Ricke W´s Volvo 740 T5

Förvandlingen från Volvoraggar-bil till banbil. Time Attack 2017 är målet och projekttråden visar vägen dit!
  • 158 Följare
  • 148 832 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 december 2019
Ricke W
2 januari 2013 · 374 Inlägg

Ni kanske undrar varför det inte varit några jätteroliga uppdateringar om hur det har gått.
Med lite slutledningförmåga så kan ni nog förstå att det inte riktigt gått som jag vill. smile

Jag får inte fram någon olja så efter lite lättare felsökning så är nu tråget bortplockat igen och jag går systematiskt igenom allt extra noga. Just nu lutar det åt att packningen till oljeröret inte tätat ordentligt. Men nu är det fixat och imorgon ska det testas igen. Det ska gå!

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
12 januari 2013 · 374 Inlägg

Hurra! Motorn pumpar olja!

Svårt att säga var någonstans som det var fel, men jag tror att det som felade nu efter att oljeröret tätats var att oljepumpen inte var tillräckligt inoljad. Nu så pumpade den olja direkt.

Får se hur mycket jag hinner med imorgon, men nu är det mycket plugg resten av månaden så det blir nog i slutet av månaden som jag hinner kolla triggern och bygga vidare på hjulupphängningen bak.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
16 februari 2013 · 374 Inlägg

Nästa problem, den specialtillverkade nippeln till oljefiltret visade sig vara sned så det läcker från oljefiltrets tätningsyta. Surt, bara att få en ny tillverkad av en förhoppningsvis bättre svarvare.


Men oljetryck finns det! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
17 februari 2013 · 374 Inlägg

Nu när det är så mycket strul så tänkte jag visa något annat intressant, nämligen lite av de stereogrejer som ska in i bilen någon gång. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-91e36f4b183ec49a60fcc1975f5e52a9.jpg

Det är saker som jag har samlat på mig sedan bygget började.
Basen är en JL Audio 13w7, en riktigt trevlig pjäs!
Det stora slutsteget är ett Helix monoblock, vet inte så mycket om det men förhoppningsvis så kommer det låta bra tillsammans med JL-basen.
Framsystemet kommer drivas av två stycken DLS A5, tre-kanalssteg där ena steget driver diskanter och middarna i en dörr, det andra driver mellanregister och middarna i den andra dörren.

Det kommer rocka som fan! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
29 mars 2013 · 374 Inlägg

Nu är det dags igen!

Den nya nippeln är klar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-f0daa0bff3586769d385f02b458bb654.jpg

Den är längre än den gamla så den kan skruvas in längre upp i gördeln och det finns gott om gängor till filtret. Samt det viktigaste, att den är rak....förhoppningsvis. Det märks imorgon vid monteringen.

Inför den stundande provstarten så fixar jag med mappen till styrsystemet. Jag kommer även bygga om boxen så att jag kan få ut signaler till instrumenteringen från den. Det finns mycket gott och blandat att välja från, men tyvärr så kommer det nog bli priset som får bestämma vilken det blir.


I övrigt så var jag på Elmia idag. Samtidigt som det är kul att se de bilar som jag har följt och fått inspiration av så känner jag mig lite missnöjd. Det finns otroligt många schyssta kärror och den generella nivån är hög. Men det är ett bra tag sen som jag kände wow-känslan när jag var på en bilmässa.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
31 mars 2013 · 374 Inlägg

Dagens uppdatering har både bra och dåliga nyheter.

De bra är att motorn fick upp oljetryck med den nya nippeln och triggern såg bra ut när jag kollade loggen i VemsTune. Så det känns bra och det innebär att en provstart inte är alltför långt borta. smile

Det tråkiga är att jag råkade klämma o-ringen som tätar mellan blocket och tråget när jag monterade tråget senast. Detta gav ytterligare ett läckage men med en nya o-ring på plats så kommer det bli bra.
Inga stora pengar att köpa en ny, utan det är mest det onödiga skruvandet som är irriterande.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
4 maj 2013 · 374 Inlägg

Jaha, nu är motorn tät och oljetryck finns. Ni kan nog tydligt se hur lite tid jag tyvärr kan lägga på bilen just nu. Skolarbetet kommer i vägen men snart är det sommaruppehåll och förhoppningsvis bara ett år kvar till examen. Då blir ekonomin bättre i alla fall.


Sitter och försöker lära mig Solidworks på kvällarna efter den inspiration som tex Tegheims wankelmonster erbjuder. Får se om jag kan få någon nytta av dom ritningarna eller om det mest bara blir ett tidsfördriv.

Senast redigerat av Ricke W (4 maj 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
11 maj 2013 · 374 Inlägg

Lite arbete med bränsleslangarna nu ikväll, och jag återigen upptäckt att stålomspunna slangar kan vara väldigt vassa. smile

Ska imorgon mäta lite för att se var bränsletanken ska sitta. Det ska även finnas plats för en extern catchtank utifall den interna inte fungerar som det är tänkt.

Det är egentligen bara bränslesystemet kvar inför provstart, men någon provkörning är inte aktuell förens tidigast nästa sommar. I sommar så kommer det mest bli fokus på att bygga klart bakvagnen, växellådans infästningar och länkage.

Sen så ska det väl hinnas med lite evenemang i sommar. För min del inleds det med ett förhoppningsvis soligt gatebil på Mantorp. Utöver det så är det lite oklart just nu. Ska försöka hinna att hänga med till nåt Time Attack-race nu när polarn kör i Club-klassen.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
2 juni 2013 · 374 Inlägg

Nu i helgen så har jag inte hunnit med så mycket, mycket skolarbete som måste fixas nu innan sommaruppehållet.
Jag håller på med infästningen av bränsletanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-85a4f77d880ca0e055b451b2996d9c93.jpg

Här någonstans ska den sitta, dock är jag lite osäker på hur högt den ska sitta. Beror lite på var det blir bra att sätta bränslepumpen.

Lite tråkig uppdatering men det tar mycket tid att städa och plocka iordning. smile

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
12 juli 2013 · 374 Inlägg

Semesterns första uppdatering.

Det har mest varit städning och annat som tagit upp tiden den här veckan. Det har blivit några timmar på kvällen, men inte mycket mer än så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-587b24fe9fc9280c0678bec6f65958cb.jpg

Det andra tornet är på gång. Det är inte riktigt säkert att de blir så här höga. Jag ska göra ett enkelt fäste till stötdämparna nästa vecka så får vi se om de blivit onödigt höga. Många andra har sina stötdämpare monterade bakom axeln vilket gör tornen lägre. Jag har följt en design från en rallycross-bil bl.a. och därför har jag byggt så här. Tre-länken är bara lätt punktad men så fort tornen är klara så ska jag började med den ordentligt.
Det ska även bli ett förstärkningsstag mellan tornen och golvet, så det blir nog stabilt och bra.

Tankar och synpunkter?

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
16 juli 2013 · 374 Inlägg

Har legat med en envis förkylning några dagar som förvärrades efter lördagens Iron Maiden konsert, men det var det värt!

Jag har fixat med inställningarna till VEMS:et, jag tror att det bara några små detaljer på den fronten innan provstart kan göras.
För er som är intresserade av VEMS och vill lära er mer eller få hjälp så kan jag rekommendera några sidor:


Vemssupport Stort VEMS-forum där många av internationellt kunniga inom området kan ge svar och tips.


Sävarturbo och VEMS.se Två svenska forum som kan bidra med mycket hjälp.

Jag är inte riktigt nöjd med bränsletanken, det strular lite med den interna catchtanken. Konstruktionsfel av mig helt enkelt. Får jag inte till det så kommer jag bygga om den för fungera ihop med en extern catchtank istället.
En av anledningarna till att jag vill ha intern Catch är att jag vill få bort så mycket prylar som möjligt från bagaget. Får jag det här att funka så blir det mycket mindre prylar överallt.

En provstart är mycket nära! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
18 juli 2013 · 374 Inlägg

Nu har jag legat under BMWn och bytt bromsrör i några dagar; trångt och varmt måste jag säga! smile

Jag var ute och laddade upp de nya inställningarna i styrenheten, men jag fick inte MAP-sensorn att svara som den ska. Ska testa att ladda om firmware imorgon så kanske det funkar. Annars får jag testa en gammal map och se om jag knappat bort mig någonstans.

Jag kom precis ihåg att jag ska ha in ett par lustgastuber i bagaget också. Hm......var fan ska dom få plats?! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
20 juli 2013 · 374 Inlägg

Nu är det bestämt att det blir en ny bränsletank! Lite surt men den här kommer att bli bättre och det är både billigare och roligare att bygga själv. smile Anledningen att jag bygger nytt är att jag måste skära upp tanken helt för att komma åt catchtanken och minst den halvan av tanken skulle då hamna på skrothyllan. Nu kommer jag använda plåten från den för att bygga nya catchen. Material och bockning av det andra är så pass billigt så att det är lika bra att börja om från början.

Det kommer vara intern catchtank även på denna, fästen för flera pumpar och lite sånt.

Då det varit detta som stått i vägen för att provstarta motorn så kommer jag fixa en ytterst tillfällig tank så att jag kan hålla på med det medans jag väntar på tankdelarna.

Jag vet att det är några som följer tråden i alla fall och det är kul men nån kommentar vore bra för tråden om inte annat. Det blir intressantare för oss alla istället för denna "monolog" som vi har nu. smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
21 juli 2013 · 374 Inlägg

Ytterligare problem!

Det verkar som att MAP-sensorn är paj, och tills dess att det är fixat så blir det ingen provstart.

Surt som fan!

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
22 juli 2013 · 374 Inlägg

Nu i väntan på en ny mapsensor och material till bränsletanken så funderar jag lite på höstens delprojekt. Nytt insug och bygga klart grenröret ser ut att bli sysselsättningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-5de212e5d77b001eeba702f7ae3baebb.jpg

Med lite tur så går det att använda fläns och spridarhylsor från originalgrenröret. Kanske inte lika snyggt som ett byggt helt från scratch men det sparar pengar och kanske lite tid också. Det märks när jag börjar måtta in rören sen.

Ska bestämma mig för vilken turbo jag ska ha så jag vet hur och var den ska monteras. Blir ingen gigantisk sak men helt klar större än 13G-turbon som satt i bilen från början. smile

På bilden syns även den nya interna catchtanken. Den gamla tanken fick offra två hörn.

EDIT: Det kanske inte är så jättekul med alla småuppdateringar. Tyvärr så har jag mycket annat som ska hinnas med också och jag uppskattar personligen trådar med lite liv i. Sen så önskar jag hade det hände stordåd mellan varje uppdatering. smile

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
allenalle snickare
23 juli 2013 · 612 Inlägg

så länge de händer nått är det bra big_smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Ricke W
30 juli 2013 · 374 Inlägg

Nu har jag fått hem lite nya grejer så det byggs för fullt.

Nya mapsensorn kom från Ungern idag. Det var lite pill med att få bort den gamla men det gick tillslut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-28d020f161e36f738087e9428e2d65d2.jpg

Förhoppningsvis så blir värdena korrekta och att motorn går att provstarta inom kort.

Jag har även fått hem alla delar till den nya tanken. Det enda som saknas är tre aluminiumrör som ska gå från catchtanken ut till anslutningarna på utsidan. Får se om jag har något lämpligt i gömmorna. Det är kul att svetsa lite med TIG:en igen också. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-5c8631d86340eb1c6fe31e318f033889.jpg

Hoppas bara att gasen räcker till att bygga klart tanken. Har inte riktigt utrymme i den här månadens budget för en ny flaska gas.

På lördag blir det Action Meet, det ska blir riktigt skoj och vi får hoppas på bra väder!

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
4 augusti 2013 · 374 Inlägg

Nu är ledigheten slut, men med hemstudier den här veckan så finns det möjlighet till lite mer bilskruvande.

Nya MAP-sensorn funkar bra, den reagerar korrekt och känns bra att det ändå var så enkelt åtgärdat.

Jag jobbar vidare på tanken och grenröret. Nu är gasen till TIG:en slut men jag ska fixa mer i morgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-86883cf1e1d8a0097c5a7278103e0ed1.jpg

Så här långt är jag kommen med grenröret. Det kommer bli lite småpilligt att svetsa men jag tror det kommer att gå fint.

Jag var även på Action Meet nu i helgen. Det är kul att se bilar som är byggda för att användas! Sen så skadar det ju självklart inte om det ser bra ut också.

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
FreddeJaokej
5 augusti 2013 · 69 Inlägg

prem lagd. men snälla gör bilderna större smile

Kolla gärna mitt Volvo 945 turbo projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282586
Nissan 200sx "S14a Racing Edition" (1999)
Ricke W
5 augusti 2013 · 374 Inlägg

Nu äntligen så upptäckte jag vad som gjorde bilderna mindre, ibland är man rätt så blind. Bra att du tjatade på mig.
Strax åtgärdat!

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang