Fästen till extraljus. (VW Passat -05)

AEN
19 juli 2012 · 686 Inlägg

Jag letar med ljus och lykta efter delar till det extraljusfäste som finns monterat på min bil.
Själva fästet är monterat bakom krockbalken och sitter som stag bakom och är väl på något sätt "spända" bakom den. Själva staget går upp bakom grillen och sen ska det ut två stag till ut från grillen och på det ska själva extraljusen fästas. Det är alltså dom två sista stagen som jag saknar och har sökt som fan på nätet men inte hittat något...
Vet ej tillverkaren men misstänker Bosch eller Hella... det sitter ett 25amp hella relä monterat så jag misstänker hella.
Bilen är ägd av jordbruksverkets distriktsvetrinärer innan och det har suttit två rektangulära extraljus

Någon som vet vart man kan få tag på dessa fästen/hållare/stag???
Lägger upp bilder på en motsvarande Passat med sådana extraljusfästen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-6b9084944fcef7e6c63bc0df63403a97.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-a5d776b9acb016d37adb70ad6924e74e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-33ffe79f616d00719fc4b4354d9d79c6.jpg

Tack på förhand!

Senast redigerat av AEN (19 juli 2012)

p-nyhlen Quattro - bar å åk
19 juli 2012 · 621 Inlägg

Om jag vore du så skulle jag köpa ett nummerplåtsfäste. Det är mycket enklare att montera och helt säkert billigare oxå.
Här är en bild på hur jag hade på min passat

http://forumbilder.se/images/539201280529Pd4d8.jpg

Senast redigerat av p-nyhlen (19 juli 2012)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
AEN
19 juli 2012 · 686 Inlägg

Saken är ju den att hälften är ju redan monterat... dvs allt bakom balk och grill finns redan monterat där ... jag behöver alltså egentligen bara dom två stagdelar som kommer ut från grillen.

p-nyhlen Quattro - bar å åk
19 juli 2012 · 621 Inlägg

Plocka bort dom gamla delarna. Personligen så tycker jag det är trevligare att ha extraljusen monterade lite lägre.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
AEN
19 juli 2012 · 686 Inlägg

Nja dom delar som sitter syns ju inte då dom sitter innanför grillen...
Smaken är som baken... är tacksam för alls åsikter men nu letar jag efter just dessa fästen och inte ett vanligt.. dels så finns det redan monterat så jag slipper borra och bultade genom balk osv

Tobbetdi Diesel ska man ha!
19 juli 2012 · 482 Inlägg

Måste du verkligen ha dessa stag? På min förra på Passat var det ett hemmabyggdt fäste ( satt vid regskylt som ett vanligt fäste) till 3st Bosch Bog Knick som satt med ca 15 skruvar genom stötfångaren och in genom balken. Jag hade inga "stabilitetsstag" som gick från grill till extraljus (antar att det är såna du är ute efter?), visst ljusbilden vibrerade lite, men det kan man ju leva med och vrken polis eller besiktning har klagat på denna montering.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
AEN
19 juli 2012 · 686 Inlägg

Alltså nej det är inte stabiliseringsstagen jag är ute efter...
Bakom grillen sitter det på vardera sida två stycken metall bleck eller vad man ska kalla dessa... dom sitter ner bakom krockbalken och är liksom fastspända  i kanterna på baksidan av balken ... den delen som är bakom grillen har hål för skruv i... där ska man skruva fast ytterligare ett metall bleck eller stag.. vet inte vad jag ska kalla dessa exakt.... hur som så ska dessa två skruvas fast i metsllstagen som redan nu sitter bakom grillen och på dessa stag ska man i sin tur skruva fast extraljusen... kolla bilderna !! Där ser man dom två metall gästerna ljusen sitter på som går in genom grillen!

Senast redigerat av AEN (19 juli 2012)

AEN
27 juli 2012 · 686 Inlägg

Verkar vara svårt att få tag på dessa... bosch har inga sådana säger dom... Hella har jag inte fått svar från än...
OM man nu skulle montera ett vanligt nummerplåtsfäste så att säga, räcker det med att bara dra självborrande skruv?
Vet ej hur eller om det finns någon luft mellan plasten i spoilern fram och själva krockbalken på passat? eller ligger den dikt emot?
Vilken dimension på självborrnade bör man använda?
Något i denna sats som är användbart?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme … st-191038/

Tack på förhand
Mvh
Lars

Tobbetdi Diesel ska man ha!
27 juli 2012 · 482 Inlägg

När jag skruvade fast mitt fäste så använde jag säkert 15st skruvar som var ca 2 cm långa, det var verkligen overkill, men nu var det ungefär 15 hål för skruvar i min ljusramp som var hemmabyggd.Skruvarna på 2 cm går igenom krockbalken.  Vill du vaa på säkra sidan så ta gärna skruvar som är nån cm längre.

Ja, det fanns användbara skruvar i den satsen.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
AEN
27 juli 2012 · 686 Inlägg

ok... så en säg 6 st 5x25mm självborrande + stabilisatorstag skulle funka för 2 st 220mm extraljus på nått kilo styck utan att blåsa av i fartvinden :-P

Tobbetdi Diesel ska man ha!
27 juli 2012 · 482 Inlägg

Det borde räcka. Jag hade 3st Bosch big knick med blått, glas och det var ganska tungt smile

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
AEN
28 juli 2012 · 686 Inlägg

Tänkte nog köra på biltemas stora... vet inte vad dom väger exakt, men dom har fått bra betyg i tester om man ser till pris osv...
Sen undrar jag om det inte skulle bli bättre ljus om man byter från H11 till H9 i dem?
H11 är ju en lampa som används mycket i dimljus för att den har bred spridning...
Annars så h11 100w kanske ger dom lite mer kräm likså.

Link73
28 september 2015 · 75 Inlägg

Är det samma montering och samma saker bakom regskylten på en passat -06 ?
Det verkar vara bara skumplast bakom min regskylt och ingen krockbalk, eller sitter den inuti ?

-Aventador-
28 september 2015 · 14 Inlägg

Hella har modellanpassade extraljusfästen...

Link73
28 september 2015 · 75 Inlägg

Ok, jag menade att jag har allt med regskyltfästen och ljus men det verkar bara vara hårdare skumplast bakom min regskylt, eller är det något annat ?

Link73
28 september 2015 · 75 Inlägg

Hur ska jag fästa extraljushållare på regskylten på bästa sätt ?
Är det stål i mellan skumplasten bakom eller vilket är det bästa sättet att få fast dom bra ?

christAfer Wärmland
16 oktober 2015 · 943 Inlägg

Link73 skrev:
Hur ska jag fästa extraljushållare på regskylten på bästa sätt ?
Är det stål i mellan skumplasten bakom eller vilket är det bästa sättet att få fast dom bra ?

Jag körde 6st 4.8x35 farmarskruv förut idag. Sitter bra.

Någon som vet var man kan köpa fästen till extraljusen? Dvs de som sitter under extraljusen, som man fäster i hållaren.

Ööööööööööööh.....
Henderson27
25 oktober 2015 · 1 Inlägg

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men jag förstår mycket väl att du vill ha det du letar efter.
personligen avskyr jag dom där veka leksaksplåtarna som man sätter bakom nummerplåten, dom är av tunn plåt dålig kvalitet och har usel ytbehandling, dessutom sätter ägarna ofta fast dom med diverse popnit och/eller helt felaktig skruv.  oftast bara i plasten:mad:
men man kan ju förstå att de ändå är populära, eftersom det går snabbt och lätt att kasta dit dom och idag är det ju inte så vanligt att man vill ha det stabilt och att det skall vara stadigt under lång tid, utan det ska bara gå fort.
smilesmile  sen får man väl inte glömma bort att de flesta som monterar delar på sina bilar gör det på parkeringen utanför hyreshuset och då kan man nästan tycka att det är imponerande hur man får till det så bra som det i vissa fall ändå blir.
alla har ju inte en komplett verkstad att jobba i.smile
Själv brukar jag krångla till det och kanske överjobba lite men jag vill inte ha några fula justerstag på ovansidan på ljusen, alltså tar det oftast mer än en dag att få till det lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang