Skakningar i ratten vid bromsning?

baltis
27 januari 2013 · 1 948 Inlägg

adde9400 skrev:

baltis skrev:
Hur man lyckas få bromsskivor skeva? Antingen så bromsar man för löst (som det skrivs här ovan) eller så har man överhettat dom. Inget av dessa 2 alternativ är några problem.

Min moster får byta skivor på sin bil vartannat år eftersom hon aldrig bromsar... jag har både lyckats få mina skeva och spruckna på m3an för jag bromsar för mycket (dålig kylning).


Till TS, lämna INTE in bilen på en felsökning, det ända dom kommer göra är att provaköra bilen och sen säga åt dig att byta bromsskivor. Onödigt att betala för en sån sak...

Jag gissar på att det nästan skakar MINDRE i bilen när du bromsar HÅRT än när du bromsar löst? I vilket fall som helst, byt skivorna, kostar inte många kronor och är lätt att göra själv eller billigt att göra på verkstad.


Du kan visserligen även köra skivorna riktigt varma, har du tur så slår dom tillbaka big_smile (har hänt mig)

Det där du sa att det skakar mindre när jag bromsar hårt stämmer perfekt, skakar knappt alls då. Skakar mest när jag bromsar löst, vad tyder det på? Får nog byta skivor om jag ska lösa problemet, just nu får jag leva med det, blir att byta i sommar isåfall smile

Det är skivorna som slagit sig, när du bromsar löst så får skivorna mer utrymme att vibrera på, när du kniper åt hårdare med bromsarna så får dom inte det.

adde9400
27 januari 2013 · 66 Inlägg

baltis skrev:

adde9400 skrev:

baltis skrev:
Hur man lyckas få bromsskivor skeva? Antingen så bromsar man för löst (som det skrivs här ovan) eller så har man överhettat dom. Inget av dessa 2 alternativ är några problem.

Min moster får byta skivor på sin bil vartannat år eftersom hon aldrig bromsar... jag har både lyckats få mina skeva och spruckna på m3an för jag bromsar för mycket (dålig kylning).


Till TS, lämna INTE in bilen på en felsökning, det ända dom kommer göra är att provaköra bilen och sen säga åt dig att byta bromsskivor. Onödigt att betala för en sån sak...

Jag gissar på att det nästan skakar MINDRE i bilen när du bromsar HÅRT än när du bromsar löst? I vilket fall som helst, byt skivorna, kostar inte många kronor och är lätt att göra själv eller billigt att göra på verkstad.


Du kan visserligen även köra skivorna riktigt varma, har du tur så slår dom tillbaka big_smile (har hänt mig)

Det där du sa att det skakar mindre när jag bromsar hårt stämmer perfekt, skakar knappt alls då. Skakar mest när jag bromsar löst, vad tyder det på? Får nog byta skivor om jag ska lösa problemet, just nu får jag leva med det, blir att byta i sommar isåfall smile

Det är skivorna som slagit sig, när du bromsar löst så får skivorna mer utrymme att vibrera på, när du kniper åt hårdare med bromsarna så får dom inte det.

Okej, tack tack. Då får jag ta och köpa nya! Tack tack. Vet du vad en verkstad tar för att byta skivorna? Isåfall kan jag byta dom nu vintertid om det inte är allt för dyrt.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
27 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Instämmer. Symtomen beskriver skeva skivor. Vad du än gör så köp inte dom billigaste skivorna du hittar,  då har du snart samma problem igen. Beställ istället kvalitets skivor ifrån tyskland. Det är billigare hemskickat till dörren än att köpa billiga skräp skivor i sverige.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
baltis
27 januari 2013 · 1 948 Inlägg

adde9400 skrev:

baltis skrev:

adde9400 skrev:

Det där du sa att det skakar mindre när jag bromsar hårt stämmer perfekt, skakar knappt alls då. Skakar mest när jag bromsar löst, vad tyder det på? Får nog byta skivor om jag ska lösa problemet, just nu får jag leva med det, blir att byta i sommar isåfall smile

Det är skivorna som slagit sig, när du bromsar löst så får skivorna mer utrymme att vibrera på, när du kniper åt hårdare med bromsarna så får dom inte det.

Okej, tack tack. Då får jag ta och köpa nya! Tack tack. Vet du vad en verkstad tar för att byta skivorna? Isåfall kan jag byta dom nu vintertid om det inte är allt för dyrt.

Väldigt olika beroende på verkstad, märkesverkstad kan du glömma big_smile Ju mindre verkstad dessto bättre, kollade på meca dom tar 930kr/st för skivorna, ett byte går ju på typ 30 min, så säg en femhundring för själva bytet. Sen brukar även dom flesta verkstäder ge 10% rabatt på delarna om dom får skruva på dom, så då blir det ju inte mycket pengar att tala om.

Dock kan du ju även köpa skivor på http://www.schmiedmann.se/3_serien/e46/ … a1.htm#239 då kostar skivorna 634kr/st + frakt och jag gissar då även på att din verkstad kommer vilja ha mer betalt för att byta dom.

Åk helt enkelt och prata med dom på en verkstad, byta bromsskivor kan egentligen vem som helst så skit i om verkstaden har rykte för att vara skojjare big_smile

adde9400
28 januari 2013 · 66 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Instämmer. Symtomen beskriver skeva skivor. Vad du än gör så köp inte dom billigaste skivorna du hittar,  då har du snart samma problem igen. Beställ istället kvalitets skivor ifrån tyskland. Det är billigare hemskickat till dörren än att köpa billiga skräp skivor i sverige.

Hmm okej, tack för tipset. Har dock ingen lust att lägga 3000kr på nya skivor!

adde9400
28 januari 2013 · 66 Inlägg

baltis skrev:

adde9400 skrev:

baltis skrev:

Det är skivorna som slagit sig, när du bromsar löst så får skivorna mer utrymme att vibrera på, när du kniper åt hårdare med bromsarna så får dom inte det.

Okej, tack tack. Då får jag ta och köpa nya! Tack tack. Vet du vad en verkstad tar för att byta skivorna? Isåfall kan jag byta dom nu vintertid om det inte är allt för dyrt.

Väldigt olika beroende på verkstad, märkesverkstad kan du glömma big_smile Ju mindre verkstad dessto bättre, kollade på meca dom tar 930kr/st för skivorna, ett byte går ju på typ 30 min, så säg en femhundring för själva bytet. Sen brukar även dom flesta verkstäder ge 10% rabatt på delarna om dom får skruva på dom, så då blir det ju inte mycket pengar att tala om.

Dock kan du ju även köpa skivor på http://www.schmiedmann.se/3_serien/e46/ … a1.htm#239 då kostar skivorna 634kr/st + frakt och jag gissar då även på att din verkstad kommer vilja ha mer betalt för att byta dom.

Åk helt enkelt och prata med dom på en verkstad, byta bromsskivor kan egentligen vem som helst så skit i om verkstaden har rykte för att vara skojjare big_smile

Såg också dom där på schmiedmann, men är det inte 630kr för 2st? Står ju per set, hade det varit styckvis hade det väl stått typ "bromsskiva vänsterfram" osv? Blev osäker nu wink men du tror att dom billiga skivorna duger? För som jag skrev till snubben ovan har jag ingen lust att lägga 3000kr på nya skivor. Angående verkstadkostnad, så ska jag kolla med 2st verkstäder jag har här i stan och se vad dom tar för själva arbetskostnaden.

baltis
28 januari 2013 · 1 948 Inlägg

adde9400 skrev:

baltis skrev:

adde9400 skrev:
Okej, tack tack. Då får jag ta och köpa nya! Tack tack. Vet du vad en verkstad tar för att byta skivorna? Isåfall kan jag byta dom nu vintertid om det inte är allt för dyrt.

Väldigt olika beroende på verkstad, märkesverkstad kan du glömma big_smile Ju mindre verkstad dessto bättre, kollade på meca dom tar 930kr/st för skivorna, ett byte går ju på typ 30 min, så säg en femhundring för själva bytet. Sen brukar även dom flesta verkstäder ge 10% rabatt på delarna om dom får skruva på dom, så då blir det ju inte mycket pengar att tala om.

Dock kan du ju även köpa skivor på http://www.schmiedmann.se/3_serien/e46/ … a1.htm#239 då kostar skivorna 634kr/st + frakt och jag gissar då även på att din verkstad kommer vilja ha mer betalt för att byta dom.

Åk helt enkelt och prata med dom på en verkstad, byta bromsskivor kan egentligen vem som helst så skit i om verkstaden har rykte för att vara skojjare big_smile

Såg också dom där på schmiedmann, men är det inte 630kr för 2st? Står ju per set, hade det varit styckvis hade det väl stått typ "bromsskiva vänsterfram" osv? Blev osäker nu wink men du tror att dom billiga skivorna duger? För som jag skrev till snubben ovan har jag ingen lust att lägga 3000kr på nya skivor. Angående verkstadkostnad, så ska jag kolla med 2st verkstäder jag har här i stan och se vad dom tar för själva arbetskostnaden.

E nog som du säger, priset gäller 2 st skivor. Så van när jag kollar skivor till m3an att dom ska kosta flera tusen styck att jag tyckte 600kr st var billigt big_smile

Alltså du får ju vad du betalar för... dock tror jag att dessa skivor inte är sämre än skivor som meca, mekonomen, autoexpert etc säljer för det dubbla priset.

Jag hade slagit till och köpt dom.

Edit: om du vill komma billigt undan men ha originaldelar, kolla med skroten, laga.se osv. Bromsskivor räcker läääänge på en bil som inte brukas extremt...

Senast redigerat av baltis (28 januari 2013)

Grabber Dagdrömmare
28 januari 2013 · 2 836 Inlägg

Hade samma fel på E36 (liknande konstruktion) o det var inget fel på bromsar men kollade bakre bussningen på bärarmen fram - dem var kassa!
Börja kolla där innan du byter nåt, kolla även alla leder!
Vraken jag eller mina BMW-komopisar hade problem med skeva skivor på sina bilar, oftast är det bussningar.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
adde9400
28 januari 2013 · 66 Inlägg

Grabber skrev:
Hade samma fel på E36 (liknande konstruktion) o det var inget fel på bromsar men kollade bakre bussningen på bärarmen fram - dem var kassa!
Börja kolla där innan du byter nåt, kolla även alla leder!
Vraken jag eller mina BMW-komopisar hade problem med skeva skivor på sina bilar, oftast är det bussningar.

Okej, men det som Baltis sa om att det skakar mindre när jag bromsar hårt. Det låter verkligen som att det är skeva skivor.

Och jag är inte direkt kunnig med bilar så vet inte hur man kollar bussningar/leder och sådant själv.

Mvh.

adde9400
30 januari 2013 · 66 Inlägg

baltis skrev:
Hur man lyckas få bromsskivor skeva? Antingen så bromsar man för löst (som det skrivs här ovan) eller så har man överhettat dom. Inget av dessa 2 alternativ är några problem.

Min moster får byta skivor på sin bil vartannat år eftersom hon aldrig bromsar... jag har både lyckats få mina skeva och spruckna på m3an för jag bromsar för mycket (dålig kylning).


Till TS, lämna INTE in bilen på en felsökning, det ända dom kommer göra är att provaköra bilen och sen säga åt dig att byta bromsskivor. Onödigt att betala för en sån sak...

Jag gissar på att det nästan skakar MINDRE i bilen när du bromsar HÅRT än när du bromsar löst? I vilket fall som helst, byt skivorna, kostar inte många kronor och är lätt att göra själv eller billigt att göra på verkstad.


Du kan visserligen även köra skivorna riktigt varma, har du tur så slår dom tillbaka big_smile (har hänt mig)

Rådfrågar dig igen då du verkar kunnig, läste detta på ett annat forum nån som har skrivit:

Hej!"
På E-46 ligger nog felet i slitna bärarmsbussningar eller spindelleder. Hade exakt de felen som beskrivs här på min förra E-46, och när ovan nämda delar bytts ut så var det bra. Då min bil var en -98 så hade den de gamla bäramarna, det lär ju inte en -02 ha. Så prova byt bärarmsbussningen, nr 6 på skissen"


Så jag undrar om detta kan vara felet på min bil? Kollar inte besiktningen det dock? Är ju ganska nybesiktad och inte kört mycket efter det. Har dock beställt nya skivor från schmiedmann som kommer imorrn eller fredag, så då får vi se om det hjälper, men tänkte höra vad du tror om det snubben sa på andra forumet.

Mvh

baltis
31 januari 2013 · 1 948 Inlägg

adde9400 skrev:

baltis skrev:
Hur man lyckas få bromsskivor skeva? Antingen så bromsar man för löst (som det skrivs här ovan) eller så har man överhettat dom. Inget av dessa 2 alternativ är några problem.

Min moster får byta skivor på sin bil vartannat år eftersom hon aldrig bromsar... jag har både lyckats få mina skeva och spruckna på m3an för jag bromsar för mycket (dålig kylning).


Till TS, lämna INTE in bilen på en felsökning, det ända dom kommer göra är att provaköra bilen och sen säga åt dig att byta bromsskivor. Onödigt att betala för en sån sak...

Jag gissar på att det nästan skakar MINDRE i bilen när du bromsar HÅRT än när du bromsar löst? I vilket fall som helst, byt skivorna, kostar inte många kronor och är lätt att göra själv eller billigt att göra på verkstad.


Du kan visserligen även köra skivorna riktigt varma, har du tur så slår dom tillbaka big_smile (har hänt mig)

Rådfrågar dig igen då du verkar kunnig, läste detta på ett annat forum nån som har skrivit:

Hej!"
På E-46 ligger nog felet i slitna bärarmsbussningar eller spindelleder. Hade exakt de felen som beskrivs här på min förra E-46, och när ovan nämda delar bytts ut så var det bra. Då min bil var en -98 så hade den de gamla bäramarna, det lär ju inte en -02 ha. Så prova byt bärarmsbussningen, nr 6 på skissen"


Så jag undrar om detta kan vara felet på min bil? Kollar inte besiktningen det dock? Är ju ganska nybesiktad och inte kört mycket efter det. Har dock beställt nya skivor från schmiedmann som kommer imorrn eller fredag, så då får vi se om det hjälper, men tänkte höra vad du tror om det snubben sa på andra forumet.

Mvh

Hur länge sen e det du besiktade bilen? Åkt många mil? När väl en spindelled "ger upp" så går det fort, dock så brukar dom på besiktningen hinna hitta dessa fel långt innan det är för sent. Enda bilarna som jag vet "kört sönder" en spindelled mellan besiktningar är bilar som går på bana.

Om det är bärarmsbussningen som är så kass så det skakar så borde även bilen gå som en påse skit på vägen och i kurvor. Det borde även vara så att det skakar mer om du bromsar mer...

Man ska dock aldrig säga aldrig, men JAG hade börjat med att byta skivor.

jockejansson
31 januari 2013 · 37 Inlägg

Jag har haft liknande symptom på en audi , då var det oket som kärvade. Klossarna slets mer på insidan av bromsskivan.

Audi S4 "Lakrisbåten" (1993)
adde9400
1 februari 2013 · 66 Inlägg

Nu är problemet löst iallafall, bytte skivor och vips så går den väldigt mjukt när man bromsar, inga som helst skakningar. Tack för all hjälp och idér.

adde9400
1 februari 2013 · 66 Inlägg

baltis skrev:

adde9400 skrev:

baltis skrev:
Hur man lyckas få bromsskivor skeva? Antingen så bromsar man för löst (som det skrivs här ovan) eller så har man överhettat dom. Inget av dessa 2 alternativ är några problem.

Min moster får byta skivor på sin bil vartannat år eftersom hon aldrig bromsar... jag har både lyckats få mina skeva och spruckna på m3an för jag bromsar för mycket (dålig kylning).


Till TS, lämna INTE in bilen på en felsökning, det ända dom kommer göra är att provaköra bilen och sen säga åt dig att byta bromsskivor. Onödigt att betala för en sån sak...

Jag gissar på att det nästan skakar MINDRE i bilen när du bromsar HÅRT än när du bromsar löst? I vilket fall som helst, byt skivorna, kostar inte många kronor och är lätt att göra själv eller billigt att göra på verkstad.


Du kan visserligen även köra skivorna riktigt varma, har du tur så slår dom tillbaka big_smile (har hänt mig)

Rådfrågar dig igen då du verkar kunnig, läste detta på ett annat forum nån som har skrivit:

Hej!"
På E-46 ligger nog felet i slitna bärarmsbussningar eller spindelleder. Hade exakt de felen som beskrivs här på min förra E-46, och när ovan nämda delar bytts ut så var det bra. Då min bil var en -98 så hade den de gamla bäramarna, det lär ju inte en -02 ha. Så prova byt bärarmsbussningen, nr 6 på skissen"


Så jag undrar om detta kan vara felet på min bil? Kollar inte besiktningen det dock? Är ju ganska nybesiktad och inte kört mycket efter det. Har dock beställt nya skivor från schmiedmann som kommer imorrn eller fredag, så då får vi se om det hjälper, men tänkte höra vad du tror om det snubben sa på andra forumet.

Mvh

Hur länge sen e det du besiktade bilen? Åkt många mil? När väl en spindelled "ger upp" så går det fort, dock så brukar dom på besiktningen hinna hitta dessa fel långt innan det är för sent. Enda bilarna som jag vet "kört sönder" en spindelled mellan besiktningar är bilar som går på bana.

Om det är bärarmsbussningen som är så kass så det skakar så borde även bilen gå som en påse skit på vägen och i kurvor. Det borde även vara så att det skakar mer om du bromsar mer...

Man ska dock aldrig säga aldrig, men JAG hade börjat med att byta skivor.

Får tacka dig så mycket för hjälpen, hade förmodligen inte beställt skivor om det inte vore för din kommentar tidigare om "mer vibrationer vid lös bromsning".

joH900
1 februari 2013 · 414 Inlägg

Det behöver inte vara skivorna i sig som är skeva... Har bilen stått ute mycket t ex så kan beläggen rosta fast i skivan och lämna ett "avtryck" på skivan, då vibrerar det satan när du bromsar pga det.

Kan även hända om du har kört hårt så skivorna och beläggen är varma och du ställer ner bilen, då kan beläggen bränna fast i ytan på skivan och det kan bli samma sak.

Eftersom du har en ny och fin bil så vet jag inte om jag vill att du ska göra samma sak som jag gjorde, men jag höll full gas på trean i typ 80 och vänsterfoten så hårt jag orkade på bromsen en stund så det slet bort det mest ytliga, efteråt var det vibrationsfritt och fina och blanka skivor runt om.

Inte ens säkert du kan gasa och bromsa samtidigt, endel nya bilar stänger gasspjället om man rör bromsen....

Så kolla på skivorna om du ser några "avtryck" efter beläggen, då kan det vara det som ställer till det. Är tjockleken OK och skivorna fräscha i övrigt så kan du svarva dem, är de tunna så är det bättre köpa nya.

EDIT: haha, såg du hade bytt skivor redan, men har du tråkigt kan du ju kolla de gamla om du tycker det är intressant.

Senast redigerat av joH900 (1 februari 2013)

myran Foto/Bilnörd
1 februari 2013 · 1 541 Inlägg

adde9400 skrev:

baltis skrev:
Hur man lyckas få bromsskivor skeva? Antingen så bromsar man för löst (som det skrivs här ovan) eller så har man överhettat dom. Inget av dessa 2 alternativ är några problem.

Min moster får byta skivor på sin bil vartannat år eftersom hon aldrig bromsar... jag har både lyckats få mina skeva och spruckna på m3an för jag bromsar för mycket (dålig kylning).


Till TS, lämna INTE in bilen på en felsökning, det ända dom kommer göra är att provaköra bilen och sen säga åt dig att byta bromsskivor. Onödigt att betala för en sån sak...

Jag gissar på att det nästan skakar MINDRE i bilen när du bromsar HÅRT än när du bromsar löst? I vilket fall som helst, byt skivorna, kostar inte många kronor och är lätt att göra själv eller billigt att göra på verkstad.


Du kan visserligen även köra skivorna riktigt varma, har du tur så slår dom tillbaka big_smile (har hänt mig)

Det där du sa att det skakar mindre när jag bromsar hårt stämmer perfekt, skakar knappt alls då. Skakar mest när jag bromsar löst, vad tyder det på? Får nog byta skivor om jag ska lösa problemet, just nu får jag leva med det, blir att byta i sommar isåfall smile

Efter besikrning är det solklart fall av dåliga skivor. Antingen rostangripna eller så har du fått en härdning eller så har dom "slagit sig" vilket är ovanligt men händer.


Det vanligaste felet när folk säger att skivorna har slagit sig är att dom egentligen fått en härdning någon stans på skivan.

Hur händer detta? jo. Man tvärt nitar hårt och sen ställer bilen stillar eller har kört hårt och sen parkerar. värmen i skivorna där beläggen ligger imot skivan stängs inne och ger en härdning av matrialet där belägget ligger. Vilket gör att stålet i skivan blir olika hårt på olika delar av skivan. Sker detta är det oftast bara kasta skivorna.

Rostangripna skivor kan gå svarva om det inte är allt för illa ibland kan det räcka med att ut och bromsa som en dåre. Väldigt vanligt på skivorna bak på bilar där ägarna bromsar förlite/kör för mjukt.


Vilket som byt skivor och belägg på en gång så slipper du bekymmer bra många mil framöver.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
joH900
1 februari 2013 · 414 Inlägg

Det va precis vad jag skrev, fast med andra ord big_smile

adde9400
14 mars 2013 · 66 Inlägg

Behöver hjälp igen, bytte ju som sagt skivor och det slutade skaka, efter det så stod bilen utan att köras i cirka 1 månad kanske lite mindre men cirka 1 månad. Och nu skakar det igen, fast det dunkar mer men ändå skakar på ett sätt.

Och bilen har då alltså bara stått still, och som sagt bytte ju skivor och det slutade skaka, bilen står 1 månad efter det och nu skakar det igen? Va fanken är det frågan om.

Mvh

Clintan66
14 mars 2013 · 2 011 Inlägg

Luft trycket i däcken verkar det som. Hade kollat luft trycket

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
adde9400
14 mars 2013 · 66 Inlägg

Clintan66 skrev:
Luft trycket i däcken verkar det som. Hade kollat luft trycket

Lufttrycket är bra, tror dock inte att det skulle påverka så mycket som det skakar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang