Projekt: Att rädda en "Cheva Van" undan rostdöden eller i detta fall en förklädd GMC Vandura.

Köpte denna Vanen av en kompis som i sin tur hade köpt den ifrån min farbrors dödsbo. Som tur var fick kunde jag köpa tillbaks den av honom och på så vis försöka rädda den undan rost/reservdelsdöden. Meningen är att skapa en schysst festivalvan som räddar mig undan tälthelvetet på vissa förekommande hårdrocksfestivaler runt om i vårt avlånga land! Tanken är att den ska bli något av en B-Team Van, alltså en Van som inte riktigt når hela vägen upp till toppen men nära nog, eller kanske ändå inte? Eller som Wicca här på forumet uttryckte det: "You can´t afford the A-team? No worries, the B-team is here to try and help you, as best as they can..."
  • 126 Följare
  • 123 674 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 juni 2018
Big_JN
27 juni 2013 · 2 126 Inlägg

magnuslindstrom skrev:
Prenumererar! Ska bli kul att se vad det blir av detta smile

Kul att du vill följa big_smile

herihi skrev:
Hur mycket kan dessa jävlar tänkas dra på landsväg/i stan? big_smile

Alldeles för mycket tongue

pitepesa skrev:
På en van måste man troligen räkna drifttimmar snarare än förbrukning/mil.
Men.... mycket soppa drar dom....

Får väl se... Blir mest troligt ett fullskaletest till helgen.

Ska till Wheels utställning i Umeå.

Funderar på att sätta en timräknare istället för km räknare wink Hoppas allt funkar för er nu smile

Pendulum skrev:

herihi skrev:
Hur mycket kan dessa jävlar tänkas dra på landsväg/i stan? big_smile

Har aldrig mätt ordentligt. Men en uppskattning efter tankning av X antal liter och därefter X antal körda mil pekar mot strax under 2L/mil blandad körning. smile

Beror väl på vilket läge man har växelväljaren kan tänka mig att det blir dyrt om man glömmer överväxeln big_smile

Pendulum skrev:

pitepesa skrev:
Man kan i alla fall konstatera att det är inte gratis att åka ståndsmässigt! smile

Nej men det är ren och skär kvalitetskörning när man väl kör med den ordentligt. wink

Kostar att ligga på topp eller rättare sagt ligga/sova ståndsmässigt på festivaler tongue

mickeooj skrev:
1,4 L mil drar min Starcraft .. hade då biltrailer bakom(tom)  .. inte så farligt tycker jag big_smile

Jag har hört ifrån 1,2l milen och uppåt, beror väl på vilken motor/växellåda och bakaxel Vanen är utrustad med skulle jag tro

pitepesa
27 juni 2013 · 48 Inlägg

Förbrukningen skulle faktiskt kunna ha att göra med om det är en bensinare eller en diesel.
Det där med överväxel har jag inte ens hört talas om smile
När uppfanns den?

Vete fan varför man håller på.
Pendulum
27 juni 2013 · 1 298 Inlägg

Självklart har man använt överväxeln. Alltid lika välkommen när den dunkar in runt 70km/h. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Vonzool
27 juni 2013 · 140 Inlägg

mja min förra cheva buss med 350 förknasarmotor (Rochester) drog ca 2,5l milen sen bytte ja förgasare då drog den typ 2,3l milen lång körning (runt 100km/h marsch fart och lite oförsiktig på pedalen) wink O andra sidan hade den ett jääätte tak på sej, bild finns på gamla bilar tongue nya är en diesel men motorn gick sönder men den drar betydligt mindre.

International Scout II "lille skutten" (1978)
Pendulum
27 juni 2013 · 1 298 Inlägg

Vonzool skrev:
mja min förra cheva buss med 350 förknasarmotor (Rochester) drog ca 2,5l milen sen bytte ja förgasare då drog den typ 2,3l milen lång körning (runt 100km/h marsch fart och lite oförsiktig på pedalen) wink O andra sidan hade den ett jääätte tak på sej, bild finns på gamla bilar tongue nya är en diesel men motorn gick sönder men den drar betydligt mindre.

Har ett jädra tak på min med, det påverkar ju inte luftmotståndet åt rätt håll iallafall. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Big_JN
28 juni 2013 · 2 126 Inlägg

pitepesa skrev:
Förbrukningen skulle faktiskt kunna ha att göra med om det är en bensinare eller en diesel.
Det där med överväxel har jag inte ens hört talas om smile
När uppfanns den?

Ovan som man e med "modernare" USA bilar så ställde jag mig lite undrande till varför det fanns 2 st Drive på växelväljaren, så fick söka lite på interwebben för att få reda på att det tydligen fanns en sådan på min Van tongue

Pendulum skrev:
Självklart har man använt överväxeln. Alltid lika välkommen när den dunkar in runt 70km/h. wink

Tycker alltid det är lika spännande att se om den dunkar i eller inte, min växellåda har nog levt ett hårt liv men den driver bilen framåt så den får duga för tillfället  lol
Tror inte det är något som inte ett nytt filter och färsk olja kan fixa smile

Pendulum skrev:

Vonzool skrev:
mja min förra cheva buss med 350 förknasarmotor (Rochester) drog ca 2,5l milen sen bytte ja förgasare då drog den typ 2,3l milen lång körning (runt 100km/h marsch fart och lite oförsiktig på pedalen) wink O andra sidan hade den ett jääätte tak på sej, bild finns på gamla bilar tongue nya är en diesel men motorn gick sönder men den drar betydligt mindre.

Har ett jädra tak på min med, det påverkar ju inte luftmotståndet åt rätt håll iallafall. wink

Och framförallt så lägger det på ca 100kg till att släpa på big_smile Samt luftmotstånd som en lada.
Är rätt nöjd med att ha TBi:n då dom verkar vara hyffsat bränslesnåla Tycker inte min har druckit överväldigande mycket det jag har kört med den. Har för mig att min farbror sa att hans GMC drack runt 1,2l milen och det är ju en hightop Van men med lite mer aerodynamisk form...som en halv lada ungefär wink

Pendulum
28 juni 2013 · 1 298 Inlägg

Tänkte passa på att lägga fram en fråga här för de finns ju ett par van-ägare här. smile

Jag har inte kommit underfund med tempmätaren i instrumentet riktigt. Är skalan fahrenheit eller celsius? Den går ju ända till 260 vilket talar för fahrenheit men samtidigt sitter det km/h hastighets och vägmätare i den. Den brukar iallafall ligga på drygt 100, vilket skulle tyda på alldeles för kallt om det nu är fahrenheit. Idag bytte jag termostat och nu ligger det precis under 100 istället. Har jag kanske å göra med en kass givare eller instrument?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Big_JN
29 juni 2013 · 2 126 Inlägg

Pendulum skrev:
Tänkte passa på att lägga fram en fråga här för de finns ju ett par van-ägare här. smile

Jag har inte kommit underfund med tempmätaren i instrumentet riktigt. Är skalan fahrenheit eller celsius? Den går ju ända till 260 vilket talar för fahrenheit men samtidigt sitter det km/h hastighets och vägmätare i den. Den brukar iallafall ligga på drygt 100, vilket skulle tyda på alldeles för kallt om det nu är fahrenheit. Idag bytte jag termostat och nu ligger det precis under 100 istället. Har jag kanske å göra med en kass givare eller instrument?

Min temp mätare visar upp till 125 grader Celsius och 260 Fahrenheit blir ca 126 grader Celsius så din visar mest troligen just Fahrenheit, iallafall på skalan.

Pendulum
30 juni 2013 · 1 298 Inlägg

Big_JN skrev:

Pendulum skrev:
Tänkte passa på att lägga fram en fråga här för de finns ju ett par van-ägare här. smile

Jag har inte kommit underfund med tempmätaren i instrumentet riktigt. Är skalan fahrenheit eller celsius? Den går ju ända till 260 vilket talar för fahrenheit men samtidigt sitter det km/h hastighets och vägmätare i den. Den brukar iallafall ligga på drygt 100, vilket skulle tyda på alldeles för kallt om det nu är fahrenheit. Idag bytte jag termostat och nu ligger det precis under 100 istället. Har jag kanske å göra med en kass givare eller instrument?

Min temp mätare visar upp till 125 grader Celsius och 260 Fahrenheit blir ca 126 grader Celsius så din visar mest troligen just Fahrenheit, iallafall på skalan.

Det lutar åt att det är ett fahrenheitinstrument då ja! Men då är nog fan givaren/instrumentet kass för vad man kan känna på slangar och kylare så är systemet betydligt varmare än vad instrumentet säger...

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
simonfalun Mångfifflare
1 juli 2013 · 299 Inlägg

Härligt projekt, följer denna! smile
Kul att se att det finns andra med samma sjuka, titta gärna på mitt GMC-projekt.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=268279

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Big_JN
6 juli 2013 · 2 126 Inlägg

Var på sista öppet dagen på Sösdala skroten med bror och far min och köpte en "ny" ventilations ruta till Vanen för en hyffsad billig peng, Åkte dit för att brorsan skulle titta efter delar till sin Mercury Cougar XR-7 -69).

Sen råkade jag bara helt sådär att få med mig två (herrejävlar) tunga saker med mig hem, tänkte mig att dessa ska bli trädgårdsprydnad tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-7fb0782902bbf9810c0653a27004db45.jpg
En 350 och en 318 motor.

Big_JN
6 juli 2013 · 2 126 Inlägg

sieri skrev:
Härligt projekt, följer denna! smile
Kul att se att det finns andra med samma sjuka, titta gärna på mitt GMC-projekt.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=268279

Kul att du vill följa smile

Ditt projekt var inte helt fel det heller!

Mattsson_91 Självlärd
6 juli 2013 · 3 083 Inlägg

Big_JN skrev:
Var på sista öppet dagen på Sösdala skroten med bror och far min och köpte en "ny" ventilations ruta till Vanen för en hyffsad billig peng, Åkte dit för att brorsan skulle titta efter delar till sin Mercury Cougar XR-7 -69).

Sen råkade jag bara helt sådär att få med mig två (herrejävlar) tunga saker med mig hem, tänkte mig att dessa ska bli trädgårdsprydnad tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-7fb0782902bbf9810c0653a27004db45.jpg
En 350 och en 318 motor.

Men titta har du köpt stativ till vardagsrumsbordet? smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Big_JN
6 juli 2013 · 2 126 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

Big_JN skrev:
Var på sista öppet dagen på Sösdala skroten med bror och far min och köpte en "ny" ventilations ruta till Vanen för en hyffsad billig peng, Åkte dit för att brorsan skulle titta efter delar till sin Mercury Cougar XR-7 -69).

Sen råkade jag bara helt sådär att få med mig två (herrejävlar) tunga saker med mig hem, tänkte mig att dessa ska bli trädgårdsprydnad tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-7fb0782902bbf9810c0653a27004db45.jpg
En 350 och en 318 motor.

Men titta har du köpt stativ till vardagsrumsbordet? smile

Jo funderade att göra ett bord men tror inte mitt golv klarar av tyngden wink
Nä tänkte faktiskt plantera taklökar i dom och bara ha dom stående som dom är.

Mattsson_91 Självlärd
7 juli 2013 · 3 083 Inlägg

Big_JN skrev:

Volvo142_73a skrev:

Big_JN skrev:
Var på sista öppet dagen på Sösdala skroten med bror och far min och köpte en "ny" ventilations ruta till Vanen för en hyffsad billig peng, Åkte dit för att brorsan skulle titta efter delar till sin Mercury Cougar XR-7 -69).

Sen råkade jag bara helt sådär att få med mig två (herrejävlar) tunga saker med mig hem, tänkte mig att dessa ska bli trädgårdsprydnad tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-7fb0782902bbf9810c0653a27004db45.jpg
En 350 och en 318 motor.

Men titta har du köpt stativ till vardagsrumsbordet? smile

Jo funderade att göra ett bord men tror inte mitt golv klarar av tyngden wink
Nä tänkte faktiskt plantera taklökar i dom och bara ha dom stående som dom är.

Va har du för golv?

Vet en som bodde på andra eller tredje våningen o hade en stor V8 som bordsstativ på parkettgolv wink

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Big_JN
8 juli 2013 · 2 126 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

Big_JN skrev:

Volvo142_73a skrev:

Men titta har du köpt stativ till vardagsrumsbordet? smile

Jo funderade att göra ett bord men tror inte mitt golv klarar av tyngden wink
Nä tänkte faktiskt plantera taklökar i dom och bara ha dom stående som dom är.

Va har du för golv?

Vet en som bodde på andra eller tredje våningen o hade en stor V8 som bordsstativ på parkettgolv wink

Har ett sketet och tunt trä golv för tillfället tongue
318 blocket hade gjort sig grymt bra som stativ till ett glasbord men...kanske längre fram när det fått sig lite finare patina smile
Kanske använder veven som ett lampstativ eller piedestal eller nåt, kolvarna tänkte jag använda som bokstöd men vad jag ska använda kammarna till har jag inte kommit på men det Kanske ni som följer tråden har nåt bra förslag på?

Pendulum
8 juli 2013 · 1 298 Inlägg

Har en vanlig kam till ett rödblock ståendes  bredvid datorn balanserandes på kamhjulet. Hemtrevligt! smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Big_JN
18 juli 2013 · 2 126 Inlägg

Pendulum skrev:
Har en vanlig kam till ett rödblock ståendes  bredvid datorn balanserandes på kamhjulet. Hemtrevligt! smile

Schysst cool

Big_JN
18 juli 2013 · 2 126 Inlägg

Kan meddela er som tyckte jag skulle fixa en tråd om Subarun jag köpte så är den påbörjad och upplagd idag smile

Projekt: Allmän uppfräschning och smårenovering av en Subaru Outback -99

Och tyvärr så är det på det viset att denna kommer att ta all min tid och mina pengar i anspråk för tillfället så Cheva projektet kommer ligga nere ett tag till sad
Men återkommer så fort jag börjar igen!

MVH

Moparracing
10 oktober 2013 · 371 Inlägg

kul tråd detta här smile kolla gärna in min dodge van också smile

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang