Volvo 740 -90 svårstartad när den har stått

queensara
6 mars 2012 · 5 Inlägg

har som rubriken lyder en 740 -90 som är svårstartad när den har stått/ när den är kall. Så fort man ger gas så dör den.  När den väl är varm så går den som en klocka! Har bytt soppa pump i tanken, då ja trodde att den inte fick tillräckligt med soppa. sen tomgångsmotorn då den går ojämt. har även bytt tändstift. Men nu har ja slut på ider?!? tacksam för massa ider då ja inte är så jävla kunnig!! smile

jimmy_drift
6 mars 2012 · 23 Inlägg

Kallstartsventilen ? smile

: )
queensara
6 mars 2012 · 5 Inlägg

redan kollat de hmm

_Dalle_ Unknown Örebro
7 mars 2012 · 291 Inlägg

givaren på motorblocket som styr kallstartstartventilen, sitter under insuget. kontakten sitter från sidan på den och om jag minns rätt så är det bara en 10 ringnyckel som behövs till bulten mitt på givaren.

Volvo s40 "airride" (2000)
Volkswagen Buggy "Bugrun 2012" (1967)
henke_92 TBM NINJA
7 mars 2012 · 917 Inlägg

_Dalle_ skrev:
givaren på motorblocket som styr kallstartstartventilen, sitter under insuget. kontakten sitter från sidan på den och om jag minns rätt så är det bara en 10 ringnyckel som behövs till bulten mitt på givaren.

whaaaat, snackar inte du om knacksensorn nu!!?

Senast redigerat av henke_92 (7 mars 2012)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
_Dalle_ Unknown Örebro
7 mars 2012 · 291 Inlägg

precis, tänkte fel givare, den till kallstarten sitter ju längre in, tror kontakten är blå typ liknande den som  sitter på kallstarten,


henke_92 skrev:

_Dalle_ skrev:
givaren på motorblocket som styr kallstartstartventilen, sitter under insuget. kontakten sitter från sidan på den och om jag minns rätt så är det bara en 10 ringnyckel som behövs till bulten mitt på givaren.

whaaaat, snackar inte du om knacksensorn nu!!?

Volkswagen Buggy "Bugrun 2012" (1967)
Volvo s40 "airride" (2000)
HampusNr2
7 mars 2012 · 36 Inlägg

hallgivaren som sitter vid svänghjulet, precis bakom toppen smile

Volvo 945 Classic "Skåp Racing" (1998)
addek
7 mars 2012 · 55 Inlägg

tändkablar? Soppafilter? Tjuvluft? Rotor/fördelarlock? Sen så bör ju din bil ha LH 2.4 sprut, så du har ju möjlighet att kolla felkoder då, har jag för mig.. Det är en liten dosa på vänster fjäderben om den finns... Det var några år sedan...

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003
kaithan
20 maj 2012 · 70 Inlägg

Hej, jag har typ liknande problem med min volvo 740 glt/pkt B230f.
Det är så att den är lite svårstartad båda när den är kall & varm.
alltså det tar tyo 10-15 sek att starta och man får vrida på nyckeln och gasa gasa gasa och sen vrida tbx till 0 läge och sen igen och igen och sen startar den och när den startar så går den KALAS !!!! den går underbart,den hackar inte eller något sånt utan bara går o går!

När den har startat och sen kör man med den och stänger av och startar direkt direkt efter då går den igång lätt men om man stänger av och väntar typ ett par minuter så måste man hålla på och jävlas... Det spelar ingen roll om den är kall eller varm, eller om det är lite bensin i den är mycket.

Jag har bytt LMM, kallstartgivaren eller vad den heter, den som sitter på blocket.
Det sitter ett öppetluftfilter på den(om det spelar någon roll)

Och man sprutar in startgas när den har stått då tänder den på en gång. 
så det måste vara något med bränsle och jag förstår rätt... ?

Vart kan jag kolla osv?
Otroligt tacksam för hjälp!

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
HampusNr2
20 maj 2012 · 36 Inlägg

Testa byt temp givaren i toppen!

Volvo 945 Classic "Skåp Racing" (1998)
kaithan
20 maj 2012 · 70 Inlägg

Om du menar den med svart kontakt som sitter under insuget typ för den har jag ju bytt... hmm

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
Ravi Tekniker
22 maj 2012 · 624 Inlägg

Det finns ju soppa relä på 90 ans modell kan ju vara kasst. motortempivaren under insuget. den som är till box och inte till mätaren i kombihuset. kan oxå vara kass  smile

kaithan
23 maj 2012 · 70 Inlägg

Motortempgivaren är bytt och om soppa relät är kasst kan det funka ändå alltså efter den har startat?

Men tack så mycket för svar! smile

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
nixon89 klabbarpan
23 maj 2012 · 3 041 Inlägg

Prova att lossa bränsle slangen. Med hjälp av en polare vrider du på tändningen och ser om det kommer soppa. börja med detta.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
kaithan
23 maj 2012 · 70 Inlägg

Alltså ska det komma soppa när man bara vrider på tändningen, utan att starta?

Tack!

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
nixon89 klabbarpan
23 maj 2012 · 3 041 Inlägg

Svar ja, en liten mängd med ett visst tryck skal komma.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
kaithan
23 maj 2012 · 70 Inlägg

okej tack, ska testa! smile)

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
kaithan
24 maj 2012 · 70 Inlägg

Nu har jag kollat upp felkoder på bränslesystemet och fick fram

1-3-1 Varvtalssignal
1-2-1 Signal från luftmassamätare 

Men vad betyder dessa? jag har läst överallt men det står inte vad/vart man ska felsöka osv...

Tack

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
sunkmaster
24 maj 2012 · 344 Inlägg

testa att byta tändmodul. har för mig att det kan bli dem fenomenen om den e knasig.

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Ravi Tekniker
24 maj 2012 · 624 Inlägg

sunkmaster skrev:
testa att byta tändmodul. har för mig att det kan bli dem fenomenen om den e knasig.

1-3-1 = Varvtalssignal från tändstyrenheten
Villkor:
Vid start skickar tändstyrenheten varvtalssignal parallellt till #1 och #28 på bränslestyrenheten. Om bränslestyrenheten detekterar varvtalssignal på #28 men inte på #1 sätts felkoden.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord.
Felsymptom:
Motorn startar inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang