Volvo 940 - Vågar jag ta bort all rost innan spackling?

eriksturesson
22 augusti 2012 · 32 Inlägg

Hej!

Jag har börjat slipa bort rosten på min bil nu och ska sedan spackla.
Grejen är bara att dörren som jag slipar på har blivit rostig helt igenom märker jag.

Insidan av dörren är lite annorlunda formad och om jag slipar bort nederdelen (som tenderar att ramla av om jag fortsätter slipa) så tror jag inte att jag kan återskapa det med spackel. Jag ska ju spackla för att "laga" bilen, inte "bygga ut den" där det inte finns något längre.

Här är en bild på insidan av min bildörr:
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-302b07abcd1bab1eba3ba7862758ef6a.jpg

Jag undrar först: Vågar jag verkligen ta bort all rost? (Jag vet att man ska det egentligen!!)
I detta fallet är jag rädd för att nederdelen av dörren ska falla bort och att det inte kommer gå att återskapa en så stor bit med spackel! (även om det är glasfiberspackel).

Så jag tänker såhär (nu måste ni ge feedback på detta):

1. Kör på rostätare. Den kommer med rosten bilda en ny kemisk förening och förhindra fortsatt rost.
2. kör hela proceduren (rostskyddsprimer - glasfiberspackel - finspackel - filler - lack)

Resultat enligt min tes: Inte så bra som man vill eftersom det inte var plåtrent. Rosten kommer komma tillbaka. MEN: Det kommer dröja längre tid än innan för dörren att rosta sönder och jag har hindrat den hyfsat bra från att fortsätta rosta. Dessutom ser det snyggare ut  (iallafall under en viss tid innan rosten börjar komma tillbaks igen). Men även när rosten börjar komma tillbaks så kommer det åtminstånde dröja igen tills det ser ut såhär (som det gjorde innan)

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-30f53633edc8d1d975f516edd4add293.jpg

Såhär ser nerslipningen ut nu:
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-c05c01ba4e3fb25dfec7455327c36095.jpg

Senast redigerat av eriksturesson (22 augusti 2012)

ronkinpeace
22 augusti 2012 · 150 Inlägg

svetsa dit en ny kant eller byt dörr, för om du bara ska göra så som du beskriver så är det ju bara bortkastade pengar smile

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
eriksturesson
22 augusti 2012 · 32 Inlägg

men jag ska använda alla grejer på massor av andra ställen också. Har redan köpt det dessutom.
Har massor av ställen med mindre rost så det är inte bortkastat ändå.

Men tack ändå för tipset!
Svets kostar för mycket för mig på tal om pengar (har ingen).
(Har ingen plats att ha svetsen någonstans heller)

Men tror du man ska satsa och fortsätta slipa på da? hmm Så att det inte blir "onödigt jobb" menar jag.

Senast redigerat av eriksturesson (22 augusti 2012)

Alex-s Bakhjulskrafs
22 augusti 2012 · 1 479 Inlägg

jag hade köpt ny dörr på skroten. inte värt att vara snål och hålla på flera timmar för någon hundralapp som den kostar

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
caromania Forummoderator
22 augusti 2012 · 9 296 Inlägg

Jag skulle borsta rent med roterande stålborste och sedan måla med hammarlack. Det håller ungefär lika bra om inte bättre. Det kommer se ut som kattskit men din lagning kommer inte heller bli speciellt snygg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ronkinpeace
22 augusti 2012 · 150 Inlägg

eriksturesson skrev:
men jag ska använda alla grejer på massor av andra ställen också. Har redan köpt det dessutom.
Har massor av ställen med mindre rost så det är inte bortkastat ändå.

Men tack ändå för tipset!
Svets kostar för mycket för mig på tal om pengar (har ingen).
(Har ingen plats att ha svetsen någonstans heller)

Men tror du man ska satsa och fortsätta slipa på da? hmm Så att det inte blir "onödigt jobb" menar jag.

det bästa alternativet och för att det ska se bäst ut så tycker jag att du ska köpa en dörr på skroten för dom kostar inte många kronor smile

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
zemet
22 augusti 2012 · 4 041 Inlägg

Som dom tidigare har sagt, du kör ju volvo. Finns gott om billiga delar på skrotarna runt om så det är nog inga problem att få tag i en fin dörr i rätt färg:)

Annars snacka med någon som svetsar dörren svart åt dig? kan väll inte gå på många hundra isf. Men tror ändå att bäst och billigast resultat är en ny dörr.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Henkix
22 augusti 2012 · 6 737 Inlägg

hehe nu känner jag igen mej tongue min dör på 740 var lika dan, var ett stort hål i nedre delen efter att jag blästrat av den big_smile tog då o svetsade dit en ny plåtbit och sen rost skydd o spackel på de. Blev kanon wink om du vill så kan du ju ta o spackla över rosten. har en kompis som gjort detta var snart 2 år sen o än så länge syns det inte smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Enchzzz
22 augusti 2012 · 347 Inlägg

Byt dörr. En dörr kostar ju mindre än vad en spackelburk gör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang