Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

granadadr
30 september 2012 · 7 286 Inlägg

focuz skrev:
Har all förståelse för de som bygger "målade" polisbilar. Men att göra en bil som precis ser ut som en civilare och framföra den i allmän trafik tycker jag bara är olämpligt, löjligt och patetiskt.

kan delvis hålla med dig,, men jag förstår bara inte det fräna i det roll,, och som de flesta redan vet så vill jag ju inte ens ha en svensk polisbil wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Funkiee Saab älskare!
30 september 2012 · 4 597 Inlägg

focuz skrev:
Har all förståelse för de som bygger "målade" polisbilar. Men att göra en bil som precis ser ut som en civilare och framföra den i allmän trafik tycker jag bara är olämpligt, löjligt och patetiskt.

Varför det? det är väl lika löjligt o patetiskt o köra med space ship bilar med neon, konstiga kjolpaket, eller bött sänkta bilar, rat style osv osv, enda skillnaden på en vanlig o civil är ju antenner på taket, o vad är det som gör att du tycker som du tycker för folk har antenner på taket? jag ska endå ha en fungerande komradio med antenn på taket, så hur ska jag annars få mottagning utan antenn??

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
focuz
30 september 2012 · 95 Inlägg

granadadr skrev:

focuz skrev:
Har all förståelse för de som bygger "målade" polisbilar. Men att göra en bil som precis ser ut som en civilare och framföra den i allmän trafik tycker jag bara är olämpligt, löjligt och patetiskt.

kan delvis hålla med dig,, men jag förstår bara inte det fräna i det roll,, och som de flesta redan vet så vill jag ju inte ens ha en svensk polisbil wink

Bygga en civil mustang eller dylikt är ju minst sagt omöjligt att ta fel på i svensk trafik ^^ Menar mer alla jäkla volvo och saabar med 150 antenner med skit i fönstret och extra backspeglar tongue
Men lycka till önksar jag till dig! smile

focuz
30 september 2012 · 95 Inlägg

Funkiee skrev:

focuz skrev:
Har all förståelse för de som bygger "målade" polisbilar. Men att göra en bil som precis ser ut som en civilare och framföra den i allmän trafik tycker jag bara är olämpligt, löjligt och patetiskt.

Varför det? det är väl lika löjligt o patetiskt o köra med space ship bilar med neon, konstiga kjolpaket, eller bött sänkta bilar, rat style osv osv, enda skillnaden på en vanlig o civil är ju antenner på taket, o vad är det som gör att du tycker som du tycker för folk har antenner på taket? jag ska endå ha en fungerande komradio med antenn på taket, så hur ska jag annars få mottagning utan antenn??

Absolut!
Du får gärna ha en fungerande komradio och då självklart även antenn!
Men varför just på en saab eller volvo?
Varför ska bilen se ut som en civilare osv?
Ja menar att rymdskepps bilar ger ju knappast en samma retande effekt på medtrafikanter som civilare.
Har absolut inget emot polisen och skulle gärna se fler poliser på vägarna. Men tycker att det bara är löjligt med alla "privatpoliser"...

Funkiee Saab älskare!
30 september 2012 · 4 597 Inlägg

ja, hade jag haft en audi eller något annat märke nära hjärtat istället för en saab så hade jag ju gjort det, men jag gillar ju saab, o tyvärr så är ju saabar förknippat med polisen. O sen kommer jag ju ha polisutrusting för o styra blinkljus, o det är ENDAST för jag gillar de tekniska lösningarna den elektroniken har, samt att jag älskar o hålla på med el, inget för o "leka" polis, men det är de alla tror att man vill göra... men jag håller med dig om alla privatpoliser

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
focuz
30 september 2012 · 95 Inlägg

Funkiee skrev:
ja, hade jag haft en audi eller något annat märke nära hjärtat istället för en saab så hade jag ju gjort det, men jag gillar ju saab, o tyvärr så är ju saabar förknippat med polisen. O sen kommer jag ju ha polisutrusting för o styra blinkljus, o det är ENDAST för jag gillar de tekniska lösningarna den elektroniken har, samt att jag älskar o hålla på med el, inget för o "leka" polis, men det är de alla tror att man vill göra... men jag håller med dig om alla privatpoliser

All förståelse för det! Och enligt mitt tycke ser inte din ut som en "privapolis" ^^
Vill inte dra alla över en kant och pratar mer om de som verkligen försöker efterlikna en civilare. tongue

Funkiee Saab älskare!
30 september 2012 · 4 597 Inlägg

bra, den är ju endå gjort för o va snygg, inte polis tongue o sorry för jag verkar arg i det jag skriver! men det är så många som bara klankar ner på en bara för man gillar elektronik hmmo man vet inte förs än man får en förklaring till dennes kommentar! tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
granadadr
30 september 2012 · 7 286 Inlägg

mm jag gillar blinkade ljus å dyligt,, plus att jag har ju passion för gammla Fordar,, å  sen gillar jag det annorlunda,, å klart en Ford polisbil är ju klart udda wink
jag har absolut inga passioner att leka polis wink MEN det kommer garanterat vara folk som tar en för riktig endå wink
har sett folk bromsa när de MÖTT polisen å de kört 80 på 90 väg,, så det finns folk till allt

focuz
30 september 2012 · 95 Inlägg

Funkiee skrev:
bra, den är ju endå gjort för o va snygg, inte polis tongue o sorry för jag verkar arg i det jag skriver! men det är så många som bara klankar ner på en bara för man gillar elektronik hmmo man vet inte förs än man får en förklaring till dennes kommentar! tongue

Jo exakt! Är i allmänhet folket som drar alla över en och samma kant. Men alla har rätt till sina åsikter och att yttra sig även om man låter arg eller inte wink

Senast redigerat av focuz (30 september 2012)

granadadr
30 september 2012 · 7 286 Inlägg

focuz skrev:

Funkiee skrev:
bra, den är ju endå gjort för o va snygg, inte polis tongue o sorry för jag verkar arg i det jag skriver! men det är så många som bara klankar ner på en bara för man gillar elektronik hmmo man vet inte förs än man får en förklaring till dennes kommentar! tongue

Jo exakt! Är i allmänhet folket som drar alla över en och samma kant. Men alla har rätt till sina åsikter och att yttra sig även om man låter arg eller inte wink

precis så länge man inte är otrevlig å dum wink

focuz
30 september 2012 · 95 Inlägg

granadadr skrev:

focuz skrev:

Funkiee skrev:
bra, den är ju endå gjort för o va snygg, inte polis tongue o sorry för jag verkar arg i det jag skriver! men det är så många som bara klankar ner på en bara för man gillar elektronik hmmo man vet inte förs än man får en förklaring till dennes kommentar! tongue

Jo exakt! Är i allmänhet folket som drar alla över en och samma kant. Men alla har rätt till sina åsikter och att yttra sig även om man låter arg eller inte wink

precis så länge man inte är otrevlig å dum wink

Helt korrekt! ^^ Men det visar bara på inkompetens och man förlöjlar sig själv i och med det! big_smile

ZyclonE
30 september 2012 · 366 Inlägg

NU skulle jag ine bygga en civil bil utan en kopia av mustangen i förta transformers smile

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
it_mutt Avstängd
30 september 2012 · 10 388 Inlägg

Funkiee skrev:
najs det! Bara så du vet så ska du inte kunna slå på blåljuset/siren under färd, så du bör sätta brytaren i motorrummet eller bagaget! smile

Den regeln finns inte (eller läste jag det på fel "sätt" nu?)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SafetyCar
30 september 2012 · 403 Inlägg

it_mutt skrev:

Funkiee skrev:
najs det! Bara så du vet så ska du inte kunna slå på blåljuset/siren under färd, så du bör sätta brytaren i motorrummet eller bagaget! smile

Den regeln finns inte (eller läste jag det på fel "sätt" nu?)

Ingen regel, du ska inte kunna slå på blåljus under färd. Om polisen stoppar dig så ska du kunna visa att det är omöjligt att aktivera blåljus, siren. Därför bör man ha en brytare som är svår att komma åt.

it_mutt Avstängd
30 september 2012 · 10 388 Inlägg

SafetyCar skrev:

it_mutt skrev:

Funkiee skrev:
najs det! Bara så du vet så ska du inte kunna slå på blåljuset/siren under färd, så du bör sätta brytaren i motorrummet eller bagaget! smile

Den regeln finns inte (eller läste jag det på fel "sätt" nu?)

Ingen regel, du ska inte kunna slå på blåljus under färd. Om polisen stoppar dig så ska du kunna visa att det är omöjligt att aktivera blåljus, siren. Därför bör man ha en brytare som är svår att komma åt.

Märkligt, inte blivit frågad en enda gång om det. Så utan källa på det tror jag inte på det faktiskt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SafetyCar
30 september 2012 · 403 Inlägg

it_mutt skrev:

SafetyCar skrev:

it_mutt skrev:

Den regeln finns inte (eller läste jag det på fel "sätt" nu?)

Ingen regel, du ska inte kunna slå på blåljus under färd. Om polisen stoppar dig så ska du kunna visa att det är omöjligt att aktivera blåljus, siren. Därför bör man ha en brytare som är svår att komma åt.

Märkligt, inte blivit frågad en enda gång om det. Så utan källa på det tror jag inte på det faktiskt

Är inte bilen reggad som utryckningsfordon får du inte ha siren eller blåljus som kan sättas igång under färd.
Brytare i bagaget är för att kunna vara på torra land om man blir stoppad.
Kan ge 6 månaders fängelse upp till 2 år.

it_mutt Avstängd
30 september 2012 · 10 388 Inlägg

SafetyCar skrev:

it_mutt skrev:

SafetyCar skrev:

Ingen regel, du ska inte kunna slå på blåljus under färd. Om polisen stoppar dig så ska du kunna visa att det är omöjligt att aktivera blåljus, siren. Därför bör man ha en brytare som är svår att komma åt.

Märkligt, inte blivit frågad en enda gång om det. Så utan källa på det tror jag inte på det faktiskt

Är inte bilen reggad som utryckningsfordon får du inte ha siren eller blåljus som kan sättas igång under färd.
Brytare i bagaget är för att kunna vara på torra land om man blir stoppad.
Kan ge 6 månaders fängelse upp till 2 år.

Var ju ingen källa iofs...men "ok"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Funkiee Saab älskare!
30 september 2012 · 4 597 Inlägg

it_mutt skrev:

SafetyCar skrev:

it_mutt skrev:

Märkligt, inte blivit frågad en enda gång om det. Så utan källa på det tror jag inte på det faktiskt

Är inte bilen reggad som utryckningsfordon får du inte ha siren eller blåljus som kan sättas igång under färd.
Brytare i bagaget är för att kunna vara på torra land om man blir stoppad.
Kan ge 6 månaders fängelse upp till 2 år.

Var ju ingen källa iofs...men "ok"

orkar inte leta upp vart det stod nu, men om man själv orkar så finns det på transportstyrelsen i något av alla deras dokument! har forskat en hel del i det där!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
it_mutt Avstängd
1 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Funkiee skrev:

it_mutt skrev:

SafetyCar skrev:

Är inte bilen reggad som utryckningsfordon får du inte ha siren eller blåljus som kan sättas igång under färd.
Brytare i bagaget är för att kunna vara på torra land om man blir stoppad.
Kan ge 6 månaders fängelse upp till 2 år.

Var ju ingen källa iofs...men "ok"

orkar inte leta upp vart det stod nu, men om man själv orkar så finns det på transportstyrelsen i något av alla deras dokument! har forskat en hel del i det där!

Har lite svårt att se vilket brott det skulle klassas som bara. Och då i kombination med att det aldrig ens varit ifrågasatt för egen del.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ClabbeGTE
1 oktober 2012 · 15 Inlägg

Förstår inte alls nöjet att vilja ha en låtsaspolisbil faktiskt. Det är för mig som att köpa kondomer, rosor, laga god mat och klä upp sig för att sitta hemma ensam, övermätt och dra i snöret framför nån gammal porris samtidigt som man luktar på rosorna.

Men jag skulle gärna vilja förstå, så berätta för mig är ni bussiga ni som håller på med detta! big_smile

Att axa 0-100 är en sak, det är mellan 100-200 som det märks skillnad. :D
Opel Manta GTE "Gamle Svarten" (1984)
Lancia Delta Integrale "SchwiiiiiipN" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang