Ford Mondeo ST220 - Let's bling'it!

Lågbudget-BlingBling-BonnaMeck-SmåFix-moddad brukskärra utan race- eller utställnings-ambitioner. (Långsamt sporadiskt petande med vad som faller mig in)
  • 118 Följare
  • 195 791 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 september 2015
holmpa94
12 januari 2013 · 103 Inlägg

röker du inne?big_smile

skutte Bilrekonditionerare
12 januari 2013 · 453 Inlägg

Snyggt jobbat smile blev ett lyft helt klart det där!!

MVH Rikard
DeutscheWagen Plattan i mattan !
12 januari 2013 · 305 Inlägg

Haha bara jag som gilla orginal bättre ?!
Men du ska ha cred för jobbet du lagt ner smile

Volvo V70 "2.5T" (2008)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
12 januari 2013 · 2 405 Inlägg

Jävlar va snyggt de där vart

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
stojf
12 januari 2013 · 589 Inlägg

blev riktigt fint de där! smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
Digital_Kicker
12 januari 2013 · 3 721 Inlägg

Fan vad bra!! Det är nästan så att jag kommer att be dig om att få byta dioderna i min ST också smile ....snälla snälla smile haha. Har ej haft tid att pilla med det, och tycker som du att originalbelysningen är riktigt B!

Mervolic Yawn...
12 januari 2013 · 3 151 Inlägg

Blev riktigt bra det där! smile

Ermin
12 januari 2013 · 94 Inlägg

Riktigt nice de blev med vit belysning smile

Godspeaker Specialist
12 januari 2013 · 1 187 Inlägg

Jo, jag skulle ju bara till garaget och pumpa däcken roll

Så här såg det ut, och jag kom på att jag kunde ju iaf kolla hur allt sitter fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ce2c961b6b082e45b5c9f737dddbf759.jpg
Mondeo MK3 original mätarhus

Först måste man lossa den stora kåpan under ratten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-da36580d6e9d214d1868c147c3def308.jpg
5 skruvar + 1 Clip, dra allt mot dig

OBS! På baksidan av kåpan sitter det lite prylar som man måste lyfta loss. enkelt och okomplicerat, men inget man vill riva sönder.

Sedan måste man lyfta av plasten runt styrstången.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-52555c89375be8ef118e02c0148c045f.jpg
3 skruvar

Om du har extrapaddlarna till stereon måste dessa flyttas på för att få loss plasten runt rattstången.
På baksidan av "paddeln" finns 3 hål. Sätt helt enkelt en skruvmejsel i hålet i mitten och tryck till, så hoppar det loss.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d6a93e24fe6ec929910c3cebc40326f7.jpg
bara att trycka lätt så lossnar den! dra rakt ut och koppla loss sladden

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0433d3a8b1ab10fb09610821f9aa74d7.jpg

Du kan nu dela kåpan runt rattstången. Den sitter med ett par klipp i ovankant mot ratten. Applicera lätt våld så delar den enkelt på sig. Låt ovansidan ligga kvar, den sitter ihop med plasten runt mätarhuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b18f197bffd0c1ea5edfef653798675e.jpg
4 skruvar, och dra sedan rakt mot dig

Nu har man fått loss plasten på ovansidan av rattstång, samt framför/under mätarhuset.
Där under hittar du 2 skruvar till. ... så klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a54339a48fb0b40315f7d55257e8bbe9.jpg
2 skruvar till...

Men det är Enbart dessa 2 skruvar som håller fast själva mätarhuset.
Det satt dock hårt som faan för mig, men våld, våld och mera våld löste problemet.
Stick in fingrarna i underkant av mätarhuset och slit underkant mot dig. Förr eller senare måste ju något ge med sig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e3e6aa3bf78923ab7a27e587759e11a8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ddd2b121534b5c9728c21ca590a31f37.jpg

Vinkla det snett så du får in handen bakom och kan lossa kontakten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b64e77c4a138fc95653ffd17e4886013.jpg
fippla på spärren i mitten, för sedan den svarta låshaken 180 grader, så lossnar kontakten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b85eb6534ddb89ccf6947a6f548d3570.jpg
Va väl inte så svårt ?

När jag kommit så här långt så var det lika bra att köra på big_smile

Börja med att skruva loss skärmen/glaset framåt, 4 skruvar

obs obs obs Tänk nu på att akta nålarna och stopppinnarna på framsidan !! Lägg inte mätarna ned mot bordet.
Det var enkelt att arbeta på en cellplastskriva som formade sig efter allt utstickande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-76acc33808dbb4495cf3752d3b81e3e3.jpg

Nålarna är bara till att dra rakt upp. använd tesked eller liknande till att försiktigt bända upp dem.
!! OBS !! Här är det bra att minnas hur mkt soppa det var på tankmtaren, underlättar vid kalibreringen.
bara ett tips wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-13154e89c9e549c68ee54022e99ebee1.jpg

Jag använde en skalpell till att försiktigt peta loss mätartavlan från plasten. Mätartavlorna har grön färg på baksidan, så det var bara till att gå bananas och avlägsna den färgen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-be8386dc4a4c5626cba85bc4e0633ce2.jpg

Det vita på baksidan är någon typ av toning, för att få jämn färg på framsidan. Vill man vara noga så ska man försöka efterlikna den när man är klar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-583040d57d449e48434aeee82028b33c.jpg

bara 876 streck kvar...
Jag tog det lugnt och sedan fanns det klister nog kvar på baksidan för att bara trycka tillbaka tavlan, jag hoppas den fortsätter hålla sig på plats.

Gav mig på LCD-displayerna, jag hade ju redan testat lite på ett trasigt instrumenthus, så jag visste ju typ hur jag skulle göra.
Lossade den svarta kragen runt displayen. Sedan böjer man den försiktigt 2 mm uppåt och med en skalpell lossar man det gröna filtret på baksidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2458aee222ce9cf590a5a4b046106b40.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2458aee222ce9cf590a5a4b046106b40.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-24a3c9eb167a101bfc670bfc5a7b9cc6.jpg

Det satt bara med små streck av dubbelhäftande tejp ute i kanterna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e9d7fbe8f210e10b4eb79b7028b87100.jpg

Den ljusade silversidan ska man försöka vara lite försiktig med. Denna bit fungerar även som ett spridningsfilter och jämnar ut ljuset på displayen. När man tar bort den här biten är displayen helt genomskinlig.

Det görna ljuset i displayerna kom av ett lager grön färg på baksidan av filtrena.
Skrapa, skrapa, skrapa... Bort med ALL grön färg smile    försiktigt, försiktigt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6bba59cc0dfa9666507289b29274f1bc.jpg

Sedan återanvände jag samma filter, jag la försiktigt in det bakom displayerna.

Dags för polarisering.

Fram med skalpell igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8b50e545380c942a42c54f115efd6092.jpg

Jag skar försitkigt loss det yttersta lagret film från displayen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-331f3b75a24f8b15e49c0973d007490f.jpg

Sedan tog jag samma sak från yttersta lagret på min slaktade laptop, och gjorde som jag lärt mig på youtube smile



Sedan vider man bara sitt nya filter tills man är nöjd med resultatet smile

Skruvade ihop allt o omvänd ordning.
Lamporna bytte jag ut mot xenonvita led-lapmor

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f417b9b5c531fab03d444ea633e187d2.jpg

Det lustiga var sedan att kalibrera om mätarhuset tongue
Efter att ha brutit strömmen så vill mätarna kalibrera om sig när man vrider om till tändning. Det innebär att de går upp till max och tillbaka.. Jag lät dem göra det, sedan tryckte jag löst fast mätar-nålarna och bred om till tändning igen. Höll på tills nålarna visade "typ" tärr tongue

Jag fick alldeles för bråttom här, så varvräknaden visar 100rpm för mycket, hastighetsmätaren är fel med typ 5knyck, och det saknas 7-8 grader på tempmätare tongue

Men eftersom det här bara var ett fultest så är jag nöjd smile grymt nöjd.
Jag ska ta ett par vettigare bilder någon annan dag och lägga upp

Senast redigerat av Godspeaker (13 januari 2013)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Mervolic Yawn...
13 januari 2013 · 3 151 Inlägg

Nice tutorial, som vanligt. smile

Nystedt88
13 januari 2013 · 411 Inlägg

helt klart snyggt, och bra jobbat..men inget jag skulle lägga ner tid på tongue tycker orginal är snyggt med smile

Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Godspeaker Specialist
13 januari 2013 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:
Ge dig själv en klapp på axeln, det där blev awesome! smile

No shit! sjukt bra blev det big_smile

holmpa94 skrev:
röker du inne?big_smile

Din logik är bristfällig och felaktig wink

skutte skrev:
Snyggt jobbat smile blev ett lyft helt klart det där!!

psyco skrev:
Jävlar va snyggt de där vart

stojf skrev:
blev riktigt fint de där! smile

Mervolic skrev:
Blev riktigt bra det där! smile

Ermin skrev:
Riktigt nice de blev med vit belysning smile

Tack, Kul att höra cool Jag är faktiskt grymt nöjd med resultatet, det är alltid kul att höra att andra också gillar det smile

DeutscheWagen skrev:
Haha bara jag som gilla orginal bättre ?!
Men du ska ha cred för jobbet du lagt ner smile

Nystedt88 skrev:
helt klart snyggt, och bra jobbat..men inget jag skulle lägga ner tid på tongue tycker orginal är snyggt med smile

Haha, smaken är som baken ^^ Jag tycker ju de där gröna ser jävligt fattigt och billigt ut, nu genast känns bilen 8 år nyare smile

Digital_Kicker skrev:
Fan vad bra!! Det är nästan så att jag kommer att be dig om att få byta dioderna i min ST också smile ....snälla snälla smile haha. Har ej haft tid att pilla med det, och tycker som du att originalbelysningen är riktigt B!

Well.. jag har ju en uppsättning knappar över, vi kan ju diskutera något smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
13 januari 2013 · 1 187 Inlägg

Dagsljusbiler
Jag var ute med kameran och drog av ett par riktiga bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-635641d2feb2a13f9623a35b312a4992_large.jpg
Mondeo MK3 Interior light LED Conversion

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-48a915a973cb334f7a2aae9c7fa40c10_large.jpg
Mondeo MK3 Interior light LED Conversion

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5b254e2d43f54559bfc09835ba8c11fa_large.jpg
Mondeo MK3 Interior light LED Conversion

vi slänger in originalbilden igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ce2c961b6b082e45b5c9f737dddbf759_large.jpg
Mondeo MK3 ST220 original dash light

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Mervolic Yawn...
13 januari 2013 · 3 151 Inlägg

Ser så sjukt mycket fräschare ut. smile

Backstream
13 januari 2013 · 168 Inlägg

Riktigt snyggt!! gjorde bra mkt när du fick bort det där gröna 80-talsliknande ljuset smile

PatrikB92 Med-lem
13 januari 2013 · 341 Inlägg

Mycket mycket snyggt! smile

Kör: Passat 3BG 1.8T -05
Ermin
13 januari 2013 · 94 Inlägg

Kan bara hålla med dom andra mycket snyggare med vitt smile

Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
21 januari 2013 · 1 481 Inlägg

Detta ska vi följa! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
careau
25 januari 2013 · 1 624 Inlägg

Skulle nästan anställa dig för att göra det jobbet åt mig.

Atte Herr
26 mars 2013 · 127 Inlägg

En rolig grej skulle vara om du målade tutan på tutan ;P, vitt. Det skulle nog bli fint.


Godspeaker skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-48a915a973cb334f7a2aae9c7fa40c10_large.jpg
Mondeo MK3 Interior light LED Conversion

-=Sin now Pray later=-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang