Volvo 740 rattlås funkar ibland (Hjälp)

Henkah
23 april 2012 · 57 Inlägg

Hej Nu är det så att jag va på besiktning häromdagen och fick då 1 tvåa på stöldskydd saknas och tänkte va fan då hmm
Men när jag kom hem så testade jag med att vrida om nyckeln och lirka lite på tändningslåset och sedan dra ut nyckeln och vrida på ratten, och till slut så går rattlåset i, och blir glad! men då låser jag upp igen och gör samma sak för att vara 100% säker på att det funkar, men då händer inget alls. sen efter 10 försök så funkar det igen,
Har använt mig utav 5-56 och lås olja! 5-56 gör det lite bättre, men kan ju inte sitta och lirka på låset för att få i rattlåset! Och tändningslåset är lite löst så det går att vicka på, kan det vara det som spökar? att tändnings låset måste sitta fast? och hur gör jag så det sitter hårdare fast?

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
Henkah
25 april 2012 · 57 Inlägg

Ingen som har nån fundering kring detta?

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
zemet
25 april 2012 · 4 037 Inlägg

Plocka bort rattkåporna, ratten, instrumenthuset och "ventilationspanelerna" som är ivägen och kolla. Jag var och rev i dedär för ett tag sen. Rattlåset sitter fast med en stor mässingsfärgad bult.

På min 87a så fanns det ingen skalle som man kunde skruva på så fick göra ett eget skruvspår med en bågfil. På donatorbilen så fanns det dock skruvspår så har du tur slipper du göra eget.

Om du har tur kanske det räcker med att bara dra åt tändningslåset, annars blir det dyrt om du vill ha samma nyckel till tändningen som dörrarna/bagaget.

Tror volvo skulle ha 2-3000 för ett tändningslås som din originalnyckel passar i.

Som sagt ta loss det och kolla, kanske räcker att dra fast det lite bättre eller smörja upp det. Ingen svår operation.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Henkah
25 april 2012 · 57 Inlägg

Men vart sitter skruven där man gör så att tändnings låset sitter fast?

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
zemet
25 april 2012 · 4 037 Inlägg

Du ser den och kommer åt den genom att ta bort mätarhuset.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Henkah
25 april 2012 · 57 Inlägg

Har skruvat åt den bulten nu och tändnings låset sitter som det skall! men det funkar fortfarande bara ibland att få in ratt låset

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
zemet
25 april 2012 · 4 037 Inlägg

Du får smörja upp det ordentligt och felsöka noggrant. Kanske felet är i rattstången istället. Ta loss låskolven och undersök! Prova annars med en annan låskolv och se om det blir samma fel.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Henkah
25 april 2012 · 57 Inlägg

För skall på besiktning nu denna veckan, men det måste ju gå igenom? jag menar man behöver bara köra in nyckeln 3 ggr max sen hoppar ratt låset i, eller måste det funka alla gånger? sad

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
Henkah
25 april 2012 · 57 Inlägg

Men tar jag bort den bulten som jag drog åt! kan man då ta loss låskolven? utan att det flyger en jävla massa grejer?

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
zemet
25 april 2012 · 4 037 Inlägg

Om du bara är bekymrad över bes så köp ett lås på skroten och ha det i när du bes. Sen kan du ju byta tillbaka till det gamla om du tycker det är jobbigt med 2 nycklar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
25 april 2012 · 4 037 Inlägg

vet inte vilken bult du pratar om, ta ett kort och visa. Men jag kunde utan problem ta loss låskolven och byta till en annan. ganska snabb operation. tog nog inte ens 20 min att byta när man visste hur man skulle göra.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Henkah
25 april 2012 · 57 Inlägg

Den som du sågade i nya gängor den guldiga?

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
zemet
25 april 2012 · 4 037 Inlägg

Ja bara skruva ur den guldiga och sen ta loss den bruna kontakten och ta ut den. Inga problem. Dock måste du ha tändningen i läge 2 eller något sånt har jag för mig för att få ut den. köp en heinz bok om 740 så står det i den hur du ska göra.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Henkah
25 april 2012 · 57 Inlägg

Okej tackar så mycket för din hjälp smile 1 fråga till man kan spruta in 5-56 och smörja innanför låskolven?

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
pim_pim
27 mars 2013 ·

Är det sen här som ska bort Zemet ?
Tänkte jag skulle ge mig på rattlåset.
http://i46.tinypic.com/2w58u90.jpg

zemet
27 mars 2013 · 4 037 Inlägg

Den guldiga jäveln ja:) ta ett sågblad och såga i skallen så du kan använda en rak mejsel. Sen så var man tvungen att ha tändningen i ett isst läge för att få ut låset. Kommer inte ihåg vilket men det står i heinzboken

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
pim_pim
27 mars 2013 ·

Gutt,då ska jag ge mig på skiten nu då ! smile

pim_pim
27 mars 2013 ·

Fick bort bulten o tändningslåset är typ löst, men jag får endå inte ut det. Är det verkligen ingen mer skruv lr så som måste bort ?

zemet
27 mars 2013 · 4 037 Inlägg

Det är nu du måste ha tändningen i ett speciellt läge och trycka ner en liten "knapp" som sitter på ovansidan har jag för mig.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
27 mars 2013 · 4 037 Inlägg
Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang