Packbox Växellåda vw polo

frollen
8 maj 2012 · 97 Inlägg

Tjena!

Har några funderingar till er som bytt eller har erfarenhet av packboxen till växelföraren på en polo 1,4 -00.

Det låter nästan lite om lådan och ska kanske då byta packboxen som sitter vid växellföraren, den verkar läcka och vara ett vanligt probelm.

Ska passa på att byta oljan i växellådan när jag ändå är igång.

Men hur är det att byta packboxen?

Lossa på muttern som sitter till växellänkaget och dra bak den så den lossnar. Sedan försöka få bort gamla packboxen? Den kan sitta rätt bra? Några tips på att få bort den?

Sedan dit med ny packbox, något att tänka på? svår att få på?

Sedan i med ny olja. Kör!


Hur går bytet till? wink Någon som vet?

Är tacksam för svar.

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
frollen
9 maj 2012 · 97 Inlägg

Någon som tror sig veta något om den packboxen?

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2012 · 13 742 Inlägg

bara att vålda ur den..bytte på min arosa förra veckan och den satt rätt bra

håll lite koll på missljudet så´inte nållagret skär på 5:ans växel för har man otur hoppar dom in imellan drevetet och gaveln och spräcker låda =/

lagret är lätt att byta och kostar under 200kr på vag
lite pill att få bort lagerbanan från axeln och lite pill för att ställa in 5:ans växel sen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
frollen
9 maj 2012 · 97 Inlägg

Okej:) sen är det bara trycka i den packboxen? Är det jäkligt eller?

Men det sitter bara som en kåpa för femmans växel bad jag har förstått?

Growe skrev:
bara att vålda ur den..bytte på min arosa förra veckan och den satt rätt bra

håll lite koll på missljudet så´inte nållagret skär på 5:ans växel för har man otur hoppar dom in imellan drevetet och gaveln och spräcker låda =/

lagret är lätt att byta och kostar under 200kr på vag
lite pill att få bort lagerbanan från axeln och lite pill för att ställa in 5:ans växel sen

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2012 · 13 742 Inlägg

frollen skrev:
Okej:) sen är det bara trycka i den packboxen? Är det jäkligt eller?

Men det sitter bara som en kåpa för femmans växel bad jag har förstått?

Growe skrev:
bara att vålda ur den..bytte på min arosa förra veckan och den satt rätt bra

håll lite koll på missljudet så´inte nållagret skär på 5:ans växel för har man otur hoppar dom in imellan drevetet och gaveln och spräcker låda =/

lagret är lätt att byta och kostar under 200kr på vag
lite pill att få bort lagerbanan från axeln och lite pill för att ställa in 5:ans växel sen

mm 5:ans växel sitter innanför kåpan om oljenivån blir låg så är det den som ger sig först

men fuktar det bara lite om packboxen räcker det med att byta den
det var trångt att få loss den gamla packboxen men borde inte vara några problem

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
frollen
9 maj 2012 · 97 Inlägg

Okej, tack så mycket för svar smile

Growe skrev:

frollen skrev:
Okej:) sen är det bara trycka i den packboxen? Är det jäkligt eller?

Men det sitter bara som en kåpa för femmans växel bad jag har förstått?

Growe skrev:
bara att vålda ur den..bytte på min arosa förra veckan och den satt rätt bra

håll lite koll på missljudet så´inte nållagret skär på 5:ans växel för har man otur hoppar dom in imellan drevetet och gaveln och spräcker låda =/

lagret är lätt att byta och kostar under 200kr på vag
lite pill att få bort lagerbanan från axeln och lite pill för att ställa in 5:ans växel sen

mm 5:ans växel sitter innanför kåpan om oljenivån blir låg så är det den som ger sig först

men fuktar det bara lite om packboxen räcker det med att byta den
det var trångt att få loss den gamla packboxen men borde inte vara några problem

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2012 · 13 742 Inlägg

föresten så undvik att hålla i växelaxeln med något verktyg för det har dom gjort på min arosa och förstört axeln..så jag hoppas jag har tur om den inte börjar läcka ganska snart igen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
frollen
9 maj 2012 · 97 Inlägg

Okej, men sitter det likadant som på arosa som polo?

Behöver jag bara lossa på bulten till länkaget och dra den bakåt så den lossnar? Har hört nått att man får ställa i växlar om man inte ser sig för? Kan länkaget sitta hårt?

Growe skrev:
föresten så undvik att hålla i växelaxeln med något verktyg för det har dom gjort på min arosa och förstört axeln..så jag hoppas jag har tur om den inte börjar läcka ganska snart igen

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2012 · 13 742 Inlägg

tror att det är samma typ av reglage på både din och min

det sitter en 10:ans skruv man släpper bara den drar ur allt sen kan man även pilla loss den delen och göra rent den och lägga i nytt fett så kulan får ett lättare liv
du ser direkt vad jag menar när du är där under

har bara haft isär det på en arosa och en caddy men vad jag sätt så ser polo 98-01 likdan ut som arosan möjligen någon mindre skillnad

inställningen behöver du inte röra så länge du inte skruvar isär något annat än en 10ans skruv och en säkring som sitter upp till själva växelväljaren
när man skruvar tillbaka det så ser man vart man ska sätta skruven igen så den hamnar på rätt ställe är en tydlig grop i växelaxeln för skruven

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
frollen
9 maj 2012 · 97 Inlägg

Okej! Men då blir det att se över detta i eftermiddag.. wink

Growe skrev:
tror att det är samma typ av reglage på både din och min

det sitter en 10:ans skruv man släpper bara den drar ur allt sen kan man även pilla loss den delen och göra rent den och lägga i nytt fett så kulan får ett lättare liv
du ser direkt vad jag menar när du är där under

har bara haft isär det på en arosa och en caddy men vad jag sätt så ser polo 98-01 likdan ut som arosan möjligen någon mindre skillnad

inställningen behöver du inte röra så länge du inte skruvar isär något annat än en 10ans skruv och en säkring som sitter upp till själva växelväljaren
när man skruvar tillbaka det så ser man vart man ska sätta skruven igen så den hamnar på rätt ställe är en tydlig grop i växelaxeln för skruven

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
frollen
9 maj 2012 · 97 Inlägg

Growe skrev:
tror att det är samma typ av reglage på både din och min

det sitter en 10:ans skruv man släpper bara den drar ur allt sen kan man även pilla loss den delen och göra rent den och lägga i nytt fett så kulan får ett lättare liv
du ser direkt vad jag menar när du är där under

har bara haft isär det på en arosa och en caddy men vad jag sätt så ser polo 98-01 likdan ut som arosan möjligen någon mindre skillnad

inställningen behöver du inte röra så länge du inte skruvar isär något annat än en 10ans skruv och en säkring som sitter upp till själva växelväljaren
när man skruvar tillbaka det så ser man vart man ska sätta skruven igen så den hamnar på rätt ställe är en tydlig grop i växelaxeln för skruven

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113832/113832-37421b0cb28c30eb5536f74dbe7cec7d.jpg

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
frollen
9 maj 2012 · 97 Inlägg

Är det skruven med den röda märkningen som det ska lossas på? wink

Senast redigerat av frollen (9 maj 2012)

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2012 · 13 742 Inlägg

jepp det stämmer att den röda skruvas låss och sen dras av från axeln ska gå ganska lätt att få bort

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
frollen
10 maj 2012 · 97 Inlägg

Okej! Men när den nya packboxen ska dit, är den känslig och går sönder lätt? Eller är det enkelt att trycka dit den med hammare och dylikt?

Growe skrev:
jepp det stämmer att den röda skruvas låss och sen dras av från axeln ska gå ganska lätt att få bort

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2012 · 13 742 Inlägg

frollen skrev:
Okej! Men när den nya packboxen ska dit, är den känslig och går sönder lätt? Eller är det enkelt att trycka dit den med hammare och dylikt?

Growe skrev:
jepp det stämmer att den röda skruvas låss och sen dras av från axeln ska gå ganska lätt att få bort

man får banka in den men man får väll ta det lite försiktigt men så länge du inte bucklar till den och skadar packningen så är det nog lungt

ett tips slå inte in den för långt ;-)
jobbigt att få ur den sen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
frollen
15 maj 2012 · 97 Inlägg

Jag får tacka så mycket för tipsen jag fått! Packboxen är nu bytt, så får se om det blir tätt nu smile tack!

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 maj 2012 · 13 742 Inlägg

frollen skrev:
Jag får tacka så mycket för tipsen jag fått! Packboxen är nu bytt, så får se om det blir tätt nu smile tack!

allt gick bra?
var lite pill på min att få ur den gamla men iövrigt är det rätt smidigt och sitter rätt tacksamt till fast det är nog oxå anledningen till att dom går åt eftersom dom sitter mitt där skiten yr duktigt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
frollen
15 maj 2012 · 97 Inlägg

Ja, rätt bra. fick man väl ett bra tag i gamla packningen så var det bara att pilla ut, lite våld såwink får se om det är tätt.

Growe skrev:

frollen skrev:
Jag får tacka så mycket för tipsen jag fått! Packboxen är nu bytt, så får se om det blir tätt nu smile tack!

allt gick bra?
var lite pill på min att få ur den gamla men iövrigt är det rätt smidigt och sitter rätt tacksamt till fast det är nog oxå anledningen till att dom går åt eftersom dom sitter mitt där skiten yr duktigt

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Suken
2 november 2017 · 1 Inlägg

Bump! Gjorde just detta. Bifogar några bilder på hur det ser ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225390/225390-15e7c8d8994808638f2f00799430221c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225390/225390-343fe660f7e147d01a6151b3c3974787.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225390/225390-0dbb291b165628a67939ecbfb3d33334.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225390/225390-5ac58471919e5a7399945dc335d58891.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225390/225390-431dcc21aca9b0dc62148a4e0447ac5d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225390/225390-25b0f6ae555d8429df6a1f32c8d9e98d.jpg
Töm ur all olja innan du börjar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang