Projekt: Att rädda en "Cheva Van" undan rostdöden eller i detta fall en förklädd GMC Vandura.

Köpte denna Vanen av en kompis som i sin tur hade köpt den ifrån min farbrors dödsbo. Som tur var fick kunde jag köpa tillbaks den av honom och på så vis försöka rädda den undan rost/reservdelsdöden. Meningen är att skapa en schysst festivalvan som räddar mig undan tälthelvetet på vissa förekommande hårdrocksfestivaler runt om i vårt avlånga land! Tanken är att den ska bli något av en B-Team Van, alltså en Van som inte riktigt når hela vägen upp till toppen men nära nog, eller kanske ändå inte? Eller som Wicca här på forumet uttryckte det: "You can´t afford the A-team? No worries, the B-team is here to try and help you, as best as they can..."
  • 126 Följare
  • 123 701 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 juni 2018
pitepesa
30 maj 2013 · 48 Inlägg

Big_JN skrev:
Är väl nån ny regel ifrån bilprovningen har jag för mig? Finns det rattlås så ska det funka...

Skulle kunna tänka mig att det är någon av försäkringsbolagens Lobbyister som pushat för denna aningen korkade regel.

Nåväl.. Det är i alla fall kopplat till årsmodell också.
Och JA, det är en obligatorisk 2:a om det inte fungerar...
Så... man får hoppas att det är en lite ointresserad besiktingskille när det blir dags...
Min rattlås-nyckel kärvar nått alldeles förbannat.

Vete fan varför man håller på.
Vonzool
30 maj 2013 · 140 Inlägg

okey låter ju lite konsigt ändå.. tror inte bilprövningen orkar bry sej så de e nog bara o besikta o se glad ut.. får väl ha ratt kryckan i högsta hugg o låsa fast ratten om dom börjar klaga. Eftermonterat rattlås xD

men följer projektet då det är intressant smile Gärna mycket bilder ^^
har också en cheva buss smile Men tyvärr måste jag göra motor byte på den då antagligen vevaxeln har gått av på min 6,2a diesel.
Men den är ju skattebefriad så har skaffat annan motor så tänkte väl byta Den till veckan! *Jippiee*

Har man inte jobb så ser ju bilarna till att skaffa en det !

International Scout II "lille skutten" (1978)
Vonzool
30 maj 2013 · 140 Inlägg

Big_JN skrev:
Är väl nån ny regel ifrån bilprovningen har jag för mig? Finns det rattlås så ska det funka...

men kom o tänka på de att då får man väl säga att man plockat bort rattlåset om dom klagar, ifall de ska funka om de "sitter" där.. som med bältena ungefär. om man har bälten ska dom användas men det är inte förbjudet o plocka bort dom wink (Beroende på årsmodellen iof) Men principen är ju den samma.

som en annan gång jag var med en kompis o besikta hans bil då krängningshämmar fästet var trasigt på hans bil, då sa gubben att han får 2a för de var trasigt men om han där emot hade plockat bort den helt så hade han inte fått någon 2a wink

International Scout II "lille skutten" (1978)
Big_JN
30 maj 2013 · 2 126 Inlägg

Vonzool skrev:
okey låter ju lite konsigt ändå.. tror inte bilprövningen orkar bry sej så de e nog bara o besikta o se glad ut.. får väl ha ratt kryckan i högsta hugg o låsa fast ratten om dom börjar klaga. Eftermonterat rattlås xD

men följer projektet då det är intressant smile Gärna mycket bilder ^^
har också en cheva buss smile Men tyvärr måste jag göra motor byte på den då antagligen vevaxeln har gått av på min 6,2a diesel.
Men den är ju skattebefriad så har skaffat annan motor så tänkte väl byta Den till veckan! *Jippiee*

Har man inte jobb så ser ju bilarna till att skaffa en det !

Vonzool skrev:

Big_JN skrev:
Är väl nån ny regel ifrån bilprovningen har jag för mig? Finns det rattlås så ska det funka...

men kom o tänka på de att då får man väl säga att man plockat bort rattlåset om dom klagar, ifall de ska funka om de "sitter" där.. som med bältena ungefär. om man har bälten ska dom användas men det är inte förbjudet o plocka bort dom wink (Beroende på årsmodellen iof) Men principen är ju den samma.

som en annan gång jag var med en kompis o besikta hans bil då krängningshämmar fästet var trasigt på hans bil, då sa gubben att han får 2a för de var trasigt men om han där emot hade plockat bort den helt så hade han inte fått någon 2a wink

Plockar man bort rattlåset helt så borde man tycka att det ska vara OK men paragraf ryttare är konstiga...

Massor av bilder blir det om jag nu bara kan få igång motorhelvetet tongue

Gott med en veteranare så man slipper den dyra skatten som tillkommit nu när dom slopat den billigare LB skatten sad
6,2:an e ju inte fel den heller men 350:n sitter rätt fint den med big_smile

Big_JN
31 maj 2013 · 2 126 Inlägg

Kan glatt meddela att motorn hoppade igång igen idag. Innan jag började felsöka tänkte jag att det är bäst att provstarta innan jag sätter igång och den tände men dog men det var mer än den gjorde sist. Så jag tankade i ny och fräsch 98 oktanig bensin och körde runt motorn med fullgas tills den hoppade igång! Dock med ett gigantiskt rökmoln till följd som Stank utav bara helvete av gammal sur bensin (ingen oljerök). den fortsatte ryka och lukta äckligt ca en halv minut för att sedan gå normalt igen utan rök! big_smile
Så nu kan vi snart påbörja rostlagningen cool

Var även iväg och tittade till min nya bil idag som snart skall hämtas hem, finns lite att göra men inte alltför mycket så den skall inte ta alltför mycket tid ifrån Vanen! Dock så e det lite el problem med den också men inte i närheten av vad Vanen har tongue
Den kommer däremot att stjäla en hel del pengar som jag planerat att lägga på Chevan men det fixar sig nog ändå...


Inga bilder idag heller då jag inte gjorde något mer än tanka och det tror jag inte ni vill se bild på, eller? wink

Mattsson_91 Självlärd
31 maj 2013 · 3 083 Inlägg

Du har säkert skrivit det tidigare i tråden men det har jag i så fall glömt vid det här laget wink..

Vad är det för ny bil du har hittat?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Big_JN
31 maj 2013 · 2 126 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Du har säkert skrivit det tidigare i tråden men det har jag i så fall glömt vid det här laget wink..

Vad är det för ny bil du har hittat?

Det har jag faktiskt inte skrivit men det kan jag väl göra nu tongue Inget jättespännande men fick den jävligt billigt så jag kunde inte säga nej... Det är en Subaru Legacy Outback -99 med 156hk 2,5 liters motor som jag fick köpa för skrotvärdet dvs 1500 spänn som har stått ett år eller två men startar och går. Dock med elfel då ingen belysning bak fungerar annars är den i hyffsat skick med några små bucklor och skadad bak och frontspolier. Har bara lyckats hitta en endaste liten rostfläck så det är ett bra utgångsobjekt. cool Startade upp den idag och den startade direkt så inga problem där.

Den billigaste Outback 99:an jag hittade på blocket ska dom ha 15000kr för och den har en kass topp och står med motorn urplockad på en verkstad, så jag har fått den för ett jävla bra pris om man säger så tongue

Tänkte överraska med bilder på den idag men som vanligt lyckades jag köra hemifrån utan någon kamera sad

Senast redigerat av Big_JN (31 maj 2013)

Mattsson_91 Självlärd
31 maj 2013 · 3 083 Inlägg

Aha okej smile.

Låter som att det är rätt lättfixat ändå ju smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Big_JN
31 maj 2013 · 2 126 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Aha okej smile.

Låter som att det är rätt lättfixat ändå ju smile

Ja jag tror inte det är något större utan misstänker att det har med elkopplingen till släpvagnskontakten att göra. Får börja mäta ifrån säkringsboxen och jobba mig bakåt för säkerhets skull Har dock för mig att Subaru har haft lite problem med just släpvagnskontakterna speciellt om dom är eftermonterade, vilket jag inte vet om det är på denna. Får se när jag fått hem den smile

pitepesa
20 juni 2013 · 48 Inlägg

Hur har det gått?
Har du kommit framåt med Chevan?

Bilder efterfrågas naturligtvis....

Vete fan varför man håller på.
Big_JN
23 juni 2013 · 2 126 Inlägg

pitepesa skrev:
Hur har det gått?
Har du kommit framåt med Chevan?

Bilder efterfrågas naturligtvis....

Har stått still nu sedan jag fick hem Subarun men kommer snart att sätta fart med Vanen igen. Räknar med att komma igång med den ordentligt om ca 2 veckor men det återstår att se om det blir så då nya saker dyker upp hela tiden hmm
Tänkte börja med att kapa ner hela högra tröskeln och passa in den nya jag köpte förra året. Nerkapningn kommer inte att vara så svår då den mest består av byggskum och spackel tongue
Det som kommer att ta längst tid är att bygga upp fotsteget igen då jag inte har mycket att gå efter vad det gäller linjer och så.


Många bilder blir det under arbetets gång vill ju dokumentera så mycket som möjligt big_smile

Vonzool
23 juni 2013 · 140 Inlägg

Bilder är ju aldrig fel smile

International Scout II "lille skutten" (1978)
Big_JN
24 juni 2013 · 2 126 Inlägg

Vonzool skrev:
Bilder är ju aldrig fel smile

Kommer så fort nåt händer jag lovar smile

Kan dock glädjande meddela att Vanen startade idag och gick som en klocka så det verkar som problemet med den är borta nu vilket är j-vligt skönt!

magnuslindstrom
24 juni 2013 · 136 Inlägg

Prenumererar! Ska bli kul att se vad det blir av detta smile

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
herihi
25 juni 2013 · 39 Inlägg

Hur mycket kan dessa jävlar tänkas dra på landsväg/i stan? big_smile

pitepesa
25 juni 2013 · 48 Inlägg

På en van måste man troligen räkna drifttimmar snarare än förbrukning/mil.
Men.... mycket soppa drar dom....

Får väl se... Blir mest troligt ett fullskaletest till helgen.

Ska till Wheels utställning i Umeå.

Vete fan varför man håller på.
Pendulum
25 juni 2013 · 1 298 Inlägg

herihi skrev:
Hur mycket kan dessa jävlar tänkas dra på landsväg/i stan? big_smile

Har aldrig mätt ordentligt. Men en uppskattning efter tankning av X antal liter och därefter X antal körda mil pekar mot strax under 2L/mil blandad körning. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
pitepesa
25 juni 2013 · 48 Inlägg

Man kan i alla fall konstatera att det är inte gratis att åka ståndsmässigt! smile

Vete fan varför man håller på.
Pendulum
25 juni 2013 · 1 298 Inlägg

pitepesa skrev:
Man kan i alla fall konstatera att det är inte gratis att åka ståndsmässigt! smile

Nej men det är ren och skär kvalitetskörning när man väl kör med den ordentligt. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
mickeooj
25 juni 2013 · 31 Inlägg

1,4 L mil drar min Starcraft .. hade då biltrailer bakom(tom)  .. inte så farligt tycker jag big_smile

Saab 99 T16 (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang