Meguiars, Vilka och hur? Jula polermaskin

Low
1 augusti 2012 · 3 296 Inlägg

simonsvensson88 skrev:
vart köper ni meguairs produkterna ifrån? och trissorna?
och en polermaskin från jula/ biltema gör jobbet?
vart hittar jag Sonus Der Wunder Polishing Towel?
var hittar jag lätast bilt hamber claymedium eller regular till bra pris?

många frågor nu. det är fösta gången jag skall ge mig på detta med att ge bilen lite ordentlig skönhetsvård.

Jag köper maskin från biltema funkar kanon. Sen meguairs från mekonomen samt trissor från mekonomen. smile

Bengtsson Forehead flamers
1 augusti 2012 · 113 Inlägg

simonsvensson88 skrev:
vart köper ni meguairs produkterna ifrån? och trissorna?
och en polermaskin från jula/ biltema gör jobbet?
vart hittar jag Sonus Der Wunder Polishing Towel?
var hittar jag lätast bilt hamber claymedium eller regular till bra pris?

många frågor nu. det är fösta gången jag skall ge mig på detta med att ge bilen lite ordentlig skönhetsvård.

Gällande Meguiars så har Mekonomen ett visst utbud, men det går bra att beställa från hemsidan oxå... (http://meguiars.se/Webshop/tabid/344/Default.aspx)

Sonus Der Wunder har BBV, dock verkar den inte vara i lager just nu... (https://shop.bollnasbilvard.se/sonus-de … c-568.aspx)

Bilt Hamber Clay har Waxdog... (http://waxdog.se/manufacturer.php?id_manufacturer=4)

Maskinen från Biltema gär jobbet för mej iaf big_smile

/Andreas

Senast redigerat av Bengtsson (1 augusti 2012)

Honda S2000 (2000)
simonsvensson88
1 augusti 2012 · 13 Inlägg

Sonus Der Wunder har BBV, dock verkar den inte vara i lager just nu...

behöver jag vänta på att dom skall få in den, eller funkar meguiars produkter lika bra? och vilka produkter är att föredra då? (smidigt att beställa från samma plats.)

och hur många microfibertrasor och liknande kan jag behöva för en komplett genomgång? jag har tänkt mig använda det som föregående har skrivit.
*ultimate compound
*ultimate polish
*next gen wax.

skall jag satsa på en maskin med ett eller två polerhuvuden?

Senast redigerat av simonsvensson88 (1 augusti 2012)

Bengtsson Forehead flamers
1 augusti 2012 · 113 Inlägg

simonsvensson88 skrev:
behöver jag vänta på att dom skall få in den, eller funkar meguiars produkter lika bra? och vilka produkter är att föredra då? (smidigt att beställa från samma plats.)

och hur många microfibertrasor och liknande kan jag behöva för en komplett genomgång? jag har tänkt mig använda det som föregående har skrivit.
*ultimate compound
*ultimate polish
*next gen wax.

Tror det finns 3 pack för 300kr (dyrt förvisso!) men billigare än att köpa 1 st. Gillar deras microfiber, har inte själv testat Sonus Der Wunder, skulle tippa på att det är snarlika som alla andra microfiber.

Själv använde jag bara en duk när jag körde Ultimate Compound/NXT 2.0 på min bil, inga konstigheter där, men man kanske ska ha en ren ny till vaxet.

Den combon du kör är smidig, kommer bli blankt!

Mvh Andreas


Edit: Billigaste maskinen är väl biltema mussepigg, gula 100mm trissor till Ultimate Compound, blåa 100mm mjuka till Polish och svarta 100mm supermjuka till NXT vaxet.

Senast redigerat av Bengtsson (1 augusti 2012)

Honda S2000 (2000)
simonsvensson88
1 augusti 2012 · 13 Inlägg

biltema mussepigg, vilken är det? jag hittar ingen som heter så. kommer även trissorna från biltema?

Bengtsson Forehead flamers
1 augusti 2012 · 113 Inlägg

simonsvensson88 skrev:
biltema mussepigg, vilken är det? jag hittar ingen som heter så. kommer även trissorna från biltema?

Sorry, det är den maskinen med 2st huvuden, trissor finns på Mekonomen/Autoexperten.

/Andreas

Honda S2000 (2000)
SAAB_4ever
2 augusti 2012 · 767 Inlägg

Jag brukar köra ultimate compound som första steg sen ultimate polish och sist ultimate liquid wax.
Köpar alla mina meguiars produkter ifrån USA sjukt mycket billigare. Köpte deras poler maskin från england för 1500:- och då fick man till ett handtag extra skiva och fiber dukar. Sen köper ja polerhättorna från usa. I sverige kostar deras skivor ca 330:-/st i usa betalade jag ca 67:-/st för dom.

Nu senast köpte ja bland annat 5l dunkar med avfättning från dom för ca 130:-, ultimate liquid waxet för ca 150:- i Sverige ca 450 :-

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
simonsvensson88
2 augusti 2012 · 13 Inlägg

SAAB_4ever skrev:
Jag brukar köra ultimate compound som första steg sen ultimate polish och sist ultimate liquid wax.
Köpar alla mina meguiars produkter ifrån USA sjukt mycket billigare. Köpte deras poler maskin från england för 1500:- och då fick man till ett handtag extra skiva och fiber dukar. Sen köper ja polerhättorna från usa. I sverige kostar deras skivor ca 330:-/st i usa betalade jag ca 67:-/st för dom.

Nu senast köpte ja bland annat 5l dunkar med avfättning från dom för ca 130:-, ultimate liquid waxet för ca 150:- i Sverige ca 450 :-

var ifrån beställer du då? länk till hemsida uppskattas.
leveranstid?

Interlagos
2 augusti 2012 · 152 Inlägg

Ang Sonus: Köp den, sjukt bra! Den är den bästa Microfiber jag använt!

Samt denna när du vill använda quick detailer eller ta bort vaxet från bilen (när du lagt på lite för mycket kanske eller vill få till snygg glans snabbt) : http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibr … d_436.html

http://www.cleanyourcar.co.uk Jag handlar allting där, inte riktigt lika billigt som i USA men det blir aldrig tull/moms/skatt etc då England är EU-land. Leveranserna brukar vara snabba, grym kundtjänst om det skulle bli problem.

BMW M3 (2007)
SAAB_4ever
2 augusti 2012 · 767 Inlägg

http://www.jbtoolsales.com
Leerans tid ca 1 vecka då tullen tar 2-4 dagar men det kommer fortare ibland

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
simonsvensson88
3 augusti 2012 · 13 Inlägg

vad skall jag använda på insidan av dörrar och insteg och liknande? skall jag köra samma 3 stegs ramsa fast för hand, eller skall jag köra något annat? (compound, polish, next gen wax)

Interlagos, tack så hemskt mycket för den hemsidan, det blev ju halva priset mot att handla direkt från meguiars hemsida, synd bara att dom inte har bilt hamber auto clay.

hur många trasor kan behövas för en komplett övergång?
skall jag ha olika sorters trasor för de olika medlen, eller funkar en till alla?

kan detta vara ett bra val eller skall jag satsa på några andra trasor?
http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibr … d_364.html

Senast redigerat av simonsvensson88 (3 augusti 2012)

SAAB_4ever
3 augusti 2012 · 767 Inlägg

om du skall göra det för hand så tipsat ja om dessa "http://meguiars.se/Webshop/tabid/344/Default.aspx"
micro fiber dukar skall du ha när du torkar av ytorna efter att du lagt på de.

På insidan räcker nog med polish och sen wax

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Interlagos
3 augusti 2012 · 152 Inlägg

På mina instegslister körde jag 3 steg för hand, compound, Ultimate Polish och Ultimate wax.


Sonus gör bra grejer så dom kommer du bli nöjd med. Jag använder kanske 15 trasor när jag tvättar och vaxar. Jag brukar torka vattnet av bilen med Microfiber.

Vissa dukar är bättre till polish och vissa är lite bättre till vax etc. En del dukar är "för" bra för vax, dom är för effektiva helt helkelt, dom torkar bort för mycket av vaxet som lagts på bilen. Men det brukar inte vara ett stort problem.

Jag har en del såna här också:http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibre-cloths/ultra-fine-buffing-towels-pkg/2/prod_192.html  Dom fungerar lite allround

Dessa för polish : http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibr … od_85.html

vax och quick detailer: http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibr … d_436.html

För däck fälgar använder jag mina billiga och slitna dukar, det sista jag gör innan dom slängs brukar dom få rengöra slutrör :-)

Jag har aldrig behövt använda clay men jag har hört mycket gott om Meguiars clay så jag tror att den kommer göra dig nöjd!

Denna gillar jag till tvätten : http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a … d_305.html

BMW M3 (2007)
simonsvensson88
3 augusti 2012 · 13 Inlägg

Interlagos skrev:
På mina instegslister körde jag 3 steg för hand, compound, Ultimate Polish och Ultimate wax.


Sonus gör bra grejer så dom kommer du bli nöjd med. Jag använder kanske 15 trasor när jag tvättar och vaxar. Jag brukar torka vattnet av bilen med Microfiber.

Vissa dukar är bättre till polish och vissa är lite bättre till vax etc. En del dukar är "för" bra för vax, dom är för effektiva helt helkelt, dom torkar bort för mycket av vaxet som lagts på bilen. Men det brukar inte vara ett stort problem.

Jag har en del såna här också:http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibre-cloths/ultra-fine-buffing-towels-pkg/2/prod_192.html  Dom fungerar lite allround

Dessa för polish : http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibr … od_85.html

vax och quick detailer: http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibr … d_436.html

För däck fälgar använder jag mina billiga och slitna dukar, det sista jag gör innan dom slängs brukar dom få rengöra slutrör :-)

Jag har aldrig behövt använda clay men jag har hört mycket gott om Meguiars clay så jag tror att den kommer göra dig nöjd!

Denna gillar jag till tvätten : http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a … d_305.html

vad skall jag använda till compounden då? eller kör jag på direkt med polish efter att jag lagt den?
behöver jag låta något "ligga och dra sig" på lacken innan jag torkar av det?

Interlagos
3 augusti 2012 · 152 Inlägg

Det finns lite olika skolor i hur man ska ta bort dom olika delarna:

En del säger att man ska sprita bilen mellan dom olika stegen för att ta bort oljor som varje medel har i sig och för att man tydligt skall se vad man åstadkommit med de olika stegen.

En del tvättar bilen med avfettningsmedel mellan varje steg.

Och en del gör en kombination av båda ovan, sen finns det dom som bara smackar på saker efter varandra :-)

Compounden tar jag bort innan den hinner torka med egentligen vilken mikrofiberduk som helst, tex den lite tjockare blåa som jag länkade till.

Jag tycker Meguiars grejer som nämnts i denna tråd fungerar att egentligen bara torka av mellan de olika stegen så får man bra resultat

Det vanligtvis så ska man tvätta särskilt mellan polish och vax så att vaxet kan fästa bra mot lacken, viket låter självklart. Men med Ultimate Polish och Ultimate wax så fäster det bra. Jag tror att dom har anpassar produkterna till varandra liksom. På polishen står det att man kan torka av den och sen applicera vax utan problems

Vaxet kan ligga och dra lite, dock behövs inte det med Ultimate wax, däremot kan man applicera det två gånger för att täcka upp ordentligt. Man lär sig efter ett tag vad som fungerar bäst till just sin lack.

Inget annat ska ligga och dra (vad gäller polish och compund iaf)

BMW M3 (2007)
simonsvensson88
3 augusti 2012 · 13 Inlägg

då är det ungrfär samma sak med nxt gen wax som med ultimate wax?
så om jag tar
*4 sonus polish towel
*10 av den tjockare blåa eurow
*2 sonus drying towel
*compound
*polish
*nxt gen wax

så bör jag klara mig ganska bra va? eller är det nåt annat jag behöver?

Interlagos
3 augusti 2012 · 152 Inlägg

simonsvensson88 skrev:
då är det ungrfär samma sak med nxt gen wax som med ultimate wax?
så om jag tar
*4 sonus polish towel
*10 av den tjockare blåa eurow
*2 sonus drying towel
*compound
*polish
*nxt gen wax

så bör jag klara mig ganska bra va? eller är det nåt annat jag behöver?

Du kommer riktigt långt med dom grejerna! Tänk på att dom tjocka blå säljs i 3-pack, Sonus i 2-pack etc

Om du inte redan köpt vax, köp ultimate vaxet. Har några fördelar gentemot next gen, tex applicera i solsken samt att det är lite drygare samt att det passar ihop med ultimate quick detailer, och ultimate quick wax.

Glöm för guds skull inte världens bästa schampo!!!: http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a … d_681.html

Passar med Ultimate vaxet, bygger på skyddet när du tvättar bilen! Luktar underbart, sjukt drygt och bilen blir glänsande ren (precis som andra produkter lovar i deras reklam gör detta schampo i verkligheten!)

Listan kan göras hur lång som helst på saker som man kan köpa:

Däckglans
Tejp för att tejpa lister skarvar på karossen
två sorters avfettning
hinkar
Sprayflaskor
fälgrengöring (en bra sådan)
engine cleaner
engine dressing
trim dressing
fönsterputs
fälgborste
metal polish
En riktigt bra högtryckstvätt

Listan tar aldrig slut den bara förlängs :-)

BMW M3 (2007)
simonsvensson88
4 augusti 2012 · 13 Inlägg

skall jag ta vaxet i sprayform eller paste form? jag hade tänkt ta shampoot från next gen oxå. men säger du att jag skall hålla mig till ultimateserien så gör jag det. hur beter sig grejerna mot svarta lister, är det nödvändigt att tejpa listerna?

eftersom bilen i min ägo aldrig fått någon ordentlig genomgång, så finns det endel synliga repor från grenar, buskar, handväskor, och kanske t.o.m. andra bilar som mycket försiktigt touchat bilen, utan att ge några bucklor.
behöver jag något spec för att ta hand om detta? jag hade en tanke på scratch remover 2.0.

sen på utsidan av glaset, finns det något som liknar ditecs glastec behandling, eller skall jag bara köra på med alla medlen där oxå?

och skall jag köra med maskin eller kan jag likväl köra för hand? klart att det tar längre tid för hand, men eftersom priset ändå springer iväg, så kanske det går att köra för hand första gången?


varför 2 sorters avfettning?
jag funderade på fälgborste oxå. men eftersom det bara skall vara för att göra rent bilen, inte utställning eller liknande, så känns det som att priset springer iväg ganska saftigt ändå.

till listan kan du dessutom lägga till ett vettigt garage, så att jag har någotstanns att hålla mig när jag skall göra hela ingreppet.
måste det vara inomhus, eller skulle det räcka att typ sätta upp ett partytält så att man kommer ur direkt solsken? jag spånar på möjlig lösning till mitt problem, då jag bor i läghenhet. sad
det känns inte direkt roligt att åka till okq8 och betala 2kr/ minut när det trots allt tar ett gäng timmar att göra en hel bil.

Senast redigerat av simonsvensson88 (4 augusti 2012)

Interlagos
4 augusti 2012 · 152 Inlägg

simonsvensson88 skrev:
skall jag ta vaxet i sprayform eller paste form? jag hade tänkt ta shampoot från next gen oxå. men säger du att jag skall hålla mig till ultimateserien så gör jag det. hur beter sig grejerna mot svarta lister, är det nödvändigt att tejpa listerna?

eftersom bilen i min ägo aldrig fått någon ordentlig genomgång, så finns det endel synliga repor från grenar, buskar, handväskor, och kanske t.o.m. andra bilar som mycket försiktigt touchat bilen, utan att ge några bucklor.
behöver jag något spec för att ta hand om detta? jag hade en tanke på scratch remover 2.0.

sen på utsidan av glaset, finns det något som liknar ditecs glastec behandling, eller skall jag bara köra på med alla medlen där oxå?

och skall jag köra med maskin eller kan jag likväl köra för hand? klart att det tar längre tid för hand, men eftersom priset ändå springer iväg, så kanske det går att köra för hand första gången?


varför 2 sorters avfettning?
jag funderade på fälgborste oxå. men eftersom det bara skall vara för att göra rent bilen, inte utställning eller liknande, så känns det som att priset springer iväg ganska saftigt ändå.

till listan kan du dessutom lägga till ett vettigt garage, så att jag har någotstanns att hålla mig när jag skall göra hela ingreppet.
måste det vara inomhus, eller skulle det räcka att typ sätta upp ett partytält så att man kommer ur direkt solsken? jag spånar på möjlig lösning till mitt problem, då jag bor i läghenhet. sad
det känns inte direkt roligt att åka till okq8 och betala 2kr/ minut när det trots allt tar ett gäng timmar att göra en hel bil.

Oj nu blev det många frågor:

Ta inte sprayen. Ta den som heter Liquid, det är som en kräm, lätt att använda! Spray är för underhållsvaxning.

Det som är så otroligt bra med ultimate vaxet är att det inte kritar, dvs lämnar vita spår/rester. Polishen kan däremot gör att plast blir ful om den får torka in. Compounden likaså. Om du behöver tejpa är det du som avgör. Ska man som i ditt fall fräscha upp en bil så skulle jag bara tejpa dom nödvändigaste ställena, dvs där du med säkerhet vet att du kommer kladda för mycket :-)

Next gen shampot tycker jag är väldigt bra som allround shampo, dock så tycker jag att det verkar reagera med vaxet på bilen lite konstigt. Jag har testat det på lite olika vaxade bilar och det blir inte så bra som med Ultimate wash and wax. Jag använder next gen wash när jag tvättar av en bil innan jag ska polera och vaxa (först har jag avfettat)

Scratch remover har jag inte testat men kan tänka mig att den fungerar utmärkt!

Köra för hand kräver tid och tålamod men det känns jäkligt bra efteråt! Att köra en hel bil för hand tar lång tid, är det mycket repor så skulle jag gissa på att det tar 8 timmar minst ink riktig avfettning, inspektion, ta bort tjära, tvätta ,göra rent fälgar, torka, compound, polera med polish, vaxa

Testa en panel åt gången, allt behöver inte göras på en gång! Gör en del av bilen klart ordentligt åt gången så får du in känslan för hur lång tid det tar för dig, hur mycket som krävs för att göra allt klart

Ang avfettning: Kanske det viktigaste med att fixa en bil, gör den RIKTIGT ren inför, polering och vaxning.

Först nafta-baserad avfettning upp till fönstren på bilen ungefär. låt verka några minuter, det ska dock inte torka in!

Sedan applicera alkalisk avfettning på hela bilen, låt verka några minuter, inte torka in!

Spola av med högtryckstvätt.

Applicera alkalisk avfettning igen, spola av med högtryck. Sedan kan man låta bilen självtorka el torka den själv.

Kolla efter tjära och annat som sitter kvar på bilen. Då kan man använda tjärlösare eller lera som du har nämnt tidigare.

Till glas brukar jag använda sonax fönsterputs, fungerar bra. Jag har testat vaxa rutor, blir inte bra i längden. Har man smårepor så kan man köra compound på rutan med gott resultat.

Okq8 och GDS kanske du åste använda för tvätten av bilen, det andra skulle du kunna göra i ett partytält! bjud några polare samtidigt så blir det en schysst fest ;-)

BMW M3 (2007)
SAAB_4ever
5 augusti 2012 · 767 Inlägg

Meguiars ultimate serien är som en lackkonservering och är den bet finaste dom har wink

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang