Klonk i framvagnen saab 9-3 -06

Jollen
3 maj 2012 · 68 Inlägg

Som sagt ovan det klonkar till i framvagnen närmast jag kan lokalisera så känns det som vänster (förarsidan), för cirka 1.5 månad sedan så upptäckte jag att fjädern på vänster sida gått av och tog inte lång tid föränn det small till i höger sida och denne gick av på exakt samma ställe.

Satte då dit 2 begagnade fjädrar för snabb åtgärdning, men det där jävla klånket som kommer random kvarstod. Plockade ner fjäderbeslaget igen för att se att jag missat plastslangen runt (vänster fram fjäder), detta åtgärdades även med en ny. Samma problem ännu med klånkande ljud, fick då som tips att det kunde vara krängningshämmaren och bytte ut båda vänster samt höger mot nya.

Givetvis så kvarstår detta irriterande klånkljud efter byte, vad kan det tänkas vara som ger detta ljud när du kör över gupp och brunnslock i gatan ?

Tack på förhand Joel

WhoZWoddl3r Karosstekniker
3 maj 2012 · 288 Inlägg

Ja kan känna igen din beskrivning när du säger att de låter när du kör över brunnslock och gupp.
Min 9-3 -04 ger ifrån sig ett ljud från bägge sidor fram men mycket mer från vänster som ja skulle beskriva som lite krasande just när jag kör över t.ex en tröskel in till garaget, när de skiftar mellan asfalt och kullerstensgata eller andra gupp som gör så att det måste fjädra uppåt väldigt plötsligt, ljudetnivån ökar om man kör lite fortare . Aldrig några problem neråt eller om man kör sakta.

Förra ägaren har bytat till helt nya fjädrar fram på bägge sidor för 2 år sen, samt när han började höra ljudet provade han att byta sida på krängningshämmarstagen utan resultat. Jag har även hissat upp den på lyft och gått med bräckjärn o rykt i alla stag o leder men allt värkar vara som de ska så de jag misstänker nu är fjäderbenslagringen.

Mvh Johan

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
freddy_82 Truckreparatör
3 maj 2012 · 221 Inlägg

Hej!

vanligaste felet till knarr i framvagnen på 9-3:an är nr8 på bilden:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … /framvagn/ 

Bussningen blir utsliten och det uppkommer ett typ kanarrande ljud vid stora fjädringsrörelser.

Klonk = Krängningshämmarstag.


Detta är ilaf det som jag har haft erfarenhet av. men det kan ju vara något annat också.

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Jollen
3 maj 2012 · 68 Inlägg

WhoZWoddl3r skrev:
Ja kan känna igen din beskrivning när du säger att de låter när du kör över brunnslock och gupp.
Min 9-3 -04 ger ifrån sig ett ljud från bägge sidor fram men mycket mer från vänster som ja skulle beskriva som lite krasande just när jag kör över t.ex en tröskel in till garaget, när de skiftar mellan asfalt och kullerstensgata eller andra gupp som gör så att det måste fjädra uppåt väldigt plötsligt, ljudetnivån ökar om man kör lite fortare . Aldrig några problem neråt eller om man kör sakta.

Förra ägaren har bytat till helt nya fjädrar fram på bägge sidor för 2 år sen, samt när han började höra ljudet provade han att byta sida på krängningshämmarstagen utan resultat. Jag har även hissat upp den på lyft och gått med bräckjärn o rykt i alla stag o leder men allt värkar vara som de ska så de jag misstänker nu är fjäderbenslagringen.

Mvh Johan

Det kan mycket väl vara båda sidor ljudet kommer ifrån, men att jag uppfattar det mera då jag sitter på vänster sida och det blir en aningen mer belastning av min vikt men knappast det märkbart.

Jag tänker inte alls att jag hör dessa missljud då jag kör fortare dvs över 60 km/h. Men kör jag sakta som igenom samhället där det är 40 km/h så låter det lagom och när en går ner i gåfart över vägbulor så hör man knorrandet och ibland hur det klonkar likt en fjäder vore av.

Vi hissa upp bilen 1 maj och bytte då krängningshämmarstagen på båda sidorna men helt utan resultat tydligen då ljudet kvarstår, dock kan jag inte minnas att detta ljudet existerade innan jag bytte fjädern dvs när fjädern var av hmm Visst klonkade det till ibland vid sväng, men inte detta lite rasslande ljudet som nu är.

Svar till dig Freddy_82 där på samma att Krängsningshämmarstagena är utbytta mot flong nya.

När bilen var in på besiktningen i våras så gick den igenom galant, men besiktningsmannen sa då att det var en sak "bra att veta" i framvagnen, men jag minns ju inte vad! :@ vilket gör mig grymt frustrerad. Jag gissar att det var något som uppkom då de skakade framdäcket. Undrar om detta kan vara orsaken, när jag febrilt tänker så känns det som att det var just vänster fram det var, och att det var en benämning av något stag.

Flera som kan fylla i med misstankar om vad det kan vara så är jag ytterst tacksam smile

Skytt
4 maj 2012 · 26 Inlägg

När jag köpte min bil SS aero -04 så klonkade den också i framvagnen. Det märktes tydligast när man åkte sakta över gupp och farthinder.

En saabmekaniker sa att det var dämparna som det lät av, så dom byttes och ljudet försvann för mig.

Han sa även att det var vanligt att dämpare från -03 till -06 kunde låta och ha sig.
Kan ju inte säga att det är dämparna som låter på din bil. Men ett tips iaf.

Mvh Skytt

Jollen
5 maj 2012 · 68 Inlägg

Skytt skrev:
När jag köpte min bil SS aero -04 så klonkade den också i framvagnen. Det märktes tydligast när man åkte sakta över gupp och farthinder.

En saabmekaniker sa att det var dämparna som det lät av, så dom byttes och ljudet försvann för mig.

Han sa även att det var vanligt att dämpare från -03 till -06 kunde låta och ha sig.
Kan ju inte säga att det är dämparna som låter på din bil. Men ett tips iaf.

Mvh Skytt

Har själv misstänkt dämparen som boven i dramat, och detta byggde bara mer på min föraning. Tack för ett svar som möjligt kan vara lösningen smile

Fear38
5 maj 2012 · 658 Inlägg

Hmm jag känner oxå igen detta klonkande eller jag har mer det där ljudet som hissande när fjäder fjädrar in och ut liksom.... Över gupp o vägb ulor bara i sakta fart. Jag har 900ng och det är på förarsidan bara. Men ibkand försvinner det mer elle rmindre par dagar o tillbaka igen. Det uppstod när jag hissade upp sidorna fram när jag bytte däck o skulle ut o åka sen. hade det inte innan bytet. Fjädrar o stötdämpare har inte gått långt på bilen

WhoZWoddl3r Karosstekniker
5 maj 2012 · 288 Inlägg

Jag hade lite misstankar om stötdämparna ett tag osså i vintras då jag upplevde att ljudet ökade om de var mycke minusgrader ute, kan ha varit inbillning men upplevde de så. Fast de kvarstår även nu när de är varmt så vet inte riktigt vad man ska göra.

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Jollen
6 maj 2012 · 68 Inlägg

Tänkte ta och lyfta upp bilen för att kika och bända lite i framvagnen nu.

Söker en på google med rubriken "glapp framvagn saab 9-3" eller "klonkande framvagn 9-3" Så kommer det ju upp åtskilliga ämnen kring detta missljud.

De flesta fall tar upp krängningshämmarstaget eller bussningarna till staget.

*Fjädern har gått av
*Grus i fjäderkoppen
*Ingen slang runt fjädern i fjäderkoppen
*Dåligt axiallager


Och nu vanligt som jag finner är att dämparna är slut, vilket jag börjar tro är problemet på min bil, ljudet kommer inte vid svängar enbart utan då jag kör över gupp och brunnslock. En annan sak jag lade märke till igår är att när jag svänger vänster så låter det av bara fan, samtidigt som när jag svänger höger på plan asfalt så är det nästan helt tyst hmm Beror detta då på att vid högersväng blir det knappt någon belastning på vänster dämpare och därav miss ljudet att dämparen är slut ?

Lösning och även tanke från min sida sedan jag köpte bilen för snart 3 år sedan var ju att sänka den, är det i läge att köpa ett nytt set till hela bilen ? Har kollat på coilovers till bilen samtidigt som sportchassi är tänkbart.

Hur prisvärt är detta paketet för en som inte tänker något mer än bruksbil http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … 09302.html

Har ni förslag på andra paket, känns inte som jag vill lägga ut mycket mer än så. Men finns det andra varianter som i längden lönar sig är jag öppen för att tänka om.

Senast redigerat av Jollen (6 maj 2012)

brainstorm
12 maj 2015 · 26 Inlägg

Blev du av med ditt klonkande?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang