hur mäter jag spänningen i tändspolen?

Max_Eclipse
12 september 2006 · 13 Inlägg

har en mitsubishi eclipse 94.  får ingen tändning i tändhatten och jag tror det beror på tändspolen..  men det är så att jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga för att "mäta" spänningen i tändspolen.   

snälla var lite specefika.. är inte så jette haj på detta. smile

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
12 september 2006 · 1 660 Inlägg

Hmm, koppla ur all el o mät resistansen *ohm* i primär respektive sekunärlindningarna.
Mätning av primärlindning: Mät mellan +/15 samt -/1. Ska vara ganska låg resistans.
     -II-   sekundärlindning: Mät mellan tandkabel-uttaget samt -/1.  Ska vara högre resistans.

Max_Eclipse
12 september 2006 · 13 Inlägg

okej .. förstod inte precis..  detta är som grekiska för mej...   +/15 .. -/1 ??????? vad menas med detta ?  ska jag använda en vanligt "volt" mätare.

Drönirettab
12 september 2006 · 21 761 Inlägg

Du ska sätta multimetern i läge för resistansmätning. På tändspolen finns två anslutningsstift med siffror på, den ena heter 1 och den andra heter 15.

Ta bort alla kablar från tändspolen och sätt sedan mätpinnarna på stift 1 och 15, då ska det visa några Ohm(tex 2 Ohm eller liknande). Om det inte visar någonting utan det visar oändligt motstånd så betyder det att det är avbrott, alltså trasigt.

Sedan sätter du mätpinnarna på stift 1 och i anslutningen för tändspolekabeln, då ska det visa flera tusen Ohm(tex 10000 Ohm eller 10 kOhm). Om det visar oändligt motstånd så är det avbrott.

Senast redigerat av Drönirettab (12 september 2006)

Max_Eclipse
12 september 2006 · 13 Inlägg

eller jag tor jag har förstått .. ska jag mäta i sladdarna som går till tändspolen? .. och om där då e fel på spänningen så är det fel på tändspolen ?

Drönirettab
12 september 2006 · 21 761 Inlägg

Nej, meningen med denna mätning är att kolla om själva tändspolen är trasig. Därför måste du koppla loss alla kablar från tändspolen och mäta resistansen i spolen, du mäter alltså att lindningarna som finns i spolen är hela.

Att mäta spänningen är enkelt, då ska naturligtvis alla kablar sitta på plats. Först sätter du multimetern i läge likspänning och sätter plusmätpinnen på stift 15 och minusmätpinnen på tex batteriminus, tändningen ska vara påslagen. Om allt är som det ska så bör spänningen vara någonstans runt 12V eller 8-9V beroende på om det sitter ett förkopplingsmotstånd före tändspolen, jag kan tyvärr inte säga exakt hur hög spänning det ska vara

Det viktiga är åtminstone att det kommer mer än tex 6-7V till tändspolen, kommer det ingen spänning alls så sitter felet innan tändspolen.

Willmaister740
2 juni 2013 · 170 Inlägg

om inte tändspole får någon spänning vad ska man då mäta innan tändspolen och hur ? big_smile

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
Drönirettab
2 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Matningen till tändspolen borde gå via en säkring, kolla i så fall upp om det står något om tändspole i säkringscentralen och mät om det är spänning där. smile

Willmaister740
2 juni 2013 · 170 Inlägg

vet du hur man fixar centrallåset på golf 2, bagage luckan vill inte öppnas inne ifrån vet du hur man fixar det

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
Drönirettab
2 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Det vet jag tyvärr inte, men kolla vad det är som inte händer (dvs om ingenting låter/rör sig eller om det inte orkar röra sig). Händer det ingenting alls så får du plocka fram multimetern och mäta var spänningen tar vägen, kika även vid säkringarna. smile

McNolton
28 mars 2014 · 54 Inlägg

Ursäkta att jag väcker liv i den här tråden har lite problem med Biltema tändspolen den blåa oljekylda den visar 3.3 på multimetern bilen är svår standard med den och går illa sedan har jag den kromade tror den är från Biltema den också,,,,, om det är Biltemas så har den bort taget motstånd som sitter på den tändspolen när man köper dom nya
bilen starta lät med den och går med den kromade som visa 1.5

Är den blåa som visar 3.3 trasig den är helt ny och endast prov monterad (köpet den för och få liv i en reservdels bil) det var läge sedan jag köpet den torde det var något annat fel på tändningen när det inte vill fungera med den så den bilen har blivit stånden i ett par månader nu

En fråga till, Biltemas ej oljekylda tändspolen är den något att ha fundera på köpa en sådan för prova i en av mina Ford Sierraor

Har två st Ford Sierra 2.0i den ena har jag bara tage delare i från men den har en motor som har gått mindre en den jag använder dagligen så har försöket skärma liv i den, så fundera på köpa den torra tändspolen från Bilrema och prov köra den i den fungerade Forden och sedan flytta den fungerade gamla kromade till "reservdels bil" har inte bestämt mig för vad jag ska göra med den en efter som jag inte har inte tag så mycket delar från den en

Drönirettab
28 mars 2014 · 21 761 Inlägg

Det skulle helt enkelt kunna vara så att den blå spolen inte ger tillräckligt hög tändspänning för att bilar med avstörda tänddetaljer ska funka bra.

Har man exempelvis en gammal bil med originaltändspole (ej högeffekt) och byter ut tändkablarna mot avstörda tändkablar, då är risken stor att bilen inte startar vid minusgrader. Har själv varit med om en sån sak på en gammal Opel Rekord. smile

Om Biltemas "icke oljekylda" tändspole funkar till Ford Sierra vet jag inte, andra får ge mer råd.

McNolton
28 mars 2014 · 54 Inlägg

Det står på den blåa att det ska vara en högifek spol men inte något mer info om hur mycket den ska ge i från sig kablrna är orginal i båda bilar ser så utt på dom ser även utt att vara i bra kvalitet och ej slitna osv på båda bilar har även rätt nya stift

men som du säger de blåa var bilen märk bart mer svårstartad när bilen kall nu tallar vi dock inte nåra minus grader här för då hade jag troligen inte fått liv i den

mis förstår jag dig eller kärvs det en sople som ger i från sig mer ifekt om jag har bra isloerade kablar så som ett par msd kablar tror jag gör det för i min logik borde det vara tvärt om


skrivet på mobilen där av stavfell som fan jag är dyslektiker

Drönirettab
28 mars 2014 · 21 761 Inlägg

De flesta tändkablar i dag är nog avstörda och det betyder att de har ett visst motstånd inbyggt, då blir det också förluster i tändspänningen och tändgnistan på stiften blir alltså sämre. smile

Prova att mäta vilken spänning det är på tändspolens plusanslutning, dels med tändningen påslagen och dels när startmotorn går. Gör helst en mätning på batteriet också (samtidigt, med en till multimeter) för att jämföra spänningarna och se ifall det uppstår märkbara förluster.

Senast redigerat av Drönirettab (28 mars 2014)

McNolton
29 mars 2014 · 54 Inlägg

Okej men då tror jag förstår. Jag hade inte en aning att det var inbyggt motstånd i kabel det låter lite dumt i min logik, jag kan förstå att dom ska vara väldighet väl isolerade men ett motstånd i dom låter väldigt dumt att ha.

Hade inte tid och ork och mätta vidare på spolen osv i går kväll gick in till garages granen och hjälpte han bygga lite på en av tre bilar som ska ställas ut på Elmia i år från garages längan jag hyr i, men har över tala mig själv till köpa den ej oljekylda spolen och prova den dom kostar ju bara runt 200kr så det är inte värdens undergång om det inte fungera

McNolton
29 mars 2014 · 54 Inlägg

Bilteams ej oljekylda fungera bra. Jag har provkört en kort stärka med lite varv-stop körningen i rondell osv med den och lått bilen ståt på tomgång i cirka 15min. Så om jag inte hittar något fel på den från och med nu så kommer jag inte skriva något mer om den. Så har jag ej gnällt om den då fungera den för mig på en Ford Sierra 2.0i, dock kan det vara bara att jag anmärka att föra ägaren har taget bort mostond osv. på plus och minus som går till och från spolen nu talar vi kablarna som sitter där orginla på en Sierra vet ej varför men det fungera bra utan, och jag har skruva isär för mycket saker för och se varför dom fungera för, nu för tiden har jag bara tid med och skruva i isär saker och se varför det inte fungera smile

christAfer Wärmland
3 augusti 2015 · 943 Inlägg

Bump. Är min tändspole hel eller? Mäter mellan 1 och 15, multimetern inställd på 200ohm.http://i60.tinypic.com/kbd1kl.jpg

Hade 12v mellan 15 och minus på batteriet.

Ööööööööööööh.....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang