Ford Mondeo ST220 - Let's bling'it!

Lågbudget-BlingBling-BonnaMeck-SmåFix-moddad brukskärra utan race- eller utställnings-ambitioner. (Långsamt sporadiskt petande med vad som faller mig in)
  • 118 Följare
  • 195 158 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 september 2015
Robbs_
31 juli 2013 · 158 Inlägg

Jag älskar alla små saker du hittar på, så sjukt snyggt! Fastnade verkligen för dioder på golv och i dörrhandtagen på insidan smile ! Att det satt en instegsbelysning i backspegeln har jag totalt missat, det måste jag kolla efter..

Ska bli intressant och se hur delarna du målat om blev, lär ju vara mycket snyggare med svart!

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Godspeaker Specialist
12 augusti 2013 · 1 187 Inlägg

xeno95 skrev:
Nu vet jag inte om det finns original på en Mondeo, men du skulle ju kunna ordna så parkeringsljuset tänds så fort du låser upp bilen big_smile

Sitter ej original, nej. Mnjo, klart man skulle kunna ordna det. ... på något sätt.. ett litet relä och ett par strömtjuvar borde göra susen tongue Men det kommer jag inte göra, det blir för mycket meck.
Varje sak man installerar är ju en del som kan gå sönder roll Det är väl en sak att "förlänga" en existerande funktion, men att börja kombinera olika kretsar och system är inget jag tänker ge mig på själv. ... än. ... kanske "en annan gång" wink

Robbs_ skrev:
Jag älskar alla små saker du hittar på, så sjukt snyggt! Fastnade verkligen för dioder på golv och i dörrhandtagen på insidan smile ! Att det satt en instegsbelysning i backspegeln har jag totalt missat, det måste jag kolla efter..
Ska bli intressant och se hur delarna du målat om blev, lär ju vara mycket snyggare med svart!

Tackar big_smile men semestern rann iväg, det har inte blivit något svart tak ännu..


Upholstery Spray möbelfärger fungerade väl "sådär" hmm
Jag visste att risken fanns, men nu är det bekräftat. Tur jag bara beställde en flaska för att testa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-03ee746fa9286121add2e53a88087b94_large.jpg

Ytan längst till höger är den där jag gick loss med vanlig sprayfärg. Det sitter bra och är OK täckning.
Den ljusare ytan i mitten är från där jag testade sprayen. .. Den biter inte in i materialet, det är förmodligen för mycket polyester (eller annat mög) så den suger inte upp vätskan. Det blir inte svart-svart utan bara mörkt grått.. förvisso bättre, men inte perfekt.
När jag lade på ett lager till så resulterar det i att det vägrar torka och ytan känns "kladdig".

Well. Back to the drawing board roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
28 augusti 2013 · 1 187 Inlägg

Ford Mondeo MK3 ST220 Interior Panel/trim Vinyl Wrapping
"Foliering ? Hur svårt kan det va`?"


Jag har de sista 2 åren irriterat mig en aning på silverinläggen i panelerna på Forden roll

Världens bästa stolar, ett bra chassi och sedan en hemsk inredning o plast med vissa småbitar blingbling sporadiskt utplacerade.. Det finns ingen helhet i intreören alls. Visst, det är inten premium-modell, men om de satt en (1) designer på att styla det, istället för 13 bakfulla pårökta irländare så hade det garanterat blivit bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7a58d46962910f8e1a24f49e90a87659_large.jpg
Mondeo MK3 ST220 Interior trim / panel

Jag har gått och klurat på att lackera det, men vissa bitar blir svåra att få loss, samt det är väldigt få som lyckas lackera paneler i en bil utan att det ser ut som en volvo ägd av en 14-åring i värmland.
Så!

Ebay + paypal = big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cb60eef0e120a55d54f33c215769cea0_large.jpg
Ford Mondeo MK3 ST220 Interior Panel/trim Vinyl Wrapping

Brushed Aluminium Vinyl 1520 x 1000mm Roll - Black - Bubble Free Car Wrap

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-02335c00bb98bdc0a7c294970d5640c5_large.jpg
Ford Mondeo MK3 ST220 Interior Panel/trim Vinyl Wrapping

Kleta på.
Sträck ut.
Använd värmepistol och sträck mera där det behövs

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bc53f22b62a9c77705825aa4d52e4d49_large.jpg
Ford Mondeo MK3 ST220 Interior Panel/trim Vinyl Wrapping

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-023975ae432c3b8e601115f65d203665_large.jpg
Ford Mondeo MK3 ST220 Interior Panel/trim Vinyl Wrapping

Lite småpill härodär för att få till det i kanterna.
Resultatet blev INTE perfekt, men för att vara det absolut första försöket så är jag nöjd över förväntan cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0fe64d74acd1398bd0b13269ac543f96_large.jpg
Ford Mondeo MK3 ST220 Interior Panel / trim Vinyl Wrapping

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-09e5ba64824e9938449c5bbe5c22c35c_large.jpg
Ford Mondeo MK3 ST220 Interior Panel / trim Vinyl Wrapping

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2c4e1913885cbafd411840656038fca6_large.jpg
Ford Mondeo MK3 ST220 Interior Panel / trim Vinyl Wrapping

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-33f87fda2c298339df7a537aca3b76cb_large.jpg
Ford Mondeo MK3 ST220 Interior Panel / trim Vinyl Wrapping

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a2e1b287b10605215dd471635ad37fbf_large.jpg
Ford Mondeo MK3 ST220 Interior Panel / trim Vinyl Wrapping

Och ja.. Ni kan ju själv tänka er mitt dilemma nu.
Hur mycket kan jag foliera innan det ser sönderstylat ut ?

Jag är fruktansvärt nöjd med resultatet! Det är svart utan att vara "svart" och det har textur som bryter ljuset. Det ser inte lika plastigt ut som om jag lackerat delarna.


Alltså..
.. det är svårt att vara ödmjuk när man gång på gång får det bevisat att man är AWESOME!  roll
Och inte skäms jag för det heller tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Nystedt88
28 augusti 2013 · 411 Inlägg

det var jäkligt snyggt, även om jag gillar orginal... men skulle kunna tänka mig att ha likadant smile

Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Markus1987
28 augusti 2013 · 498 Inlägg

Blev jävligt mycket bättre, men undra om inte du borde testa göra ramen runt stereo och klimat också? smile

bompyride
29 augusti 2013 · 227 Inlägg

Jösses vilket lyft! smile
Det är sånt här som verkligen får meningen "det är detaljerna som gör det" en mening! smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
Godspeaker Specialist
29 augusti 2013 · 1 187 Inlägg

Nystedt88 skrev:
det var jäkligt snyggt, även om jag gillar orginal... men skulle kunna tänka mig att ha likadant smile

well, just rip off and dublicate wink

Markus1987 skrev:
Blev jävligt mycket bättre, men undra om inte du borde testa göra ramen runt stereo och klimat också? smile

Jo, jag ska testa det också, men det kan se fånigt ut med tanke på knapparna osv, huvudsaken är att försöka få en helhet i allt, istället för 5 olika sorters grå-svart och 3 nyanser silver.

bompyride skrev:
Jösses vilket lyft! smile
Det är sånt här som verkligen får meningen "det är detaljerna som gör det" en mening! smile

tack big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Derbi
29 augusti 2013 · 1 531 Inlägg

Blev förjävla bra det där smile Ser fabriksgjort ut smile

Godspeaker Specialist
29 augusti 2013 · 1 187 Inlägg

Vinyl Wrapping,
part 2.



Silverinläggen på ratten ser inte allt för roliga ut sad
14.000 mil handsvett har tydligen satt sina spår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-adcd5187133a0f55a7463ed326361dfd_large.jpg
Uäääh.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-74ca082e4f52cbc21c79fa40f891ea62_large.jpg
Slitet och silver, så kan vi ju inte ha det.

Lite googlande har gett till svar att man kan dela på silverinläggen och ta loss dem.
Inhandlade plastgafflar på biltema, sådana man använder när man kränger av cykeldäck.
De visade sig dock vara lite för grova, så fick vässas en aning.

Sedan applicerade jag våld. ganska mycket av det hmm Till sist så kan man bända upp dem med ljudet av sprickande plast. Det verkar dock som om de klarade sig utan att gå sönder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ee5b295feefd0d9eb87617627e2e8de4_large.jpg
Just crack'em open!

Och resten kan ni ju gissa er till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b0be0b5b61f14905a89087b6b56753ea_large.jpg
Mondeo mk3 ST220 Steering wheel vinyl wrapping

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8f19d1d743a80811cff1e622ed88a7f8_large.jpg
Mondeo mk3 ST220 Steering wheel vinyl wrapping

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f5a0250bab2fef91c31eb887b29ea3c4_large.jpg
Mondeo mk3 ST220 Steering wheel vinyl wrapping

Det tog ett par timmar att göra alla 8 bitar, samt få det rakt och snyggt, men jääävlar vilken skillnad det blev smile

Och då är det bevisat att man utan större problem även kan foliera små delar. ...
.. då kanske jag inte måste betala 15.000 kr för att foliera något större ?

I got some plans! roll

Senast redigerat av Godspeaker (30 augusti 2013)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Vilot
30 augusti 2013 · 495 Inlägg

Ahaaa plans I see! Black aluminium wrap...din ST blir ju næstan som http://libertywalk.co.jp/ Lambon då!

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Volkswagen UP GTI "Elvira" (2018)
Honda Accord Type-R "Dr.Jekyll and Mr.Hyde" (1999)
Godspeaker Specialist
30 augusti 2013 · 1 187 Inlägg

Derbi skrev:
Blev förjävla bra det där smile Ser fabriksgjort ut smile

Tack! Ja, de gör ju nästan det, jag är löjligt nöjd med mig själv cool

Vilot skrev:
Ahaaa plans I see! Black aluminium wrap...din ST blir ju næstan som http://libertywalk.co.jp/ Lambon då!

Mnjo, fast jag kommer inte helfoliera Forden i Alu-wrap, de kommer nog enbart se tacky ut hmm
Men det finns andra färger. ..  och flera bilar roll Vi får väl se vad som händer i höstmörkret

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
2 september 2013 · 1 187 Inlägg

Blä.

"Klonk-klonk!  Klonk-klonk!"

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3431f4ca56ea50a5e62486aa60d4ea35_large.jpg


Undre kulled fram sprängd åt helvete.
Aldrig får man vara lycklig sad Jag avskyr den här typen av tråkiga meck.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Nystedt88
2 september 2013 · 411 Inlägg

kul att meckla med på en söndag/måndag ;D

Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Nystedt88
2 september 2013 · 411 Inlägg

föressten ser att du har kromade pedaler.. är dom från ebay? funderat att köpa sånna jag med smile

Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Godspeaker Specialist
5 september 2013 · 1 187 Inlägg

Nystedt88 skrev:
kul att meckla med på en söndag/måndag ;D

Nystedt88 skrev:
föressten ser att du har kromade pedaler.. är dom från ebay? funderat att köpa sånna jag med smile

Nix, inga kromade pedaler. De är gummi, original. Men har kallvita dioder i sparklådan, de är bara de som blänker smile .. jag menar, ser du mycket extra krom-detaljer monterade på min bil? roll



Jahaja.
Så här är det


Jag har ett knackande och klonkande i bilen. Jag är inte 100 på vad det är, men efter att okulärt ha besiktigat främre undre spindel-led så ser ju den ut att vara i behov av "viss omvårdnad". Spindelled, bara att byta, ja?

Vilken ände ska vi börja i?
• Kostnad för spindel-led, svensk eftermarknadsleverantör: 556kr.
• Ebay, 160 - 220 kr (inkl frakt).
• Ford märkesverkstad, 684kr. ... "fast... näe. vänta. den passar inte på din bil. de är bara till alla andra. DU kan inte använda den här, du måste byta hela bärarmen, vi säljer inte leden löst. Den kostar 2072kr. Nej, vänta, förlåt. Det var till de vanliga. ... Den kostar, hm, ST220... Eum. .. hm. 2882kr. Ja, ex moms så klart. Det blir 3602k inkl moms".

Kostnad för en smälld spindelled är nu alltså 3.602,00kr.
Men det slutar inte där. Nejnej, det här är ju en FORD.

Om jag lämnar in bilen på byte av bärarm fram så skall hela subframen fram släppas ned, vilket medför kostnad för realignment av hela framvagen, 1.100kr. Total kostnad arbete + delar, drygt 6.000kr
Så, för en märkesverkstad att byta en del som logiskt inte skall kosta mer än typ 650kr slutar det på 10 ggr kostnaden.

OK, låt oss nu forska i möjligheten att göra jobbet själv.

• Först och främst, som det syns på bilden ovan, så sitter själva leden nitat in i bärarmen. Nitarna måste borras ur, och den nya leden fästes sedan med bultar. Lite jobbigt, men ok.
Men för att sedan dra ur delen ur hubben? nääää...
• Du får inte belasta/vinkla bärarmarna mera nedåt, då kan du knäcka bussningarna (oljefyllda eller nå tjafs), vilket lämnar dig med möjligheten att antigen komprimera fjäderbenet och försöka hissa hubben, eller släppa ned subframen försiktigt, och sedan hoppas du kan få tillbaka den rakt.

Jag är dum-snål. Klart jag ska göra jobbet själv.
jag får ju köpa mig en spindel-led och testa om jag får till det.

Men hur är det nu? är det 2 olika leder beroende på modell eller.. ?

• Svensk eftermarknadsleverantör: "Nä, det är samma del till alla Mondeo MK3.. tror jag. jag har inte haft några reklamationer iallafall."
• Ford märkesverkstad: "Nej, du den vanliga leden kommer absolut inte fungera på din bil"
• Ford huvudkontor sverige, återkommer efter 28 timmar "Nej, det är olika leder, vi vet inte varför eller på vilket sätt, men spindellederna är inte samma.."

Slutsats: Det verkar finnas 2 olika spindel-leder. Nu ska vi försöka hitta någon som vet skillnaden.. Oavsett så måste det bli billigare i England, så..

• 13 EBay + eftermarknadsleverantörer i UK & Tyskland "that part will surely fit your vehicle, it should fit all Mondeo mk3"
• 3 EBay + eftermarknadsleverantörer i UK & Tyskland "Ah, look at that! You're right, this item is for the 201bhp non-ST220 3.0. Unfortunately we don't currently stock the lower ball joint for the 224bhp ST220.Sorry that we couldn't be of further assistance on this occasion."
• 2 EBay eftermarknadsleverantörer i UK "Ah, wow, never sold That Part before.. it's £48 + pp"


Någon som vågar hur många mail, telefonsamtal och timmar det kostat mig så här långt ?


Gameplan 1) Beställt den dyra leden från en Engelsk leverantör, skall vara specifik till ST220. Sågar loss den gamla leden och jämför, tänker även knata upp till en "Svensk eftermarknadsleverantör" och kolla deras del, om den är identiskt.
Gameplan 1.2 beta) slänga den felaktiga engelska biten, och köpa den runt hörnet som visst visade sig passa, trots allt....
Gameplan 2) Köpa en helt ny bärarm original hos Ford och bulta fast, sedan i värsta fall lämna in den på realignment av subframe.
Gameplan 2.37) ringa bärgare och få bilen bogserad till Ford Verkstad som skruvar ihop bilen åt mig..

Backup plan: Skjuta någon ingengör hos ford, skjuta mig själv eller helt enkelt bränna upp bilen.

Vi börjar i den billiga änden (omständigt och tidskrävande), och arbetar oss mot en mer komplex och dyr (och snabb) lösning.
Nu har jag ju blivit tjurig, och måste förstå hur det hänger ihop på riktigt, återkommer när jag demonterat leden fram. Jag vill helt enkelt inte betala 6.000,00 kr för en spindel-led, men vi får se vad det här kommer att kosta mig i slutänden.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
misbehave
5 september 2013 · 569 Inlägg

Tragiskt att det ska vara så svårt att få en spindelled bytt..

Pontiac Grand Prix -70 med Cadillac 500 V8, bygge från grunden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234001
Audi A4 Avant 1.8TSQ -99 (B5) - bruksbilsförfining som gått överstyr!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274253
-ADAM- 18+
5 september 2013 · 22 Inlägg

Oj! Man har nästan svårt att tro att det där verkligen är så pass illa att byta en spindelled på mk3 mondeon.

Varför har det här inte uppmärksammats på talkford eller något annat ford forum etc?!

Innan jag köpte vår mondeo titanium 07 så googlade jag ihjäl mig själv i flera veckor för att hitta alla svaga länkar inför ett eventuellt köp.

Kostnaden av att byta spindelleden via Ford ser ut att kosta mer än ett motorbytet vi gjorde på en rover mg för några år sen!
Dumt ur konsumentperspektiv att ford nitar fast slitagedelar. Genomkorkat! (dock billigt för dom förstås eftersom de klarar av att trycka fram fler bilar på bandet).

Men... Att borra ur och dra skruv och mutter verkar dock vara det enklaste, om inte det billigaste.

Hoppas du hittar en schysst lösning. Trist sak f.ö.

Senast redigerat av -ADAM- (5 september 2013)

Women spend their whole life to find the right man just to tell him everyday that he is wrong -_-
Audi TT Quattro "TTs Rieger" (2000)
Godspeaker Specialist
5 september 2013 · 1 187 Inlägg

misbehave skrev:
Tragiskt att det ska vara så svårt att få en spindelled bytt..

no shit... idioti

-ADAM- skrev:
Oj! Man har nästan svårt att tro att det där verkligen är så pass illa att byta en spindelled på mk3 mondeon.
Varför har det här inte uppmärksammats på talkford eller något annat ford forum etc?!
Innan jag köpte vår mondeo titanium 07 så googlade jag ihjäl mig själv i flera veckor för att hitta alla svaga länkar inför ett eventuellt köp..

Det är uppmärksammat.

http://www.stdrivers.co.uk/forum/topic/ … ower-arms/
http://www.stdrivers.co.uk/forum/topic/ … -the-rest/
och en beskrivning på ett tillvägagångssätt hur man ska byta det.. typ.
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit … eplacement

Allt som står på nätet är INTE SANT, men det ger i alla fall en fingervisning om åt vilket håll det lutar...

Titanium (V6?) ska inte ha samma ball joitn som ST220, alltså finns det billigare alternativ. Ford säljer även den leden separat, utan bärarm. Så troligaste har de en färdig procedur för att borra ur den gamla och ersätta med ny bultad. Det är som sagt bara ST220 som har en egen. .. Allt annat, från 1.8 till 3.0l (201bhp) och 2.2D har samma jävla led/bärarm... = billigt.

Siffror från i tisdag:
Det finns för närvarande typ 19.000 registrerade Mondeo MK3 2.0 i Sverige.
Det finns för närvarande typ 1.200 registrerade Mondeo ST220 i sverige.
.. och då har vi inte räknat på 1.8 och diesel osv... så ST'n verkar ovanligare än man kunde tro, vilket kanske medför vissa prisskillnader.-

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
-ADAM- 18+
6 september 2013 · 22 Inlägg

Ja där ser man ^^
UK, måste ha använt fel sökord på engelska när jag höll på.

Titanium X 2.0 är vad vi har.
Är lite glad att jag inte tog hem en V6:a med dagens bensinpris, ligger strax över 15kr/l hos oss.

Även om 2.0:an är mer glupsk än en rak BMW 6:a på 219hk så är det helt ok. Igentligen inte okej, men man har accepterat det nu såhär i efterhand tongue

Är inte förvånad över ST:ns sällsynthet.
Jag menar. ST:n har ju byggt upp sitt fina ryckte med sina vevlagerras etc. De försvinner dessvärre rätt fort allt eftersom pga just att ägarna väljer att skrota bilarna eller sälja dem i delar efter motorn gått åt helvete.

Women spend their whole life to find the right man just to tell him everyday that he is wrong -_-
Audi TT Quattro "TTs Rieger" (2000)
Godspeaker Specialist
16 september 2013 · 1 187 Inlägg

Byta spindelled på st220 - Guide!
... gör det inte. Bara låt någon annan göra det


Well, jag hade tänkt frälsa världen med en snygg HowTo, men det blir inget med den saken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5f4e9f81be3c4f3960b2bcae9d22a72d_large.jpg
ST220 Spindelled, sett framifrån

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fc352b4527d442cb14f33d4af05f57ed_large.jpg
ST220 spindelled, sett bakifrån

Som till synes sitter leden nitad fast i bärarmen.. Jag vet fortfarande inte om det är samma led som på alla andra Mondeo MK3, jag funderar på att köpa mig en "vanlig" bara för att kunna jämföra och säga säkert, men det får anstå till ett senare tillfälle. Jag sparar det till någon regnig dag då jag får ett akut behov att hävda mig gentemot valfri reservdelsåterförsäljare tongue

Det som var det största problemet är den bakre bussningen på bärarmen. Den är som en "puck" och man får inte bända bärarmen nedåt, då kan den spricka. "pucken" sitter på ovansidan av subframen, och enda sättet att få loss den är att droppa hela subframen. Visst, det går, men ... jag ville inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-149712d0f7a5294d112830605afbb7c0_large.jpg
Mondeo MK3 bakre bärarminfästning / subframe

En kille på min lokala Fordverkstad tipsade mig om att man kan skära loss bulten till bakre bärarmen och sedan sätta dit en ny uppochned, alltså med muttern uppåt.... visst. tack. Ja, det är 90% chans att den rostar fast på 3 minuter, men basic bilbyggande 1A är annars: MUTTERN NEDÅT! Om den skramlar loss, så ska inte bulten kunna falla ut omgående.. så: Pass.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2f570ebb6c79b74e92321ef6464abe32_large.jpg
Mondeo MK3 st220 Hjulupphängning fram

.. och i slutänden så visade det sig ändå vara stagen till krängingshämmaren som slamrade, inte spindel-leden i sig sad Jaja, bara byta rubbet.

Så här gjorde jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f6712a1149b7f832d4fe0f346a962cad_large.jpg
pensionerade nitar

Jag tillbringade först någon timme att medelst vrålapa och svordomar kapa loss undersidan av nitarna (och en del av bärarmarna)

Sedan svor jag och slog på dem någon timme, utan resultat.

Där efter tog jag en borr och svärande borrade igenom nitarna (och en del av bärarmarna) liggandes under bilen.

Efter det svor och slog jag på nitarna tills de lossnade (tillsammans med mindre delar av bärarmarna).

Det var den lätta biten. Sedan gick allt åt helvete i omgångar, vilket resulterade i att jag slog mig blodig, samt hittade på 5 mindre fackmannamässiga åtgärder som jag absolut inte tänker lära ut till någon annat. Det involverade tjuvjärn och domkraft och mycket hamrande och bändande av den bakre bussningen, ajabaja hmm

När den nya leden till sist "nästan" satt på plats, så passade jag dessutom på att... bända sönder gummidamasken. Så jag måste ändå göra om det förr eller senare mad


Men det sitter där!
Och det slår och klonkar inte längre! och faan vet, men det känns som om det håller ihop. hittills.

Så mitt tips till alla som måste gå igenom en liknande sak: Gör det inte.
Låt någon annan fixa det. Det är ett jävla skitgöra..

Senast redigerat av Godspeaker (17 september 2013)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang