Nissan 200sx s13, OEM++

Solida tryckare, argare kammar, mer varv och högre laddtryck står på schemat! Dessutom kommer utsidan uppdateras en hel del!
  • 156 Följare
  • 306 996 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 februari 2017
luuundh CLASSIFIED
23 november 2014 · 646 Inlägg

ca18det skrev:
Du vet att du måste fräsa ur toppen för att nockarna ska gå runt va?

Det gjorde jag redan förra året med 260x8.8mm kammarna. Och 10.25 kammarna ska ha reducerad bascirkel så bör gå fritt. smile Annars är det snabbt fixat.

ca18det skrev:
Skit i att ha styrningar i kanalerna är ett tips.

Var inne på att köra så för 2år sedan när jag gav mig på toppen första gången. Frågade då Erland vad han rekommenderade. Han skrev att det styrningen sticker in för mycket i kanalen i dessa toppar, det blir för lite kvar av styrningen om man tar ner den. Vill ju ha maskinen så driftsäker som möjligt och slippa byta styrningar fler gånger, så jag kommer köra med hela styrningar. smile

Tog du ner styrningarna i din maskin? smile

Senast redigerat av luuundh (23 november 2014)

JDMCRAZE
26 november 2014 · 2 077 Inlägg

Helt galet bra detta marcus big_smile
Håller tummarna åter igen!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
luuundh CLASSIFIED
26 november 2014 · 646 Inlägg

Tack Adam, det låter bra! smile

JDMCRAZE
26 november 2014 · 2 077 Inlägg

luuundh skrev:
Tack Adam, det låter bra! smile

Alltid stöttat dig och kommer alltid göra det smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
luuundh CLASSIFIED
26 november 2014 · 646 Inlägg

Alltid stöttat dig och kommer alltid göra det smile

Skitskoj att läsa! Får ordna en medåkning till sommaren! smile

Senast redigerat av luuundh (26 november 2014)

ca18det
27 november 2014 · 12 Inlägg

luuundh skrev:

ca18det skrev:
Du vet att du måste fräsa ur toppen för att nockarna ska gå runt va?

Det gjorde jag redan förra året med 260x8.8mm kammarna. Och 10.25 kammarna ska ha reducerad bascirkel så bör gå fritt. smile Annars är det snabbt fixat.

ca18det skrev:
Skit i att ha styrningar i kanalerna är ett tips.

Var inne på att köra så för 2år sedan när jag gav mig på toppen första gången. Frågade då Erland vad han rekommenderade. Han skrev att det styrningen sticker in för mycket i kanalen i dessa toppar, det blir för lite kvar av styrningen om man tar ner den. Vill ju ha maskinen så driftsäker som möjligt och slippa byta styrningar fler gånger, så jag kommer köra med hela styrningar. smile

Tog du ner styrningarna i din maskin? smile

Jag körde utan styrningar i min och varvade lite mellan 9000-9900 utan problem med ventilerna.

782Hk 814Nm på 1.8l
679Whp troligen mest bromsad effekt i en ca18det i världen utanför Japan.
Audi A3 Sportback "Dagisräser" (2005)
Nissan 200sx "Fortfarande snabbast med ca18" (1992)
luuundh CLASSIFIED
27 november 2014 · 646 Inlägg

Jag körde utan styrningar i min och varvade lite mellan 9000-9900 utan problem med ventilerna.

Okej, vet inte hur noga det är på en "hobbybil" som inte går så mycket men tyckte ändå det kändes bäst att lita på Erland. smile

NIzmO Ollikkala Racing
27 november 2014 · 1 724 Inlägg

Man kan väl annars göra ett "v-spår" i styrningen så det inte tar upp riktigt lika mycket plats och kanske skär luften bättre?
Vet att jag sett det på bild innan men om det gör nytta är en annan fråga wink .

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
luuundh CLASSIFIED
29 november 2014 · 646 Inlägg

NIzmO skrev:
Man kan väl annars göra ett "v-spår" i styrningen så det inte tar upp riktigt lika mycket plats och kanske skär luften bättre?
Vet att jag sett det på bild innan men om det gör nytta är en annan fråga wink .

Menar du ifrån sidan sett eller att hela styrningen är konisk? Tomeistyrningarna är koniska i änden som sticker ner i kanalen, original är större och tar mer plats.

Har sett en del toppar där man vässar till godset i toppen framför styrningen för att dela luften finare innan den träffar styrningen, har dock aldrig sett någon som avverkat material i själva styrningen. Är ju inte mycket som ska till innan man gör hål på dom. smile

Typ såhär:
http://i31.photobucket.com/albums/c352/142volvo/PICT0006-11.jpg

Blir svårt att få till något liknande i ca18-toppen. Insugskanalen är redan väldigt stor och börja avverka ännu mer material i taket i kanalen tror jag bara blir sämre.

Kommer fler bilder imorgon, har pillat lite med toppen ikväll. Bland annat mätt ventilspel och slipat in ventilerna. smile

Senast redigerat av luuundh (29 november 2014)

NIzmO Ollikkala Racing
30 november 2014 · 1 724 Inlägg

Ok jo tänkte mest på att vässa själva styrningen men som du säger är Tomei styrningarna koniska och är inte så mycket material innan det skiter sig, vet att jag sett bilder på det men kan inte komma ihåg vart (hittar inte på google heller).

Funkar nog kanon att köra med dom som dom är smile

- Time Attack -
luuundh CLASSIFIED
30 november 2014 · 646 Inlägg

NIzmO skrev:
Ok jo tänkte mest på att vässa själva styrningen men som du säger är Tomei styrningarna koniska och är inte så mycket material innan det skiter sig, vet att jag sett bilder på det men kan inte komma ihåg vart (hittar inte på google heller).

Funkar nog kanon att köra med dom som dom är smile

Aha ok! smile Tror det med, ska bli spännande att se skillnaden i bänken efter alla toppuppdateringar. smile

Dometros
30 november 2014 · 434 Inlägg

Glöm inte jacka kolvarna också big_smile

luuundh CLASSIFIED
3 december 2014 · 646 Inlägg

Dometros skrev:
Glöm inte jacka kolvarna också big_smile

Ska göra det svenne wink

Här kommer ett par bilder på toppen! Nya styrningar på plats, frästa säten samt planad. Ventilspel mätt och shims beställda. Likaså packningskit och lite annat till motorn. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-e0d90b5831130a9abc30a8cc588fffca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-3b738e0ad13ccf41be15e426c9edeca0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-647721064ae2abb41016dd59e5f49f90.jpg

Har även fått en ny insugsfläns utskuren av Meccom i Klippan, samma ställe som fixade flänsar till mig förra vintern, kanon att ha o göra med! Kommer numera köra med VW VR6 spjällhus, kinaspjället var för inkonsekvent och dummade sig en hel del i somras. OEM-delar kan man där emot garanterat lita på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-925e737c3e3e63f8b6b80582cc442037.jpg 

Nya kammarna komna också! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-ac0adbeaeb9c9ad3f57b7911b1e95cfd.jpg

Väntar fortfarande på min växellåda, borde haft den vid det här laget kan jag tycka...

ca18det
7 december 2014 · 12 Inlägg

Inte ha schwiss kanterna kvar i toppen och ett Q45 spjäll hade ju varit fint wink

782Hk 814Nm på 1.8l
679Whp troligen mest bromsad effekt i en ca18det i världen utanför Japan.
Audi A3 Sportback "Dagisräser" (2005)
Nissan 200sx "Fortfarande snabbast med ca18" (1992)
luuundh CLASSIFIED
7 december 2014 · 646 Inlägg

ca18det skrev:
Inte ha schwiss kanterna kvar i toppen och ett Q45 spjäll hade ju varit fint wink

Kommer köra med orörda squishkanter. Mjo, hade förvisso varit skoj att hålla sig till nissangrejer men VR6-spjällen är vanliga, bra och billiga. smile

JDMCRAZE
8 december 2014 · 2 077 Inlägg

luuundh skrev:

Alltid stöttat dig och kommer alltid göra det smile

Skitskoj att läsa! Får ordna en medåkning till sommaren! smile

Tycker jag allt big_smile

Ska bli kul ses i sommar igen!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
luuundh CLASSIFIED
10 december 2014 · 646 Inlägg

Tycker jag allt big_smile

Ska bli kul ses i sommar igen!

Absolut! smile

Väntar på paket som förhoppningsvis kommer imorgon, (skulle egentligen anlänt idag). Ska bli spännande att se om det är rätt paket jag fått. Spårade paketet på USPS som är den amerikanska motsvarigheten till "posten". Där stämde allt och det var skickat ifrån rätt adress. Men när jag skulle se hur långt paketet var kommit på svenska postens hemsida så var paketet skickat ifrån Sierra Leone. Landet som är känt ifrån filmen Blood Diamond! Om det är någon häftig trumma eller halsförlängare återstår att se. smile Hoppas på bildelar dock...

Dometros
10 december 2014 · 434 Inlägg

Ebola

luuundh CLASSIFIED
18 december 2014 · 646 Inlägg

Paketet innehöll varken trummor eller ebola... Tror jag i alla fall (inte märkt av något än).

Det var helt jäkla rätt paket men någon stackars postare hade förväxlat en siffra i mitt postnummer vilket fick det att hamna i Landskrona.

Men nu är i alla ventilspel justerade och ventiltätningarna är på plats. Det enda jag saknar till motorn nu är ARP-bultar till ramlageröverallen samt spridare och fuelrail. Men innan dess ska växellådan passas in, tänkte sänka ner motorn utan topp med växellådan. Blir nog mycket lättare att se var det tar emot någonstans i växellådstunneln då. Växellådan SKA vara skickad idag men har inte fått det bekräftat, hoppas verkligen på det så man kan få något gjort under julledigheten. roll

Tumbleweed
18 december 2014 · 1 711 Inlägg

luuundh skrev:

NIzmO skrev:
Man kan väl annars göra ett "v-spår" i styrningen så det inte tar upp riktigt lika mycket plats och kanske skär luften bättre?
Vet att jag sett det på bild innan men om det gör nytta är en annan fråga wink .

Menar du ifrån sidan sett eller att hela styrningen är konisk? Tomeistyrningarna är koniska i änden som sticker ner i kanalen, original är större och tar mer plats.

Har sett en del toppar där man vässar till godset i toppen framför styrningen för att dela luften finare innan den träffar styrningen, har dock aldrig sett någon som avverkat material i själva styrningen. Är ju inte mycket som ska till innan man gör hål på dom. smile

Typ såhär:
http://i31.photobucket.com/albums/c352/ … 006-11.jpg

Blir svårt att få till något liknande i ca18-toppen. Insugskanalen är redan väldigt stor och börja avverka ännu mer material i taket i kanalen tror jag bara blir sämre.

Kommer fler bilder imorgon, har pillat lite med toppen ikväll. Bland annat mätt ventilspel och slipat in ventilerna. smile

snyggt jobbat!!!

Stora tummen upp!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang