Mitt bilbatteri går ner till 1.2V, varför?

Drönirettab
1 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

För att kolla just generatorn så kan du först mäta hur mycket ström det drar när alla kablar sitter på genratorn, sedan plocka bort kablarna till både B+ och D+ på generatorn och kolla om mätvärdet sjunker tydligt.

Om mätaren visade att någonting drog flera ampere innan du plockade bort kablarna, men att strömmen sjönk tydligt efter att du plockat bort kablarna, då bör det vara fel i generatorn. smile

Senast redigerat av Drönirettab (1 augusti 2012)

bosabengt
4 augusti 2012 · 2 035 Inlägg

Ska försöka ta å felsöka generatorn när jag har mer tid hmm Sen är det riktigt trångt, samt att jag kanske behöver lite hjälp utav någon mer kunnig.

Iaf så har jag nu testat att först mäta batteriets spänning, utan laddare och med polskorna på.

Mätte ca 12.54. Vred om nyckeln till läge ett så att lampor xenon fläkt mm mm är på. Nu efter 10 min har jag 12.45V. (Från början 1.2V) tongue

Ska jag testa nu direkt, det här med att kolla om gen eller något annat drar tjuvström??

mvh

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
4 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

Du kan testa nu direkt om det drar tjuvström.

Jag tycker att ditt "batteritest" såg bra ut, batteriet borde ha klarat sig utan speciella skador när spänningen bara sjönk en tiondel. smile

bosabengt
4 augusti 2012 · 2 035 Inlägg

Efter det att jag kollat spänningsfallet så startade jag bilen. Det var inga problem. Dock har ju batteriet stått på laddning några dar. Kanske missvisande men iaf gick det att starta.

Körde en sväng och när jag kom hem så mätte jag på batteriet med motorn på. Mätte 13.7 typ. Vilket verkar vara normalt.

Stängde av och plockade bort plusskon från batteriet.
Ställde in multimetern på 10A och mätte mellan plus och plusskon, då gick ju diverse lampor samt telefon igång och det var uppe på va 8A. Stängde av lamporna och mätte ca 3-4A, måste ha hjälp med att stänga av telefonen alt. dra ur säkringar. Nu hajar jag iaf hur man kollar detta.

Något som verkar onormalt??

mvh

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
4 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

3-4 A är definitivt inte normalt. Se till att allt är avstängt, precis som när du "låser och går hem". Det är då mätningen blir rättvisande.

3-4 A tjuvström passar faktiskt in på trasig diod i generatorn, testa nu direkt att plocka loss både B+ och D+ nere på generatorn och mät hur hög strömmen är. smile

bosabengt
10 augusti 2012 · 2 035 Inlägg

Har inte hunnit kolla nåt mer just på generatorn.

Har haft bilen ståendes nu utan laddare sen den 4 aug, ca 6 dagar.
Så nu gjorde jag ett försök att kolla om den startade.

Den startade utan problem eller tugg. Körde en sväng, parkerade och väntade en stund, startade igen och körde hem.

Kan det ändå vara diodbrygga eler vad f är problemet?? Sen att batteriet fortf har kräm efter 6 dar att starta en v8 är otroligt. När vissa dömt ut batteriet som kasst. hmm

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
10 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

Då innebär det att under dessa 6 dagar har det inte varit någon stor tjuvström, batteriet hade i så fall varit totaltomt. Jag har inte varit med om trasiga dioder i generatorn och vet inte om ett sånt fel kan bete sig oregelbundet, men rimligtvis borde felet vara konstant tycker jag.

Av den anledningen är jag just nu mindre misstänksam på dioderna, istället ligger felet troligen någon annanstans. Frågan är ju bara vad som ställer till den där tjuvströmmen. hmm

Min personliga åsikt är att batteriet inte bör dömas ut, inte med tanke på dels ditt "batteritest" och dels att du fick igång en så pass stor motor utan bekymmer. smile

bosabengt
12 augusti 2012 · 2 035 Inlägg

Tänkte på att det kanske kan vara ett kärvande relä till startmotorn. Bara en idé. Lr vad säger ni?

Biljudsveteran sen 1984!
Landstrom
12 augusti 2012 · 451 Inlägg

Du har en Pioneer stereo va? Är ström kablarna i ISO-kablaget skiftade, dvs. gula på röda och tvärt om.

Har haft liknande problem som du och då hade jag kopplat så för att steroen skulle fungera i bilen, då kan den dra ström hela tiden. Stod bilen utan att jag använde den längre än 2 dagar var batteriet helt dött, på vintern var det på det berömda håret att den startade bara över natten.

bosabengt
14 augusti 2012 · 2 035 Inlägg

Visst har jag en pionjär stereo men inte i bmw n tongue

Å stereon ska inte dra någon ström då den är avstängd.

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang