Dodge Dart -74 318 Cui Turbo V8

Ska bli en kul busbil med V8 och turbo
  • 199 Följare
  • 137 575 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 juli 2018
Kromgrill
7 februari 2016 · 176 Inlägg

jodå, det görs framsteg. tyvärr inte så frekvent nu med vare sig uppdateringar eller garage besök.

ja, det finns större och mindre kulleder. exakt år och sånt vet jag tyvärr inte. va nere nu i helgen synd att du inte skrev i torsdags wink men har du spindlar från en 74 så har du de stora. och mig veterligen skiljer det ingenting på länkarmsinfästningen i bilen heller..

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
_Jonex_ Byggare Behm
8 februari 2016 · 562 Inlägg

Då beställer jag till en 74, och blir det fel så får Du köpa dom big_smile

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Kromgrill
9 februari 2016 · 176 Inlägg

aa visst smile

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
DarksideDuster
9 februari 2016 · 135 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Då beställer jag till en 74, och blir det fel så får Du köpa dom big_smile

Har du 69 original på nu?

74 a-armar passar inte på 69 spindel, då får du byta den med.

Big balljoint är 73 och framåt.

MoPar or no car
Kromgrill
9 februari 2016 · 176 Inlägg

som sagt, är osäker på det där, vet vad jag har iaf, alltid nått. jag har "bara" petat i nya polybussningar och leder i hela framvagnen..

update.

lämnade iväg bakaxeln till en kille i gbg som satte ihop den så fint. slängde upp den på juldan när jag och sambon va nere över jul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-4ec58a310dbc77e8911b36932e4822b6.jpg

avsaknad av bromsband bak så blev det inte mycket mer gjort då. men axeln är färdig på plats.

beställde hem bromsband från dalhems och va ner nu i helgen som var, då upptäckte jag att jag saknar de små pinnarna som sitter mellan hjulcylinder och bromsband. de är nu beställda från Norrlands custom och kommer förhoppningsvis i veckan här.

istället. på med hjul, ut med åbäket, vända den och...

https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-85724923df4f397de365d579763c320a.jpg
skruva ihop motor och låda, samt slå i de 2 sista frostpluggarna jag inte kommit åt innan. Tack för hjälpen Reine!

sen i brist på hjälpande händer så fick min kära mor sköta motorlyften. men motor fan ville aldrig komma ner på rätt plats, tills jag såg detta
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-d482f6b0a732778ea56769f5e5d29a8c.jpg
motorfästet ligger an mot styrsnäckan, upp med motorn lite, av med motorfästet, fram med vinkelharry

https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-503bac80a7ab9768178068b565a48a76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-fe7d4ee9c950b8156a0a67df4551ea13.jpg
frigång!

sen kom skrotet på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-53e1ffe75fd2e1c63f22587db6ba222e.jpg
grenröret på högersidan hade jag dratt dit i förväg. lite trångt med bultarna där. värre när man tampas med en innerskärm oxå.

fast med växellådsbalk och på mer mer grenrör. servopump, generator, startmotor osv.

på söndan kom det en skäggig långhårig herre med en Badass Duster ner och hjälpte mig bena ut elen till motorn och förklara för mig hur jag tänkt fel (eller inte alls?) när jag dragit kablarna efter egna initiativ smile

vi kunde dock inte hålla oss och fick slänga på lite mer grejer, placera MSD boxen och lite sånt. nu ser det ut såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-52b443c7b37ed3b57e23c3f856c2b9bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-70c93f8d3a00a1c84e761089a03103c3.jpg

lite mer elgrejer är beställda på Ebay och Dalhems och är hemma om några veckor så man kan fortsätta där, bland annat göra färdigt instrumenthuset och mittkonsolen. bakbromsarna kommer förhoppningsvis ihop till helgen (efter Norrköpingsmarknaden) och är då färdigt för att luftas. (Efter att jag flyttat solenoiden till linelocken då...)

sen inför julen skaffade jag mig ett MS2V3
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-b559125d9e5fc22c426dbc7128b1ddfd.jpg
som jag ska ha för att styra tändningen till en början, soppan får skötas av en 850cfm Demon BT förgasare tills vidare. MSet måste dock byggas om lite för att stämma överens med mina preferenser.

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
Axzza
9 februari 2016 · 295 Inlägg

Sjukt grymt detta! Hoppas man får se den in action i sommar!

Honda Performance Club
Kromgrill
9 februari 2016 · 176 Inlägg

Du får väl ta dig till Gbg- Alingsås trakten då. smile kommer flytta bilen framöver när vi får tillgång till det nya garaget (med tillhörande hus)

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
Axzza
9 februari 2016 · 295 Inlägg

Finns Powermeet/Wheels n Wings på kartan? wink

Honda Performance Club
Kromgrill
9 februari 2016 · 176 Inlägg

troligen inte med denna bilen... men man vet aldrig

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
_Jonex_ Byggare Behm
14 februari 2016 · 562 Inlägg

Overdriver skrev:

_Jonex_ skrev:
Då beställer jag till en 74, och blir det fel så får Du köpa dom big_smile

Har du 69 original på nu?

74 a-armar passar inte på 69 spindel, då får du byta den med.

Big balljoint är 73 och framåt.

Det var just det som var frågan..  Jag ska byta till -74 skivor,ok och nav ( spindel ) och ska därför ha -74 övre bärarmar för att det ska funka.  Undre bärarmarna är lika som jag förstår av det jag läst.
Men rätta mig gärna om jag har fel tongue

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
purplehazenils
14 februari 2016 · 31 Inlägg

_Jonex_ skrev:

Overdriver skrev:

_Jonex_ skrev:
Då beställer jag till en 74, och blir det fel så får Du köpa dom big_smile

Har du 69 original på nu?

74 a-armar passar inte på 69 spindel, då får du byta den med.

Big balljoint är 73 och framåt.

Det var just det som var frågan..  Jag ska byta till -74 skivor,ok och nav ( spindel ) och ska därför ha -74 övre bärarmar för att det ska funka.  Undre bärarmarna är lika som jag förstår av det jag läst.
Men rätta mig gärna om jag har fel tongue

Annars kan man svarva om -65 mustang skivor för att få 4.5 tum bultmönster och behålla alla 69 delarna. Här är en tråd om det http://www.forabodiesonly.com/mopar/sho … hp?t=20544

DarksideDuster
3 mars 2016 · 135 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Det var just det som var frågan..  Jag ska byta till -74 skivor,ok och nav ( spindel ) och ska därför ha -74 övre bärarmar för att det ska funka.  Undre bärarmarna är lika som jag förstår av det jag läst.
Men rätta mig gärna om jag har fel tongue

Ja det ska ju funka. Ska du inte byta dom undre så kan det vara lönt att fixa glappet och boxa dom.

MoPar or no car
DanielDart
4 mars 2016 · 170 Inlägg

Kul bygge som ser bra ut. Jag förstår om slutmålet att köra den kan kännas avlägset ibland (av egen erfarenhet)
men helt plötsligt en dag fungerar den. Kanske inte som man önskar men ändå wink
Lycka till framöver.
Ska själv jobba vidare med mina uppdateringar som jag planerat. (mycket vill ha mer)

DanielDart

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Kromgrill
4 mars 2016 · 176 Inlägg

Tack!

ja det är snart 6 år sen jag köpte den, men det känns hela tiden som att man kommer närmare smile speciellt nu när motorn sitter i smile blir väl några säsonger utprovning med.. mellan hus andra bilar och sambo då smile

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
_Jonex_ Byggare Behm
14 mars 2016 · 562 Inlägg

Overdriver skrev:

_Jonex_ skrev:
Det var just det som var frågan..  Jag ska byta till -74 skivor,ok och nav ( spindel ) och ska därför ha -74 övre bärarmar för att det ska funka.  Undre bärarmarna är lika som jag förstår av det jag läst.
Men rätta mig gärna om jag har fel tongue

Ja det ska ju funka. Ska du inte byta dom undre så kan det vara lönt att fixa glappet och boxa dom.

Allt blir nytt , poly bussningar, ska bli en riktig grym maskin, med väghållning på gatan dessutom.
Absolut bäst vore en helt ny framvagn ( K-member) i form av rörkonstruktion med Mcpherson men det är 35k till.

Vad händer härnäst på detta projekt då ?

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Kromgrill
15 mars 2016 · 176 Inlägg

låter lite som min framvagn då. alla leder och bussningar är nya poly. dock fortf torsionsfjädring men så får det va än så länge smile

nästa steg. ja det är väl att fortsätta reda ut el till och kringutrustning till motorn och vidare. när man kommer ner nästa gång..

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
DanielDart
8 april 2016 · 170 Inlägg

MOPAR rules

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Kromgrill
1 juli 2016 · 176 Inlägg

det går långsamt framåt men mycket av elen börjar bli färdigt. lyset är provkört och soppapumparna är kopplade och funkar. mätarhuset är färdigt o ska bara stoppas i. (vattentempen saknas på bilden) har fått lite anslutningar till oljekylarna så de kan kopplas in o då kan jag fylla olja i motor o låda. sen närmar det sig provstart smile Tack Kim för hjälpen  smile

några polare skaffade sig en 940 turbo som ska slaktas, därfirån fick jag tag i en rejäl elfläkt och ett dugligt luftfilter, tack Martin o Thom smile

generator o startmotor ska kopplas in, övre kylarslangen har jag fått alla delar till, efter att jag beställt fel diameter och fick skicka tillbaka.. seb ska tanken fyllas med soppa och kolla att alla ledningar o kopplingar är täta, förgasaren ska kalibreras osv.. massa små saker återstår men bara bocka av det efterhand.

msd boxen jag köpte i Norrköping på vinst och förlust för en riktigt billig peng small det till i när vi drog på huvudströmmen, så en ny sådan fick skaffas med. ligger för avhämtning i Halmstad.

låter bilderna tala för sig själva.

https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-95ea7129a718c984f8873a2e50934576_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-a3cb9a13db1ada6b91ac2bb52c1b3da7_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-d592593e6519cd3a8d8299b2bb7edbe6_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-9e2467800a2da712fcb8b1a7975b6e35_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-23b87f0484e0be0322282581b5231c87_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-3befe8f6ac22e0e6f6d3a6d61ec8a671_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-fe596400966d0338c6fb9c5b688ed53c_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-f91bbdb3f0e95cfc942dda363b2b9115_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-064bbf3ff1c6ad41997931942aafdcd8_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-da471a20c8f2d2f6ec272b934d5c2e91_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80512/80512-47f7d02f1c924cad13683acb5475be2f_large.jpg

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
DanielDart
1 juli 2016 · 170 Inlägg

Ingen ände på allt som ska göras smile
Men snyggt blir det!

Senast redigerat av DanielDart (1 juli 2016)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
1 juli 2016 · 170 Inlägg

Hade problem med dåligt oljetryck innan jag gjorde en strypning till turbon på slangen/röret till den.
Undvik att ha för stor ledning till turbon samt returen ska vara stor (16-22mm). Annars trycks olja in i avgashuset med fantastiskt mycket rök som resultat.
Finns en del saker som kan bli tokigt och vid provkörning inser du garanterat att ögonen måste vara PÅ vägen så mitt
tips är att ta med en CO-pilot som kan se mätarna.
Lycka till förövrigt.

Senast redigerat av DanielDart (1 juli 2016)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang