Peugeot 407 SW -05 - Problem med klimatanläggning

Rextor Elektriker
17 juli 2012 · 44 Inlägg

Hejsan
Vi har en Peugeot 407 sw från 2005 som verkar ha problem med klimatanläggningen;
Vänster sida blir inte kall utan matar bara på med varm luft hur man än ställer in temperaturen medans höger sida fungerar som det ska.
Vad kan vara felet och vad kan jag göra åt det?

Tack på förhand!

Det kostar inget att fråga!
Volvo S60 "Wolvoreen T5" (2005)
AutoCool
17 juli 2012 · 197 Inlägg

Problemet kommer från ett spjällskaft av plast som brukar gå av. Spjällen fastnar och spjällmotorn fortsätter då bryts axeln. Googla "407 heater flap" och du hittar massor om det. Fler säger att de lyckades limma ihop spjällen. Peugeot har en "repsats" som är reservsdel 6480E4 eller 6480E3 om du har dubbla AC.  Det är en STOR demonteringsjobb att komma åt och byta spjället.

Länken till en webbsidan på ryska med bra bilder om hur demonteringen går till. Ett mardrömsjobb.

http://forum.aves-peugeot.ru/viewtopic. … mp;t=50207

Lämnar du in bilen på verkstad räkna med att de installerar ett helt nytt cellpaket, kostar ca 20000 kronor med arbetet.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
nonsense
8 april 2013 · 1 Inlägg

Hej
Jag har samma problem med min 407:a.
Fick du ordning på det? isf hur/vem?

Mvh Jonas

Rextor Elektriker
8 april 2013 · 44 Inlägg

Nej!
Har fortfarande samma problem och vill inte lägga några tusenlappar på att åtgärda det =/

Det kostar inget att fråga!
Volvo S60 "Wolvoreen T5" (2005)
Lanjin
8 april 2013 · 757 Inlägg

samt har man tur har bara axeln gått har man otur går hela plasthuset sönder.
jag lagade min ganska nydligen och kostade mig 9k och då var det bara axeln och acpåfyllning.

Plasthuset går tydligen på 10k...

Senast redigerat av Lanjin (8 april 2013)

Chjans
9 november 2013 · 2 Inlägg

Hej. Har också en 407-07 (dubbla klimatzoner) som nu inför vintern bara blåste Kalluft på förarsidan. Åkte då till Peugeot verkstaden och frågade vad som kunde ha hänt. Fick då till svar att det troligaste var att någon axel i värmepaketet gått av. skulle kosta 22000!! att fixa. Efter att chocken lagt sig började kolla på nätet och såg bilder på axeln som troligen var av. Förberedde mig att byta det spjället (via en snikvariat beskriven på nätet) Vill här poängtera att Peugot bara pratade om att byta värmepaketet till nämnd kostnad, inte någon felsökning.
För att se om axeln var trasig plockade jag bort defroster munstyckena ovanför mittpanelen, och kunde på så sätt kika ned i värmepaketet, och där konstatera att den såg hel ut. Började då misstänka att spjällmotorn var trasig, vilket tydligen inte heller är ovanligt. Jag plockade idag bort den motor som sitter till aktuellt spjäll, och konstaterade att spjället fungerar. Har ställt det manuellt (skuvmejsel) för varmluft tills jag har köpt en ny spjällmotor (ca: 600 SEK). Blir bra mycket billigare än Peugeots förslag som, när jag frågade om det var vanligt med trasig motor, sa att dom inte visste, då värmepaketet dom byter kommer med nya motorer!!! Detta jobb tog mig 20 minuter efter att jag listat ut hur man tog bort krockkudden för knäna, för att komma åt spjällmotorn.
Tycker det är för djävla dåligt av Peugeot att inte föreslå detta först för en kund, istället för att drämma i med värmepaketsbyte för 22k.
Och jag är helt övertygad om, att hade jag lämnat in bilen för reparation så hade dom bytt hela paketet.

Rextor Elektriker
11 november 2013 · 44 Inlägg

Chjans skrev:
Hej. Har också en 407-07 (dubbla klimatzoner) som nu inför vintern bara blåste Kalluft på förarsidan. Åkte då till Peugeot verkstaden och frågade vad som kunde ha hänt. Fick då till svar att det troligaste var att någon axel i värmepaketet gått av. skulle kosta 22000!! att fixa. Efter att chocken lagt sig började kolla på nätet och såg bilder på axeln som troligen var av. Förberedde mig att byta det spjället (via en snikvariat beskriven på nätet) Vill här poängtera att Peugot bara pratade om att byta värmepaketet till nämnd kostnad, inte någon felsökning.
För att se om axeln var trasig plockade jag bort defroster munstyckena ovanför mittpanelen, och kunde på så sätt kika ned i värmepaketet, och där konstatera att den såg hel ut. Började då misstänka att spjällmotorn var trasig, vilket tydligen inte heller är ovanligt. Jag plockade idag bort den motor som sitter till aktuellt spjäll, och konstaterade att spjället fungerar. Har ställt det manuellt (skuvmejsel) för varmluft tills jag har köpt en ny spjällmotor (ca: 600 SEK). Blir bra mycket billigare än Peugeots förslag som, när jag frågade om det var vanligt med trasig motor, sa att dom inte visste, då värmepaketet dom byter kommer med nya motorer!!! Detta jobb tog mig 20 minuter efter att jag listat ut hur man tog bort krockkudden för knäna, för att komma åt spjällmotorn.
Tycker det är för djävla dåligt av Peugeot att inte föreslå detta först för en kund, istället för att drämma i med värmepaketsbyte för 22k.
Och jag är helt övertygad om, att hade jag lämnat in bilen för reparation så hade dom bytt hela paketet.

Helt otroligt som sagt!

Jag trodde inte man kunde ge sig på att fixa det här själv, det kanske är värt ett försök ändå?
Vart hittade du beskrivningen på nätet?

Det kostar inget att fråga!
Volvo S60 "Wolvoreen T5" (2005)
micke-opel
11 november 2013 · 562 Inlägg

Rextor skrev:

Chjans skrev:
Hej. Har också en 407-07 (dubbla klimatzoner) som nu inför vintern bara blåste Kalluft på förarsidan. Åkte då till Peugeot verkstaden och frågade vad som kunde ha hänt. Fick då till svar att det troligaste var att någon axel i värmepaketet gått av. skulle kosta 22000!! att fixa. Efter att chocken lagt sig började kolla på nätet och såg bilder på axeln som troligen var av. Förberedde mig att byta det spjället (via en snikvariat beskriven på nätet) Vill här poängtera att Peugot bara pratade om att byta värmepaketet till nämnd kostnad, inte någon felsökning.
För att se om axeln var trasig plockade jag bort defroster munstyckena ovanför mittpanelen, och kunde på så sätt kika ned i värmepaketet, och där konstatera att den såg hel ut. Började då misstänka att spjällmotorn var trasig, vilket tydligen inte heller är ovanligt. Jag plockade idag bort den motor som sitter till aktuellt spjäll, och konstaterade att spjället fungerar. Har ställt det manuellt (skuvmejsel) för varmluft tills jag har köpt en ny spjällmotor (ca: 600 SEK). Blir bra mycket billigare än Peugeots förslag som, när jag frågade om det var vanligt med trasig motor, sa att dom inte visste, då värmepaketet dom byter kommer med nya motorer!!! Detta jobb tog mig 20 minuter efter att jag listat ut hur man tog bort krockkudden för knäna, för att komma åt spjällmotorn.
Tycker det är för djävla dåligt av Peugeot att inte föreslå detta först för en kund, istället för att drämma i med värmepaketsbyte för 22k.
Och jag är helt övertygad om, att hade jag lämnat in bilen för reparation så hade dom bytt hela paketet.

Helt otroligt som sagt!

Jag trodde inte man kunde ge sig på att fixa det här själv, det kanske är värt ett försök ändå?
Vart hittade du beskrivningen på nätet?

Det finns till och med folk som "sågar hål" i klimathuset, för att byta spjällen om det är dom som är trasiga. Har sett någon sån video på youtube bla.

Själv både felsökte och reparerade jag en 407 med trasiga spjällaxlar (japp båda var av..) för typ två veckor sedan. Dock så öppnade jag upp klimathuset och bytte ut spjällena mot nya förstärkta spjäll, dvs använde mig av Peugeots egna repsats.. och slapp således punga ut ett helt nytt värmepaket med motorer.

Jag felsökte som så att jag skruvade bort spjällmotorerna och vred axlarna manuellt, det blev ingen skillnad i varken luftflöde eller temperatur = trasiga axlar. Men kikar man ner via defrostermunstyckena så ser man ju hur läget ligger till.

9-5 Aero Sedan -05
Chjans
16 november 2013 · 2 Inlägg

Hej Rextor.
Hittade ingen patentlösning på nätet. Men det är verkligen inga större problem att plocka bort defrostermunstyckena för att kunna kika ned och se om de verkar hela. Man börjar med att ta bort radion som sitter med 2 skruvar, ta den minsta spårskruvmejsel du har som passar i hålen, därefter är det 2 skruv till som håller displayen och till sist tar du bort hela luftmunstycke paketet. Det sitter med ett antal chips, men jag tog det lite försiktigt med en normal mejsel att bända med i kanterna. När du får bort det så ser du dom övre blandar munstyckena, starta då motorn och ställ med knapparna luftströmmen uppåt, då ser du med en ficklampa ned i paketet, spjällen det handlar om. Jag böjde ett Vp-16 rör och kapade så att jag fick en kort 90 graders böj och tryckte i en 16 mm kvadrat jordkabel(då lyckades jag få ned röret i paketet till spjället)för att på så sätt skjuta spjället för hand med jordkabeln, det satt bomhårt och då förstod jag att spjällmotorn var trasig.
För att plocka bort knäkrockkudden så kopplade jag bort batteriet och lät det gå en kvart (peugeot sa 10 SEK) jag tog även bort jordkabeln till kudden. Själva kudden sitter med 2 st. 10 mm bult, kika in under ratten i en glipa så ser du bultarna i en typ av stålkonsol, därefter så får man lossa själva plast huset som sitter framför. Det sitter med 6 (tror jag) typ av clips. Jag knöglade mig in under ratten och bände och svor och lyckades få bort den. Sökte på nätet "removal of knee airbag Pegeot 407" och hittade en bra bild som visade kudde med clips. Därefter på sidan av mittpanelen sitter sedan motorn med 5,5mm bult (skruv). Det är den understa motorn.
Jag skruvade dit ny motor idag och allt funkar perfekt.
Antar att det är mycket enklare på passagerar sidan.

Lycka till!

RaggarVargen
24 november 2015 · 210 Inlägg

Hej på youtube finns beskrivning hur du gör lätast

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
G-E
24 november 2015 · 1 Inlägg

Har varit inne och kollat , det verkar vara ett stort jobb, skulle vilja veta om det finns någon i min närhet som gjort det, jag bor mellan Katrineholm-Norrköping skulle försöka att höra mig för här om någon vet , och kanske till och med gjort det, eller kan rekommendera någon !!

RaggarVargen
24 november 2015 · 210 Inlägg

du ser spjällmotorn på sidan? borra ett håll och kör med tigersåg ett fyrkantigt hål. byt spjället och på med motorn igen och sedan limma ihop sidan. (som polakerna gjorde på youtube)

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang