Köpråd: BMW 5serie ??

sandzak
6 maj 2012 · 32 Inlägg

arenwik skrev:
Om du inte bryr dig om effekten något vidare så tycker jag du ska satsa på 523.
Har haft både 523 och 528, tycker det är en jäkla skillnad på bränsleförbrukning! Dock inte så stor skillnad i effekt.
528 var klart roligare att köra, men 1.2l/mil med automat var det inte värt någonstans.
530 är nog inget bra alternativ om du ska ligga 90% stadskörning, detta är ju största sexan och dricker därefter.

Finns ju ganska många 523 Kombi för en vettig peng!

http://www.blocket.se/halland/BMW_523_T … 22&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_523_I_T … 22&w=2
http://www.blocket.se/kalmar/BMW_523i_T … 22&w=2
http://www.blocket.se/halland/BMW_523_T … 22&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_523 … 22&w=3

det är fina bilar du länkat.. inga peng precis.. för en sån bil.. nae.. effekt är inte nått precis jag är ute efter.. klart att bilen inte ska vara seg som sirap men 523 kanske räcker väl för klidkörning..  ska inte ha en recervagn precis smile

arenwik
6 maj 2012 ·

sandzak skrev:

arenwik skrev:
Om du inte bryr dig om effekten något vidare så tycker jag du ska satsa på 523.
Har haft både 523 och 528, tycker det är en jäkla skillnad på bränsleförbrukning! Dock inte så stor skillnad i effekt.
528 var klart roligare att köra, men 1.2l/mil med automat var det inte värt någonstans.
530 är nog inget bra alternativ om du ska ligga 90% stadskörning, detta är ju största sexan och dricker därefter.

Finns ju ganska många 523 Kombi för en vettig peng!

http://www.blocket.se/halland/BMW_523_T … 22&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_523_I_T … 22&w=2
http://www.blocket.se/kalmar/BMW_523i_T … 22&w=2
http://www.blocket.se/halland/BMW_523_T … 22&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_523 … 22&w=3

det är fina bilar du länkat.. inga peng precis.. för en sån bil.. nae.. effekt är inte nått precis jag är ute efter.. klart att bilen inte ska vara seg som sirap men 523 kanske räcker väl för klidkörning..  ska inte ha en recervagn precis smile

Jag tycker inte det är någon direkt effektskillnad i 523/528...
Just 523 är ju känd för att verkligen ha sina 170hk till skillnad från dom andra.
Lite bättre bottendrag i 528 men ingen större skillnad! skiljer 10-15hk.

Det är ju endå en 2.5liters sexa så den är ju tillräckligt rapp smile

Senast redigerat av arenwik (6 maj 2012)

sandzak
6 maj 2012 · 32 Inlägg

arenwik skrev:

sandzak skrev:

arenwik skrev:
Om du inte bryr dig om effekten något vidare så tycker jag du ska satsa på 523.
Har haft både 523 och 528, tycker det är en jäkla skillnad på bränsleförbrukning! Dock inte så stor skillnad i effekt.
528 var klart roligare att köra, men 1.2l/mil med automat var det inte värt någonstans.
530 är nog inget bra alternativ om du ska ligga 90% stadskörning, detta är ju största sexan och dricker därefter.

Finns ju ganska många 523 Kombi för en vettig peng!

http://www.blocket.se/halland/BMW_523_T … 22&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_523_I_T … 22&w=2
http://www.blocket.se/kalmar/BMW_523i_T … 22&w=2
http://www.blocket.se/halland/BMW_523_T … 22&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_523 … 22&w=3

det är fina bilar du länkat.. inga peng precis.. för en sån bil.. nae.. effekt är inte nått precis jag är ute efter.. klart att bilen inte ska vara seg som sirap men 523 kanske räcker väl för klidkörning..  ska inte ha en recervagn precis smile

Jag tycker inte det är någon direkt effektskillnad i 523/528...
Just 523 är ju känd för att verkligen ha sina 170hk till skillnad från dom andra.
Lite bättre bottendrag i 528 men ingen större skillnad! skiljer 10-15hk.

Det är ju endå en 2.5liters sexa så den är ju tillräckligt rapp smile

ja precis har läst mycket nu senaste dagarna.. att 523 har ca 170hk på hjulen 188hk i motorn..(teknikensvärld test)
ska man even på den satsa på en 99+ med dubbla vanos ?

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 maj 2012 · 10 427 Inlägg

sandzak skrev:
ja precis har läst mycket nu senaste dagarna.. att 523 har ca 170hk på hjulen 188hk i motorn..(teknikensvärld test)
ska man even på den satsa på en 99+ med dubbla vanos ?

Kolla detta inlägget (#29) som jag gjorde om 3-seriebilar och effektmätningar: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p3117776 (31hk skillnad i maxeffekt mellan 323 och 330)

Klart du ska satsa på en bil med dubbelvanos. Bör tilläggas att det är något särskilt
märkvärdigt just för BMW för nästan alla biltillverkare kör med variabla kamtider på
motorer. Sen var vissa tidigare ute än andra.

Mer läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_valve_timing

sandzak
6 maj 2012 · 32 Inlägg

steifan skrev:

sandzak skrev:
ja precis har läst mycket nu senaste dagarna.. att 523 har ca 170hk på hjulen 188hk i motorn..(teknikensvärld test)
ska man even på den satsa på en 99+ med dubbla vanos ?

Kolla detta inlägget (#29) som jag gjorde om 3-seriebilar och effektmätningar: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p3117776 (31hk skillnad i maxeffekt mellan 323 och 330)

Klart du ska satsa på en bil med dubbelvanos. Bör tilläggas att det är något särskilt
märkvärdigt just för BMW för nästan alla biltillverkare kör med variabla kamtider på
motorer. Sen var vissa tidigare ute än andra.

Mer läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_valve_timing

bra inlägg där.. bäst är nog 523 (minst förlust på hk)
och inte stor skillnad.. 31kh mellan 323-330 smile

Rquired Allmänt envis
6 maj 2012 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:

Rquired skrev:
Är däremot bilen välskött bör det dock inte vara några problem, frisk olja drar inte åt sig tillräckligt med fukt för att detta skall frysa och bilda proppar vid kyla ens på en importerad bil, jag upplever att M52 uppfattats som en pålitlig konstruktion bland dem som är kunniga inom motorer.

Det enda känsliga punkten förutom vevhusventilationen verkar vara drevet för oljepumpen
som kan släppa lite när som helst verkar det som. Gäller alla motorer dock, M50, M52, S52, M54 osv.
Men det bör väl mest gälla hårdkörda bilar wink

Jag har aldrig hört något om det så gjorde en sökning för att hitta mer information, testade lite olika kombinationer av de aktuella motorerna och ordet oljepump+drev på svenska och engelska men hittade endast en tråd där ett haveri uppkommit. Det var en 530i med dåliga vevlager, om oljepumpen i sig eller något annat var orsaken kom dom dock aldrig fram till. Skulle oljepumpen varit ett problem på dessa motorer borde det rimligtvis kommit fram stora mängder med träffar, jämför med om du söker på "M54 vevhusventilation", "SAAB Oilsludge", "Audi oilsludge",  "Volvo D5 haveri" eller liknande.

När det gäller motorer är 23i en väldigt trevlig motor den med, men oavsett vad den lämnar för effekt så är det en klart nämnvärd skillnad i prestanda mellan dessa modellerna och även en stor skillnad i kraft vilket man märker om man drar till exempel släp. 23i behöver dessutom varv för att vakna till medan 28i tvärt om trivs bättre i mellanregistret än på höga varv, det senare tror jag passar bättre till någon som söker en "glidare".

Motorerna är även väldigt snarlika i övrigt, skillnaden i förbrukning är minimal mellan en 520i och en 528i i praktiken och detsamma gäller 530i. Sedan spelar förstås exemplaret i sig en roll, men skiljer det mycket i förbrukning mellan en 23i och en 28i eller tvärt om vid samma körstil borde man istället kontrollera om allt står rätt till med den  törstige.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sandzak
6 maj 2012 · 32 Inlägg

Rquired skrev:

steifan skrev:

Rquired skrev:
Är däremot bilen välskött bör det dock inte vara några problem, frisk olja drar inte åt sig tillräckligt med fukt för att detta skall frysa och bilda proppar vid kyla ens på en importerad bil, jag upplever att M52 uppfattats som en pålitlig konstruktion bland dem som är kunniga inom motorer.

Det enda känsliga punkten förutom vevhusventilationen verkar vara drevet för oljepumpen
som kan släppa lite när som helst verkar det som. Gäller alla motorer dock, M50, M52, S52, M54 osv.
Men det bör väl mest gälla hårdkörda bilar wink

Jag har aldrig hört något om det så gjorde en sökning för att hitta mer information, testade lite olika kombinationer av de aktuella motorerna och ordet oljepump+drev på svenska och engelska men hittade endast en tråd där ett haveri uppkommit. Det var en 530i med dåliga vevlager, om oljepumpen i sig eller något annat var orsaken kom dom dock aldrig fram till. Skulle oljepumpen varit ett problem på dessa motorer borde det rimligtvis kommit fram stora mängder med träffar, jämför med om du söker på "M54 vevhusventilation", "SAAB Oilsludge", "Audi oilsludge",  "Volvo D5 haveri" eller liknande.

När det gäller motorer är 23i en väldigt trevlig motor den med, men oavsett vad den lämnar för effekt så är det en klart nämnvärd skillnad i prestanda mellan dessa modellerna och även en stor skillnad i kraft vilket man märker om man drar till exempel släp. 23i behöver dessutom varv för att vakna till medan 28i tvärt om trivs bättre i mellanregistret än på höga varv, det senare tror jag passar bättre till någon som söker en "glidare".

Motorerna är även väldigt snarlika i övrigt, skillnaden i förbrukning är minimal mellan en 520i och en 528i i praktiken och detsamma gäller 530i. Sedan spelar förstås exemplaret i sig en roll, men skiljer det mycket i förbrukning mellan en 23i och en 28i eller tvärt om vid samma körstil borde man istället kontrollera om allt står rätt till med den  törstige.

ja många säger att de är knapp nån skillnad mellan 523-528 i förbrukning.. men är skillnad i drag o körning..
o fått tipps att kolla oljepumpbultarna på bmw bilar..

arenwik
6 maj 2012 ·

sandzak skrev:

arenwik skrev:

sandzak skrev:

det är fina bilar du länkat.. inga peng precis.. för en sån bil.. nae.. effekt är inte nått precis jag är ute efter.. klart att bilen inte ska vara seg som sirap men 523 kanske räcker väl för klidkörning..  ska inte ha en recervagn precis smile

Jag tycker inte det är någon direkt effektskillnad i 523/528...
Just 523 är ju känd för att verkligen ha sina 170hk till skillnad från dom andra.
Lite bättre bottendrag i 528 men ingen större skillnad! skiljer 10-15hk.

Det är ju endå en 2.5liters sexa så den är ju tillräckligt rapp smile

ja precis har läst mycket nu senaste dagarna.. att 523 har ca 170hk på hjulen 188hk i motorn..(teknikensvärld test)
ska man even på den satsa på en 99+ med dubbla vanos ?

Det är väl inget måste, men helt klart en fördel. Klistrar in ett stycke här under om Dubbel Vanos
(ej jag som skrivit)

Med Dubbel-VANOS blir vridmomentets karakteristik betydligt förbättrad. Systemet finns i alla BMW bensinmotorer. Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållanden, beroende av gaspedalens läge och motorns varvtal.

Resultatet är högre vridmoment i det lägre varvtalsregistret upp till mellanvarv, utan att motorn tappar sin spets vid högre varvtal, där effekten är stor. Tomgångsegenskaperna förbättras också, eftersom mängden oförbrända avgaser minskar. Speciella motorstyrningsdiagram för varmkörningsfasen höjer katalysatorns verkan.

panda666
6 maj 2012 · 4 250 Inlägg

varför bryr man sig om förbrukning om 23an och 28an drar samma? jag har hellre 28an då om den drar lika mycket bränsle som 23an. plus att 28an är starkare.

sorry om jag snor tråden nu men undrar verkligen hur mycket drar 540 då? om man kör mest motorväg+liiiite stan?

arenwik
6 maj 2012 ·

panda666 skrev:
varför bryr man sig om förbrukning om 23an och 28an drar samma? jag har hellre 28an då om den drar lika mycket bränsle som 23an. plus att 28an är starkare.

sorry om jag snor tråden nu men undrar verkligen hur mycket drar 540 då? om man kör mest motorväg+liiiite stan?

Dom drar inte lika mycket bränsle.

Vad min 540 drar beror helt på vilka däck jag kör med.

Med mina 17" 225/45 går den blandat på 0.9-1.10
Med mina 19" 275/30 går den blandat på 1.15-1.25
Med mina 19" 295/30 går den blandat på 1.25-1.50

Motorväg ligger den stabilt på 0.9l/mil i 100km/h


Då har jag Dubbel Vanos och uppgraderad mjukvara.

Senast redigerat av arenwik (6 maj 2012)

panda666
6 maj 2012 · 4 250 Inlägg

men motorväg ligger min 28a också vid ungefär 0.9-10 vid 100

kan man hålla sig vid sånn förbrukning med 40a också?

arenwik
6 maj 2012 ·

panda666 skrev:
men motorväg ligger min 28a också vid ungefär 0.9-10 vid 100

kan man hålla sig vid sånn förbrukning med 40a också?

What?! Mina 528;or har rullat allt från 0.50(glädjemätare) till 0.6 och 0.7 i 100km/h
Om din drar en liter på farthållare i 100km/h så drar den alldeles för mycket.

Ja lägger jag farthållaren på 100km/H så brukar den stå på ungefär 0.95l/mil.

panda666
6 maj 2012 · 4 250 Inlägg

hehe måste vara nått fel med min bil isf^^ men vad hittar jag inte --

arenwik
6 maj 2012 ·

panda666 skrev:
hehe måste vara nått fel med min bil isf^^ men vad hittar jag inte --

Hehe ja något bör inte stämma.

Vad kör du med för bakdäck ? samt tryck.
Hur långt har bilen gott? välservad?

Dom där stora sexorna ska ju bara flyta fram på tomgången i 100km/h smile

panda666
6 maj 2012 · 4 250 Inlägg

har 205-65-15 alla däck.. fullstämplad bok. jag gjorde sista servicen. oljebyte+filter+stift.
har gått 263.000km

har ett abs fel. har bytt sensor men fortfarande lyser.

vad fan kan det vara för problem? ska man lämna in för felsökning???

arenwik
6 maj 2012 ·

panda666 skrev:
har 205-65-15 alla däck.. fullstämplad bok. jag gjorde sista servicen. oljebyte+filter+stift.
har gått 263.000km

har ett abs fel. har bytt sensor men fortfarande lyser.

vad fan kan det vara för problem? ska man lämna in för felsökning???

hmm då borde den verkligen inte dricka en liter!

Ja felsöka bör du göra. Min ABS lyser också, är ABS enheten som gjort sitt.
Hade ju hoppats på att det var en givare, men icke! Dock har jag sån jävla tur att BMW här i kalmar bara tar 9000:- för att byta denna. Till skillnad från nere i Skåne där det kostar 22.000:-


Men som sagt, felsöka är alltid det första man gör när en lampa tänds.

Peter_5565
6 maj 2012 · 326 Inlägg

arenwik skrev:
Motorväg ligger den stabilt på 0.9l/mil i 100km/h


Då har jag Dubbel Vanos och uppgraderad mjukvara.

Min 540 drar lika vid landsvägskörning. 100 eller 120 spelar inte roll, den drar 0.9 i alla fall.

Sen undrar jag om dubbelvanos? Vad har du för motor i din? Själv har jag M62TUB44 och den har bara enkel vanos, altså bara på insugskammarna.

Visste inte ens att 540 fanns med dubbelvanos.

panda666
6 maj 2012 · 4 250 Inlägg

jag har m52 b 28  528i alltså 1999 årsmodell.

vad tusan kan va problemet? hade felsökt hos mekonomen förut men dom hitta inget.
och mekanikern i spånga veddesta sa att det kan vara kedjan^^

arenwik
6 maj 2012 ·

Peter_5565 skrev:

arenwik skrev:
Motorväg ligger den stabilt på 0.9l/mil i 100km/h


Då har jag Dubbel Vanos och uppgraderad mjukvara.

Min 540 drar lika vid landsvägskörning. 100 eller 120 spelar inte roll, den drar 0.9 i alla fall.

Sen undrar jag om dubbelvanos? Vad har du för motor i din? Själv har jag M62TUB44 och den har bara enkel vanos, altså bara på insugskammarna.

Visste inte ens att 540 fanns med dubbelvanos.

Vet inte exakt vad motorn heter då jag inte är så pass insatt tyvärr!
Man kan se på motorkåpan om det är dubbel eller enkel (eller minns jag fel?)
Har du någon bild på din motor ? samt vilken årsmodell har du ?


Men jag ska inte säga för mycket! Jag kanske inte har dubbel vanos, det är bara vad jag har fått sagt till mig smile
Dubbel Vanos kom väl 99-00 på 540 ?

Har vi någon BMW fanatiker här inne ? tongue

Senast redigerat av arenwik (6 maj 2012)

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 maj 2012 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:

steifan skrev:

Rquired skrev:
Är däremot bilen välskött bör det dock inte vara några problem, frisk olja drar inte åt sig tillräckligt med fukt för att detta skall frysa och bilda proppar vid kyla ens på en importerad bil, jag upplever att M52 uppfattats som en pålitlig konstruktion bland dem som är kunniga inom motorer.

Det enda känsliga punkten förutom vevhusventilationen verkar vara drevet för oljepumpen
som kan släppa lite när som helst verkar det som. Gäller alla motorer dock, M50, M52, S52, M54 osv.
Men det bör väl mest gälla hårdkörda bilar wink

Jag har aldrig hört något om det så gjorde en sökning för att hitta mer information, testade lite olika kombinationer av de aktuella motorerna och ordet oljepump+drev på svenska och engelska men hittade endast en tråd där ett haveri uppkommit. Det var en 530i med dåliga vevlager, om oljepumpen i sig eller något annat var orsaken kom dom dock aldrig fram till. Skulle oljepumpen varit ett problem på dessa motorer borde det rimligtvis kommit fram stora mängder med träffar, jämför med om du söker på "M54 vevhusventilation", "SAAB Oilsludge", "Audi oilsludge",  "Volvo D5 haveri" eller liknande.

http://store.vacmotorsports.com/vac---m … p1041.aspx

"Worst of all? This oil pump issue effects 100% stock or modified motors and we get calls and emails with these failures many times a month."

Finns en del läsning om det:

"Amazingly, the effect is not catastrophic loss of oil pressure. It seems that when the oil is cold/thick, the tube/pump continues to deliver adequate pressure. But once the oil is hot/thin, the tube will begin ingesting air (which will cause lifter tick) and/or leaking too much oil too rapidly and pressure drops, but only by a few psi at hot idle. The pressure will also drop more severely than usual during high G turns/braking when the oil is hot. "
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … ?t=1430473

"Now onto my car. I have a 1998 M3 coupe with 59K on the ticker. One would think "hey...no worries." Boy was I mistaken. Upon opening the oil pan, etc...the nut WAS in fact loose. Not only loose, but fell off in my hand when I touched it."
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=228123


"Whatever the cause, this very serious problem seems to be affecting many more cars as they age and are driven harder and harder. The problem doesn’t seem to correlate to mileage, as many lower-mileage cars appear to have been affected as well (cars with less than 50,000miles on the odometer). "
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart … arings.htm


http://www.youtube.com/watch?v=_eq0TG1jZ0I

Edit:
En amerikansk 330i 2001 som havererade 2004 med nästan 8000mil på mätaren.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=179608
"The final cause was as I suspected, the oil pump sprocket backed itself off the oil pump shaft causing a total lose of oil pressure, and the motor destroyed itself."

Senast redigerat av steifan (6 maj 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang