Av med kökortet igen, hjälp!

the-unknown
30 april 2012 · 1 Inlägg

Jag har lyckats att bli av med körkortet igen.
Jag blev av med det förra gången genom en hastighetsöverträdelse, 138 km/h på 100-väg.
Mätmetod, Tripptrack.
Detta hände i september förra året, och jag fick ner spärrtiden till en månad istället för två, tack vare att jag skickade in arbetsgivarintyg och ett brev angående mitt behov av körkort i tjänsten bland annat.

Igår lyckades polisen köra sin "Prolaser 3" mot min bil som enligt dem gick i 157 km/h på en 110-väg.
Självklart skrev jag inte på något godkännande då heller.

Nu till min stora fundering..
Vad kan jag kontrollera så att mätningen har gått rätt till?
Faktist så är jag väldigt skeptisk till deras resultat...
Finns det en chans att jag återigen skulle kunna få ner spärrtiden till en månad?

I övrigt så har jag inget annat i mitt belastningsregister förutom hastighetsöverträdelser.

Väldigt tacksam för svar!

Severin
30 april 2012 · 1 587 Inlägg

Ja har för mig att dom måste ha papper på att laser är kalibrerad innan dom mätt den och att polisen som mätte upp dig med lasern ska ha utbildning i skiten.. Men rätta mig om jag har fel smile?!

darkwizard Fordonstekniker
30 april 2012 · 1 740 Inlägg

En fråga; Hur kör du? Dömer ingen, men lärde du dig inte av första misstaget? Hoppas nu allt löser sig, men var jag i din situation, så skulle jag kolla upp om det finns en varnare i bilen, så du kan ställa i maximala hastigheten, som är 120 km/h, att pipa så fort du överträder den hastigheten.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Hamilton
30 april 2012 · 8 864 Inlägg

Praxis är att vid upprepade fortkörningar som i ditt fall så blir det 3månader.
Du har redan använt dig av arbetsgivaren och lär inte få gehör för det den här gången då du efter ca 6månader återigen kört för fort.

Att du skall börja dividera om utrustning, kalibrering m.m kommer tyvärr bara att dra ut på ärendet.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
MeloveGolf Vw trimmare
30 april 2012 · 2 995 Inlägg

the-unknown skrev:
Finns det en chans att jag återigen skulle kunna få ner spärrtiden till en månad?

I övrigt så har jag inget annat i mitt belastningsregister förutom hastighetsöverträdelser.

Väldigt tacksam för svar!

Tror nog du far mer an en manad denna gang eftersom det inte var langesen du akte fast rakna pa 2 eller 3
men du kan ju alltid skriva intyg etc igen men tveksamt att dom tar hansyn till det eftersom det gatt sa kort tid..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Andromeda Rumpmas
30 april 2012 · 3 860 Inlägg

Tyvärr kommer nog myndigheterna se till att du verkligen lär dig din läxa den här gången. Räkna med längre "straff" och som någon sade att man inte kommer att lyssna ens om din arbetsgivare skriver att du förlorar jobbet om du inte får kortare spärrtid. Sjukt nog ser ju inte lagen det som ett straff att få en spärrtid på körkortet.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
tobbeh78 !
30 april 2012 · 543 Inlägg

Ytterligare en "hjälp jag har blivit av med körkortet, hur gör jag för att slippa undan" tråd.
Lär av misstagen och ge fan i att köra förfort eller ta ansvar för dina handlingar och ta dina 3 månader.. (är iaf min personliga åsikt).

Dock tror jag att Hamilton har rätt här, du har redan använt dina livlinor, så nu är det nog 3 månader som gäller.

Trött och bitter?? javisst!
alain www.bimmerpower.org
30 april 2012 · 3 995 Inlägg

'
En gång är inte en gång, endra gången är en gång för mycket.
Jag tror att du måste accepterar ditt straff oavset vad den är.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Stefan Varberg Supraman
30 april 2012 · 2 300 Inlägg

Kan nog garantera dig att det varken är fel på utrustning eller utbildningen på polismannen.

Dags att lära sig att lätta på gasfoten så slipper du dessa problem wink

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 april 2012 · 14 054 Inlägg

the-unknown skrev:
Jag har lyckats att bli av med körkortet igen.
Jag blev av med det förra gången genom en hastighetsöverträdelse, 138 km/h på 100-väg.
Mätmetod, Tripptrack.
Detta hände i september förra året, och jag fick ner spärrtiden till en månad istället för två, tack vare att jag skickade in arbetsgivarintyg och ett brev angående mitt behov av körkort i tjänsten bland annat.

Igår lyckades polisen köra sin "Prolaser 3" mot min bil som enligt dem gick i 157 km/h på en 110-väg.
Självklart skrev jag inte på något godkännande då heller.

Nu till min stora fundering..
Vad kan jag kontrollera så att mätningen har gått rätt till?
Faktist så är jag väldigt skeptisk till deras resultat...
Finns det en chans att jag återigen skulle kunna få ner spärrtiden till en månad?

I övrigt så har jag inget annat i mitt belastningsregister förutom hastighetsöverträdelser.

Väldigt tacksam för svar!

Du registrerar dig idag och passar samtidigt på att gråta ut här. Näe, ta ditt straff helt enkelt. Om du inte fick en läxa förra gången så vete fan om du ska ha körkort nåt mer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
hangman
30 april 2012 · 2 174 Inlägg

jag körde 110 en gång i tiden på 50 väg, fick 4 månader, sen när ja tog om det ( fick inte tillbaka det) så körde ja om en lastbil och körde för snabbt igen och blev av med det, då blev det indraget 6 månader, och fick ansöka om nytt lemp, 1600 kr. första lempet kosta 220. Så det är mer kostnader, Har dom dig på deras laser kan man begära mätintyg, jag vet folk som klarat sig på detta då dom inte haft det och då är mätningen ogiltig man måste ha en kalibrerinsintyg och mätpunkt, det ska finnas nerskrivet med underskrift och datum, det begär jag alltid på plats.

Nackdelen om dom har laser och du ej skriver på är att dina månader börjas inte räkna ner först du skrivit på. Hade du skrivit på första dagen räknas månaderna från det.

Behöver du det i jobbet, be din chef skriva ett brev så löser det sig, har säkert 10 kompisar som fått tillbaka det pga jobbet.

Kör lungt smile hahah

Senast redigerat av hangman (30 april 2012)

no_fake
30 april 2012 · 865 Inlägg

hangman skrev:
jag körde 110 en gång i tiden på 50 väg, fick 4 månader, sen när ja tog om det ( fick inte tillbaka det) så körde ja om en lastbil och körde för snabbt igen och blev av med det, då blev det indraget 6 månader, och fick ansöka om nytt lemp, 1600 kr. första lempet kosta 220. Så det är mer kostnader, Har dom dig på deras laser kan man begära mätintyg, jag vet folk som klarat sig på detta då dom inte haft det och då är mätningen ogiltig man måste ha en kalibrerinsintyg och mätpunkt, det ska finnas nerskrivet med underskrift och datum, det begär jag alltid på plats.

Nackdelen om dom har laser och du ej skriver på är att dina månader börjas inte räkna ner först du skrivit på. Hade du skrivit på första dagen räknas månaderna från det.

Behöver du det i jobbet, be din chef skriva ett brev så löser det sig, har säkert 10 kompisar som fått tillbaka det pga jobbet.

Kör lungt smile hahah

vad bra då skickar du en länk med fakta att dom måste ha med intygen....
Och straffet ska börja räknas från den dag du tappade kortet oavsett

Senast redigerat av no_fake (30 april 2012)

hangman
30 april 2012 · 2 174 Inlägg

no_fake skrev:

hangman skrev:
jag körde 110 en gång i tiden på 50 väg, fick 4 månader, sen när ja tog om det ( fick inte tillbaka det) så körde ja om en lastbil och körde för snabbt igen och blev av med det, då blev det indraget 6 månader, och fick ansöka om nytt lemp, 1600 kr. första lempet kosta 220. Så det är mer kostnader, Har dom dig på deras laser kan man begära mätintyg, jag vet folk som klarat sig på detta då dom inte haft det och då är mätningen ogiltig man måste ha en kalibrerinsintyg och mätpunkt, det ska finnas nerskrivet med underskrift och datum, det begär jag alltid på plats.

Nackdelen om dom har laser och du ej skriver på är att dina månader börjas inte räkna ner först du skrivit på. Hade du skrivit på första dagen räknas månaderna från det.

Behöver du det i jobbet, be din chef skriva ett brev så löser det sig, har säkert 10 kompisar som fått tillbaka det pga jobbet.

Kör lungt smile hahah

vad bra då skickar du en länk med fakta att dom måste ha med intygen....
Och straffet ska börja räknas från den dag du tappade kortet oavsett

det börjar räknas från det man skrivit på, då du godkänner görningen, så enkelt är det.

här är länk för er som inte kan så mycket

http://www.sporthoj.com/forum/archive/i … 12095.html

eller en ännu bättre

http://www.nogs.se/forum/archive/index. … 56907.html

Senast redigerat av hangman (30 april 2012)

no_fake
30 april 2012 · 865 Inlägg

hangman skrev:

no_fake skrev:

hangman skrev:
jag körde 110 en gång i tiden på 50 väg, fick 4 månader, sen när ja tog om det ( fick inte tillbaka det) så körde ja om en lastbil och körde för snabbt igen och blev av med det, då blev det indraget 6 månader, och fick ansöka om nytt lemp, 1600 kr. första lempet kosta 220. Så det är mer kostnader, Har dom dig på deras laser kan man begära mätintyg, jag vet folk som klarat sig på detta då dom inte haft det och då är mätningen ogiltig man måste ha en kalibrerinsintyg och mätpunkt, det ska finnas nerskrivet med underskrift och datum, det begär jag alltid på plats.

Nackdelen om dom har laser och du ej skriver på är att dina månader börjas inte räkna ner först du skrivit på. Hade du skrivit på första dagen räknas månaderna från det.

Behöver du det i jobbet, be din chef skriva ett brev så löser det sig, har säkert 10 kompisar som fått tillbaka det pga jobbet.

Kör lungt smile hahah

vad bra då skickar du en länk med fakta att dom måste ha med intygen....
Och straffet ska börja räknas från den dag du tappade kortet oavsett

det börjar räknas från det man skrivit på, då du godkänner görningen, så enkelt är det.

här är länk för er som inte kan så mycket

http://www.sporthoj.com/forum/archive/i … 12095.html

eller en ännu bättre

http://www.nogs.se/forum/archive/index. … 56907.html

förlorar du i dvs rättegång så kommer straffet börja gälla från den dagen du åkte fast...
Ja länkar till forum vars den ena e från 2009 och andra 2007 kallar du de fakta? men hur som helst skulle du länka till att dom har skyldighet att visa dig intygen

Stenzzon
30 april 2012 · 173 Inlägg

kolla om de har tillstånd att stå på den platsen de stog o sköt med laser o allt det där andra någon här över skrev annars så kan du begära rådrum


9 §
Vid utfärdande av föreläggande av ordningsbot får rådrum med
godkännandet medges. Till den misstänkte lämnas då exemplar 2 av föreläg-
gandet, inbetalningskort samt svarskuvert.

Den misstänkte skall underrättas om innebörden av rådrum, dvs. att ett
godkännande kan ske inom viss tid antingen genom påskrift av exemplar 2
som insänds till utfärdande myndighet eller, då fråga inte är om förverkande,
genom full betalning av den förelagda boten.

Rådrum får inte lämnas en person som endast tillfälligt uppehåller sig i
landet.

Allmänna råd
Huvudregeln är att ett föreläggande av ordningsbot omedelbart skall
godkännas och undertecknas av den misstänkte. Om den misstänkte
begär rådrum eller är tveksam i sin inställning till att godkänna, men
polisen ändå finner det sannolikt att föreläggandet kommer att god-
kännas, får den misstänkte medges rådrum. Ett skäl att medge rådrum
kan vara att den misstänkte vill inhämta råd från en advokat innan
godkännande lämnas. Tiden för godkännande bör bestämmas till åtta
dagar.

Senast redigerat av Stenzzon (30 april 2012)

kapasu
30 april 2012 · 6 Inlägg

Varför tror Du inte på deras resultat? Bara nyfiken..

KHRacing
30 april 2012 ·

Stenzzon skrev:
kolla om de har tillstånd att stå på den platsen de stog o sköt med laser o allt det där andra någon här över skrev annars så kan du begära rådrum


..........

Platsbeslut heter det smile

Stenzzon
30 april 2012 · 173 Inlägg

KHRacing skrev:

Stenzzon skrev:
kolla om de har tillstånd att stå på den platsen de stog o sköt med laser o allt det där andra någon här över skrev annars så kan du begära rådrum


..........

Platsbeslut heter det smile

exakt de ja tänkte på men blev inte så med knapparna när man skrev;)

Jimmylainen
30 april 2012 · 420 Inlägg

hangman skrev:

MrEricsson skrev:
haha man måste verkligen vara en riktig förlorare om man tappar körkortet 2 gånger inom 6 månader haha

live hard die young, finns många bra anledningar smile alla växer upp nångång, nu har ja haft kortet flera år utan anmärkelse och kör inte för fort och har tagit Ce och jobbar idag som lastbilschaufför.

Herregud. Nämn några bra anledningar till att förlora kortet. På dig låter det som om man ska vara stolt om man förlorar kortet. Trasig person klassar jag det som.

a7x
30 april 2012 · 91 Inlägg

no_fake skrev:

hangman skrev:

no_fake skrev:

vad bra då skickar du en länk med fakta att dom måste ha med intygen....
Och straffet ska börja räknas från den dag du tappade kortet oavsett

det börjar räknas från det man skrivit på, då du godkänner görningen, så enkelt är det.

här är länk för er som inte kan så mycket

http://www.sporthoj.com/forum/archive/i … 12095.html

eller en ännu bättre

http://www.nogs.se/forum/archive/index. … 56907.html

förlorar du i dvs rättegång så kommer straffet börja gälla från den dagen du åkte fast...
Ja länkar till forum vars den ena e från 2009 och andra 2007 kallar du de fakta? men hur som helst skulle du länka till att dom har skyldighet att visa dig intygen

Bara som en liten fotnot här.

Saxat från Wikipedia:

Faktum (av latin factum, av facere ”att göra”) avser inom till exempel filosofi ett faktiskt föreliggande sakförhållande.

Inom filosofin skiljer man på objektiva faktum och subjektiva värden. Vidare skiljer man på givna och säkra faktum och teorier som är tolkningar av fakta. För att något ska anses vara ett faktum måste det kunna falsifieras och beskrivas med en sann påståendesats.

Så ja, det är fakta. Även om det är gammal fakta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang