Tillsatser i bränsle/olja. Erfarenheter? Åsikter? Diskutera!

caromania Forummoderator
16 juli 2012 · 9 296 Inlägg

Ja, vad har vi för åsikter och erfarenheter av olika tillsatser? Jag tänker på produkter som Slick 50 för olja, olika injection cleaners, oktan boosters, KI Akut osv. Är det bara båg eller tror vi på det?

Anledningen över min fundering är min mycket kluvna uppfattning. Mitt hjärta säger att det bara är båg och produkter som inte ger ett piss, samtidigt har jag två egna positiva erfarenheter av tillsatser:

1: Min gamla Passat med förgasare (70-talare) fick sig en dos Slick 50 vid ett oljebyte. Motorn var i ganska dåligt skick, men redan efter några mil upptäckte jag att tomgången behövde justeras ner då den sakta stigit till 1500 rpm. Alltså gick ju någonting smidigare i motorn och den snurrade lättare, friskare.

2: Bror körde Audi 2.3, fick totalstopp i pump och/eller spridare sannolikt pga skit i tanken. VAG vägrade ta i bilen om de inte fick byta hela bränslesystemet vilket var orimligt dyrt, så han hällde i 3 flaskor KI-Akut. Efter någon dag gick bilen som vanligt igen och krånglade aldrig mer efter det.

Nu vill jag höra era åsikter, teorier och även erfarenheter. Som sagt, jag är mycket kluven men kan inte blunda för mina egna 2 positiva överraskningar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M103
16 juli 2012 · 1 570 Inlägg

Jag har använt STP injection trim och liknande produkter och STP oil treatment från och till i olika bilar. Märker nästan ingenting förutom att en bil tickade mindre efter oljetillsatsen. Däremot tror jag oktan boosters osv är ganska bortkastat, iaf om man har en "vanlig" bil men jag vet inte.

Alex-s Bakhjulskrafs
16 juli 2012 · 1 479 Inlägg

hade problem på jobb med en ford focus som drog onormalt olja.
hällde i en burk motorspolning från liquid moly i oljan och lät den stå en kvart på tomgång.
bytte olja och nu drar den ingenting alls

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
KHRacing
16 juli 2012 ·

Alla WYNNS prudukterna rekommenderas starkt

caromania Forummoderator
16 juli 2012 · 9 296 Inlägg

Kul att det kom in några svar här.

KHRacing skrev:
Alla WYNNS prudukterna rekommenderas starkt

Specificera gärna, vad har du för erfarenheter?

Vore även kul med lite negativa erfarenheter, ni som haft problem, testat, och inget hänt...

Senast redigerat av caromania (16 juli 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
JFfoto
16 juli 2012 ·

Kommer inte ihåg nu vilket märke, men hade i en tillsatt i oljan på min gamla 850 tillsammans med oljebyte, senare fick jag motorras, vet inte varför, ett möjligt scenario är ju att all skit inte kom ut och täppte till i viktiga kanaler istället, ingen aning smile men jag använder inget mer till oljan iaf, men en flaska k-sprit då och då kan jag hälla i bränslet smile gör nog susen.

engolf
18 juli 2012 · 3 235 Inlägg

Den enda oljetillsatsen som jag har märkt effekt av var RVS, allt annat av bränsle-och oljetillsatser har jag inte kunnat konstatera någon märkbar effekt. (bortsett från etanol på tanken då..)

KHRacing
18 juli 2012 ·

Kalltkaffe skrev:
Kommer inte ihåg nu vilket märke, men hade i en tillsatt i oljan på min gamla 850 tillsammans med oljebyte, senare fick jag motorras, vet inte varför, ett möjligt scenario är ju att all skit inte kom ut och täppte till i viktiga kanaler istället, ingen aning smile men jag använder inget mer till oljan iaf, men en flaska k-sprit då och då kan jag hälla i bränslet smile gör nog susen.

3Deciliters flaska med K-sprit cirka 25-48kr på macken

1Liter E85 10.00kr på macken. vilket föredrar du ?

Senast redigerat av KHRacing (18 juli 2012)

Waahlvik
18 juli 2012 · 508 Inlägg

har både haft bensin/dieselbilar och jag brukar hälla 2-taktsolja i tanken för att smörja systemet litegrann.. nu häller jag typ bara en halvliter åt gången så på full tank

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
18 juli 2012 · 1 004 Inlägg

Hade en Volvo 855 SE (140hk) för några år sedan. Den fick tendenser att hacka/tveka till ibland. Så jag hällde i en flaska S1 Injection trim i samband med fulltankning. Kan säga att jag blev positivt överraskad, kändes som bilfan fått ett nytt liv.

Gjorde detsamma i en Volvo S70 GLT jag hade senare, dock upplevde jag inte samma effekt men en viss skillnad märktes.

"My drinkingteam has a racingproblem"
xXSammy
18 juli 2012 · 6 570 Inlägg

Oilleak stop och variatorer går inte bra ihop.

Det "knackar" om motorn nu big_smile

Om inte Wynns oljerengörare funkar är det kört xD

De/Dem
Andromeda Rumpmas
18 juli 2012 · 3 860 Inlägg

KHRacing skrev:

Kalltkaffe skrev:
Kommer inte ihåg nu vilket märke, men hade i en tillsatt i oljan på min gamla 850 tillsammans med oljebyte, senare fick jag motorras, vet inte varför, ett möjligt scenario är ju att all skit inte kom ut och täppte till i viktiga kanaler istället, ingen aning smile men jag använder inget mer till oljan iaf, men en flaska k-sprit då och då kan jag hälla i bränslet smile gör nog susen.

3Deciliters flaska med K-sprit cirka 25-48kr på macken

1Liter E85 10.00kr på macken. vilket föredrar du ?

Och tankar du 50 liter BF95 får du ju 2,5 liter etanol vare sig du vill eller inte sad

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Peter_5565
18 juli 2012 · 326 Inlägg

En flaska STP akutrengöring för dieselspridare fick jag hälla i min gamla Xantia HDi två gånger om året när den började smårycka lite. Det gjorde susen och så gick den fint ett halvår till.

Samma bil fick en jätteläcka i stryrväxeln en gång. Packboxen där rattaxeln gick ner började läcka.Två liter av det gröna drakblodet rann ut på en vecka. Jag tänkte att jag borde prova med en flaska Omega 917 först, så jag hällde det i hydraultanken. Den rymmer 5liter, så jag tycket det blev lagom med en flaska i den. Efter några dagar så hade läckaget minskat rejält, och ytterligare en vecka senare så upphörde det helt. Det läckte inte en droppe så länge jag  hade den bilen sen. Ett riktigt undermedel är min åsikt.

Redneck91
12 april 2014 · 26 Inlägg

Någon som testat sån där sörja som ska tysta ventiler?

Buick LeSabre "Familjeskutan" (1986)
Dodge Ram b350 "Jack The Ripper" (1988)
Stripz Voodoo
12 april 2014 · 1 444 Inlägg

Omega 909   MOTOROLJE-FÖRSTÄRKARE

Får kamaxlar & lyftare att fungera ”ljudlöst”
Har testat och jo de funka fint.. samma med 917 packning skydd funka prima i motor och växellåda.
Men rekommenderar inte 917 i läkande. Servo pump på Audi! Fick pump haveri istället.


Motorn i Audin har gått mellan 50-60tusen och de är en bensin 4a nästan orörd motor endast bytt ventiltätningar. Och på den så har jag testat olika fabrikat på tillsatser. Omega är de enda jag fått vettiga resultat ifrån.

Senast redigerat av Stripz (12 april 2014)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Redneck91
12 april 2014 · 26 Inlägg

Stripz skrev:
Omega 909   MOTOROLJE-FÖRSTÄRKARE

Får kamaxlar & lyftare att fungera ”ljudlöst”
Har testat och jo de funka fint.. samma med 917 packning skydd funka prima i motor och växellåda.
Men rekommenderar inte 917 i läkande. Servo pump på Audi! Fick pump haveri istället.


Motorn i Audin har gått mellan 50-60tusen och de är en bensin 4a nästan orörd motor endast bytt ventiltätningar. Och på den så har jag testat olika fabrikat på tillsatser. Omega är de enda jag fått vettiga resultat ifrån.

Tack för svar:)

Sneglat lite på wyenn's produkter. Har du eller någon annan här erfarenhet av dessa?smile

Buick LeSabre "Familjeskutan" (1986)
Dodge Ram b350 "Jack The Ripper" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang