Volvo 745 -90 vibrerar i växellådan/kardan

Daniieel
24 januari 2012 · 160 Inlägg

hejsan, bytte koppling-tryckplatta-urtrampningslager på 745an i lördags. allting gick bra och kopplingen funkar bra,men det slog och växelspaken "hoppade upp och ner" de visade sig vara hardyskivan som satt fel.

vände på den och den funkade bra. TILLS man kom upp i 80 km/h då vibrerar det, precis som de blev obalans i däcken, men de är det inte. slår som fan alltså.

i samband med kopplingsbytet tog han som gjorde de av kardanstången , han delade den vid splinsen, och sen tryckte vi bara ihop det, kan de vara felet?

växellåds kudden  ser helt okej ut!       

vad kan vara fel? mad

ursäkta stav fel.

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
ola_volvo Biltokig
24 januari 2012 · 310 Inlägg

Man ska aldrig dela kardanen i splinsen utan att märka upp hur det satt, kan bli vibrationer där!!

Har du stålplattan på hardyskivan?? den som ser ut som en triangel??

Mvh

Harè bra
Daniieel
24 januari 2012 · 160 Inlägg

nej jag vet , de är ajabaja, men misstaget är ju tyvärr gjort..

enligt pilarna sitter bultarna som den ska,  trekanten sitter ju fastskruvad i fästet som går in genom växellådan..

men täntke bara, tänk om hardyskivan monterades fel från början? typ med en bult, detta skulle ju påverka detta? vet ej hur de satt när de monterades ner ..

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
ola_volvo Biltokig
24 januari 2012 · 310 Inlägg

Nja det ska inte spela roll, däremot kan den ju vara kass eller  gummikudden till lådan

Harè bra
twin_cam Smålänning
24 januari 2012 · 7 877 Inlägg

Harduskivan kan bara sitta på två sätt, inget av dom orsakar vibrationer egentligen.

kardan är uppmärkt med två instansade pilar från fabrik, brukar dock vara väl dolda under smuts, men torkar du rent på bägge sidor om splinesen hittar du nog pilarna, kan om du har tur vara uppmärkt med gul färg också.

Min vibrerade också i 80 när kardan satt fel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Daniieel
25 januari 2012 · 160 Inlägg

okej, ska se om jag kan fixa det. detta borde lösa dethär alltså? rätt störande roll

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
Vonzool
25 januari 2012 · 140 Inlägg

länge sen ja var under bilen men kolla så knutkorsen sitter rätt.. kommer som sagt inte ihåg riktigt just nu men antingen så ska dom sitta så både främdre o bakre sitter lika, alltså den främre uppåt o neråt och den bakre uppåt och neråt.. eller om de var en uppåt o neråt o en i sidled... du lär ju iaf märka om ni satt det fel tongue

International Scout II "lille skutten" (1978)
Daniieel
26 januari 2012 · 160 Inlägg

hm, de har jag inte kollat på , kan du förklara så en idiot fattar ? big_smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
Vonzool
26 januari 2012 · 140 Inlägg

Jo ska försöka big_smile men i varje ände på kardanen äre ju som ett U som knutkorset sitter i. Dom ska vara lika på båda sidorna, inte vridna... Får göra en bild i Paint om du inte förstås, inte lätt om den som oxå förklarar är en idiot som inte kan förklara big_smile

International Scout II "lille skutten" (1978)
Helvete_racing Arg Snickare
26 januari 2012 · 875 Inlägg

stödlagret då? kanske tog skada vid demontering/montering. värt o kolla.

Daniieel
26 januari 2012 · 160 Inlägg

fattar fortfarande inte haha big_smile
hur kollar jag stödlagret? gummit ser sprucket och torkat ut, vrider man på kardanaxel glappar den kanske 2-3 mm åt båda hållen ...

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
Vonzool
26 januari 2012 · 140 Inlägg

Får rita en bild i Paint då xD

International Scout II "lille skutten" (1978)
GasGlad1337
26 januari 2012 · 460 Inlägg

Daniieel skrev:
fattar fortfarande inte haha big_smile
hur kollar jag stödlagret? gummit ser sprucket och torkat ut, vrider man på kardanaxel glappar den kanske 2-3 mm åt båda hållen ...

då är det till 99% säkert att det är lagret smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Vonzool
27 januari 2012 · 140 Inlägg

här kommer en bild iaf... http://i856.photobucket.com/albums/ab126/vonzool/Namnls.jpg

där ser du knut korset.. eller försök till ett iaf tongue så om du kollar från ena änden till andra så ska dom ligga i samma linje... inte som ett kors om man säger så...

International Scout II "lille skutten" (1978)
Daniieel
27 januari 2012 · 160 Inlägg

aha, ska kolla detta i helgen , tack alla, stödlager byter man själv eller? smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
Helvete_racing Arg Snickare
27 januari 2012 · 875 Inlägg

jupp

Farleykarley
12 februari 2012 · 406 Inlägg

Löste det sig?

Har fått samma problem på min 745a efter att jag bytt stödlagret och hållaren. Vibrerar runt 80-100, under eller över det så går den som en dröm.
Var noggrann med att märka upp hur splinsen satt när jag drog isär kardan, och har även kollat så att pilarna på kardan stämmer överens med varann.

Har även bytt växellådskudde samt hardyskiva, men problemet kvarstår vid 80-100km/h som sagt. Inget värre ljud, men små vibrationer som blir väldigt störande, precis som att det är obalans i hjulen.

Riktigt störande när man gjort allt "by the book" så att säga, satt upp det exakt likadant som förut, o så skall det krångla.

twin_cam Smålänning
12 februari 2012 · 7 877 Inlägg

Dubbelkolla att harduskivan sitter "omlott". Lätt att missa smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Farleykarley
13 februari 2012 · 406 Inlägg

Har haft isär ganska många haryskivor förr så jag tror inte den sitter fel, men du får gärna utveckla hur du menar med " om lott" smile

Tycker inte hardyskivan borde vara boven i dramat heller, då fenomenet endast brukar uppstå vid belastning när den är slut. Iaf som jag upplevt tidigare.
I detta fallet är allt konstant, oavsett belastning eller ej.

twin_cam Smålänning
13 februari 2012 · 7 877 Inlägg

Alltså öronen på kardan och medbringare får ju inte ligga för varann, men har du rivit det många gånger förr gör du inte det felet smile

Känn så det inte är knutkorsen, brukar paja på 240, men kan ju göra det på 740 också smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang