Projekt: Mörkrädd, Volvo 945.
Extraljusbygge på min 945, 8 st i fronten är monterat och ska bygga mer på taket, dubbla generatorer och batterier m.m.
Blir ingen film, bara krångel :p Fattades massa saker, säkring sen kabelskor, ingen i rätt storlek.. var i desperat tillstånd så jag försökte klippa upp en använd kabelsko från en kabel.. Visste man ju innan hur det skulle gå.. men men, blir till biltema imorgon ![]()
Har kopplat in allt nu, rem o.s.v Men får den inte att ladda. Har kopplat rätt.
Jordat generatorn i motorn.
Jordat det "nya" batteriet.
Dragit plus från batteriet till generatorn.
Dragit en kabel till parkeringsljuset via en lampa (5w) till generatorn, MEN, den är tänd hela tiden, den slocknar inte. Generatorn SKA vara frisk.. Vad tror ni det är för fel?
Om batteriet är helt slut / trasigt, så det inte kan ta emot laddning, kommer lampan lysa då? eller ska den slockna oavsett?
Kalltkaffe skrev:
Dragit en kabel till parkeringsljuset via en lampa (5w) till generatorn, MEN, den är tänd hela tiden, den slocknar inte. Generatorn SKA vara frisk.. Vad tror ni det är för fel?
Om batteriet är helt slut / trasigt, så det inte kan ta emot laddning, kommer lampan lysa då? eller ska den slockna oavsett?
Har du testat tagit + strömmen till lampan direkt från batteriet?
Brago skrev:
Kalltkaffe skrev:
Om batteriet är helt slut / trasigt, så det inte kan ta emot laddning, kommer lampan lysa då? eller ska den slockna oavsett?Har du testat tagit + strömmen till lampan direkt från batteriet?
Japp, testade nyss. Då lyser den inte alls, varken med bara tändningen på eller motorn igång.. batteriet det är fel på då? för det finns väl alltid ström att tända en liten 5w lampa? igår klarade batteriet att ha igång 5 extraljus på 55w.. så lite ström borde ju finnas kvar?

Jag hade problem med detta när min generator sluta ladda i min Duett.. Jag kopplade på en ny lampa från generatorn till instrumenten och sen till batteriet. Då funkade det.
Eriksson121 skrev:
Jag hade problem med detta när min generator sluta ladda i min Duett.. Jag kopplade på en ny lampa från generatorn till instrumenten och sen till batteriet. Då funkade det.
Okej, fast det hjälper inte mig, har ju en extra generator som inte funkar, den som sitter orginal funkar perfekt.. ![]()
Får bjuda på lite bilder med, "elcentralen" ska snyggas till lite, ska skaffa en annan säkringshållare istället för de som följde med reläet. 

Men om någon kan och vill svara på frågorna ang generatorn får ni gärna göra det, om ni vill se bilder.. bara det som fattas nu, att den ska ladda.. har lyckas se lite utav ljuset då det fanns lte ström i batteriet kvar, och de lyste, ja grymt mycket :p

Säker på att lampan är hel då..?
Dum fråga såklart men..ändå?
Mack skrev:
Dum fråga såklart men..ändå?
Ja, den är hel, den funkar om man sätter plus på parkeringsljuset, men om jag tar plusen direkt på batteriet händer ingenting. :S Får väl testa att byta batteri, annars är det väl generatorn som är paj, riktigt tråkigt isåfall, bort med allt.. drygt.

Kalltkaffe skrev:
Mack skrev:
Dum fråga såklart men..ändå?Ja, den är hel, den funkar om man sätter plus på parkeringsljuset, men om jag tar plusen direkt på batteriet händer ingenting. :S Får väl testa att byta batteri, annars är det väl generatorn som är paj, riktigt tråkigt isåfall, bort med allt.. drygt.
Låter ju skumt..
Mack skrev:
Kalltkaffe skrev:
Mack skrev:
Dum fråga såklart men..ändå?Ja, den är hel, den funkar om man sätter plus på parkeringsljuset, men om jag tar plusen direkt på batteriet händer ingenting. :S Får väl testa att byta batteri, annars är det väl generatorn som är paj, riktigt tråkigt isåfall, bort med allt.. drygt.
Låter ju skumt..
Ja, jag hade typ 11-12 volt på batteriet när jag mätte,(alltså det nya, separata batteriet, även på det nya batteriet jag testade att sätta lampan på plusen) men hände ingenting när jag gasade, slog på extralyserna och då blev det typ - och några siffror :S
Ska testa byta batteri imorgon, men fler tips uppskattas ju gärna så man kan felsöka mera
inte så mycket mer det kan vara, men ändå.
Senast redigerat av Kalltkaffe (2013-02-04 19:13)

Kalltkaffe skrev:
Mack skrev:
Kalltkaffe skrev:
Ja, den är hel, den funkar om man sätter plus på parkeringsljuset, men om jag tar plusen direkt på batteriet händer ingenting. :S Får väl testa att byta batteri, annars är det väl generatorn som är paj, riktigt tråkigt isåfall, bort med allt.. drygt.Låter ju skumt..
Ja, jag hade typ 11-12 volt på batteriet när jag mätte,(alltså det nya, separata batteriet, även på det nya batteriet jag testade att sätta lampan på plusen) men hände ingenting när jag gasade, slog på extralyserna och då blev det typ - och några siffror :S
Ska testa byta batteri imorgon, men fler tips uppskattas ju gärna så man kan felsöka merainte så mycket mer det kan vara, men ändå.
Hur funkar det att skifta batterierna och försöka ladda upp det?
Tar det ens emot laddning?
Mack skrev:
Kalltkaffe skrev:
Mack skrev:
Låter ju skumt..Ja, jag hade typ 11-12 volt på batteriet när jag mätte,(alltså det nya, separata batteriet, även på det nya batteriet jag testade att sätta lampan på plusen) men hände ingenting när jag gasade, slog på extralyserna och då blev det typ - och några siffror :S
Ska testa byta batteri imorgon, men fler tips uppskattas ju gärna så man kan felsöka merainte så mycket mer det kan vara, men ändå.
Hur funkar det att skifta batterierna och försöka ladda upp det?
Tar det ens emot laddning?
Får testa det, skifta och ta starthjälp, eller bara ta ifrån någon annan bil här..
Vetinte om det tar emot laddning, men när man tänker, så borde ju det batteriet funka, iaf visa en tendens på att bli laddat via generatorn, för om batteriet är trasigt/väldigt dåligt, så borde ju lampan slockna ändå och generatorn laddar batteriet, bara det att det inte händer något med batteriet. Generatorn ska väl inte sluta funka bara för batteriet är trasigt..
MEN, varför lyser inte då laddlampan om man kopplar den direkt på +? krävs ju inte mycket ström för att få igång en liten lampa på 5w, om batteriet är så slut att den inte orkar tända en liten lampa kanske generatorn märker av det, och varnar för dåligt batteri (tänder laddlampan/batterilampan) och därmed inte laddar?
gah, vet inte :p

Har du mätat direkt på generatorn vad den laddar? Om den ens laddar något då?
Mervolic skrev:
Har du mätat direkt på generatorn vad den laddar? Om den ens laddar något då?
Det har jag inte gjort, vart ska jag mäta?
Tycker det borde vara batteriet ändå. I början kunde jag driva extraljusen med endast batteriet, tills det tog slut.
Och idag tog jag bort alla kablar, gjorde rent och satte dit, men det gnistrade ovanligt mycket när jag satte dit jorden sist. Mätte på batteriet, det visade 12v, satte på hellyset, men extraljusen funkar inte. mätte på batteriet och det var minusspänning, alltså är batteriet helt förstört.
Måste blivit kortslutning i batteriet av gnistorna som blev? För verkar inte va någon ström på + polen, har ju laddlampan jordad i generatorn, och sätter + direkt på batteriet, men det funkar inte.
Men + på parkeringsljuset så funkar lampan, men då lyser den hela tiden istället, och den lyser nog för det kommer ingen ström till generatorn från batteriet.. Tänker jag rätt? :p
Edit: men då borde den laddat tidigare ändå, kunde ju driva extraljusen tidigare via batteriet, då funkade pluspolen. Såvida inte någon kontakt satt lös till generatorn eller fick dålig kontakt.
Senast redigerat av Kalltkaffe (2013-02-05 00:16)

verkar som om du kopplat konstigt någonstans..
Du har inget kopplingsschema på bygget?
Tänkte att du skulle mäta mellan D+ på generatorn och till jord.
Såhär har jag kopplat
allt är korrekt inkopplat i generatorn med. Samt det enda gemensamt det här systemet har med bilens orginalsystem är ju jorden.
Senast redigerat av Kalltkaffe (2013-02-05 00:28)
Testat kopplat en jordkabel direkt ifrån batteriet till generatorn? låter ju knepigt om inte laddlampan lyser om du kopplar den på pluspolen, för den jordas ju via generatorn tills att den laddar & där med skickar ut en + spänning & lampan ska slockna..
Brago skrev:
Testat kopplat en jordkabel direkt ifrån batteriet till generatorn? låter ju knepigt om inte laddlampan lyser om du kopplar den på pluspolen, för den jordas ju via generatorn tills att den laddar & där med skickar ut en + spänning & lampan ska slockna..
Det har jag inte testat, ja precis, konstigt.. :S
Vet vad felet är nu, tänker inte säga vad felet var dock, haha, dumförklarad så det bara skriker om det. Men men, om man är ivrig och stressad kan det lätt bli en tankevurpa. Ska fixa det imorgon, kallt och börjar mörkna nu :p
0.008965