Ricke W´s Volvo 740 T5

Förvandlingen från Volvoraggar-bil till banbil. Time Attack 2017 är målet och projekttråden visar vägen dit!
  • 158 Följare
  • 149 374 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 december 2019
Ricke W
10 juli 2014 · 374 Inlägg

Nya givaren är monterad och signalen ser riktigt bra ut! Inga problem att trigga gnistan heller.

Så nu är jag glad och med lite tur kan det bli provstart i helgen. Den är långt ifrån klar för mappning och för provkörning. Men en provstart skulle göra mycket för byggmoralen nu efter snart 10 år. smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
BoquistMarcus
10 juli 2014 · 17 Inlägg

Fan vad trevligt detta skall följas! smile

Audi A4 B5 "Bronsfeber" (1996)
Zod3t
10 juli 2014 · 104 Inlägg

Detta följs smile

Volvo V70n (2001)
Ricke W
10 juli 2014 · 374 Inlägg

Kul att ni är intresserade!
Jag har haft stor nytta av andra människors byggtrådar genom åren. Så även om jag bygger bilen för min egen skull så är en stor del i varför jag har byggtråden att kunna dela med mig av mina erfarenheter och bidra med inspiration.

Jag har även klurat på om jag verkligen vill ha golvet så som jag gjorde det för några dagar sen. Kan bli en annan lösning som är snyggare och mer praktisk.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
12 juli 2014 · 374 Inlägg

Idag så har det hänt lite grann. Det som jag hann med idag var att dra fram ström till bränslepumparna inför provstarten i helgen.
Sen så har jag gått igenom inställningarna så att det inte är nåt som jag har glömt. Vissa saker såsom hur insprutningsföljd ska ställas in tycker jag är lite diffust men jag har fått några tips som förhoppningsvis hjälper till.
Imorgon ska kylaren kopplas in och lite vatten ska slås i. Nu tror jag inte att motorn kommer att gå så länge så att motorn blir varm men det skadar inte att ta det säkra före det osäkra.

Jag fick frågan av en bekant om vad som är kvar innan bilen är körbar. Helt klar blir den nog aldrig, men vad som krävs för att den ska blir körbar är lättare att säga.

Motorn:
Den är i princip startklar med original grenrör, turbo och raka insuget.
Men inför mappningen ska grenrör, insug, turbo, kamaxlar och spridare bytas.

Växellådan:
Spakstället ska bli klart och kardanaxeln ska byggas om. Utöver det så ska det monteras en lämplig koppling.

Hjulupphängning:
Nya coilovers fram.
R-ok till bakre bromsarna.

Det här är det som krävs för att den ska vara körbar. Sen så kommer det att hända mer roliga saker som kommer att presenteras vid senare tillfälle.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Tisell95
12 juli 2014 · 27 Inlägg

ser bra ut! följer så klart! har också tanke på att bygga t5! smile

Ricke W
13 juli 2014 · 374 Inlägg

Ikväll så har jag gjort om golvet. Det blir nu en ram och en kompositplatta istället för plåten. Initialt så blir plattan av glasfiber, men kommer senare att bytas ut mot kolfiber.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-ff1e72d926042d8e327d8a6b6643bfff.jpg

Detta är en följd av att jag vill ha det lite mer servicevänligt så att jag slipper ligga under bilen och krypa hela tiden. Men jag vill också göra bilen lättare nu när jag inte längre bygger med SFRO-besiktningen i åtanke. Jag ville ha högre vikt tidigare för att kunna besikta med en starkare motor. Men bygger jag främst för bana och lägger då besiktningen på is.

Längre fram kommer dörrar, motorhuv, bagagelucka och skärmar fram/bak bytas till glasfiberdito.
Eftersom jag ville bygga om det där innan jag fyller på bränsle i bilen så skjuter jag upp provstart till måndag/tisdag. Det är ungefär en timmes jobb kvar att få bilen klar för provstart, så vet ni hur jag ligger till på ett ungefär.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
15 juli 2014 · 374 Inlägg

Idag så hällde jag i bränsle i tanken och körde runt bränslesystemet. Pumparna verkar funka bra, svårt att veta helt  hundra utan att motorn är igång. Dock så var det två små läckor på tanken, förmodligen någon por som jag har missat.
Vill inte hålla på och provstarta bilen med ett varmt avgassystem precis bredvid en läckande tank. Så jag ska se om jag kan fixa någon tillfällig lösning tills lönen kommer så att jag kan köpa en ny flaska argon till tig-svetsen.

Så det är ingen jättekul kväll, men inget allvarligt. Det drar bara ut på tiden som vanligt.

Senast redigerat av Ricke W (15 juli 2014)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
20 juli 2014 · 374 Inlägg

Jag kan meddela för mina trogna följare och övriga nyfikna människor att motorn är igång. Efter att jag funderar ett antal timmar på vad som var fel så visade det sig att det var ett otroligt enkelt fel som var snabbt åtgärdat.

Nu ska jag bara montera en bättre fläkt så att jag får ut avgaserna, sen så ska jag varmköra. Men det sker efter Drift Allstars på Mantorp idag! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
20 juli 2014 · 374 Inlägg

Det blev inte mycket skruva idag; kroppen är rätt så mör efter en solig dag på Mantorp med grym drifting!
Men jag har plockat fram lite rör och slangar ur förrådet som jag ska koppla ihop med fläkten som ska fungera som avgasutsug i mitt nya garage. Så det blir det att fixa ihop imorgon förmiddag och sen varmköra på eftermiddagen. Generatorn och fläkt är inte inkopplad än, men det börjar väl bli dags för det.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
olofmikael
21 juli 2014 · 123 Inlägg

Woho! Väntar på filmklipp wink

Ricke W
25 juli 2014 · 374 Inlägg

Nu har jag varit borta från bilskruvandet i några dagar och det behövdes. Det är lite småstrul med styrningen av relän, tomgångsmotor och solenoider. Det finns olika utföranden på styrenheten beroende på vilka behov som man har och jag måste dubbelkolla med tillverkaren vilket utförande som min styrenhet är.

Men motorn är varmkörd iallafall. Inga stora läckor eller sådant. Några tryckare måste bytas, men det misstänkte jag. Det får bli samtidigt som kamaxlarna byts ut.

Kammarna är fortfarande inte bestämt vilka det blir. Jag ska skicka ut en förfrågan till ett antal ställen nu i veckan som kommer och se vad de kan erbjuda.

Börjar på nya jobbet efter helgen så det blir lite fix och don med det i helgen så det är bara en dag kvar att skruva på nu under semestern. smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
26 juli 2014 · 374 Inlägg

Filmklipp önskades. Glömde ju självklart kameran hemma, så ni får hålla till gods med den första uppstarten. Det har hunnit hända en del efter det. Om inte annat så låter motorn bättre än vad den gör på klippet då tryckarna inte var uppfyllda ordentligt.

Edit. Direkt från tuben funkade mindre bra så det blir en länk från garagets arkiv istället.

[video]http://www.garaget.org/video/145953[/video]

Senast redigerat av Ricke W (26 juli 2014)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Daniel-N Vinkelslipsgalen
28 juli 2014 · 687 Inlägg

Faan va fränt big_smile att man har missat detta projekt... kommer följa dig! Kul att du orkar hålla på fast ingen kommenterar, jag fattar inte att ett sånt här projekt kan vara nästan utan kommentarer yikes

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
Ricke W
29 juli 2014 · 374 Inlägg

Kul att du tycker om det! Tanken har ju slagit mig att folk borde vara lite mer nyfikna och kommentera mer. Men jag kör på och lägger upp mer när det hänt nåt intressant.

Jag tror att jag har nämnt det tidigare; jag gör tråden för att polare ska kunna kolla vad jag har för mig och sen att ge andra idéer och inspiration. Jag har haft så stor hjälp av andra projekttrådar så jag tycker att det inte är mer än rätt att jag fortsätter. Sen så är det ju självklart roligare om det är mer aktivitet i tråden. Nu när jag börjat mitt nya jobb så blir det bara helger som det kan skruvas på igen.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
8 augusti 2014 · 374 Inlägg

Var iväg till Linköping Motorsport idag för att få lite tips om hur jag ska koppla in ventiler och sånt till mitt VEMS.
De trodde att jag hade gett upp sedan länge, men icke! smile

Så nu vet jag hur jag ska koppla och jag håller även med en liten inköpslista med vad som behöver prioriteras först. Återkommer med den.

Räknade även igenom vad glasfiberdelarna skulle kosta och de landar runt 20k. Då har jag inte räknat med plastrutor.
En kul notis i sammanhanget är att jag räknade på vad kolfiber skulle kosta istället och det var 40k MER än glasfiber, med en sparad vikt på 5 kilo. Så jag hoppar över kolfiber, ibland kostar det helt enkelt mer än det smakar. smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
16 augusti 2014 · 374 Inlägg

Har grejat med inställningarna till bränslet idag. Jag börjar förstå hur det går till så jag kommer att avvakta med mer justering innan tanken är svetsad och de nya motordelarna är på plats. Det är nu bara onödigt arbete även om det är kul. smile Måste även ta och skaffa en E85-testare så att det inte blir tokigt.

Jag kommer att köra på en TB60 från Turbobanditen då jag har hört mycket bra om den och det är ju ett bra pris.

Nya jobbet tar all tid på vardagar så det blir bara bilskruvande på helgerna framöver, men ekonomin är ju bättre iallafall. smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
6 september 2014 · 374 Inlägg

En liten uppdatering även om det inte kommer vara så mycket nytt.

Här kommer en sista bild på motorn i detta "original"-utförande innan jag tar bort insug, grenrör och intercoolern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-2798ebfe19efedd0503696756f23d8bc.jpg
Bränsletanken ska jag plocka bort imorgon och jag ska ser över var läckorna finns. Som jag skrev i förra inlägget så finns det ingen anledning att ha igång motorn nu när jag sett att allting fungerar.

Jag har inte hunnit med att köpa några nya delar då jag har haft fullt upp på jobbet och de pengar som blivit över av lönen behöver gå till lägenheten.

Jag har försökt att få tag på 828 engineering då såg deras billetfrästa insugningsfläns med spridaruttag i en annan projekttråd. Det är mest för att jag skulle vilja slippa att svetsa den delen, men får jag inte tag på dom så får jag väl göra det iallafall. Då har jag åtminstone inte brist på saker att göra i höst. smile Att använda motsvarande del från gamla grenröret är ju ett alternativt, men blir nog mycket jobb för att få till insidan av insugningsrunnern.

Sen så ska grenröret svetsas klart. Jag vill dock få hem turbon först så att jag ser att den går fritt mellan motor och innerskärm.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
6 september 2014 · 374 Inlägg

Idag så har jag rensat lite.

Bagaget ska göras om, jag blev inte nöjd med hur det blev. Ska även fixa infästningar och allt sånt till bränslepumparna  och lustgasflaskorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-c92a4601bfa6794d4b74b494a3739fe4.jpg

Har även plockar bort insuget, intercoolern och luftslangar för att gör plats för de nya grejerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-4cf609cc7a071507551a03c1c41e6e2e.jpg

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Foorsgren skadad..
7 september 2014 · 32 Inlägg

Länge sedan jag kikade in här, helvete vad gött att det går framåt smile Keep workin!

Forsgren.
Cyklar fortfarande...
Volvo 242 "M50B25" (1980)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang