Hjälp vid inkoppling av Saab Trionic 5 ECU till CanUSB/T5Suite

Glenn9K Montör
18 januari 2012 · 664 Inlägg

Hej! Söker någon som är duktig på detta och/eller har sysslat med sakerna tidigare. Eller helt enkelt någon med erfarenhet kring inkopplig till Canbus-system.

Vill alltså koppla in min T5 ECU till min Lawicel CanUSB-adapter, som i sin tur sitter i min laptop.

Jag har förstått hur de flesta pins'en skall sitta:

1, 48, 60, 65: matas med +15VDC
24, 25: jord tillbaka till 15VDC-källan (-15VDC helt enkelt?)
62: CANH på CanUSB
63: CANL på CanUSB

Men så står det i dokumentet "T5 Documentation 1.2.3" (pdf, sidan 102 i dokumentet) att "The CAN bus is connected to the ECU through pin 62 (CANH) and pin 63 (CANL). Of course ground is also required.". Här kommer min fråga in:

Eftersom det finns 2 utgångar från CanUSB-adaptern som heter "CAN_GND", skall dessa kopplas in på de jordkablar som går mellan 24,25 på ECU:n och -15VDC, eller kan man strunta i CAN_GND?

Fick ett snabbt svar av en kille på irc som sedan gick offline: "gnd on CAN is not really necessary, but might help stability. try without first"

På det svaret så förstår jag det som så att OM jag vill/ska koppla in dessa utgångar någonstans så är det så som jag beskrev ovan, eller? Med tanke på att jag ställde frågan på detta vis på irc:

"Should the CAN_GND pins from the canusb be connected to the ground pins on the ECU, just like the ground/minus from the +15V-source?"

All hjälp uppskattas. Tack på förhand!

//Jens

Senast redigerat av berthelsen (18 januari 2012)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Glenn9K Montör
19 januari 2012 · 664 Inlägg

Har troligen fått ett bra svar nu. Lägger det här för framtida eventuella sökningar:

<T5> on the desk I never used gnd on the CAN lines. only gnd for the power supply of course
<T5> I flashed T5/T7 ECU probably a few thousand times
<T5> no probs
<T5> keep can_l/can_h wires short and twist them. thats all

Så helt enkelt så behöver inte CAN_GND kopplas in någonstans, i alla fall inte när man kör flashning av boxen på bänk.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Timpa1995
1 februari 2013 · 43 Inlägg

Dum fråga kanske, men har kopplat upp Lawicell adaptern nu på CanH och CanL och även jordat den. Letar efter drivrutiner för att kunna läsa ur min box, men hittar inge på canusb.com. Har du något tips om något annat ställe?

BMW 540 IA (1994)
Glenn9K Montör
1 februari 2013 · 664 Inlägg

Timpa1995 skrev:
Dum fråga kanske, men har kopplat upp Lawicell adaptern nu på CanH och CanL och även jordat den. Letar efter drivrutiner för att kunna läsa ur min box, men hittar inge på canusb.com. Har du något tips om något annat ställe?

Drivrutinerna finns under "Latest drivers" här: http://www.can232.com/?page_id=75

EDIT: Här finns sedan den senaste versionen av T5 suite: http://trionic.mobixs.eu/

Senast redigerat av berthelsen (1 februari 2013)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Timpa1995
8 oktober 2013 · 43 Inlägg

Jag har installerat lawicell adaptern nu med senaste drivern från CANUSB hemsida, alltså FTDI USB drivers (version 2.08.30). Visst är de så att både dxx2 filen och vsp ingår i det paketet. Vad mer ska installeras  efter de?
Har suttit och läst runt ganska länge nu men tror jag missar något.

Tacksam för svar.
/ Tim

BMW 540 IA (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang