Projekt: Att rädda en "Cheva Van" undan rostdöden eller i detta fall en förklädd GMC Vandura.

Köpte denna Vanen av en kompis som i sin tur hade köpt den ifrån min farbrors dödsbo. Som tur var fick kunde jag köpa tillbaks den av honom och på så vis försöka rädda den undan rost/reservdelsdöden. Meningen är att skapa en schysst festivalvan som räddar mig undan tälthelvetet på vissa förekommande hårdrocksfestivaler runt om i vårt avlånga land! Tanken är att den ska bli något av en B-Team Van, alltså en Van som inte riktigt når hela vägen upp till toppen men nära nog, eller kanske ändå inte? Eller som Wicca här på forumet uttryckte det: "You can´t afford the A-team? No worries, the B-team is here to try and help you, as best as they can..."
  • 126 Följare
  • 123 681 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 juni 2018
ironscull Hörs och syns man inte finns man inte heller :/
14 april 2013 · 640 Inlägg

Gött att det var ett lätt del då big_smile

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga.
Don't Drink and Drive det dör för många på vägarna gör som mig visa att du bryr dig :)
Big_JN
14 april 2013 · 2 126 Inlägg

ironscull skrev:
Gött att det var ett lätt del då big_smile

Får hoppas det  hmm Återstår att se imorgon tongue

cheva_tobbe
14 april 2013 · 45 Inlägg

behöver du några delar? har en kompis som har 2 vanar som ska slaktas. mvh tobbe

Big_JN
14 april 2013 · 2 126 Inlägg

cheva_tobbe skrev:
behöver du några delar? har en kompis som har 2 vanar som ska slaktas. mvh tobbe

Kanske en fungerande instrument panel (hastighetsmätare m,m) och växel väljare med visare isåfall om han har för en billig peng,, är skralt i kassan för tillfället smile samt ventilations rutan på förardörren.

Annars visade det sig att min kompis som jag fick Vanen av tydligen har ett lager av delar som han köpte till denna vanen som jag kunde få så vet inte vad som fattas än!

pitepesa
15 april 2013 · 48 Inlägg

Snyggt....!

Vi hämtade hem våran "räser" i lördags.
Så nu är det bara en fråga om att kunna sätta igång med det arbete som måste göras.

Inleder antagligen med att byta olja och filter i lådan.
För formens skull.
Är fortfarande ilte oroad eftersom den stått under vatten, det innebär att man får göra fler aoljebyten innan det blir riktigt bra.

Men den startade snabbt och enkelt.

Sen blir det till att fortsätta kabelrensning och återskapande av jord-anslutningar.

Får se om det blir någon rensning av annat skrot på motorn också.
Fästen för Farthållare och AC:n tänkte jag plocka bort.

Vete fan varför man håller på.
Big_JN
15 april 2013 · 2 126 Inlägg

pitepesa skrev:
Snyggt....!

Vi hämtade hem våran "räser" i lördags.
Så nu är det bara en fråga om att kunna sätta igång med det arbete som måste göras.

Inleder antagligen med att byta olja och filter i lådan.
För formens skull.
Är fortfarande ilte oroad eftersom den stått under vatten, det innebär att man får göra fler aoljebyten innan det blir riktigt bra.

Men den startade snabbt och enkelt.

Sen blir det till att fortsätta kabelrensning och återskapande av jord-anslutningar.

Får se om det blir någon rensning av annat skrot på motorn också.
Fästen för Farthållare och AC:n tänkte jag plocka bort.

Nice!
Då ligger ni före mig nu då  när eran Van allaredan har startat menar jag tongue
Skönt att den startar och går iallafall!

Jo blir en service på denna också. Har väl varit lite dåligt med det hos dom föregående ägarna misstänker jag sen har jag lite oljeläckage ifrån motorn, inget större bara oljesump och ventilkåps packningar som behöver bytas. Men det blir efter jag har gjort en rejäl motortvätt för just nu ser den för jävlig ut smile

Hur är det att byta filter i lådan? enkelt eller? Detta är min första automatare så därför jag frågar tongue

För övrigt så blir uppdateringen förflyttad till morgondagen då denna kvällen kommer att ägnas åt att löda ihop nya kablar som ska sitta framme vid kopplingsblocket under motorhuven för dom var sönder ärgade och jag sätter inte ihop det bristfälligt när jag ändå har det av!
Så ge er till tåls till imorgon så kommer nya bilder och så får vi se om skrotet startar big_smile Förresten det andra batteriet är laddat och klart. mätte 12,8V så denna gången missade jag inte det iallafall wink

Kan också meddela er som följt denna tråden ett tag att jag blivit delägare i min Farbrors Van men detta är bara tillfälligt men det betyder att den stannar på gården ett tag till!
Känns lite vemodigt att se den försvinna men den hamnar hos en kompis så...
Var dock ute och körde med den en runda idag för att väcka den ifrån vinterdvalan.
Ni som inte sett den innan så ser den ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-34dc14287fd0a3f93637c8d7098eb8d5.jpg

Senast redigerat av Big_JN (15 april 2013)

Pendulum
16 april 2013 · 1 298 Inlägg

Härligt att det rör lite på sig!
Känner igen avsnittet med alla helvetes kablar från batteriet som är avklippta i andra änden. Har rensat våran van på några meter av den varan med, men det finns mer. Larmdosan som du har där hade vi en likadan, den åkte i bingen den med.

En kul grej är att vanen hade tre tutor när vi köpte den. När den första har slutat fungera har någon monterat en ny och dragit ny el och ny knapp för denna, och när den inte längre fungerade så har det väl tillkommit en till. Otroligt. tongue

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Elvarween
28 april 2013 · 6 Inlägg

Grymt kul att se! Funderar på om man ska vara lite snäll mot mor min och göra en van till en party buss då hon åker till sweden rock och sådära wink Så prem lagd!

Audi s3 (2009)
Big_JN
27 maj 2013 · 2 126 Inlägg

Var ett tag sedan jag uppdaterade men nu har jag äntligen fått igång rosthögen igen dock så var lyckan kort då den plötsligt bara beslutade sig för att dö efter 5 min och sedan inte vilja gå igång igen! sad

Annars gick den som en dröm dom fem minuterna den gick så tror inte det är något större fel.

Annars har det mesta av tiden gått åt till att leta upp och eliminera onödiga kablar och har konstaterat att hela Vanen har varit en potentiell brandfälla med alla kablar som bara varit kapade och legat med ström på däribland några kablar av lite större storlek till något slutsteg som bar låg där och skräpade! hmm

Ville bara göra en liten update för att visa att jag fortfarande håller på och snart så är det dags för att börja kapa och svetsa i den men vill bara vara säker på att motorn går som den ska innan jag lägger en massa tid och pengar på den!

Det var allt - see you later all! big_smile

Big_JN
27 maj 2013 · 2 126 Inlägg

Se där så länge var det sedan jag kollade här sist att jag missat era meddelanden, Sorry för det sad

Pendulum skrev:
Härligt att det rör lite på sig!
Känner igen avsnittet med alla helvetes kablar från batteriet som är avklippta i andra änden. Har rensat våran van på några meter av den varan med, men det finns mer. Larmdosan som du har där hade vi en likadan, den åkte i bingen den med.

En kul grej är att vanen hade tre tutor när vi köpte den. När den första har slutat fungera har någon monterat en ny och dragit ny el och ny knapp för denna, och när den inte längre fungerade så har det väl tillkommit en till. Otroligt. tongue

Jo det där känner jag igen med alla kopplanden som alla ägare gjort genom tiderna och ingen av dom har tagit sig tid till att eliminera dom gamla roll
Mitt larm kommer göra samma resa som erat big_smile



Elvarween skrev:
Grymt kul att se! Funderar på om man ska vara lite snäll mot mor min och göra en van till en party buss då hon åker till sweden rock och sådära wink Så prem lagd!

Ja det tycker jag allt att du ska, gäller att vara rädd om sin Mor speciellt en som gillar hårdrock/rock big_smile
Och trevligt att du vill följa och jag lovar bot och bättring med uppdaterandet smile

Volvo Knugen The one and only
27 maj 2013 · 1 091 Inlägg

Big_JN skrev:
....då den plötsligt bara beslutade sig för att dö efter 5 min och sedan inte vilja gå igång igen! sad

Kolla säkringen till soppapumpen.. Om den är hel, kolla så att soppapumpen är hel o få ström som den ska

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
pitepesa
28 maj 2013 · 48 Inlägg

Kolla så att matningen till tändspolen sitter där den ska.
Jag hade ruskiga problem att hitta det felet i alla fall.
Kabelskorna hängde ihop en aning i själva plastinfattnignen, men det var inte riktigt kontakt.

Vete fan varför man håller på.
Big_JN
28 maj 2013 · 2 126 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

Big_JN skrev:
....då den plötsligt bara beslutade sig för att dö efter 5 min och sedan inte vilja gå igång igen! sad

Kolla säkringen till soppapumpen.. Om den är hel, kolla så att soppapumpen är hel o få ström som den ska

Yes ska jag göra! Misstänker att  säkringen gått eller så har pumpen eller bränslefiltret gett upp pga gammal/skitig bensin. Jag har fyllt på ny färsk bensin men kanske inte tillräckligt... roll dock så gick den riktigt fint innan den bara dog, inget hostande o spottande eller så hmm



pitepesa skrev:
Kolla så att matningen till tändspolen sitter där den ska.
Jag hade ruskiga problem att hitta det felet i alla fall.
Kabelskorna hängde ihop en aning i själva plastinfattnignen, men det var inte riktigt kontakt.

Ska kollas det med då all annan el är bristfällig så skulle det förvåna mig om inte dom var kassa dom också tongue
All el ska kollas upp då jag smyg kikat lite under instrument panelen och jag fick mardrömmar om det jag såg där!!!

Felsökningen kommer fortsättas idag...

pitepesa
29 maj 2013 · 48 Inlägg

Bilder?
Har du fotograferat rått-boet under instrumentpanelen?

På min är det nästan en trafikfara med alla kablar som hänger därunder.
Så fortsatt röjning är ett måste.... eller i alla fall fästa upp de kablar som kan identifieras.
Det är ett sabla detektivarbete att nysta upp el-systemet.


Förresten... Har du nyckel på rattstången som rattlås?
Funkar ditt rattlås i så fall?
Det är en av de punkter jag antar att jag kommer att få nedslag på vid besiktningen.

Vete fan varför man håller på.
Vonzool
29 maj 2013 · 140 Inlägg

pitepesa skrev:
Bilder?
Förresten... Har du nyckel på rattstången som rattlås?
Funkar ditt rattlås i så fall?
Det är en av de punkter jag antar att jag kommer att få nedslag på vid besiktningen.

Varför måste man ha rattlås?? kan aldrig tänka mej att dom ska sätta 2a på det.. rattlåset är ju bara till för att försvåra stöld av fordonet..

har iaf aldrig haft problem med att dom ska kontrollera rattlåset iaf..

International Scout II "lille skutten" (1978)
Big_JN
29 maj 2013 · 2 126 Inlägg

pitepesa skrev:
Bilder?
Har du fotograferat rått-boet under instrumentpanelen?

På min är det nästan en trafikfara med alla kablar som hänger därunder.
Så fortsatt röjning är ett måste.... eller i alla fall fästa upp de kablar som kan identifieras.
Det är ett sabla detektivarbete att nysta upp el-systemet.


Förresten... Har du nyckel på rattstången som rattlås?
Funkar ditt rattlås i så fall?
Det är en av de punkter jag antar att jag kommer att få nedslag på vid besiktningen.

Inga foton än, blir när jag rivit ur hela instrumentbrädan för att lättare komma åt och leta upp onödiga kablar och liknande.
Jo lite besvärande är det att se vart alla kablar hör hemma så jag har bara tagit väck dom som varit kapade eller legat lösa än så länge...

Jo jag har nyckel till rattlåset men låset är så kasst att jag kan vrida på det utan nyckel o låsa upp det ändå roll
Tror att jag även kan starta den utan nyckel men det har jag inte provat tongue


Vonzool skrev:

pitepesa skrev:
Bilder?
Förresten... Har du nyckel på rattstången som rattlås?
Funkar ditt rattlås i så fall?
Det är en av de punkter jag antar att jag kommer att få nedslag på vid besiktningen.

Varför måste man ha rattlås?? kan aldrig tänka mej att dom ska sätta 2a på det.. rattlåset är ju bara till för att försvåra stöld av fordonet..

har iaf aldrig haft problem med att dom ska kontrollera rattlåset iaf..

Är väl nån ny regel ifrån bilprovningen har jag för mig? Finns det rattlås så ska det funka...

DeZa
29 maj 2013 · 112 Inlägg

prem lagd! intressant å följa då ja e sugen å skaffa van själv smile

BMW e34 540ia "åsnan" (1993)
Big_JN
29 maj 2013 · 2 126 Inlägg

DeZa skrev:
prem lagd! intressant å följa då ja e sugen å skaffa van själv smile

Roligt att du vill följa big_smile
Tycker definitivt att du ska köpa Van, passa på nu för priserna ser ut att vara på väg uppåt igen. Speciellt nu när mängder har blivit skrotade/styckade. Sedan har det börjat bli populärt i bl,a USA och England att styla Vanar igen och det betyder oftast att den flugan når hit om nåt år eller så.



Kommer att hända mer saker med Chevan så fort jag bara har fått motorn till att funka ordentligt. Vill inte lägga ner en massa tid och pengar om det sedan visar sig att motorn är körd hmm

Har tyvärr inte hunnit lägga tid på felsökningen idag då jag var iväg och inhandlade ett nytt projekt som jag kommer att avslöja så fort jag har det hemma på tomten.

Imorgon om vädret tillåter så kommer felsökningen att återupptas. Har ju fortfarande inte fått tummarna loss och satt upp tältet då det har varit lite regnigt och blåsigt här nere i Skåne på sista tiden. Sedan behöver jag få hit några kompisar som kan hjälpa mig att resa åbäket
Och förresten har jag inte fått igång Farsans traktor än som jag behöver för att flytta mitt avstannade Caddy mk1 16V projekt till ett bättre ställe där det inte är i vägen... Usch nu blev det jobbigt när jag kom på hur mycket jag har att göra i sommar tongue

Stay tuned cool

Senast redigerat av Big_JN (29 maj 2013)

DeZa
29 maj 2013 · 112 Inlägg

klart man följer smile bra å halite å gå tillbaka på om man köper en egen van å vill se lösningar osv, hoppas de löser sig till de bättre me dmotorn iaf å kämpa på me allt, du få locka med några kalla å grillat så ramla de nog in frivilliga till tält bygget wink hehe

BMW e34 540ia "åsnan" (1993)
Big_JN
29 maj 2013 · 2 126 Inlägg

DeZa skrev:
klart man följer smile bra å halite å gå tillbaka på om man köper en egen van å vill se lösningar osv, hoppas de löser sig till de bättre me dmotorn iaf å kämpa på me allt, du få locka med några kalla å grillat så ramla de nog in frivilliga till tält bygget wink hehe

Om motorn haoppar i liv igen så kommer det att bli mängder av rostlagning av alla "standard" ställen. En hel del el dragning och flyttning av batteri/batterier samt lite lättare costumisering (i plåt) men även lite lättare styling med glasfiber detaljer osv så lite tips ska du nog få wink
Sedan när allt det är gjort så har jag ju bara inredningen kvar...

Några kalla och massor av kött kommer inhandlas så får vi se vad som händer... lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang