Volvo 940 felkod som inte vill bort

lillisGTI
24 mars 2012 · 152 Inlägg

Tjena jag har en 740 med b230fk motor och motorlampan är tänd så fort jag släcker felkoderna så är lampan släkt tills jag varvar upp den då tänds den igen. Jag får inga fel koder på bränslet men på tändningen får jag 1 4 3 och det är ju knacksensorn och den bytte jag men det blev inte bättre. Vad kan vara fel?

240bns
24 mars 2012 · 1 008 Inlägg

Du har inte förväxlat kontaktstycket till knackisen med eventuell kallstart eller tempgivaren?

Svart kontakt = knacksensor
Vit kontakt = tempsensorn
Blå kontakt = kallstartsventil (finns ej på nyare LH2.4)

Det får inte finnas färg eller smuts emellan blocket och knacksensorn och det skall dras med moment.

Dra tillbaka gummitutan på kontaktdonet och kontrollera att båda kablarna sitter fast i stiften och att stiften är låsta i kontakthuset.

lillisGTI
24 mars 2012 · 152 Inlägg

Jag har bara en vit kontakt och en blå. Men jag har härvan från en 740 - 89

240bns
24 mars 2012 · 1 008 Inlägg

Okej, ja på en 89:a så skall det finnas ett blått kontaktstycke eftersom det satt kallstartsventil på dessa.
Men det kontaktstycket brukar man ju inte använda eftersom B230FK saknar kallstartsventil på insuget..



Men som sagt, knacksensorn kontakt Ska vara Svart.. såvida ingen bytt kontaktdon på sladden..

Kablarnas färger till knacksensorn är Svart och Grön.  (som går till stift 12 och 13 på EZK tändboxen)

lillisGTI
24 mars 2012 · 152 Inlägg

Jag får ta och dra nya kablar imon till den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang