V70 D5 Skakar/vobblar i framvagn vid gaspådrag!

kaihaj
15 maj 2012 · 258 Inlägg

V70 D5 Skakar/vobblar i framvagn vid gaspådrag! ej vid rullande fart.
känns som om fälgarna vore lösa ungefär. va kan felet vara? blir bara värre och värre.

/// Tråd från 2012. Mod.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (1 december 2016)

Volvo v70 (2013)
Brådhis * Voff voff *
15 maj 2012 · 10 279 Inlägg

Drivknutarna som är slitna troligen. Har du möjligtvis nyligen sänkt bilen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TL_Lifestyle Tekniker
15 maj 2012 · 552 Inlägg

Som sagt tidigare. Drivknutar/axlar.. Möjligt att stödlagret på höger drivaxel är dåligt. Hissa upp och känn efter radiellt glapp. Axialt är det alltid glapp dock så det ska du inte oroa dig över om det är.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
kaihaj
15 maj 2012 · 258 Inlägg

gumsar skrev:
Som sagt tidigare. Drivknutar/axlar.. Möjligt att stödlagret på höger drivaxel är dåligt. Hissa upp och känn efter radiellt glapp. Axialt är det alltid glapp dock så det ska du inte oroa dig över om det är.

har kikat på de nu. och inre damasker på bägge sidor är skrot.. svart olja på drivaxlar bägge sidor. glapp lite upp och ner på nån sida var de nog ja. va kostar de o byta allt va drivknutar heter?

blir så trött på biljävlar nu alltså!

Volvo v70 (2013)
PMPerformance
15 maj 2012 · 2 266 Inlägg

Nya kompletta drivaxlar 3-4,5tusen st på volvo. Annars är de om de finns begangat

svetsdiff !!!
TL_Lifestyle Tekniker
15 maj 2012 · 552 Inlägg

Kolla om de finns på mekonomen. Brukar vara betydliga prisskillnader smile

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
kaihaj
15 maj 2012 · 258 Inlägg

gumsar skrev:
Kolla om de finns på mekonomen. Brukar vara betydliga prisskillnader smile

ca 2000:- st på laga.se vore ju bra om man visste vilken och om de räckte o byta den ena tongue

Volvo v70 (2013)
TL_Lifestyle Tekniker
15 maj 2012 · 552 Inlägg

Tänk på att du måste ha vxllådsolja också. Är det automat du kör?

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
TL_Lifestyle Tekniker
15 maj 2012 · 552 Inlägg

Okej men om damaskerna är trasiga så får du nog byta båda axlarna du. Och om det är grön gegga du menar så är det från knuten men om det är SVART olja så är det från växellådan och då är packningarna i drivaxlarna troligen dåliga

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
PMPerformance
15 maj 2012 · 2 266 Inlägg

Rinner inte ut så mycke olja när man drar ur drivaxeln på v70 modellen
Lättbyta är dom med. Räcker att lossa spindeln så fjäderbenet kan dras ut sen den lilla skruv i mitten på navet och sen ett brytjärn mellan låda och knuten så ploppar man ut den ur lådan(vänster sida). Höger sida har du två skruvar till stödlagret men annars lika som vänstersida.

svetsdiff !!!
kaihaj
15 maj 2012 · 258 Inlägg

gumsar skrev:
Okej men om damaskerna är trasiga så får du nog byta båda axlarna du. Och om det är grön gegga du menar så är det från knuten men om det är SVART olja så är det från växellådan och då är packningarna i drivaxlarna troligen dåliga

Det är svart olja ja. ingen gegga. okej så båda axlarna alltså. rinner oljan ur när man drar ur axlarna eller? och när ja sätter i nya axlar så är de packning på dom då eller? japp ja kör automat.

Volvo v70 (2013)
kaihaj
15 maj 2012 · 258 Inlägg

PMPerformance skrev:
Rinner inte ut så mycke olja när man drar ur drivaxeln på v70 modellen
Lättbyta är dom med. Räcker att lossa spindeln så fjäderbenet kan dras ut sen den lilla skruv i mitten på navet och sen ett brytjärn mellan låda och knuten så ploppar man ut den ur lådan(vänster sida). Höger sida har du två skruvar till stödlagret men annars lika som vänstersida.

okej.. de låter ju inte så komplicerat... bra det är med forum o grabbar som kan hjälpa till smile

Volvo v70 (2013)
PMPerformance
15 maj 2012 · 2 266 Inlägg

Den svarta olja är gammalt drivknutsfett, automat ska ha röd olja. Kommer rinna ur nån dl har själv bytt drivaxlar på fler s/v70 och min vita v70n d5

svetsdiff !!!
PMPerformance
15 maj 2012 · 2 266 Inlägg

kaihaj skrev:

PMPerformance skrev:
Rinner inte ut så mycke olja när man drar ur drivaxeln på v70 modellen
Lättbyta är dom med. Räcker att lossa spindeln så fjäderbenet kan dras ut sen den lilla skruv i mitten på navet och sen ett brytjärn mellan låda och knuten så ploppar man ut den ur lådan(vänster sida). Höger sida har du två skruvar till stödlagret men annars lika som vänstersida.

okej.. de låter ju inte så komplicerat... bra det är med forum o grabbar som kan hjälpa till smile

Nej Volvos framvagn är ganska smidig och lättskruvad med.
Ja de är väl så man lär göra sprida kunskapen

Senast redigerat av PMPerformance (15 maj 2012)

svetsdiff !!!
kaihaj
15 maj 2012 · 258 Inlägg

PMPerformance skrev:
Den svarta olja är gammalt drivknutsfett, automat ska ha röd olja. Kommer rinna ur nån dl har själv bytt drivaxlar på fler s/v70 och min vita v70n d5

okej får väl beställa axlar o byta.. men ni är rätt säkra på att de är detta som e felet nu då. lite dyrt annars för ingen nytta tongue

Volvo v70 (2013)
TL_Lifestyle Tekniker
15 maj 2012 · 552 Inlägg

Ja då ska de sluta läcka. Iochmed att det läckt nu och det kommer rinna lite när du plockar ut drivaxlarna så har du ett litet problem. Automatlådor är extremt känsliga för fel oljemängd och du ska alltid ha i korrekt mängd olja i lådan. Men jag hade nog mätt upp hur mycket olja jag får ut och sen slagit i samma mängd ny olja + ca 1 dl om det ser väldigt söligt ut. Du får bedöma lite hur mycket som kan ha läckt ut.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
TL_Lifestyle Tekniker
15 maj 2012 · 552 Inlägg

Automatlådan är röd tills den ligger och sölar utanför lådan ja tongue

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
kaihaj
15 maj 2012 · 258 Inlägg

gumsar skrev:
Ja då ska de sluta läcka. Iochmed att det läckt nu och det kommer rinna lite när du plockar ut drivaxlarna så har du ett litet problem. Automatlådor är extremt känsliga för fel oljemängd och du ska alltid ha i korrekt mängd olja i lådan. Men jag hade nog mätt upp hur mycket olja jag får ut och sen slagit i samma mängd ny olja + ca 1 dl om det ser väldigt söligt ut. Du får bedöma lite hur mycket som kan ha läckt ut.

finns de ingen olje sticka då?

Volvo v70 (2013)
TL_Lifestyle Tekniker
15 maj 2012 · 552 Inlägg

Jag hade inne en bil igår senast som jag bytte en drivaxel på för att den skakade i 80-90 men endast vid gaspådrag.  Knutarna var dåliga på ena axeln + att undre motorfäste slitits av av vibrationerna.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
PMPerformance
15 maj 2012 · 2 266 Inlägg

Ja de kan jag säga till 100procent att dom inre knutarna är slut när bilen hoppar och vibrerar kraftigt när man gasar, hände så på min vita v70n så de vart två nya inre knutar hitta beganagade. Ja du kan beställa nya packboxar om du vill samtidigt som du byter drivaxel

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang