Ny bil som inte klarar älgtestet utan håller på att välta i låg fart.

cheffer
9 juli 2012 · 1 422 Inlägg

Det är 2012 och det säljs iaf en bil här i Sverige som inte ens klarar 63km/h i älgtestet innan den håller på att välta, en förare som inte vet hur den ska reagera i det fallet hade lika gärna kunnat välta bilen helt. Dessutom är det en väldigt ny modell som får så dåligt resultat. Hänvisar till artikel här: http://www.teknikensvarld.se/jeepalgtest/

Vad tycker ni? Diskutera smile

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Tetris a.k.a "Lindha-Rallye"
9 juli 2012 · 69 Inlägg

Helt otroligt att bilen säljs.. Skulle vilja se om de finns fler likadana tester på fler bilar?

Spelis
9 juli 2012 · 1 926 Inlägg

kommer ihåg för ett par år sedan när en liten merca A-klass höll på att välta också

http://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA

cheffer
9 juli 2012 · 1 422 Inlägg

Tetris skrev:
Helt otroligt att bilen säljs.. Skulle vilja se om de finns fler likadana tester på fler bilar?

Det har gjorts samma tester på bmw x5, audi q7, xc90 och ännu fler därtill, ingen av dem har visat tendens till att välda och de har kört i högre hastighet också. Att de kör med en audi a6 efteråt i testet där är väl bara för de inte hade någon liknande referensbil att jämföra med förmodligen.


Spelis skrev:
kommer ihåg för ett par år sedan när en liten merca A-klass höll på att välta också

http://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA

Ett par år sedan? Mercan var ju sent 90-tal och de gjorde något åt problemet väldigt fort. Det Chrysler har gjort hittills är att dumförklara TV och hävdar att det inte är något fel alls på bilen utan det är TV som provocerat fram det och inte gjort som med andra bilar, vilket inte stämmer. De bortförklarar hela situationen trots att de säljer en livsfarlig bil.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
9 juli 2012 · 729 Inlägg

Varför jämför dom inte grand cherokee mot en mercedes GL istället eftersom dom 2 har samma chassi och fjädring dvs luftkuddar dom 3 dom jämför med har spralfjädrar...

Välter nästan jeepen så kommer mercan också nästan att välta.

Väldigt intressant att dom inte skriver ut vad chrysler själva säger om det. för hade det varit nått annat märke så hade dom skrevit ut det.
iaf här är vad chrysler säger:
Chrysler Group engineers are investigating a Swedish magazine’s evaluation of the 2012 Grand Cherokee. During the evaluation, the publication was able to capture images of a Grand Cherokee on two wheels as it performed an extreme maneuver in an overloaded condition.

Advised of this event by the magazine, Chrysler Group engineers made numerous attempts to reproduce the wheel-lift in a properly loaded vehicle. Extensive testing produced no such result.

A subsequent evaluation was conducted by the magazine July 8 in Sweden and witnessed by Chrysler Group engineers. Three vehicles performed 11 runs on a course prepared by the magazine. None reproduced the original event.

The uncharacteristic result was obtained using a vehicle loaded beyond its weight specifications. The Grand Cherokee’s weight limitations are clearly stated on the vehicle and in the owner’s manual.

Also, the extreme maneuver performed by the magazine is not certified by any regulatory agency, nor is it used to establish any sanctioned safety ratings.

Chrysler Group takes seriously any safety concerns and engineers are examining the event to better understand the magazine’s claims.

A “Top Safety Pick” of the U.S. Insurance Institute for Highway Safety, the 2012 Grand Cherokee is an award-winning SUV that features Electronic Stability Control and Electronic Roll Mitigation as standard equipment. It meets or exceeds all government safety mandates and its outstanding performance has made it the most awarded SUV in history.

Notera det fetstilta....

och som jag sa innan är denna jeepen "livsfarlig" så kommer mercan också vara det...

Senast redigerat av Pierre_r (9 juli 2012)

Spelis
9 juli 2012 · 1 926 Inlägg

cheffer skrev:

Tetris skrev:
Helt otroligt att bilen säljs.. Skulle vilja se om de finns fler likadana tester på fler bilar?

Det har gjorts samma tester på bmw x5, audi q7, xc90 och ännu fler därtill, ingen av dem har visat tendens till att välda och de har kört i högre hastighet också. Att de kör med en audi a6 efteråt i testet där är väl bara för de inte hade någon liknande referensbil att jämföra med förmodligen.


Spelis skrev:
kommer ihåg för ett par år sedan när en liten merca A-klass höll på att välta också

http://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA

Ett par år sedan? Mercan var ju sent 90-tal och de gjorde något åt problemet väldigt fort. Det Chrysler har gjort hittills är att dumförklara TV och hävdar att det inte är något fel alls på bilen utan det är TV som provocerat fram det och inte gjort som med andra bilar, vilket inte stämmer. De bortförklarar hela situationen trots att de säljer en livsfarlig bil.

jaha, såpass länge sen. Jag kom knappt ihåg det utan sökte bara på google lite snabbt och tog första bästa länken utan att tänka efter.. Shame on me smile

cheffer
10 juli 2012 · 1 422 Inlägg

Pierre_r skrev:
Varför jämför dom inte grand cherokee mot en mercedes GL istället eftersom dom 2 har samma chassi och fjädring dvs luftkuddar dom 3 dom jämför med har spralfjädrar...

Välter nästan jeepen så kommer mercan också nästan att välta.

Väldigt intressant att dom inte skriver ut vad chrysler själva säger om det. för hade det varit nått annat märke så hade dom skrevit ut det.
iaf här är vad chrysler säger:
Chrysler Group engineers are investigating a Swedish magazine’s evaluation of the 2012 Grand Cherokee. During the evaluation, the publication was able to capture images of a Grand Cherokee on two wheels as it performed an extreme maneuver in an overloaded condition.

Advised of this event by the magazine, Chrysler Group engineers made numerous attempts to reproduce the wheel-lift in a properly loaded vehicle. Extensive testing produced no such result.

A subsequent evaluation was conducted by the magazine July 8 in Sweden and witnessed by Chrysler Group engineers. Three vehicles performed 11 runs on a course prepared by the magazine. None reproduced the original event.

The uncharacteristic result was obtained using a vehicle loaded beyond its weight specifications. The Grand Cherokee’s weight limitations are clearly stated on the vehicle and in the owner’s manual.

Also, the extreme maneuver performed by the magazine is not certified by any regulatory agency, nor is it used to establish any sanctioned safety ratings.

Chrysler Group takes seriously any safety concerns and engineers are examining the event to better understand the magazine’s claims.

A “Top Safety Pick” of the U.S. Insurance Institute for Highway Safety, the 2012 Grand Cherokee is an award-winning SUV that features Electronic Stability Control and Electronic Roll Mitigation as standard equipment. It meets or exceeds all government safety mandates and its outstanding performance has made it the most awarded SUV in history.

Notera det fetstilta....

och som jag sa innan är denna jeepen "livsfarlig" så kommer mercan också vara det...

Den har vissa likheter med gamla GL men inte så att de delar allt, den förra generationen av grand cherokee var betydligt mer mercedes GL och de delade massvis med komponenter, det var drivlina, fjädring etc och den klarade sig fint i älgtestet. Dessutom finns det grand cherokee utan luftkuddar. Är som 300c som baseras på en avdankad e-klass. De delar plattform men inte alla komponenter. Tex så håller styrlederna på mercan betydligt längre än på 300c där de behöver bytas vid varje service ungefär. Jag har aldrig gjort en service på en 300c utan att bytt någon eller bägge styrlederna iaf och då jobbade jag ungefär ett år på chrysler/dodge/jeep. GL är ju dessutom en USA byggd merca som är mest ämnad för den amerikanska marknaden. Alla bilar testas på samma sätt och det är ju inte direkt så att den var lastad till bristningsgränsen, syns ju tydligt på hur hög bilen fortfarande är och att inget sticker upp. Den gamla generationen som delade betydligt mer med merca klarade sig fint, men inte den här nya.

Teknikens värld testar alla bilar med lite överlast och merca GL har ju också testats om jag inte läst fel och den klarade sig utan att välta. Bara för att de har likheter så betyder det inte samma bil. Även om de har likheter och delar till viss del bottenplatta med varandra. Det är dessutom den äldre generationen och inte den nya.

Samma test har funnits länge nu och de hade rätt om både toyota hilux som fick göra ändringar på sin modell när den inte klarade älgtestet bra och samma mer merca a-klass som dessutom välte helt då föraren var för långsam att parera, detsamma hade hänt här men detta i en lägre hastighet. De fick en skoda modell att sluta säljas helt och hållet pga dåligt resultat. Så allt chrysler säger är en massa bortförklaringar. Att det var över gränsen är inte ens verifierat än utan något som chrysler säger men de brukar testa alla bilar med svag överlast då det iprincip sker för alla bilar att de körs med mer last än vad som rekommenderas men de klarar sig likt förbannat. Nä, dåligt jobbat här. Andra företag kan se sina brister men som vanligt med amerikanare så blundar man och säger att någon annan gör fel.

Volkswagen Touareg har ju också testats, och xc90 som sagt, den första av dessa klarar sig riktigt bra även om man kör offroad, givetvis inte som en riktig terrängbil men det gör inte grand cherokeen för den delen heller. Det är en "soccer mom" bil. Stadsjeep. Men vw klarade sig galant och xc90 med, och det är utan några sportfjädrar och dessutom högre hastighet och med samma förutsättningar vad det gäller last. Det är en oberoende tidning så jag tror betydligt mer på dem än chrysler som bara vill rädda sitt eget arsle. q7 och x5 klarar sig väldigt bra på utmanande väglag de med, gäller att ha rätt däck bara. Skulle inte säga att de är sämre än grand cherokeen. Den klarade inte ens att ta sig upp för en liten refug och sedan ca 7 meter gräsmatta med en lutning på runt 25-35 graders lutning, aa rätt brant men den klarade sig inte och orkade inte driva på alla 4 utan det spann bara trots att vi ställt in den och det var torrt gräs. Vi gjorde ett litet test på jobbet ( http://www.youtube.com/watch?v=ODN_mhFv8mg ungefär samma lutning som där, något mindre lutning där vi testade dock) smile Vill man ha terrängbil så är det wrangler (på bekostnad av bekvämlighet) eller range rover/land rover som gäller istället. Touareg har visat sig klara att klättra i 45 graders lutning, visserligen på trä bara vad jag har sett men land rover och range rover klarar 45 grader i grus/lera. Är inget fan av de bilarna, eller speciellt suvs öht men säger bara att de klarar det. Skulle jag skaffa en suv skulle jag vilja ha en x6m, bara för jag tycker de är snygga och jävligt tuffa. Att de sedan inte är någon terrängbil vet jag redan om, men de tar sig iaf fram bättre än vanliga personbilar. Ska ju tilläggas att många stadjeepar idag skulle klara offroad mycket bättre med andra däck än de som sitter orignalmonterade bara.

ML delar ju många likheter med GL dessutom, en sån har jag behövt göra en liknande undanmanöver i själv och det var helt odramatiskt och det gick runt 60-70 km/h. Blir ju inte exakt då jag inte hade några konor att följa men det kom ut vilt på vägen och jag behövde väja och snabbt in på mitt körfält igen då det kom mötande bilar. Visst, hjärtat klappade rätt bra men bilen klarade undanmanövern galant. Iofs var det toppmodellen men ändå. Håller fast vid att jeepen är livsfarlig. Jobbade där när vi fick in de 2 första demo exen, det första jag fick göra med den ena var att laga den då den var trasig från början. Har inget större tillit till chrysler concernen, speciellt inte efter att ha arbetat med dem. De flesta motorer görs av andra tillverkare ändå inom den concernen. Har de ens någon egen diesel? Inte vad jag vet.

Spelis: Haha aa, det var så länge sedan, känns inte som så men det var det.

Senast redigerat av cheffer (10 juli 2012)

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
kannebanne
10 juli 2012 · 2 046 Inlägg

Kör Audi smile Är nöjd smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
LeafBox Lat Perfektionist
10 juli 2012 · 6 359 Inlägg

kannebanne skrev:
Kör Audi smile Är nöjd smile

What have you done!?
Nu kommer tråden bli ett flamewar D:

(Men ja, självkart att man är nöjd med Audi wink)

Senast redigerat av LeafBox (10 juli 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
OpelP1
10 juli 2012 · 1 412 Inlägg

Jag förstår inte vitsen med att testa väghållningen på en bil med överlast faktiskt.
Sen att Teknikens Värld tycker att bilen borde sluta säljas för att den nästan välter i ett undanmanövertest med överlast är ju lite komiskt.

Och nej jag gillar inte Cherokeen, har aldrig tyckt om den utan jag tycker bara det hela är lite märkligt.

Senast redigerat av OpelP1 (10 juli 2012)

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Tycker testet av Skoda Superb för några år sen var intressant också. Dvs de testerna när däcksidorna gav vika och fälgkanten tog i backen. "Kling", Skoda skyllde på Teknikens Värld och Tekniken Värld på Skoda.

De kom väl fram till att Superb hade högre vikt än tjänstevikten och Teknikens Värld hade alltså indirekt
lastat över bilen, trots att de följde den informationen som fanns tillgänglig. + Att Skodas angivna däcktryck för
maxlast var för lågt.

http://www.teknikensvarld.se/Global/Scaled/585x2000x2/RoxenRoot-Teknikens_varld-nyheter-100607-skoda-superb-dack-000001.jpghttp://www.teknikensvarld.se/2010/06/07/10283/inte-sa-superbt-skoda/

http://www.teknikensvarld.se/2010/06/21 … de-dacket/

Får mig osökt att tänka på alla snorungar som åker omkring med stretchade däcksidor...

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
LeafBox Lat Perfektionist
10 juli 2012 · 6 359 Inlägg

steifan skrev:
Får mig osökt att tänka på alla snorungar som åker omkring med stretchade däcksidor...

Dom far ju sällan runt i 2ton kombi dock roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
KHRacing
10 juli 2012 ·

Spelis skrev:
kommer ihåg för ett par år sedan när en liten merca A-klass höll på att välta också

http://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA

Detta var typ 12 år sedan... o den skrotade vid rullningen om jag inte har helt fel för mig

cheffer
10 juli 2012 · 1 422 Inlägg

OpelP1 skrev:
Jag förstår inte vitsen med att testa väghållningen på en bil med överlast faktiskt.
Sen att Teknikens Värld tycker att bilen borde sluta säljas för att den nästan välter i ett undanmanövertest med överlast är ju lite komiskt.

Och nej jag gillar inte Cherokeen, har aldrig tyckt om den utan jag tycker bara det hela är lite märkligt.

Grejen är ju den att nästan alla bilar råkar ut för att köras med överlast någon gång och de flesta korrigerar inte däcktrycket efter det. När jag gjort leveransservice på både aukt bmw och aukt chrysler/dodge/jeep, saab och opel så körde vi alltid i däcktryck för maxlast sedan om kunden kom och tyckte att det var för hårt och stötigt fick de antingen komma tillbaka eller tömma ur lite själva men det var bara föra att vara på den säkra sidan från oss, vi vet ju inte om de ska iväg med bilen upp till fjällen direkt med mycket packning eller ner på en ölresa med bilen (där går bilar överlastade kan jag lova, inte lite heller) så ett onödigt test är det absolut inte. Snarare väldigt verklighetstroget då nästan alla bilar råkar ut för det, är inge många som klarar sig att gå ifrån lite överlast någon gång och de testar med lite överlast, inget överdrivet. Och de placerar vikten för att simulera passagerare på alla platser samt bagage med en aning övervikt, i vissa fall har de passagerare på alla platser, andra gånger placerar de ut vikt. Tillverkarna borde ha lite större marginaler. Med jeepen har de trots allt inte kommit fram om detta var med överlast än förutom från chrysler, bara att den failade hårt där liknande suvs klarade sig galant med samma typ av last i ca 70km/h medans den här inte ens klarade 63 och hade lätt vält om någon som inte vet hur de ska korrigera suttit bakom ratten, nu blev det nästan pga en duktig förare med bra reaktioner bara. Grejen är att det är 2012 och bilen är utrustad med vältskydd och ändå händer detta, den ska klara lite över marginalerna kan man tycka, dessutom har de ju lastat i bagaget, inte på taket. Den ska klara det. Klarar alla konkurrenter det ska den också klara det då det är en fullt realistisk situation.

Steifan: Var det inte så att skoda bytte däck senare ändå? Har för mig att det var så och de fick aningen högre profil med hårdare däcksidor. För vw gruppen tänkte om lite och kom på att det var en situation som mycket väl kunde hända i verkligheten och det gör bilen snäppet säkrare. Stretch kan sluta illa.. Läs här nedanför. Har iofs sett en 745gl kränga av ena framdäcket när den försökt sladda också och mest bara krängt på torr asfalt och tillslut krängde däcket av och det var av rätt bredd men krängde av ändå men det tog ett jävla tag av massivt krängande och misshandel innan det hände. Vad han hade för däcktryck vet jag inte heller. Dock var det en kompis till mig visade sig efteråt när han kom förbi (vi stod på en tom parkering en kväll och snackade, några sladdade med sina bilar och 2 gamla volvos höll på att kränghänga på en parkering bredvid, den ena värre än den andra) Han löste dock problemet och kom förbi senare och då märkte jag att de var en kompis haha.

LeafBox: Haha ja det där är ju lite roligt. Har sett lastade tyskstuk bilar, dock bara på motorväg så vet ju inte hur det gått senare men har sett helt olastade stretch bilar som krängt av sig däcken när de tagit kurvor för hårt (mycket möjligt att dessa bilar haft lite last också men inget jag lagt märke till). Stretch är inte bra för något, ger ojämn slityta, onödig spänning på däcket, minskad stabilitet, ökad däcktemperatur, snabbare slitage och klarar inte påfrestningar lika bra och kontentan av det hela är sämre väghållning också. Men för att lätta ditt sinne så har jag sett folk med stretch som krängt av däck smile Inte bara en gång heller. En gång har jag sett de lösa det på plats med hjälp av startgas och tändare, turligt nog var detta bara plåtfälgar som blev lite skrapade så inte så dyra fälgar iaf. (de hade med sig en låg garagedomkraft så de kom under) resten vet jag inte hur de gick för men de fick aldrig till det under tiden jag var där, fick väl bärga tillslut. Resterande jag sett har haft ganska fina fälgar, en hade bbs rs om det inte var fina kopior då men fina kopior är inte billiga heller, spec inte när de är breda, då satt jag bara och tänkte för mig själv att man får faktiskt skylla sig själv lite om man inte köper däck som passar fälgen och sedan åker och svinar.. För det blir kostsamt. De andra har inte haft riktigt lika fina fälgar men iaf lm fälgar. Låter som jag sett hur många som hellst, handlar väl om 2-3st utöver plåtisarna bara så det är inte jättemånga jag sett, har sett betydligt fler som inte krängt av haha. Men de många som kör stretch kan ju ha SVINDYRA fälgar, sedan några billiga smala nankang på det, passar inte ihop riktigt. Det ser man ju en del av här på gorg också. Visst, alla får ha sin stil men det betyder inte att alla andra behöver gilla den wink Men tycker ni som det är snyggt att de är det så kör på! Ingen hindrar er. Er bil kan bli en trafikfara bara, tänk på det. Brukar dock inte vara någon fara alls så länge man inte kör hårt eller för fort i kurvor. Finns ju olika grader av stretch också, vissa är ju värre än andra.

Senast redigerat av cheffer (10 juli 2012)

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
KHRacing
10 juli 2012 ·

SKODA bytte till annan storlek  (tillverkare)

cheffer
10 juli 2012 · 1 422 Inlägg

KHRacing skrev:
SKODA bytte till annan storlek  (tillverkare)

Sedär, då var jag inte ute och cyklade ändå och mindes rätt smile Så alla andra bilar som TV dömt ut har tagit emot kritiken och svarat på den genom att göra ändringar på bilen, förut chrysler nu som skyller på att allt är tillgjort och vägrar ta eget ansvar för sina produkter.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
LeafBox Lat Perfektionist
10 juli 2012 · 6 359 Inlägg

cheffer skrev:
LeafBox: Haha ja det där är ju lite roligt. Har sett lastade tyskstuk bilar, dock bara på motorväg så vet ju inte hur det gått senare men har sett helt olastade stretch bilar som krängt av sig däcken när de tagit kurvor för hårt (mycket möjligt att dessa bilar haft lite last också men inget jag lagt märke till). Stretch är inte bra för något, ger ojämn slityta, onödig spänning på däcket, minskad stabilitet, ökad däcktemperatur, snabbare slitage och klarar inte påfrestningar lika bra och kontentan av det hela är sämre väghållning också. Men för att lätta ditt sinne så har jag sett folk med stretch som krängt av däck smile Inte bara en gång heller. En gång har jag sett de lösa det på plats med hjälp av startgas och tändare, turligt nog var detta bara plåtfälgar som blev lite skrapade så inte så dyra fälgar iaf. (de hade med sig en låg garagedomkraft så de kom under) resten vet jag inte hur de gick för men de fick aldrig till det under tiden jag var där, fick väl bärga tillslut. Resterande jag sett har haft ganska fina fälgar, en hade bbs rs om det inte var fina kopior då men fina kopior är inte billiga heller, spec inte när de är breda, då satt jag bara och tänkte för mig själv att man får faktiskt skylla sig själv lite om man inte köper däck som passar fälgen och sedan åker och svinar.. För det blir kostsamt. De andra har inte haft riktigt lika fina fälgar men iaf lm fälgar. Låter som jag sett hur många som hellst, handlar väl om 2-3st utöver plåtisarna bara så det är inte jättemånga jag sett, har sett betydligt fler som inte krängt av haha. Men de många som kör stretch kan ju ha SVINDYRA fälgar, sedan några billiga smala nankang på det, passar inte ihop riktigt. Det ser man ju en del av här på gorg också. Visst, alla får ha sin stil men det betyder inte att alla andra behöver gilla den wink Men tycker ni som det är snyggt att de är det så kör på! Ingen hindrar er. Er bil kan bli en trafikfara bara, tänk på det. Brukar dock inte vara någon fara alls så länge man inte kör hårt eller för fort i kurvor. Finns ju olika grader av stretch också, vissa är ju värre än andra.

Ärligt talat så var det för mkt text, så om jag missat ngt, my bad.
Jag vet självklart om att stretch inte medför några positiva egenskaper. Jag har mitt mekaniker certifikat. Ett välförtjänat sådant.

Men det jag menade var att spelar det verkligen så stor roll om en gammal Golf kommer på för smala kines-däck? Because lets be honest. Det är 90% Golf. Och är det inte det så handlar det till 99% om småbilar iaf.

Dvs, jag tror dom för smala kines-däcken pallar trycket av 900kg Golf med 70 vilda.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
cheffer
10 juli 2012 · 1 422 Inlägg

LeafBox skrev:

cheffer skrev:
LeafBox: Haha ja det där är ju lite roligt. Har sett lastade tyskstuk bilar, dock bara på motorväg så vet ju inte hur det gått senare men har sett helt olastade stretch bilar som krängt av sig däcken när de tagit kurvor för hårt (mycket möjligt att dessa bilar haft lite last också men inget jag lagt märke till). Stretch är inte bra för något, ger ojämn slityta, onödig spänning på däcket, minskad stabilitet, ökad däcktemperatur, snabbare slitage och klarar inte påfrestningar lika bra och kontentan av det hela är sämre väghållning också. Men för att lätta ditt sinne så har jag sett folk med stretch som krängt av däck smile Inte bara en gång heller. En gång har jag sett de lösa det på plats med hjälp av startgas och tändare, turligt nog var detta bara plåtfälgar som blev lite skrapade så inte så dyra fälgar iaf. (de hade med sig en låg garagedomkraft så de kom under) resten vet jag inte hur de gick för men de fick aldrig till det under tiden jag var där, fick väl bärga tillslut. Resterande jag sett har haft ganska fina fälgar, en hade bbs rs om det inte var fina kopior då men fina kopior är inte billiga heller, spec inte när de är breda, då satt jag bara och tänkte för mig själv att man får faktiskt skylla sig själv lite om man inte köper däck som passar fälgen och sedan åker och svinar.. För det blir kostsamt. De andra har inte haft riktigt lika fina fälgar men iaf lm fälgar. Låter som jag sett hur många som hellst, handlar väl om 2-3st utöver plåtisarna bara så det är inte jättemånga jag sett, har sett betydligt fler som inte krängt av haha. Men de många som kör stretch kan ju ha SVINDYRA fälgar, sedan några billiga smala nankang på det, passar inte ihop riktigt. Det ser man ju en del av här på gorg också. Visst, alla får ha sin stil men det betyder inte att alla andra behöver gilla den wink Men tycker ni som det är snyggt att de är det så kör på! Ingen hindrar er. Er bil kan bli en trafikfara bara, tänk på det. Brukar dock inte vara någon fara alls så länge man inte kör hårt eller för fort i kurvor. Finns ju olika grader av stretch också, vissa är ju värre än andra.

Ärligt talat så var det för mkt text, så om jag missat ngt, my bad.
Jag vet självklart om att stretch inte medför några positiva egenskaper. Jag har mitt mekaniker certifikat. Ett välförtjänat sådant.

Men det jag menade var att spelar det verkligen så stor roll om en gammal Golf kommer på för smala kines-däck? Because lets be honest. Det är 90% Golf. Och är det inte det så handlar det till 99% om småbilar iaf.

Dvs, jag tror dom för smala kines-däcken pallar trycket av 900kg Golf med 70 vilda.

Då får du läsa noggrannare wink Nämen det är väldigt ofta passater men runt 75-85% är småbilar, finns många större bilar också som kör med stretch. Finns väldigt många japsare med stretch. Var bland annat en golf (den med rs fälgarna) som krängde av däcket pga stretch och hård kurvtagning, hade lite skrot på taket som tyskstykat ofta gärna ska ha också (skitfult enligt mig men gillar man det så gillar man det) och även om bilen inte väger så mycket eller motorn har mycket effekt så blir det stora påkänningar på däcket då det inte är 900kg längre då bilen är i rörelse utan man får räkna med rörelseenergin också, det var en mk2 btw. Har mekaniker certifikat jag med, utbildad fordonstekniker som även jobbat inom det yrket, endast på aukt verkstäder. Slutade självmant pga urusla löner i kombination med väldigt stressigt och tungt jobb och en chef som var totalt värdelös och allmänt hatad. Ska börja som plåtslagare snart istället, visst det är ett tungt jobb, stressigt med men mycket bättre betalt iaf och känner chefen sedan tidigare, han är en mycket trevligare typ.

Det är inte bara golf 1 och golf 2 som kör med tyskstuk. Finns på golf 5or med tyskstuk också och de väger då inte några 900kg kan jag lova, där hamnar du runt 13-1500kg i tjänstevikt beroende på motor och utrustning. Ofta väger de mer ändå pga en massa exta ljud, trots att det är en liten bil. Samt alla passater (både nyare och äldre), japsare (oftast är det billigare japsare som s13 men även sett s15 som kör med det, väldigt onödigt på sportbil om du frågar mig men det är ju deras val. Så det är absolut inte bara småbilar även om det är majoriteten. Finns även tunga lexus sedaner som kör med massa stretch och även bmw och mercor. Finns ju till och med tyskstukade volvos här i landet. Du överdriver starkt i din tro om att det bara är småbilar och golfar även om de hör till majoriteten.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
LeafBox Lat Perfektionist
10 juli 2012 · 6 359 Inlägg

cheffer skrev:

LeafBox skrev:

cheffer skrev:
LeafBox: Haha ja det där är ju lite roligt. Har sett lastade tyskstuk bilar, dock bara på motorväg så vet ju inte hur det gått senare men har sett helt olastade stretch bilar som krängt av sig däcken när de tagit kurvor för hårt (mycket möjligt att dessa bilar haft lite last också men inget jag lagt märke till). Stretch är inte bra för något, ger ojämn slityta, onödig spänning på däcket, minskad stabilitet, ökad däcktemperatur, snabbare slitage och klarar inte påfrestningar lika bra och kontentan av det hela är sämre väghållning också. Men för att lätta ditt sinne så har jag sett folk med stretch som krängt av däck smile Inte bara en gång heller. En gång har jag sett de lösa det på plats med hjälp av startgas och tändare, turligt nog var detta bara plåtfälgar som blev lite skrapade så inte så dyra fälgar iaf. (de hade med sig en låg garagedomkraft så de kom under) resten vet jag inte hur de gick för men de fick aldrig till det under tiden jag var där, fick väl bärga tillslut. Resterande jag sett har haft ganska fina fälgar, en hade bbs rs om det inte var fina kopior då men fina kopior är inte billiga heller, spec inte när de är breda, då satt jag bara och tänkte för mig själv att man får faktiskt skylla sig själv lite om man inte köper däck som passar fälgen och sedan åker och svinar.. För det blir kostsamt. De andra har inte haft riktigt lika fina fälgar men iaf lm fälgar. Låter som jag sett hur många som hellst, handlar väl om 2-3st utöver plåtisarna bara så det är inte jättemånga jag sett, har sett betydligt fler som inte krängt av haha. Men de många som kör stretch kan ju ha SVINDYRA fälgar, sedan några billiga smala nankang på det, passar inte ihop riktigt. Det ser man ju en del av här på gorg också. Visst, alla får ha sin stil men det betyder inte att alla andra behöver gilla den wink Men tycker ni som det är snyggt att de är det så kör på! Ingen hindrar er. Er bil kan bli en trafikfara bara, tänk på det. Brukar dock inte vara någon fara alls så länge man inte kör hårt eller för fort i kurvor. Finns ju olika grader av stretch också, vissa är ju värre än andra.

Ärligt talat så var det för mkt text, så om jag missat ngt, my bad.
Jag vet självklart om att stretch inte medför några positiva egenskaper. Jag har mitt mekaniker certifikat. Ett välförtjänat sådant.

Men det jag menade var att spelar det verkligen så stor roll om en gammal Golf kommer på för smala kines-däck? Because lets be honest. Det är 90% Golf. Och är det inte det så handlar det till 99% om småbilar iaf.

Dvs, jag tror dom för smala kines-däcken pallar trycket av 900kg Golf med 70 vilda.

Då får du läsa noggrannare wink Nämen det är väldigt ofta passater men runt 75-85% är småbilar, finns många större bilar också som kör med stretch. Finns väldigt många japsare med stretch. Var bland annat en golf (den med rs fälgarna) som krängde av däcket pga stretch och hård kurvtagning, hade lite skrot på taket som tyskstykat ofta gärna ska ha också (skitfult enligt mig men gillar man det så gillar man det) och även om bilen inte väger så mycket eller motorn har mycket effekt så blir det stora påkänningar på däcket då det inte är 900kg längre då bilen är i rörelse utan man får räkna med rörelseenergin också, det var en mk2 btw. Har mekaniker certifikat jag med, utbildad fordonstekniker som även jobbat inom det yrket, endast på aukt verkstäder. Slutade självmant pga urusla löner i kombination med väldigt stressigt och tungt jobb och en chef som var totalt värdelös och allmänt hatad. Ska börja som plåtslagare snart istället, visst det är ett tungt jobb, stressigt med men mycket bättre betalt iaf och känner chefen sedan tidigare, han är en mycket trevligare typ.

Det är inte bara golf 1 och golf 2 som kör med tyskstuk. Finns på golf 5or med tyskstuk också och de väger då inte några 900kg kan jag lova, där hamnar du runt 13-1500kg i tjänstevikt beroende på motor och utrustning. Ofta väger de mer ändå pga en massa exta ljud, trots att det är en liten bil. Samt alla passater (både nyare och äldre), japsare (oftast är det billigare japsare som s13 men även sett s15 som kör med det, väldigt onödigt på sportbil om du frågar mig men det är ju deras val. Så det är absolut inte bara småbilar även om det är majoriteten. Finns även tunga lexus sedaner som kör med massa stretch och även bmw och mercor. Finns ju till och med tyskstukade volvos här i landet. Du överdriver starkt i din tro om att det bara är småbilar och golfar även om de hör till majoriteten.

Och jag tycker du överdriver starkt när du får det att låta som att man ser toktyskade MK5or och Mercor hela dagarna. Speciellt med tanke på att du i slutet håller med mej om att det är majoritet av småbilar. Och självklart kommer det finnas utstickande exempel. Men det gäller ju alla ämnen.

Dessutom jag skulle vilja påstå att min teori fortfarande fungerar, för kör man så pass fina bilar lär man ju inte köra på 165 breda direkt. Utan man blir väll mer eller mindre tvingad utav bilens design att köra med bredare fälgar. Och pyntade man upp för en så stor och fin bil så har man nog inga problem att pynta upp för ett par riktiga däck oxå. Så det blir väll rent proportionerligt "samma sak" i slutändan.   

Och om vi tar dom extremaste fallen här då. Låtsas att vi har en RS2 med "normalt" stretchade kina-däck och korrekt däcktryck.
Tung bil, massor med effekt, och dåliga däck.
Han far väll ändå inte runt och leker konbana hela dagarna? Jag tror att även i detta scenariot så funkar denna setup för normal vardagskörning.

Varför man å andra sidan någonsin skulle vilja göra detta är ju bortom all logik. Men som alltid, teori och praktik är sällan samma sak.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
cheffer
10 juli 2012 · 1 422 Inlägg

LeafBox skrev:

cheffer skrev:

LeafBox skrev:

Ärligt talat så var det för mkt text, så om jag missat ngt, my bad.
Jag vet självklart om att stretch inte medför några positiva egenskaper. Jag har mitt mekaniker certifikat. Ett välförtjänat sådant.

Men det jag menade var att spelar det verkligen så stor roll om en gammal Golf kommer på för smala kines-däck? Because lets be honest. Det är 90% Golf. Och är det inte det så handlar det till 99% om småbilar iaf.

Dvs, jag tror dom för smala kines-däcken pallar trycket av 900kg Golf med 70 vilda.

Då får du läsa noggrannare wink Nämen det är väldigt ofta passater men runt 75-85% är småbilar, finns många större bilar också som kör med stretch. Finns väldigt många japsare med stretch. Var bland annat en golf (den med rs fälgarna) som krängde av däcket pga stretch och hård kurvtagning, hade lite skrot på taket som tyskstykat ofta gärna ska ha också (skitfult enligt mig men gillar man det så gillar man det) och även om bilen inte väger så mycket eller motorn har mycket effekt så blir det stora påkänningar på däcket då det inte är 900kg längre då bilen är i rörelse utan man får räkna med rörelseenergin också, det var en mk2 btw. Har mekaniker certifikat jag med, utbildad fordonstekniker som även jobbat inom det yrket, endast på aukt verkstäder. Slutade självmant pga urusla löner i kombination med väldigt stressigt och tungt jobb och en chef som var totalt värdelös och allmänt hatad. Ska börja som plåtslagare snart istället, visst det är ett tungt jobb, stressigt med men mycket bättre betalt iaf och känner chefen sedan tidigare, han är en mycket trevligare typ.

Det är inte bara golf 1 och golf 2 som kör med tyskstuk. Finns på golf 5or med tyskstuk också och de väger då inte några 900kg kan jag lova, där hamnar du runt 13-1500kg i tjänstevikt beroende på motor och utrustning. Ofta väger de mer ändå pga en massa exta ljud, trots att det är en liten bil. Samt alla passater (både nyare och äldre), japsare (oftast är det billigare japsare som s13 men även sett s15 som kör med det, väldigt onödigt på sportbil om du frågar mig men det är ju deras val. Så det är absolut inte bara småbilar även om det är majoriteten. Finns även tunga lexus sedaner som kör med massa stretch och även bmw och mercor. Finns ju till och med tyskstukade volvos här i landet. Du överdriver starkt i din tro om att det bara är småbilar och golfar även om de hör till majoriteten.

Och jag tycker du överdriver starkt när du får det att låta som att man ser toktyskade MK5or och Mercor hela dagarna. Speciellt med tanke på att du i slutet håller med mej om att det är majoritet av småbilar. Och självklart kommer det finnas utstickande exempel. Men det gäller ju alla ämnen.

Dessutom jag skulle vilja påstå att min teori fortfarande fungerar, för kör man så pass fina bilar lär man ju inte köra på 165 breda direkt. Utan man blir väll mer eller mindre tvingad utav bilens design att köra med bredare fälgar. Och pyntade man upp för en så stor och fin bil så har man nog inga problem att pynta upp för ett par riktiga däck oxå. Så det blir väll rent proportionerligt "samma sak" i slutändan.   

Och om vi tar dom extremaste fallen här då. Låtsas att vi har en RS2 med "normalt" stretchade kina-däck och korrekt däcktryck.
Tung bil, massor med effekt, och dåliga däck.
Han far väll ändå inte runt och leker konbana hela dagarna? Jag tror att även i detta scenariot så funkar denna setup för normal vardagskörning.

Varför man å andra sidan någonsin skulle vilja göra detta är ju bortom all logik. Men som alltid, teori och praktik är sällan samma sak.

Det har jag väl ändå inte sagt att man ser hela dagarna? Bara att det finns och att du överdriver i att 99% av alla tyskstukade är småbilar. Majoriteten må vara det men majoriteten betyder bara över 50%. Majoriteten är golfar också, av diverse årsmodeller men grejen är den att det inte bara är gammelgolfar. Och som jag sa, det var en golf 2 med rs fälgar som jag såg kränga av ett däck en gång. Dyra fälgar, säkerligen skitdäck för det har nog närmare 99% av alla som kör stretchat. Har personligen aldrig sett någon med stretch som köpt dyra däck, oavsett bil. Varit på en hel del gatuträffar, riktiga bilträffar och utställningar ändå.

De flesta som kör tyskstuk, även på dyra bilar kör med skitdäck, efter som de ändå slits ut och förstörs av stretchen så varför kosta på dyra performance däck då? Syftet med bilen (sport) är ju redan förstört ändå. Man behöver inte köra konbana för att kränga av däck, de kan kränga av ändå, bara det blir för mycket påfrestning. Ingen av de jag sett däck kränga av för har kört konbana så varför dra in det?

Teori och praktik är "samma sak", sålänge man räknat rätt i teorin men i praktiken så är det omöjligt att räkna rätt i teorin eftersom det är för många okända faktorer smile

Vi kan fortsätta diskutera detta i PM då det är långt off topic. Vill du tillföra något som har med tråden att göra så gör det men nu skiter vi i det här. Men kan fortsätta på PM om du vill det som sagt.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang