte låta bli!

Rent komponent mässigt så tror jag VEMS håller samma kvalitet som haltech. Vems använder många komponenter som bosch själva använder. Aldrig lyckats eldar upp ett tändsteg i ett vems tex.

strande Automationselektriker och Svetsare
26 januari 2012 · 111 Inlägg

Lånar tråden lite, jag har funderat över detta med eftermarknadssprut också, ska bygga på en b230, vill ha ett gäng tempgivare, bredbandslambdastyrning, separata tändspolar, laddtrycksstyrning och så många ingångar/utgångar som möjligt inbyggt om man vill koppla in mer grejer med tiden. Kommer göra allt arbete samt mappning själv. Budget är 10-15000 vad rekommenderas?

Senast redigerat av strande (26 januari 2012)

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
26 januari 2012 · 292 Inlägg

Lätt val, köp ett Vi-Pec V44 eller ett Link G4 Storm

Ett urval:

8 Auxiliary Outputs
4 Digital Inputs
4 Analog Voltage Inputs
2 Temperature Inputs
3 Load Inputs (MAP, TPS, MAF)
2 Trigger Inputs (Reluctor, Optical or Hall Sensors)

Four general purpose digital Inputs with logic level sensitivity & pullup to +5volts. Useable for speed, switch input and camshaft position measurement.

Ignition control to 0.1 degree, fuel to 0.01 ms -

Four ignition outputs. Sequential to 4 cylinders and wasted spark up to 8 cylinders. Support for engines up to 12 cylinders with distributors.

Inbyggd 4bars mappsensor, IAT och CLT-givare förljer med sprutet.

Du har även CAN-utgång för att i framtiden kunna köra dashlog, sprutet kommunicerar med PC direkt via USB, perfekt då du slipper krånglande serieportsadaptrar som behövs till billiga sprut.

Ett sprut som är mycket omtyckt av majoriteten av alla som mappar, bra support om du köper från t.ex motornord eller PPF
Kostar runt 12.000.-

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
strande Automationselektriker och Svetsare
26 januari 2012 · 111 Inlägg

93T skrev:
Lätt val, köp ett Vi-Pec V44 eller ett Link G4 Storm

Ett urval:

8 Auxiliary Outputs
4 Digital Inputs
4 Analog Voltage Inputs
2 Temperature Inputs
3 Load Inputs (MAP, TPS, MAF)
2 Trigger Inputs (Reluctor, Optical or Hall Sensors)

Four general purpose digital Inputs with logic level sensitivity & pullup to +5volts. Useable for speed, switch input and camshaft position measurement.

Ignition control to 0.1 degree, fuel to 0.01 ms -

Four ignition outputs. Sequential to 4 cylinders and wasted spark up to 8 cylinders. Support for engines up to 12 cylinders with distributors.

Inbyggd 4bars mappsensor, IAT och CLT-givare förljer med sprutet.

Du har även CAN-utgång för att i framtiden kunna köra dashlog, sprutet kommunicerar med PC direkt via USB, perfekt då du slipper krånglande serieportsadaptrar som behövs till billiga sprut.

Ett sprut som är mycket omtyckt av majoriteten av alla som mappar, bra support om du köper från t.ex motornord eller PPF
Kostar runt 12.000.-

Finns det några nackdelar med dessa sprut?
Finns det med färdiga stammar bara plugin eller måste man dra in nya kablar och isåfall måste dessa vara skärmade? Det är inga problem om det skulle behöva dras nytt, men jag vill veta hur störningskänsliga komponenterna till dom är.

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
26 januari 2012 · 292 Inlägg

Finns ju plug and playsystem för vissa bilar men långt ifrån alla, det följer med en universalhärva med de trådar du behöver, det som är mest störningskänsligt är kabeln till VR-givaren men den är skärmad i härvan som medföjer.
Du får även med vatten och lufttempgivare samt kontaktstycken till dessa.

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
strande Automationselektriker och Svetsare
26 januari 2012 · 111 Inlägg

Ok, det var vr-givaren jag var orolig för men är den avskärmad så är det ju lugnt. Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
Streeetkadett Volvotrimmare
26 januari 2012 · 323 Inlägg

strande skrev:

93T skrev:
Lätt val, köp ett Vi-Pec V44 eller ett Link G4 Storm

Ett urval:

8 Auxiliary Outputs
4 Digital Inputs
4 Analog Voltage Inputs
2 Temperature Inputs
3 Load Inputs (MAP, TPS, MAF)
2 Trigger Inputs (Reluctor, Optical or Hall Sensors)

Four general purpose digital Inputs with logic level sensitivity & pullup to +5volts. Useable for speed, switch input and camshaft position measurement.

Ignition control to 0.1 degree, fuel to 0.01 ms -

Four ignition outputs. Sequential to 4 cylinders and wasted spark up to 8 cylinders. Support for engines up to 12 cylinders with distributors.

Inbyggd 4bars mappsensor, IAT och CLT-givare förljer med sprutet.

Du har även CAN-utgång för att i framtiden kunna köra dashlog, sprutet kommunicerar med PC direkt via USB, perfekt då du slipper krånglande serieportsadaptrar som behövs till billiga sprut.

Ett sprut som är mycket omtyckt av majoriteten av alla som mappar, bra support om du köper från t.ex motornord eller PPF
Kostar runt 12.000.-

Finns det några nackdelar med dessa sprut?
Finns det med färdiga stammar bara plugin eller måste man dra in nya kablar och isåfall måste dessa vara skärmade? Det är inga problem om det skulle behöva dras nytt, men jag vill veta hur störningskänsliga komponenterna till dom är.

Köper du Linket på motornord så kan dom bygga en härva till tex. 940 som dom ska göra på min, kostar runt 5lax men är helt klart värt det så man slipper få konstiga fel smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang