Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta instrumentbräda, fälla in soltak och inte minst att renovera bottenplattan. Återstår motorrenovering/trimning, lackering och inredning. Målet är att få bilen körklar så snart som det går med tanke att vi har ställt ganska höga krav på finish och kvalitet på det arbete vi genomför - förhoppningsvis får vi ut bilen på vägarna till våren 2013 om allt flyter på bra...
  • 280 Följare
  • 851 627 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 februari 2013
-MATS- VWetgirig hobbymekare
25 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Big_JN skrev:
Snyggt jobbat som vanligt... big_smile

Tack cool !

Jag blev lite nyfiken på din signatur:
"Tillbaka i VW träsket efter 18 år och hela 10 av dom åren tillbringade jag i FORD träsket : / "
--- det låter ju precis som jag: både VW och Ford tongue ?!

Du vet väl om att det går att kombinera två "storheter" - så tröttnar man inte big_smile !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
26 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Dags att fylla ”håligheter”…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/745630.jpg
”Nya” brädan från baksidan...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/745631.jpg
...och från framsidan. Hel är den, men har ett antal hål för mycket från diverse reglage hmm . Dessa tänker vi lägga igen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/745632.jpg
Här är en titt på 'hålet' innan vi börjar bearbeta bilen på detta ställe.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/745633.jpg
Provmontering. Visst, det passar - men på samma gång passar det inte riktigt ändå. Möjligtvis kommer instrumentbrädan från en tidig oval (före augusti -55) eftersom plåtpressningarna i varmluftsutblåsen inte ser likadana ut som på 57:an samtidigt som den verkar vara några millimeter smalare när vi försöker passar in den?!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/745634.jpg
Åsså en bild framifrån!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746902.jpg
Ok, då sätter vi igång big_smile ! Här uppe i högerhörnet har någonting suttit fast med plåtskruv ser det ut som...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746903.jpg
...men det återställer vi med ett par svetsloppor...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746904.jpg
...som vi slipar ner och...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746905.jpg
...som utan slipning blir så här släta på undersidan. Hur kommer det sig? Jo...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746906.jpg
...vi klämmer dit ett kopparstycke som mothåll på baksidan med hjälp av en svetsklämma. Funkar kanon när plåten är tunn eller om man fått för stor spalt wink !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746909.jpg
Även detta jack på vänstersidan kommer att få en liknande behandling.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746910.jpg
Ett extrahål invid hastighetsmätaren läggs igen...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746911.jpg
...liksom tre hål på undersidan av radiohålet...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746912.jpg
..och ett hål under tändningslåset som var uppborrat/filat till alldeles för stor dimension.

Tja, nu är vi nöjda med skicket på instrumentbrädan. Nu återstår ”bara” montering i karossen så – häng med på fortsättningen big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
boykottan
26 februari 2012 · 100 Inlägg

Jävligt smart med den dära kopparbrickan bakom! big_smile Du råkar inte veta vart man skulle kunna få tag i en sån? smile Annars kör på!

Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp!
Kolla gärna in mitt Nissan King Cab -86 Projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236335
Nissan King cab "Big King" (1986)
Ford Mondeo "Fåårrden" (2002)
watti
26 februari 2012 · 168 Inlägg

Var riktigt smart med koppar biten!, Tack för tipset. Kommer användas i framtiden.

Förövrigt ser de bra ut!

Mvh Simon

-MATS- VWetgirig hobbymekare
26 februari 2012 · 1 917 Inlägg

boykottan skrev:
Jävligt smart med den dära kopparbrickan bakom! big_smile Du råkar inte veta vart man skulle kunna få tag i en sån? smile Annars kör på!

Tackar smile !

I vårt fall är det en stump av ett grövre vattenledningsrör som vi plattat ut och bockat för att hålla formen. Vi har även ett längre och smalare rör för trängre utrymmen wink ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
26 februari 2012 · 1 917 Inlägg

watti skrev:
Var riktigt smart med koppar biten!, Tack för tipset. Kommer användas i framtiden.

Förövrigt ser de bra ut!

Mvh Simon

Tack big_smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Choppahead
26 februari 2012 · 64 Inlägg

Karpin skrev:
jävlar så vackra fälgar! big_smile

De eså man får tårar i ögonen,tamejfasen.....

Ford Custom de lux "The green turpentine" (1951)
Big_JN
26 februari 2012 · 2 126 Inlägg

-MATS- skrev:

Big_JN skrev:
Snyggt jobbat som vanligt... big_smile

Tack cool !

Jag blev lite nyfiken på din signatur:
"Tillbaka i VW träsket efter 18 år och hela 10 av dom åren tillbringade jag i FORD träsket : / "
--- det låter ju precis som jag: både VW och Ford tongue ?!

Du vet väl om att det går att kombinera två "storheter" - så tröttnar man inte big_smile !!

lol Jo det stämmer väl men du har ju iallafall "äkta" Fordar en annan har ju mest sysslat med dom europeiska rost-Fordarna wink
Inte för att mina 2 Jugoslavien tillverkade VW e mycket bättre på rostområdet men dom går iallafall inte sönder lika ofta! smile

(Dock så måste jag tillägga att Cologne V6:an e rätt skottsäker)

Rogge_J
27 februari 2012 · 88 Inlägg

Trevlig bubbla renovering, Har en polare som är heelsåld på bubblor, (har flera polare förresten) Han renoverar sin -60 nu tänkte du ville kolla smile

Senast redigerat av Backstriker (27 februari 2012)

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge
-MATS- VWetgirig hobbymekare
27 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Backstriker skrev:
Trevlig bubbla renovering, Har en polare som är heelsåld på bubblor, (har flera polare förresten) Han renoverar sin -60 nu tänkte du ville kolla smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/125/124944/124944-1f6fcafb9e758a3071c04430656b7218.jpg
Mickes pågående renovering

http://www1.garaget.org/gallery/images/125/124944/124944-8ac46ba37870f16136862f9110b6401b.jpg
Jimmys

Tack smile ! Jag har ju en 60:a också - men den är körklar wink ...

Men du - dina länkar?!?! Jag får bara meddelandet "Bilden kunde inte hittas" (de är väl 'personliga' eller vad det kallas) hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Rogge_J
27 februari 2012 · 88 Inlägg

Hmm provar igen (ligger hemma och är sjuk så har mkt tid idag)



https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124944/124944-a3a2a07b7748da8abb4d020931fc398b.jpg
Jimmys fina bubbla

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124944/124944-0001b28e8686b8358bac14c0d0c844f9.jpg
Mickes folka smile

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge
-MATS- VWetgirig hobbymekare
27 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Backstriker skrev:
Hmm provar igen (ligger hemma och är sjuk så har mkt tid idag)
http://www1.garaget.org/gallery/images/125/124944/124944-a3a2a07b7748da8abb4d020931fc398b.jpg
Jimmys fina bubbla

http://www1.garaget.org/gallery/images/125/124944/124944-0001b28e8686b8358bac14c0d0c844f9.jpg
Mickes folka smile

Du får krya på dig smile !

Själv är jag ledig och pendlar mellan kök och garage idag wink !

Mycket snygga VW:s dina polare har cool !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
epafolle
27 februari 2012 · 718 Inlägg

Asså jag blir så sugen på att skaffa mig en bubbla nu när du gör ett så underbart arbeta och för att snygga bubblor som andra lägger in.
Blir nog fan en bubbla nästa alltså!

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime
Volvo 245 "M50" (1976)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
27 februari 2012 · 1 917 Inlägg

epafolle skrev:
Asså jag blir så sugen på att skaffa mig en bubbla nu när du gör ett så underbart arbeta och för att snygga bubblor som andra lägger in.
Blir nog fan en bubbla nästa alltså!

YES - go for it cool !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
27 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Byta instrumentpanel - Del 2:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746914.jpg
Borrar en massa hål i bagagerumsgolvet så att det ska gå smidigt att punkta fast brädan på plats.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746915.jpg
Här ser man lite närmare hur det är skuret på vänster...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746916.jpg
...och höger sida.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746917.jpg
Första loppan på plats yikes - ingen återvändo wink !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746918.jpg
Vi loppar lite i överkant också och håller hela tiden koll på passformen mot karossen överallt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746919.jpg
Här ses tekniken: Andreas loppar från ovansidan medan jag har ett kopparrör som mothåll från undersidan. Fördelen är att man kan ha rätt bra kräm på svetsen utan någon större risk att bränna igenom även om man har för stor spalt på sina ställen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746920.jpg
Även plåten mot luftutblåsen borras...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746921.jpg
...för att vi ska kunna punktsvetsa här med big_smile . Här ser man dock att det är en stooor glipa i ovankant sad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746922.jpg
Här är punktsvetsarna inne i bagaget...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746923.jpg
...och några fler i rutramen. Det är väl rätt onödigt att ta fler bilder på svetsloppor nu va? Jag tror den eventuellt intresserade fattar galoppen ändå wink !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/747254.jpg
Sist på kvällen stoppar vi in en hastighetsmätare från en gammal splitbus (dessa är bara graderade upp till 100 km/h) som ligger och skräpar i garaget bara för att se hur det kommer att ta sig ut big_smile

Men fortfarande är allt bara punktat på plats … så häng med på fortsättningen big_smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
JofooN Skrap
28 februari 2012 · 2 098 Inlägg

ser riktigt bra ut. Intressant smile kommer följas

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
-stoffe-
28 februari 2012 · 1 271 Inlägg

Mätaren som bara går till hundra är väll rätt lagom :p

-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 februari 2012 · 1 917 Inlägg

JohnWayne skrev:
Intressant läsning. Javisst hänger man med. Tricket med kopparplåten hade jag glömt bort. Tack för att du friskade upp minnet på mej cool

Jojo - jag delar gärna med mig wink ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang