Renovering/utbyte tröskellådor v40 -98

PaXton
1 april 2012 · 6 Inlägg

Tjena
Fick högsta poäng hos bilprovningen när det gäller mina tröskellådor.
Lämna in den på en verkstad och de sa att det fanns i princip inga lådor kvar.
Skulle kosta upp mot 10 k att laga så tänkte varför inte göra det själv?

Pluggar industritekniska så har tillgång till allt möjligt när det gäller plåt och metall bearbetning. Har dessutom kollat med några inne på fordonsavdelningen om de kunde montera det och det gick bra men jag fick tillverka dessa själv.

Sökte lite här på forumet men hittade inget direkt om hur de ska se ut eller dimensioner m.m. och det finns som sagt inget kvar på de som sitter på bilen just nu så kan inte kolla där.

Så någon som har gjort liknande eller vet någon tråd får gärna höra av sig, antingen här eller i PM. Tacksam för svar.

Skulle det vara så att någon skulle ha ritningar på just tillverkningen av tröskellådor till v40 tas detta emot tacksamt, har läst en massa ritningsläsning/skrivnings kurser så inga problem att läsa av dem.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 april 2012 · 1 594 Inlägg

Köp nya sparklådor som ekonomidel. Kostar kanske 3-400kr st så det finns ingen ekonomi i att hålla på och knäcka sådana själv. Är sparklådorna i princip helt borta kommer du hur som få utlopp för din skaparglädje eftersom det garanterat måste till en del ny plåt som sparklådorna skall sitta mot.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
PaXton
1 april 2012 · 6 Inlägg

hotrodder skrev:
Köp nya sparklådor som ekonomidel. Kostar kanske 3-400kr st så det finns ingen ekonomi i att hålla på och knäcka sådana själv. Är sparklådorna i princip helt borta kommer du hur som få utlopp för din skaparglädje eftersom det garanterat måste till en del ny plåt som sparklådorna skall sitta mot.

Vart köper man dem då? Har seglat runt lite på internet men har inte hittat något än...

Edit: Jo jag hittar på mekonomen men de kostar 1800 kr st Eller ja, bara trösklar... Men vafan, lär ju gå mycket snabbare att göra dem själv än kötta på skroten?

Senast redigerat av PaXton (1 april 2012)

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
2 april 2012 · 1 594 Inlägg

Fasen vad dyr dom var till V40. Trodde jag inte men gjorde en slagning på nätet och de kostar ju som du säger mellan 1400-1800 spänn. Rent jäkla löjligt med tanke på att de flesta rep plåt trösklar ligger på mellan 3-600kr (kolla bar listan i länken) http://www.bildelsbasen.se/?link=list&a … =122107100

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang