Köpråd: BMW 5serie ??

sandzak
5 maj 2012 · 32 Inlägg

hej.. nu så ska snart lillen komma till vår värld..

är i behov av kombi bil nu..

funderat mycket på bmw 5serie men vilken motor ska man ha ? 520-523-525-528 ?
ska lägga ca 30-40k

bilen ska användas 90% i stan
automat eller manuell? vilken föredras? automat är skön o köra i stan smile
och ja rost rost o rost.. är på de bilar men annars?

har hört att 523är bäst av de motorer.. skiljer ej mycket i drag/hk förbrukning o försäkring..
ska man satsa på den eller 525,528?

kollat lite på blocket.. 20-25k mil på mätaren är det slutkörd?

www.autopower.se (ja jag har tråd där me)

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 maj 2012 · 10 427 Inlägg

520 (2,0) / 523 (2,5) / 528 (2,8) sitter ju i de äldre bilarna med M52TU-motor och 520 (2,2) / 525 (2,5) / 530 (3,0) i de nyare med M54-motor (elstyrt gasspjäll m.m.). Finns väl även den äldre varianten av M52 i de allra tidigaste bilarna som inte har dubbelvanos som M52TU och M54 har.

Skadar väl ej att försöka hugga en så ny som möjligt smile

Naikon Trummis
5 maj 2012 · 404 Inlägg

523 och 528 drar nästan exakt lika mycket, så kolla efter båda smile Väldigt trevliga motorer.

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 maj 2012 · 10 427 Inlägg

Kanske ett fynd för ts i närheten av Karlskrona: http://www.blocket.se/kalmar/BMW_530_i_ … =6&w=3 cool

panda666
5 maj 2012 · 4 228 Inlägg

om jag var du skulle jag inte ens kolla på 520 eller 523.  har själv 528 och den är fantastiskt skön.

jag skulle tom försöka hitta en 530..tro mig den här bilen vill att du ska trampa gasen..

ElTacoNacho
5 maj 2012 · 486 Inlägg

steifan skrev:
Kanske ett fynd för ts i närheten av Karlskrona: http://www.blocket.se/kalmar/BMW_530_i_ … =6&w=3 cool

den verkar ju va till ett jättebra pris:)

panda666
5 maj 2012 · 4 228 Inlägg

KJensen skrev:

steifan skrev:
Kanske ett fynd för ts i närheten av Karlskrona: http://www.blocket.se/kalmar/BMW_530_i_ … =6&w=3 cool

den verkar ju va till ett jättebra pris:)

se till bara att den är fullstämplad, provkör den och kolla mycket. finns väldigt många sönderkörda bmw där ute:(

Grabber Dagdrömmare
5 maj 2012 · 2 836 Inlägg
BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Turbovin Turbo lover
5 maj 2012 · 555 Inlägg

Har för mig att 523 varvar lite mer p.g.a. annan låda eller utväxling så jag skulle gå på 528 själv. Har haft en själv, bra bilar helt klart, men rostar som fan precis som alla andra BMW från liknande år.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
sandzak
5 maj 2012 · 32 Inlägg

steifan skrev:
Kanske ett fynd för ts i närheten av Karlskrona: http://www.blocket.se/kalmar/BMW_530_i_ … =6&w=3 cool

jo men är ute efter en kombi sad

sandzak
5 maj 2012 · 32 Inlägg

panda666 skrev:
om jag var du skulle jag inte ens kolla på 520 eller 523.  har själv 528 och den är fantastiskt skön.

jag skulle tom försöka hitta en 530..tro mig den här bilen vill att du ska trampa gasen..

jo jag har kollat på 530 åxå.. men blir inte mycket gasande med bebisen u bilen.. så det ska mest vara en glidare..

sandzak
5 maj 2012 · 32 Inlägg

Naikon skrev:
523 och 528 drar nästan exakt lika mycket, så kolla efter båda smile Väldigt trevliga motorer.

ja de gör ju det.. kanske man ska satsa direkt på en 528?

sandzak
5 maj 2012 · 32 Inlägg

vad säger ni ang.. Automat vs manuell ?

Rquired Allmänt envis
5 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Jag tycker du gör bäst i att satsa på en 528i, den motorn har en härligt kraftig karaktär och har inte samma hets mot att dras till varstoppet som BMW-sexor brukar ha vilket jag tror passar dig när du nämner att du vill ha en glidarbil.

Allra helst i kombination med automatlåda om du kör så mycket i stadstrafik även om manuell fungerar bra, motorn är som sagt stark och man behöver inte växla stup i kvarten utan kan utan problem låta femman ligga kvar även i krypfart. Sedan mår bilen förstås bättre av att man växlar ner, att segdra i högsta växeln på det viset är inte optimalt men jag hoppas du förstår vad jag menar med att motorn är elastisk till sättet?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sandzak
5 maj 2012 · 32 Inlägg

Rquired skrev:
Jag tycker du gör bäst i att satsa på en 528i, den motorn har en härligt kraftig karaktär och har inte samma hets mot att dras till varstoppet som BMW-sexor brukar ha vilket jag tror passar dig när du nämner att du vill ha en glidarbil.

Allra helst i kombination med automatlåda om du kör så mycket i stadstrafik även om manuell fungerar bra, motorn är som sagt stark och man behöver inte växla stup i kvarten utan kan utan problem låta femman ligga kvar även i krypfart. Sedan mår bilen förstås bättre av att man växlar ner, att segdra i högsta växeln på det viset är inte optimalt men jag hoppas du förstår vad jag menar med att motorn är elastisk till sättet?

jo jag förstår dig till 100.. har funderat till 90% för en automatare.. spec när tjejen ska köra med..
man glider bäst med en automatare spec när det är mycket stadskörning..
528 kanske är bäst o satsa på.. nått spec årsm man ska sattsa på eller?

Rquired Allmänt envis
6 maj 2012 · 12 512 Inlägg

sandzak skrev:

Rquired skrev:
Jag tycker du gör bäst i att satsa på en 528i, den motorn har en härligt kraftig karaktär och har inte samma hets mot att dras till varstoppet som BMW-sexor brukar ha vilket jag tror passar dig när du nämner att du vill ha en glidarbil.

Allra helst i kombination med automatlåda om du kör så mycket i stadstrafik även om manuell fungerar bra, motorn är som sagt stark och man behöver inte växla stup i kvarten utan kan utan problem låta femman ligga kvar även i krypfart. Sedan mår bilen förstås bättre av att man växlar ner, att segdra i högsta växeln på det viset är inte optimalt men jag hoppas du förstår vad jag menar med att motorn är elastisk till sättet?

jo jag förstår dig till 100.. har funderat till 90% för en automatare.. spec när tjejen ska köra med..
man glider bäst med en automatare spec när det är mycket stadskörning..
528 kanske är bäst o satsa på.. nått spec årsm man ska sattsa på eller?

Egentligen inte, 528i är en bra bil oavsett årsmodell.

Som du kanske vet är M52 en motor med BMW´s Vanos-system, som är ett system för variabel styrning av kamaxeln. Tidiga årsmodeller har funktionen på insugssidan enbart (Enkel) medan senare årsmodeller fick samma funktion på avgassidan med (Dubbel Vanos). Systemet ger lägre förbrukning och ett lite bredare register, skillnaden i praktiken mellan enkel och dubbel är inte stor men det är ändå en fördel för den senare.

Å andra sidan har M52TU (TU står för "Technical Update" och innebär alltså dubbel Vanos i det här fallet) en annan version på vevhusventilationen än tidiga versioner, en version som innebär en liten risk för proppar i systemet vid kyla som kan orsaka problem. Det gäller främst importbilar som saknar det tilläggspaket kallat "Cold Climate-package" som svensksålda BMW har.

Är däremot bilen välskött bör det dock inte vara några problem, frisk olja drar inte åt sig tillräckligt med fukt för att detta skall frysa och bilda proppar vid kyla ens på en importerad bil, jag upplever att M52 uppfattats som en pålitlig konstruktion bland dem som är kunniga inom motorer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sandzak
6 maj 2012 · 32 Inlägg

Rquired skrev:

sandzak skrev:

Rquired skrev:
Jag tycker du gör bäst i att satsa på en 528i, den motorn har en härligt kraftig karaktär och har inte samma hets mot att dras till varstoppet som BMW-sexor brukar ha vilket jag tror passar dig när du nämner att du vill ha en glidarbil.

Allra helst i kombination med automatlåda om du kör så mycket i stadstrafik även om manuell fungerar bra, motorn är som sagt stark och man behöver inte växla stup i kvarten utan kan utan problem låta femman ligga kvar även i krypfart. Sedan mår bilen förstås bättre av att man växlar ner, att segdra i högsta växeln på det viset är inte optimalt men jag hoppas du förstår vad jag menar med att motorn är elastisk till sättet?

jo jag förstår dig till 100.. har funderat till 90% för en automatare.. spec när tjejen ska köra med..
man glider bäst med en automatare spec när det är mycket stadskörning..
528 kanske är bäst o satsa på.. nått spec årsm man ska sattsa på eller?

Egentligen inte, 528i är en bra bil oavsett årsmodell.

Som du kanske vet är M52 en motor med BMW´s Vanos-system, som är ett system för variabel styrning av kamaxeln. Tidiga årsmodeller har funktionen på insugssidan enbart (Enkel) medan senare årsmodeller fick samma funktion på avgassidan med (Dubbel Vanos). Systemet ger lägre förbrukning och ett lite bredare register, skillnaden i praktiken mellan enkel och dubbel är inte stor men det är ändå en fördel för den senare.

Å andra sidan har M52TU (TU står för "Technical Update" och innebär alltså dubbel Vanos i det här fallet) en annan version på vevhusventilationen än tidiga versioner, en version som innebär en liten risk för proppar i systemet vid kyla som kan orsaka problem. Det gäller främst importbilar som saknar det tilläggspaket kallat "Cold Climate-package" som svensksålda BMW har.

Är däremot bilen välskött bör det dock inte vara några problem, frisk olja drar inte åt sig tillräckligt med fukt för att detta skall frysa och bilda proppar vid kyla ens på en importerad bil, jag upplever att M52 uppfattats som en pålitlig konstruktion bland dem som är kunniga inom motorer.

ok när kom b52a med dubbla vanos?

Rquired Allmänt envis
6 maj 2012 · 12 512 Inlägg

sandzak skrev:

Rquired skrev:

sandzak skrev:

jo jag förstår dig till 100.. har funderat till 90% för en automatare.. spec när tjejen ska köra med..
man glider bäst med en automatare spec när det är mycket stadskörning..
528 kanske är bäst o satsa på.. nått spec årsm man ska sattsa på eller?

Egentligen inte, 528i är en bra bil oavsett årsmodell.

Som du kanske vet är M52 en motor med BMW´s Vanos-system, som är ett system för variabel styrning av kamaxeln. Tidiga årsmodeller har funktionen på insugssidan enbart (Enkel) medan senare årsmodeller fick samma funktion på avgassidan med (Dubbel Vanos). Systemet ger lägre förbrukning och ett lite bredare register, skillnaden i praktiken mellan enkel och dubbel är inte stor men det är ändå en fördel för den senare.

Å andra sidan har M52TU (TU står för "Technical Update" och innebär alltså dubbel Vanos i det här fallet) en annan version på vevhusventilationen än tidiga versioner, en version som innebär en liten risk för proppar i systemet vid kyla som kan orsaka problem. Det gäller främst importbilar som saknar det tilläggspaket kallat "Cold Climate-package" som svensksålda BMW har.

Är däremot bilen välskött bör det dock inte vara några problem, frisk olja drar inte åt sig tillräckligt med fukt för att detta skall frysa och bilda proppar vid kyla ens på en importerad bil, jag upplever att M52 uppfattats som en pålitlig konstruktion bland dem som är kunniga inom motorer.

ok när kom b52a med dubbla vanos?

Suck så går det när man är trött och skriver någonting, till årsmodell 1999. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 maj 2012 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:
Är däremot bilen välskött bör det dock inte vara några problem, frisk olja drar inte åt sig tillräckligt med fukt för att detta skall frysa och bilda proppar vid kyla ens på en importerad bil, jag upplever att M52 uppfattats som en pålitlig konstruktion bland dem som är kunniga inom motorer.

Det enda känsliga punkten förutom vevhusventilationen verkar vara drevet för oljepumpen
som kan släppa lite när som helst verkar det som. Gäller alla motorer dock, M50, M52, S52, M54 osv.
Men det bör väl mest gälla hårdkörda bilar wink

arenwik
6 maj 2012 ·

Om du inte bryr dig om effekten något vidare så tycker jag du ska satsa på 523.
Har haft både 523 och 528, tycker det är en jäkla skillnad på bränsleförbrukning! Dock inte så stor skillnad i effekt.
528 var klart roligare att köra, men 1.2l/mil med automat var det inte värt någonstans.
530 är nog inget bra alternativ om du ska ligga 90% stadskörning, detta är ju största sexan och dricker därefter.

Finns ju ganska många 523 Kombi för en vettig peng!

http://www.blocket.se/halland/BMW_523_T … 22&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_523_I_T … 22&w=2
http://www.blocket.se/kalmar/BMW_523i_T … 22&w=2
http://www.blocket.se/halland/BMW_523_T … 22&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_523 … 22&w=3

Senast redigerat av arenwik (6 maj 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang