Batterilampan lyser när man stänger av bilen.

Strmberg
4 februari 2012 · 165 Inlägg

Tjena, Som rubriken lyder. Har en 244 GL -83 som laddar ur batteriet för mig. Jag misstänker att kolen kan var dåliga eftersom när man kör lugnt med bilen så laddar den ur sakta men gasar jag på och varvar så märks ingenting. Men jag fattar inte varför batteri lampa BARA lyser när man stänger av motorn. när man vrider igång tändningen steget innan man drar runt start motorn så lyser alla lampor utan batterilampan.

Ingen som vet vad detta kan vara?

Tack på förhand!

Drönirettab
4 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Att generatorn inte laddar beror troligast på att batterilampan inte lyser med tändningen påslagen. När du varvar upp motorn så kan generatorn "tvingas" igång med laddningen, det skulle i så fall förklara varför batterilampan lyser när du stänger av motorn igen. Men varför lampan inte lyser med tändningen påslagen vet jag inte riktigt.

Jag tror att du kan kolla upp kolen för säkerhets skull, sedan att kabeln till generatorns D+ sitter som den ska. Kolla även om det kommer fram spänning i kabeln som sitter på D+ genom att ta loss den och slå på tändningen, mät på kabelskon om det finns åtminstone mer än 9 V där.

Du kan även göra ett snabbtest och jorda den tunna kabelns kabelsko och se om batterilampan lyser med tändningen på, det ska den göra eftersom batterilampan matas med plus från tändlåset. Gör den inte det så har du antingen glappkontakt i kabeln eller roblem med plusmatningen från tändlåset/säkringsdosan. smile

Senast redigerat av Drönirettab (4 februari 2012)

PuttesPOV
5 februari 2012 · 504 Inlägg

Kolla jordkabeln på generatorn. Den brukar ge upp på 240. Med detta fel som följd. Kolen bör ses över också.

Kan också vara så att generatorn är slut helt enkelt. Gammal bil och generatorn slits efter åren.

HÅRDROCK
4-wheeldrive livsnjutare
5 februari 2012 · 14 Inlägg

kan vara diodfel? då går strömmen bakvägen och laddar ur batteriet när motorn är avstängd, ett tips är att känna på generatorn när motorn är kall då kan generatorn bli lite varm

Strmberg
5 februari 2012 · 165 Inlägg

De är ett jävligt skumt för bilen kan stå på tomgång utan problem men kör man lugnt så laddar den ur :S Men ska se på jordkabeln och så får jag fixa en ny generator imorgon. Men fortsätt och kom med lösningar allt kan vara till hjälp!

DeadNation
8 april 2014 · 132 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att generatorn inte laddar beror troligast på att batterilampan inte lyser med tändningen påslagen. När du varvar upp motorn så kan generatorn "tvingas" igång med laddningen, det skulle i så fall förklara varför batterilampan lyser när du stänger av motorn igen. Men varför lampan inte lyser med tändningen påslagen vet jag inte riktigt.

Jag tror att du kan kolla upp kolen för säkerhets skull, sedan att kabeln till generatorns D+ sitter som den ska. Kolla även om det kommer fram spänning i kabeln som sitter på D+ genom att ta loss den och slå på tändningen, mät på kabelskon om det finns åtminstone mer än 9 V där.

Du kan även göra ett snabbtest och jorda den tunna kabelns kabelsko och se om batterilampan lyser med tändningen på, det ska den göra eftersom batterilampan matas med plus från tändlåset. Gör den inte det så har du antingen glappkontakt i kabeln eller roblem med plusmatningen från tändlåset/säkringsdosan. smile

uppar denna tråden då jag har samma fel.
har provat att jorda lilla pluskabeln och då lyser den som den ska, men inte när den sitter på generatorn, så vad kan vara fel ?

snabb hjälp / ideer uppskattas smile

Drönirettab
8 april 2014 · 21 761 Inlägg

Om lampan lyser när du jordar kabeln, men inte när kabeln sitter på generatorn, så kan det vara laddregulatorns kol som är dåliga. Ta loss regulatorn och kolla hur det ser ut, både själva kolen och även släpringarna inuti generatorn (de två kopparbanorna som kolen ligger mot på generatoraxeln).

Kolen bör vara jämnslitna och mer än 5 mm långa, sedan ska det inte vara en massa repor och sot på släpringarna. smile

DeadNation
8 april 2014 · 132 Inlägg

okej! konstigt nog så har jag köpt en ny generator från biltema, MEN detta problemet uppstod direkt, så det verkar vara fel på kolet redan när jag köpte det för jag tog kolet från den gamla slitna generatorn och då fungerade lampan och det som det skulle. återkommer när jag köpt nytt och provat smile BTW har dom kol till generatorerna på 740 på tex meka / mekonomen eller är det beställningsvara?

Drönirettab
8 april 2014 · 21 761 Inlägg

Det är väl kanske själva regulatorn som är dålig på din nya generator skulle jag tro, reklamera i så fall och begär att få en ny regulator. smile

DeadNation
9 april 2014 · 132 Inlägg

var och fixade en ny idag, satte ihop allt och passade på att köpa nytt batteri och nya kabelskor, kopplar ihop allt och ja skönt ingen lampa lös. men nu är problemet att det inte lyser ALLS den lyser inte när jag vrider på tändningen, startar bilen eller stänger av den, och om inte jag minns fel så ska den väl göra det?
börjar tröttna lite på dethär alltså, generator är dessutom dubbelt jordad, på två stänger på generatorn och till 2 punkter på blocket. ( för att utesluta det ) för visst ska man jorda den där på biltemas generatorer?

förklaring från början:

först var det ju så att när jag bytte generatorn lös lampan hela tiden med tändning av. men slocknade med tändning/bil på.
sen satte jag dit kolen från gamla generatorn och då lös den när tändning ochbil va på tomgång
(antagligen för att det var dåligt med kräm i batteriet.)
därför köpte jag ny laddningregulator och monterade ihop med nytt batteri och nya kabelskor samt att jag fixade till lite jordpunkter. men nu lyser den inte alls.

a lil help ? smile

DeadNation
9 april 2014 · 132 Inlägg

Strmberg skrev:
Byt lampan i panelen!

Den fungerade för senast 24 timmar sen, efter det stod bilen utan batteri tills jag bytte?

DeadNation
10 april 2014 · 132 Inlägg

Bytt lampa nu men den lyser fortfarande inte. Det konstiga är att ingen av de nya regulatorerna gör så att det lyser. Alltså aldrig. Men med den gamla så avges ett svagt sken hela tiden med tändningen och bilen på tomgång. Den slocknar heller inte när man varvar upp skiten. Hjälp!!!!! Blir sinnessjuk snart..

Och lampan lyser om man jordad lilla pluskabeln.

Volvofarfar
10 april 2014 · 1 312 Inlägg

kolla kablaget som går till generatorn, har sett att kablarnas hölje brukar vittra/torka/spricka sönder och ge kortis..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
DeadNation
10 april 2014 · 132 Inlägg

Har kollat alla jordpunkter ja kan hitta och letat igenom kablaget så gott jag kunnat men ingen framgång..

Drönirettab
10 april 2014 · 21 761 Inlägg

Har du kvar den gamla generatorn?

Testa i så fall att slänga dit den, men sätt dit en av de nya regulatorerna. Funkar det då så lutar det väl åt fel på nya generatorn om jag nu inte tänker helt fel. hmm

DeadNation
10 april 2014 · 132 Inlägg

Tänkte exakt samma sak, men då är problemet att bulten till pluskabeln gick av.. tänkte åka förbi skroten o se om ja kan låna en imorgon.. återkommer smile om någon har en annan idé så dela gärna med er.

DeadNation
11 april 2014 · 132 Inlägg

j*vla Hällvetes bilf*anskräp!
bytte generator nu, slipade rent alla kontaktytor osv. MEN nu när jag ska koppla på minus på batteriet kortsluter det(?) med andra ord det blixtrar och håller på... så vad kan det va nu, kan generatorn kortsluta inuti? för kopplar jag av stora plus från generatorn fungerar det..?

Drönirettab
11 april 2014 · 21 761 Inlägg

Kanske det hände någonting i gamla generatorn med tanke på att den grova plusskruven gick av tidigare?

Eller menar du att du har lånat en annan generator från skroten?

Senast redigerat av Drönirettab (11 april 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang