Edit: Spökställen hela sverige,världen!

-Bazz3r- Team Breehäng
13 juli 2012 · 1 623 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

-BASmannen- skrev:

Volvo142_73a skrev:
Även om många av dessa berättelser bara är vandringssägen så är det ändå sjukt intressant o spännande o läsa om de tbig_smile. Kan inte TS döpa om tråden till "Spökställen i Sverige"? Hade varit intressant o se fler historier

Tänkte just skriva nått liknande! smile

Jaja säger du ju bara wink

Haha kanske inte exakt samma, men tänkte att de vore ju kul om folk fortsatte skriva läskiga saker dom varit med om smile

R1 3
└┼┤
2 4
mackan663 Skåneland
13 juli 2012 · 103 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Även om många av dessa berättelser bara är vandringssägen så är det ändå sjukt intressant o spännande o läsa om de tbig_smile. Kan inte TS döpa om tråden till "Spökställen i Sverige"? Hade varit intressant o se fler historier

haha,afan big_smile. Kan ju ändå slänga in en historia som hände när jag sov över hos min kompis.

Dom bor i ett hus där en gubbe hade hängt sig i doms vedbod, En gång när jag sov där så när min kompis gick på toa så blev jag helt plötsligt varm på kinden. Det kändes smått som nån hade get mig en örfil, och en annan gång så sov jag på luftmadrass så när han gick igen så helt plötsligt så var det nåt som hoppade på botten där mina fötter låg så jag flög upp med överkroppen sen ner igen.. Det kan inte ha varit han eftersom hela huset knarrar när man går och jag hörde honom gå in på toan.. När man har varit med om sånt här så blir allt mer intressant speciellt när man är några stycken.. Det är typ därför jag o mina kompisar undrar om några andra visste några fler ställen i närheten.

Edit: sen så har min farmor o farfar haft spöken samt mina kusiner, dom bor i såna gamla hus.. Pallar inte berätta historierna eftersom det är så segt att skriva en lite längre berättelse tongue

Edit igen: http://kartor.eniro.se/query?what=maps& … &from=  ... Där har ni området.

Senast redigerat av mackan663 (13 juli 2012)

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
mackan663 Skåneland
13 juli 2012 · 103 Inlägg

Bullet--- skrev:
Thats it, ska dit där i morgon kväll/natt och ta en titt big_smile

fint!!!, va gärna typ några st, man vet ju aldrig vad som kan hända?.. yikes

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
mackan663 Skåneland
13 juli 2012 · 103 Inlägg

mackan663 skrev:
Haha fint att ni gillar det ..

[img=http://img15.imageshack.us/img15/4594/rosendalv1.th.jpg]
[img=http://img841.imageshack.us/img841/4161/rosendalv2.th.jpg]



*svart,Där vi stod
*rött,Där det kan finnas aktivitet.

slänger fram denna på andra sidan för dom som kanske har missat den?;D

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
DuelBall Seg bôvel
14 juli 2012 · 322 Inlägg

I mina kretsar går rykten om övernaturliga händelser på en igenbommad skogsväg en bit från där jag bor. Klagomål ang. otillåten trafik på vägen har tidigare framförs av grannar till vägen, och två av mina polare som snikit förbi betonggrisarna och den ensamma C3-skylten på natten har drabbats av dikeskörning resp. trasig fläktrem.

Inget har dock hänt mig när jag kört på vägen, så är med stor sannolikhet bara en skröna.
Dock alltid roligt att köra en väg där det vilar lite mystik runtom.

mackan663 Skåneland
14 juli 2012 · 103 Inlägg

DuelBall skrev:
I mina kretsar går rykten om övernaturliga händelser på en igenbommad skogsväg en bit från där jag bor. Klagomål ang. otillåten trafik på vägen har tidigare framförs av grannar till vägen, och två av mina polare som snikit förbi betonggrisarna och den ensamma C3-skylten på natten har drabbats av dikeskörning resp. trasig fläktrem.

Inget har dock hänt mig när jag kört på vägen, så är med stor sannolikhet bara en skröna.
Dock alltid roligt att köra en väg där det vilar lite mystik runtom.

Hmm okej tongue..afan..

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
mackan663 Skåneland
15 juli 2012 · 103 Inlägg

Bullet--- skrev:
Thats it, ska dit där i morgon kväll/natt och ta en titt big_smile

Åkte du upp o kollade?,Isåfall hur gick det ?!smile

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
mackan663 Skåneland
15 juli 2012 · 103 Inlägg

Bullet--- skrev:

mackan663 skrev:

Bullet--- skrev:
Thats it, ska dit där i morgon kväll/natt och ta en titt big_smile

Åkte du upp o kollade?,Isåfall hur gick det ?!smile

regnade som fan och åskade när vi drog till hbg i lördags:(
Drog till den vägen när det blev uppehåll men det var vid 22.00 tiden. Förväntade mig inte att det skulle hända något där men alltid kul att utforska, rolig väg att köra på om det varit lite mindre bebyggelse där.
Efter vi varit där kom regnet igen och vi drog vidare. Får nog bli en annan gång.

okej:p. Att det regnade gör ju det lite bättre?tongue.. Jo sen så har det varit pissväder nu i typ två dagar. Blir väl bättre väder snart. Men du kollade typ igenom stället om man säger så?, tycker det ser lite läskigt ut i dags ljuse ochså big_smile

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
mackan663 Skåneland
15 juli 2012 · 103 Inlägg

Bullet--- skrev:

mackan663 skrev:

Bullet--- skrev:

regnade som fan och åskade när vi drog till hbg i lördags:(
Drog till den vägen när det blev uppehåll men det var vid 22.00 tiden. Förväntade mig inte att det skulle hända något där men alltid kul att utforska, rolig väg att köra på om det varit lite mindre bebyggelse där.
Efter vi varit där kom regnet igen och vi drog vidare. Får nog bli en annan gång.

okej:p. Att det regnade gör ju det lite bättre?tongue.. Jo sen så har det varit pissväder nu i typ två dagar. Blir väl bättre väder snart. Men du kollade typ igenom stället om man säger så?, tycker det ser lite läskigt ut i dags ljuse ochså big_smile

Känns som ett ställe man inte vill få problem med bilen mitt i natten.....om du förstår vad jag menar wink

Förstår dig ,eftersom det är endå en bit att gå om nåt händer sen så är det redan allt för läskigt på natten att man ens vill gå utanför bilen :S..

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
mackan663 Skåneland
20 juli 2012 · 103 Inlägg

Okej ,var där igen idag. Vi hörde knackade i skogen samt helt plötsligt ett klockslag*kyrko,båt*klocka, ett slag bara. Sen så kom en bil fast från andra hållet. Den bara försvann helt plötsligt. Sen så hade jag lite fel angående den bilen tydligen, snackade med han som hade träffat på bilen. Det var några stycken men det var bara han som fick blackout samt att han hade satt sig i fosterställning o skakat samt gungat fram o tillbaka... Det var allt, vi var där ca 20min +, Klockan var nog runt halv ett tiden.. Börjar bli lite läskigt nu tongue.

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
mackan663 Skåneland
20 juli 2012 · 103 Inlägg

Bullet--- skrev:
Dags att ringa.....GHOSTBUSTERS smile

Hahahah:D, Du kan vara The ghostbuster??big_smile. Vill ut dit igen men samtidigt inte. Kommer troligen dra dit snart, det var samtidigt läskigt men ändå roligt att vara med om nåt lite mera nu. Har du planer på att dra dit igen eller?big_smile

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
Muttley
20 juli 2012 ·

Bullet--- skrev:

mackan663 skrev:

Bullet--- skrev:
Dags att ringa.....GHOSTBUSTERS smile

Hahahah:D, Du kan vara The ghostbuster??big_smile. Vill ut dit igen men samtidigt inte. Kommer troligen dra dit snart, det var samtidigt läskigt men ändå roligt att vara med om nåt lite mera nu. Har du planer på att dra dit igen eller?big_smile

Kanske, får se helt enkelt.
Skulle varit fräckt att besöka såna övergivna hus. Urban exploration tror jag det kallas. Finns några sidor man besökt, sjukt mycket bilder från ställen runt om i sverige. om det spökar i dom vette fan.

Spökar ej på de flesta ställen. Däremot kan man bli på helspänn när man är i en tunnel med totalt mörker runt och inte vet vad som finns runt väggar.   Tråkiga är de jävlarna som dumpar ölburkar på sådana platser.

mackan663 Skåneland
21 juli 2012 · 103 Inlägg

Bullet--- skrev:

mackan663 skrev:

Bullet--- skrev:
Dags att ringa.....GHOSTBUSTERS smile

Hahahah:D, Du kan vara The ghostbuster??big_smile. Vill ut dit igen men samtidigt inte. Kommer troligen dra dit snart, det var samtidigt läskigt men ändå roligt att vara med om nåt lite mera nu. Har du planer på att dra dit igen eller?big_smile

Kanske, får se helt enkelt.
Skulle varit fräckt att besöka såna övergivna hus. Urban exploration tror jag det kallas. Finns några sidor man besökt, sjukt mycket bilder från ställen runt om i sverige. om det spökar i dom vette fan.

Urban ställen är ju inte direkt kända för sina spökplatser mer doms "historia?" .

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
mackan663 Skåneland
21 juli 2012 · 103 Inlägg

tkd_rille skrev:

Bullet--- skrev:

mackan663 skrev:

Hahahah:D, Du kan vara The ghostbuster??big_smile. Vill ut dit igen men samtidigt inte. Kommer troligen dra dit snart, det var samtidigt läskigt men ändå roligt att vara med om nåt lite mera nu. Har du planer på att dra dit igen eller?big_smile

Kanske, får se helt enkelt.
Skulle varit fräckt att besöka såna övergivna hus. Urban exploration tror jag det kallas. Finns några sidor man besökt, sjukt mycket bilder från ställen runt om i sverige. om det spökar i dom vette fan.

Spökar ej på de flesta ställen. Däremot kan man bli på helspänn när man är i en tunnel med totalt mörker runt och inte vet vad som finns runt väggar.   Tråkiga är de jävlarna som dumpar ölburkar på sådana platser.

Jo det är sant tyvärr när man hittar nåt övergivet så är det inte det.

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
ph3w Utan lem
21 juli 2012 · 419 Inlägg

Vet någon ett bra spökställe i närheten av borås/göteborg? urban exploring går också bra;)

Har vart och urban explorat tidigare, men så lättskrämd som jag är trodde jag att varenda lilla ljud var en zombie.. speciellt när det var en gravsten på en av tomterna :p

mackan663 Skåneland
21 juli 2012 · 103 Inlägg

ph3w skrev:
Vet någon ett bra spökställe i närheten av borås/göteborg? urban exploring går också bra;)

Har vart och urban explorat tidigare, men så lättskrämd som jag är trodde jag att varenda lilla ljud var en zombie.. speciellt när det var en gravsten på en av tomterna :p

http://28dagarsenare.se/ ??

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
ph3w Utan lem
21 juli 2012 · 419 Inlägg

mackan663 skrev:

ph3w skrev:
Vet någon ett bra spökställe i närheten av borås/göteborg? urban exploring går också bra;)

Har vart och urban explorat tidigare, men så lättskrämd som jag är trodde jag att varenda lilla ljud var en zombie.. speciellt när det var en gravsten på en av tomterna :p

http://28dagarsenare.se/ ??

visste inte att den sidan fanns lol, jag brukar inte fixa ställena men TACK smile

mackan663 Skåneland
21 juli 2012 · 103 Inlägg

ph3w skrev:

mackan663 skrev:

ph3w skrev:
Vet någon ett bra spökställe i närheten av borås/göteborg? urban exploring går också bra;)

Har vart och urban explorat tidigare, men så lättskrämd som jag är trodde jag att varenda lilla ljud var en zombie.. speciellt när det var en gravsten på en av tomterna :p

http://28dagarsenare.se/ ??

visste inte att den sidan fanns lol, jag brukar inte fixa ställena men TACK smile

haha lungt smile.

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
Mr_dOhC
22 juli 2012 · 214 Inlägg

Här kommer ett par av mina erfarneheter.
Säkert en del stavfel, har suttit och skrivit en stund nu....
-----------
Bodde i en liten stuga i bushen i Norrland en sommar. Fanns inga andra hus i direkt närhet där det bodde någon, dock ett stort grått (EDIT : Kollade mina foton nu, det var visst rött...) ödehus 50m bort. Mannen som hade bott ensam i huset innan hade kommit in på hem, oklart hur länge huset stått öde. Gardiner och blommor fanns kvar i fönstren, någon närmare titt tog jag inte.

Det fanns en klippt "väg" ner över ängen till vattnet. Den gick så klart över tomten och alldelles förbi ödehuset. Vi hade varit nere några st tidgare på kvällen.

Just innan vi skulle lägga oss första kvällen ville jag gå ner och fota lite vid sjön, men jag kom aldrig så långt..

När jag gick förbi med ödehuset på min högra sida fick jag en sån där obehaglig känsla av att jag var iakttagen, från huset. Jag vägrade att titta, det var många fönster och jag trodde så klart att tittar jag upp, så står där någon bakom gardinen...

Jag gick vidare och hade sen ryggen emot huset men jag gick bara 20m istället för dom 100m ner till vattnet.
Tyckte det var lite obehagligt...

Tog ett par bilder från där jag stod, men skyndade mig snart tillbaka, tittade rakt ner på fötterna och rös i hela kroppen.

Första natten vakande jag OCH mitt ex av samma ljud, på tomten till "vår" stuga.
Det första jag tänkte på var att det lät som nån gick med en skottkärra och något i skottkärran skrammlade till.

Det var ju ljust i stort sett dygnet runt och så även då. Ingen av oss vågade titta ut vad jag minns. Sen låg vi vakna en bra stund och hörde massa konstiga ljud så klart tongue Många av dom var säkert från vilda djur, då vi som sagt var i bushen, men det första ljudet var svårt att härleda till ett djur...

--------------

Har även bott på Sidsjö Hotell & Konferans i Sundsvall 2 nätter, vid 2 tillfällen, i samband med ett jobb jag hade i stan.
Första gången var det inga problem, tänkte en del på vad det varit för ställe innan, men hade inga problem att sova.
Har aldrig tidigare varit ute för nåt som skulle kunna härledas till "spöken" så jag förväntade mig inget heller.

Efter andra gången sa jag till min chef att jag sover aldrig där igen, dom fick fixa ett annat boende.
I mina ögon ett väldigt creepy ställe att sova på, som jag aldrig kommer att sova på igen !

Rummen har konstig utformning, man förstår att det inte ändrats mycket sen sjukhus-tiden.
Där sängen står, förstår man att där har alltid stått en säng, dvs patientens säng.
Finns liksom ingen annanstans i rummet där det kan placeras en säng.
Kanske har det just på den plats där sängen du sover i står, stått en annan säng med en fastbunden patient ?!
På väggarna sticker det ut små fyrkanter ett par cm, stora som ett eluttag, som sen byggts över ?!?

Jag tänker inte gå in mer på varför, utan så är det bara. Provbo själva om ni vill veta mer wink
Info om stället : http://lmgtfy.com/?q=sidsj%C3%B6+mentalsjukhus

--------------

Förra sommaren bodde jag och min far tillfälligt över i ett hus i en by Dalarna.
En mycket trevligt man bjöd in oss till sitt hus när vi inte hittade nåt ställe att sova över på i byn.

Huset låg mycket fint vid en liten sjö med vackra omgivinigar. Det var ett gammal hus, 1800tal, som mannen hade renoverat och gjort beboligt. Tidigare hade det varit smedja och stall, dvs inget bostadshus.
Jag kommer faktiskt inte ihåg om han berättade nån spökhistoria, tror inte det.
Jag kände inget obehag och förväntade mig inget heller.

I vilket fall som helst så gick vi och la oss och somnade.
Nån gång på morgonen, 3-4 tiden, vaknade jag till med ett ryck !

Något ljud hade väckt mig, fick med ens en väldigt obehagskänsla...
Jag visste vad jag hade hört och blev såpass skrämd att jag var tvungen att väcka min far.

Det var en slägga som slog emot ett städ med full kraft...
Inte i samma rum, men nånstans i huset...
Jag sov inte mer den natten och låg på helspänn...

Möjligt att jag drömde nånting och vaknade av ljudet i drömmen, oavsett så var det väldigt obehagligt.

I övrigt är det väldigt sällan jag har svårt att sova pga av såna här saker tongue
Kan inte påstå att jag än idag tror på spöken tongue

-------------

Det finns en Prästgård i Borgvattnet i närheten av Östersund där det sägs vara spökgaranti !
" - Folk springer skrikande ut i nattkläderna"

http://www.borgvattnet.eu/

Den var till salu för nåt eller ett par år sen, en god vän var påväg att köpa stället, fast det blev aldirg så...
Enligt sägen är det en kvinna som spökar i huset, som tydligen ska vara en släkting till min vän, som kommer ifrån trakten. Massor med TV bolag har varit där och gjort program, även utländska. Finns säkert på tuben...

----------

Har ni missat detta, så är det läs och sevärt OBS scrolla låååångsamt wink
http://vasternorrland.blogs.se/2008/09/ … t-4699252/

Senast redigerat av Mr_dOhC (22 juli 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang